Ursprungligen postat av Mula
Du har tydligen lite koll på Sverige fast du inte jobbar här, så jag passar på att fråga dig. Flygledaren kan alltså upphäva hastighetsbegränsningen om han villl? På t ex Arlanda brukar de alltid svara avågende trafik när de ropar in på departure-frekvensen efter takeoff med "Good xxx, radar contact, climb to flight level 180, free speed". Då verkar det ju inte som man har någon begränsning, och tittar man på fr24 så brukar de hålla runt 250-300 kt vid stigning upp.
Vore bara kul att veta lite mer om procedurerna.
Reglerna angående att lyfta fartrestriktioner varierar lite, men generellt så kan flygledarna häva den. Däremot kan vi inte tvinga folk att flyga över 250 knop under FL100 (som tidigare påpekats har det att göra med certifiering och försäkringar bland annat).
Många gånger har flygplan en econ climb speed som är över 250 knop, om man då häver restriktionen kan dom accelerera till sin optimala fart fortare. Annars så accelerar man normalt till 250 knop, håller den farten till FL100, sen kommer man minska stigfarten på FL100 för att acca till sin climb speed.
Som flygledare vill vi normalt ha så lite restriktioner som möjligt, för det ger en bättre service till piloterna. Men fartrestriktionen finns där av olika anledningar, och ju tätare trafik desto mer sannolikt att du behöver lägga på restriktionerna. Vissa fartrestriktioner finns också där för buller, navigationsanledningar (högre fart ger större svängradie över marken) och också för att underlätta att hålla separationen mellan flera konsekutiva starter.