Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4345 2013-08-23, 12:12
BesserWisser
Hur mycket klös är det i flygplansmotorerna på ett passagerarplan? Kan de med fullt pådrag, stiga rakt upp som en raket, eller är planet för tungt?

Hur snabbt hade ett passerarflygplan kunnat flyga rakt fram med max pådrag, förutsatt att flygplanet hade hållt för stressen?
#4346 2013-08-23, 12:47
squeaky
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hur mycket klös är det i flygplansmotorerna på ett passagerarplan? Kan de med fullt pådrag, stiga rakt upp som en raket, eller är planet för tungt?

Hur snabbt hade ett passerarflygplan kunnat flyga rakt fram med max pådrag, förutsatt att flygplanet hade hållt för stressen?


1.) Nej passagerarplan kan inte göra detta för att de har inte lika bra Thrust-to-weight ratio som jaktplan. Om jag inte minns fel så är det bara ett fåtal jaktplan som kan flyga vertikalt.
här är ett smakprov. http://www.youtube.com/watch?v=b2bzpP-QpXY

2.) normalt så flyger passagerarplan i ungefär Mach 0.85 och maxhastigheten är ungefär Mach 0.89
Jag har för mig att Tupolev 154M är det snabbaste passagerarplanet som fortfarande är i drift.
#4347 2013-08-23, 13:08
BesserWisser
Ursprungligen postat av squeaky
1.) Nej passagerarplan kan inte göra detta för att de har inte lika bra Thrust-to-weight ratio som jaktplan. Om jag inte minns fel så är det bara ett fåtal jaktplan som kan flyga vertikalt.
här är ett smakprov. http://www.youtube.com/watch?v=b2bzpP-QpXY

2.) normalt så flyger passagerarplan i ungefär Mach 0.85 och maxhastigheten är ungefär Mach 0.89
Jag har för mig att Tupolev 154M är det snabbaste passagerarplanet som fortfarande är i drift.

Ok, men Gripen och Viggen ska tydligen kunna stiga rakt upp, har jag läst?
#4348 2013-08-24, 10:13
geek12
Hej. Jag sitter ofta och kollar på flightradar24 och undrar jämt varför vissa plan från exempel japan som skall tll NYC eller liknande flyger på detta vis ?


http://i44.tinypic.com/5bvj1g.jpg


Varför inte bara flyga rakt över som vissa andra flyg ?
#4349 2013-08-24, 10:56
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hur mycket klös är det i flygplansmotorerna på ett passagerarplan? Kan de med fullt pådrag, stiga rakt upp som en raket, eller är planet för tungt?

Hur snabbt hade ett passerarflygplan kunnat flyga rakt fram med max pådrag, förutsatt att flygplanet hade hållt för stressen?

Jag har för mig att gamla Draken (50-talet) var första serietillverkade flygplanet som kunde accelerera förbi ljudhastigheten rakt upp. För passagerarflygplan är det ganska onödigt att kunna stiga rakt upp.

Som jag tolkar det så byggs passagerarflygplan så att de nästan flyger i ljudets hastighet och att en gräns är att luften som passerar på vissa platser färdas snabbare än flygplanet. När den luften färdas snabbare än ljudet så börjar det bli jobbigt.
Ursprungligen postat av geek12
Hej. Jag sitter ofta och kollar på flightradar24 och undrar jämt varför vissa plan från exempel japan som skall tll NYC eller liknande flyger på detta vis ?


http://i44.tinypic.com/5bvj1g.jpg


Varför inte bara flyga rakt över som vissa andra flyg ?

Kortaste vägen. Jorden är ju inte en platt karta utan en stor boll ungefär. Hämta Google Earth, mät och jämför. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartprojektion
#4350 2013-08-24, 13:23
Ursprungligen postat av geek12
Hej. Jag sitter ofta och kollar på flightradar24 och undrar jämt varför vissa plan från exempel japan som skall tll NYC eller liknande flyger på detta vis ?


http://i44.tinypic.com/5bvj1g.jpg


Varför inte bara flyga rakt över som vissa andra flyg ?

Dra upp denna rutt på en jordglob så kommer du att se att dom flyger i princip raka vägen. En platt karta blir kraftigt förvrängd. Skulle man flyga den rutt som ser ut att vara rak på en platt karta så skulle det bli en lång omväg på den runda jorden.
#4351 2013-08-24, 13:47
mickes418
Ursprungligen postat av squeaky
1.) Nej passagerarplan kan inte göra detta för att de har inte lika bra Thrust-to-weight ratio som jaktplan. Om jag inte minns fel så är det bara ett fåtal jaktplan som kan flyga vertikalt.
här är ett smakprov. http://www.youtube.com/watch?v=b2bzpP-QpXY

2.) normalt så flyger passagerarplan i ungefär Mach 0.85 och maxhastigheten är ungefär Mach 0.89
Jag har för mig att Tupolev 154M är det snabbaste passagerarplanet som fortfarande är i drift.


Skulle nog inte svara så kategoriskt:
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s

Men det är en jävla skillnad på ett tomt och ett fullastat plan.
#4352 2013-08-25, 10:26
kerano
Finns det något flygbolag som är "säkrare" än andra?

Ska ut på en 12 timmars flygning med Air France. Är livrädd..
Hem åker jag med Qatar Airways.
#4353 2013-08-25, 17:31
Mula
Ursprungligen postat av squeaky
1.) Nej passagerarplan kan inte göra detta för att de har inte lika bra Thrust-to-weight ratio som jaktplan. Om jag inte minns fel så är det bara ett fåtal jaktplan som kan flyga vertikalt.


Du har i princip rätt, men som kuriosa kan nämnas att Boeing 757 har tydligen ett remarkabelt thrust to weight ratio. Youtube videon visar en "vertical climb"-demonstration, dock får man ju tänka på att planet (säkert) är tomt.

http://www.youtube.com/watch?v=S0nLvbKKbf8

Edit: pucktvåa tydligen...
#4354 2013-08-26, 01:54
Pudelpung
Hej alla piloter och alla flygrädda.

Jag ska snart flyga med Icelandair och Frontier Airlines till Los Angeles.
Och som ni säkert kan lista ut, så är jag äckligt jävla flygrädd...

Har flygt charter ibland, och alla dom resorna har varit riktig pest och pina (inte för att det har hänt någonting speciellt).
Flög ett litet dashplan mellan bergen i Norge vid ett tillfälle, och det är fan det vidrigaste jag har varit med om, skakigt, trångt, högljudd.

Kan fan knappt andas så fort det skakar till lite, hjärtat slår som en bilmaskin.
Samma sak jämt, jag sätter mig, vi startar och det går bra, blir lugn, sen skakar det till lite och bältlampan tänds sen tar det en evighet för mig att bli lugn igen, och strax därefter händer samma sak..

Jag är inte rädd för att dö, det skiter jag i, är väl mer rädd för att bli just rädd.
"Tänk om det blir en rejäl luftgrop?"
"Tänk om vi tappar trycket?"
"Tänk om det blir rökutveckling?"

Eller ännu värre om vi skulle behöva nödlanda eller av någon anledning börjar dyka.
Som sagt är inte rädd för att dö, men falla 10 000 meter hinner en heeel deeel tankar utveckla sig.

Har max flugit 4-5 timmar (var till egypten med detur) och nu ska jag alltså klara av nästan dubbla tiden i luften, över atlanten och skit, fattar ni hur jävla stort atlanten är ?

Flög första gången för kanske 12 år sedan, då har jag flugit till grekland två gånger, cypern en gång, egypten en gång och mellan oslo och sandarne i norge.
Så rädslan borde vara borta men icke..

Den enda flygningen som kändes okej var hem från egypten, då hade jag dygnat och druckit en sjuttis ouzo innan, slocknade som en klubbad säl.

En annan sak som gör mig livrädd är att om jag får panik eller något liknande efter en timme eller två, så har jag fortfarande 6-8timmar kvar på flyget.

Kanske borde nämna att jag får panikångest från time to time.

Går det att tackla det här ?
#4355 2013-08-26, 05:02
postkodmiljonar
Ursprungligen postat av kerano
Finns det något flygbolag som är "säkrare" än andra?

Ska ut på en 12 timmars flygning med Air France. Är livrädd..
Hem åker jag med Qatar Airways.


Fransmän är ju allmänt inkompetenta på allt förutom mat så där skulle jag oroa mig. Qatar är stabilt och du kommer ha en trevlig dag ombord, förutsatt att du överlever AF såklart. ;-)
#4356 2013-08-26, 09:32
squeaky
Ursprungligen postat av mickes418
Skulle nog inte svara så kategoriskt:
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s

Men det är en jävla skillnad på ett tomt och ett fullastat plan.


Ahaa, har faktiskt aldrig sett något liknande men man får lära sig nya saker varje dag