Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4801 2014-08-22, 19:53
Beaumont
Ursprungligen postat av mikaela86
Jag är flygrädd och det enda flyget jag kan ta från där jag bor är Malmö aviation, med deras små propellerplan saab 2000.
Bör jag vara rädd när jag åker med dom?
Är det säkra plan? Och hur mycket skakar och låter det?


Nu kan jag personligen inte tycka att Saab 2000 kan klassas som "små propellerplan". Det finns ingen koppling att turboproppar är mindre än de största jetflygen och därför farligare.

Första Saab 2000 flög 1992 och ännu har ingen omkommit i en sådan. Flygplan i sig är väldigt säkra, och just denna är bland de säkraste.

De har ett särskilt system (ABVR) för att motorljudet ska låta mindre. De skakar inte mer än något annat, utan det som kommer avgöra det är om det skulle vara turbulens eller inte.

Så det finns ingen orsak för dig att vara rädd när du åker med dom, egentligen borde du känna dig extra trygg.
#4802 2014-08-22, 21:37
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej luften i kabinen tas in från luften utanför planet som komprimeras ihop till rätt tryck och blåses sedan in. Det kommer inte alltså inte från någon tank som det kan ta slut i. Det som kan hända är att det blir en läcka så att kabintrycket försvinner men då kommer det ner syrgasmasker som man får andas i. I detta läge flyger man dessutom snabbt ner på en höjd där det går att andas utan hjälp.


Tack, vet egentligen logiskt sätt att jag borde skärpa mig, men men.
#4803 2014-08-22, 21:38
Ursprungligen postat av Neksnor
Landar du i Larnaca?

Kollade lite på den flygplatsen och ena banänden ligger mot vattnet, vid den andra är det ganska platt och relativt tomt, verkar vara lite åkrar. Flygplatsen verkar ligga på ungefär havsnivå och jag hittar inga höga berg, som kanske kan ge lustiga vindeffekter, i närheten. Det verkar helt enkelt ganska platt runt flygplatsen, men jag har aldrig varit på Cypern.


Nej, vi landar utanför Ayia Napa. 😊
#4804 2014-08-23, 13:49
Ursprungligen postat av rulletulle
Nej, vi landar utanför Ayia Napa. 😊

Javisst, men på vilken flygplats? Borde stå på biljetten, Larnaca förkortas LCA.

Liknelse:
"Jag ska flyga till Stockholm, är det en bra flygplats?"

Svar som gissar att du landar på Arlanda.

"Nej, jag ska inte till Arlanda, jag ska till Stockholm"
#4805 2014-08-23, 14:27
letnidma
Hur är det att landa i regn?
#4806 2014-08-23, 17:59
HelgeBuk
Ursprungligen postat av letnidma
Hur är det att landa i regn?


Beror på hur mycket regn men generellt ingen skillnad mot att landa i solsken. Ingenting att oroa sig för iaf.
#4807 2014-08-23, 20:14
Ursprungligen postat av Neksnor
Javisst, men på vilken flygplats? Borde stå på biljetten, Larnaca förkortas LCA.

Liknelse:
"Jag ska flyga till Stockholm, är det en bra flygplats?"

Svar som gissar att du landar på Arlanda.

"Nej, jag ska inte till Arlanda, jag ska till Stockholm"


Jo, men eftersom det är två olika städer så antog jag att Larnaca-flygplatsen låg vid just Larnaca. 😊 Jag ska kolla.
#4808 2014-08-23, 20:17
Japp, det var Larnaca så det låter bra med att flygplatsen verkar ligga bra.
#4809 2014-08-24, 20:19
jannesvanslos
Kom på en ytterligare fråga till er piloter.

Skulle flyga hem från Tjeckien för något år sedan, vi startar och lyfter som vanligt. Men väldigt tidigt så planar piloten ut planet, alltså efter kanske 1 min. Och sedan ropar flygvärdinnan att alla måste stänga av sina mobiler etc.

Kan det ha varit så att kontakten mellan piloten och flygledare blivit stört av mobiltelefoner etc.?
#4810 2014-08-25, 05:36
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Kom på en ytterligare fråga till er piloter.

Skulle flyga hem från Tjeckien för något år sedan, vi startar och lyfter som vanligt. Men väldigt tidigt så planar piloten ut planet, alltså efter kanske 1 min. Och sedan ropar flygvärdinnan att alla måste stänga av sina mobiler etc.

Kan det ha varit så att kontakten mellan piloten och flygledare blivit stört av mobiltelefoner etc.?


Antar att du refererar till det nedan, vilket är väldigt vanligt men ibland känns lite olustigt när det sker abrupt:

http://www.askcaptainlim.com/flying-the-plane-flying-90/651-why-does-the...

Min chansning skulle vara att flygvärdinnan såg någon använda sin mobil och att de två händelserna är orelaterade, men vem vet (jag är ingen pilot).
#4811 2014-08-25, 09:50
Ursprungligen postat av luckylucaz
Antar att du refererar till det nedan, vilket är väldigt
vanligt men ibland känns lite olustigt när det sker abrupt:

http://www.askcaptainlim.com/flying-the-plane-flying-90/651-why-does-the...

Min chansning skulle vara att flygvärdinnan såg någon använda sin mobil och att de två händelserna är orelaterade, men vem vet (jag är ingen pilot).


ett tillägg till det är att de höjdrestriktioner som finns p.g.a. av bullerrestriktioner även kan
finnas p.g.a. annan flygtrafik i området. T.ex. I Londonområdet så finns det 5 stycken
flygplatser med mycket flygtrafik som alla ligger ganska nära varandra.

https://www.google.com/maps/dir/London-Gatwick+flygplats,+West+Sussex+RH...

Då är det tvunget att ha höjdrestriktioner för att flygplanen till/från de olika flygplatserna
inte ska hamna i vägen för varandra så tvingas flygplan som lyfter från t.ex. Gatwick
hålla sig på viss höjd för att de inte ska komma i vägen för trafiken till från t.ex. Heathrow.

Det innebär att flygplanen som flyger på lägre höjd inte behöver lika mycket
gaspådrag för att hålla sig på sin höjd, jämfört med att flyga upp till marschhöjden.
#4812 2014-08-26, 13:23
letnidma
Hur mycket erfarenhet/flygtimmar måste man ha för att bli kapten? Och vem är det som oftast har kontrollen i start och landning?

för övrigt tackar jag för alla frågor som besvarats