Ursprungligen postat av svampdamp
Nja, visst har man någon gång tränat på steep turns med mycket bankningsvinkel i simulatorn (givetvis tränades en hel del sådant under flygutibldningen, men det är inte överdrivet återkommande i den periodiska träning man får på aktuell flygplanstyp), men inte just för det här syftet.
Utan att veta skulle jag gissa att man ville utsätta flygplanet för lite mer g-krafter för att få loss stället. Om jag inte minns fel drar en 30* bankvinkel 1,2g och en 45* 1,4g, går man upp till 60* är det 2,0 g har jag för mig (förutsatt att man inte tappar höjden, då blir det inga extra g...). Givetvis är flygplanet designat för och utprovat att klara den typen av svängar, men passagerarna lär uppleva det som mycket obehagligt (nu har jag ingen aning om hur mycket man bankade den här 747:an men även 45*/1,4g kan upplevas som obehagligt). Transportflygplan ska kunna klara i vart fall spannet -1 till +2,5 g.
Praktiskt, man lägger planet i en bank och ser till att hålla nosläget något mer positivt än vid vanlig planflykt och får stötta lite med mer motorpådrag för att inte tappa fart, högre nos och mer gas ju mer du bankar. Det görs manuellt i det plan jag flyger, autopiloten svänger aldrig med mer än 27,5* bank, jag skulle gissa att detsamma gäller även för 747.