Ursprungligen postat av SilentVictory
Vilket alltså innebär att begränsningen 250 knop under FL100 inte är något som ni är särskilt hårda på heller längre då?
Eller är det så att det är striktare i Amerikatts luftrum?
Till att börja med är reglerna olika i olika länder.
USA har en begränsning för alla, max 250 knop under 10 000 fot, undantaget är för heavy departures med min clean över 250 som får acca till min clean utan referens till ATC.
I Sverige har jag för mig att det är max 250 under FL100 i G-luft, samt i Stockholm, Göteborg och Malmö TMA.
I UK gäller max 250 under FL100 för VFR i klass C, IFR och VFR I klass D, E, F och G. ATC kan upphäva restriktionen i klass C och D. Majoriteten av IFR går i UK dock i klass A där restriktionen inte gäller, men dom flesta SID har en restriktion max 250 under FL100, och STARs har istället en Speed Limit Point (SLP) där max 250 knop gäller, normalt är det ca 3 minuter innan holding facility i slutet på varje STAR.
Så det varierar på olika ställen. Generellt i UK är det rätt hårt för outbounds (dels pga noise, dels pga att det är så tätt luftrum att man ofta vill ha så många som möjligtp å ungefär samma fart). För inbounds är det dock ganska vanligt med "high speed", både för att det behövs pga sequencing men också pga att bolagen ofta vill ha det.