Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4693 2014-06-19, 19:45
Ursprungligen postat av Mula
Du har tydligen lite koll på Sverige fast du inte jobbar här, så jag passar på att fråga dig. Flygledaren kan alltså upphäva hastighetsbegränsningen om han villl? På t ex Arlanda brukar de alltid svara avågende trafik när de ropar in på departure-frekvensen efter takeoff med "Good xxx, radar contact, climb to flight level 180, free speed". Då verkar det ju inte som man har någon begränsning, och tittar man på fr24 så brukar de hålla runt 250-300 kt vid stigning upp.
Vore bara kul att veta lite mer om procedurerna.


Reglerna angående att lyfta fartrestriktioner varierar lite, men generellt så kan flygledarna häva den. Däremot kan vi inte tvinga folk att flyga över 250 knop under FL100 (som tidigare påpekats har det att göra med certifiering och försäkringar bland annat).

Många gånger har flygplan en econ climb speed som är över 250 knop, om man då häver restriktionen kan dom accelerera till sin optimala fart fortare. Annars så accelerar man normalt till 250 knop, håller den farten till FL100, sen kommer man minska stigfarten på FL100 för att acca till sin climb speed.


Som flygledare vill vi normalt ha så lite restriktioner som möjligt, för det ger en bättre service till piloterna. Men fartrestriktionen finns där av olika anledningar, och ju tätare trafik desto mer sannolikt att du behöver lägga på restriktionerna. Vissa fartrestriktioner finns också där för buller, navigationsanledningar (högre fart ger större svängradie över marken) och också för att underlätta att hålla separationen mellan flera konsekutiva starter.
#4694 2014-06-19, 22:47
B7378
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det stämmer fortfarande, jag antar att det främst är när man antingen ligger efter schema, eller har bråttom hem. Det gäller för övrigt inte bara ryan utan dom flesta bolag.


Klass E är enligt mig bara korkat, kontrollerat luftrum där det inte krävs klarering är bara fel. Då kan man lika gärna göra det till klass D så man får known traffic environment, eller göra det till klass G och vara öppen med att man inte kan separera allting. Lyckligtvis slipper jag klass E där jag jobbar åtminstone.

På lågprisbolagen ökar man inte farten hur än sen man är . Däremot tackar man glatt ja när ATC vill ha högre fart vid sjunk detta ska givetvis noteras för bolaget (RYR, DY) . Håller med om Klass E , det är lite vilda västern i det hela .Klass D skulle ordna upp det mesta
#4695 2014-06-20, 18:55
slat
Så länge kärran är hel (flygplanstypen jag jobbar med), dvs att fönsterrutor och fönstervärmningen fungerar som den ska så är det inga problem från tillverkarens sida att man flyger över 250 knop under 10 000msl.

Däremot så har jag egen erfarenhet av vad en bird strike nära Vmo kan åstadkomma på nosradomen, varför jag inte gärna flyger alltför fort under 10 tusen.
#4696 2014-06-22, 20:40
n08a
Ursprungligen postat av ksv
Det som styr är hur mycket extra bränsle man tagit med (utöver det som lagen kräver).

Man måste i varje läge ha tillräckligt för att kunna flyga till alternativflygplatsen och göra en inflygning, samt utöver det bränsle för 30 minuters flygning.

Extrabränsle ger högre vikt och kostar i form av högre bränsleförbrukning, så det är ytterst sällan man har så det räcker för mer än ett extra inflygningsförsök.

Är det dåligt väder tar man förstås extra om man kan, men har man inte kommit ner på andra försöket kan man fråga sig om det är någon idé att bränna soppa på ytterligare försök.
Enda anledningen skulle väl vara om vädret snabbt förbättras och man verkligen tror att man kommer ner.


Ja, det är ytterligare en sak att väga in, innan man gör alltför många försök.


En fråga på det: Tror du det var någon fara för passagerarna någon gång, eller är detta rätt vanligt?
#4697 2014-06-23, 09:41
Rawbiz
Lite OT:

Hörde ni om flygledaren i USA som skojjade när en Airbus skulle landa i Atalanta? 300 meter från marken och då sa dom abort eller go-around eller liknande och piloten självklart lyfte planet direkt. Flygledaren sa att han bara skojjade men det va ju försent... Då frågar man sig, hur stor jävla idiot får man vara? Planet fick gå runt i luften i 90 minuter innan dom fick klartecken för en ny landning.
#4698 2014-06-23, 09:42
Mattelol
Ursprungligen postat av Rawbiz
Lite OT:

Hörde ni om flygledaren i USA som skojjade när en Airbus skulle landa i Atalanta? 300 meter från marken och då sa dom abort eller go-around eller liknande och piloten självklart lyfte planet direkt. Flygledaren sa att han bara skojjade men det va ju försent... Då frågar man sig, hur stor jävla idiot får man vara? Planet fick gå runt i luften i 90 minuter innan dom fick klartecken för en ny landning.


Haha ja, jag hörde detta på radion, så sinnessjukt jävla efterblivet. Om "skämtet" nu hade blivit lyckat, vad hade varit roligt? "HÖHÖ, Jag sade att du inte har klartecken fast att du hade det HÖHÖHÖ." Vad i helvete liksom?
#4699 2014-06-23, 13:29
Ursprungligen postat av Rawbiz
Lite OT:

Hörde ni om flygledaren i USA som skojjade när en Airbus skulle landa i Atalanta? 300 meter från marken och då sa dom abort eller go-around eller liknande och piloten självklart lyfte planet direkt. Flygledaren sa att han bara skojjade men det va ju försent... Då frågar man sig, hur stor jävla idiot får man vara? Planet fick gå runt i luften i 90 minuter innan dom fick klartecken för en ny landning.


Fast det är nåt där som inte stämmer, inte ens på Atlanta tar det 90 minuter att vektorera någon i trafikvarvet. Jag har också hört att "skämtet" i sig kom under en längre konversation som piloterna redan hade med honom, vilket jag har fått höra handlade om att dom inte hade någonstans att parkera (typ i stil med "ska vi vänta på taxivägarna då?" "Ja ni kan ju alltid dra på").

Det lär oavsett utredas av FAA, om det blir publikt vet jag inte men det är ju en myndighetsorganisation så det är inte omöjligt att det blir det. Men något säger mig att hela sammanhanget inte kommit ut i media riktigt.
#4700 2014-06-23, 13:49
Rawbiz
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast det är nåt där som inte stämmer, inte ens på Atlanta tar det 90 minuter att vektorera någon i trafikvarvet. Jag har också hört att "skämtet" i sig kom under en längre konversation som piloterna redan hade med honom, vilket jag har fått höra handlade om att dom inte hade någonstans att parkera (typ i stil med "ska vi vänta på taxivägarna då?" "Ja ni kan ju alltid dra på").

Det lär oavsett utredas av FAA, om det blir publikt vet jag inte men det är ju en myndighetsorganisation så det är inte omöjligt att det blir det. Men något säger mig att hela sammanhanget inte kommit ut i media riktigt.



"An air traffic controller who allegedly joked to a pilot that he couldn't land is being investigated after the plane was forced to circle a busy airport for an hour and a half."

Mmm.. det utreds redan av FAA enligt sidorna involverade.
#4701 2014-06-23, 14:27
Ursprungligen postat av Rawbiz
"An air traffic controller who allegedly joked to a pilot that he couldn't land is being investigated after the plane was forced to circle a busy airport for an hour and a half."

Mmm.. det utreds redan av FAA enligt sidorna involverade.


Och den meningen stämmer inte, det är helt orimligt att det ska ta 90 minuter att vektorera runt någon i trafikvarvet, till och med på den flygplats med mest dagliga rörelser i världen. Om inte jänkarnas system skiljer sig drastiskt från det jag jobbar i så är 90 minuter försening för en go around orimligt. Man bär inte ens bränsle för att bli runtevektorerade i 90 extra minuter normalt.
#4702 2014-06-23, 15:14
SilentVictory
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast det är nåt där som inte stämmer, inte ens på Atlanta tar det 90 minuter att vektorera någon i trafikvarvet. Jag har också hört att "skämtet" i sig kom under en längre konversation som piloterna redan hade med honom, vilket jag har fått höra handlade om att dom inte hade någonstans att parkera (typ i stil med "ska vi vänta på taxivägarna då?" "Ja ni kan ju alltid dra på").

Det lär oavsett utredas av FAA, om det blir publikt vet jag inte men det är ju en myndighetsorganisation så det är inte omöjligt att det blir det. Men något säger mig att hela sammanhanget inte kommit ut i media riktigt.


Ursprungligen postat av Rawbiz
"An air traffic controller who allegedly joked to a pilot that he couldn't land is being investigated after the plane was forced to circle a busy airport for an hour and a half."

Mmm.. det utreds redan av FAA enligt sidorna involverade.

Konversationen finns här http://archive-server.liveatc.net/katl/KATL-Twr-9R-27L-Jun-11-2014-2030Z.mp3
Hoppa till 15:30 ungefär, de börjar prata 15:44.
#4703 2014-06-24, 00:17
Ursprungligen postat av SilentVictory
Konversationen finns här http://archive-server.liveatc.net/katl/KATL-Twr-9R-27L-Jun-11-2014-2030Z.mp3
Hoppa till 15:30 ungefär, de börjar prata 15:44.


Tja, särskilt smart kommentar var det ju inte helt klart, men det insåg han säkert själv. Om inte annat så lär det blivit uppenbart när det blev dags att lyssna på banden med chefen.
#4704 2014-06-26, 00:07
Kein
Varför blir plan sena "in air" så att säga? Jag kan förstå att man blir sen om man kommer iväg sent, eller iaf så att förseningen på marken motsvarar föreseningen till landning.

SK946 ORD-ARN t ex. Startar 25 min sen. Men kommer har en expected tid cirka 1h30min (9:14 stället för 7:50) efter.. Att det läggs på 1h huxflux - motvind?

EDIT:
Wtf.. Nu uppdaterades till 7:39 helt plötsligt