Ursprungligen postat av PilotHockey
Tvivlar på att dem verkligen bara var 2st ombord. De hade troligtvis relief crew ombord också på den flygningen.
Har man tre personer ombord får man utöka tjänstegöringstiden till 12h istället för 8h som det vanligtvis är i tvåpilotsystem. Om du då har 4 personer vilket är vanligt vid långa flygningar så kan du utöka detta till 16h. Skulle ytterligare behövas (vilket är väldigt sällan då du på 16h kommer otroligt långt) så kan man som AOC (den operativa delen av flygbolaget emot sitt eget CAA lätt förklarat) ansöka om specialutökningar.
Vad är det här för regler du refererar till? Det är då varken Subpart Q som idag gäller i stora delar av Europa och inte heller EASA-FTL som inom ett år blir gällande över hela Europa.
Maximal flygarbetstid (tiden från inställelse till dess att man parkerat vid gate efter flygning) är i grunden 13 timmar. Denna kan utökas till 14 timmar två gånger per vecka, och minskas för varje landning efter den andra som du utför under ett arbetspass. (4 landningar = maximalt 12 timmar, utan utökning). Den maximalt tillåtna flygarbetstiden minskas också om arbetet utförs under
Windof of Circaidian Low, klockan 02.00-05.59.
Vid fler piloter än två, i ett tvåpilotsystem, kan en pilot ta en paus under flygning där den ackumulerade arbetstiden då räknas med 50% (svensk tillämpning, blir nytt nästa år). Således, för en besättning om 3 piloter och där alla piloter får en möjlighet till 2 timmars vila, kan således jobba upp till 15 timmar istället, om man gör maximalt 2 flygningar.
I de nya bestämmelserna som blir gällande i februari nästa år, kan maximal arbetstid utökas till som mest 17 timmar, förutsatt att man har fyra piloter och "Class 1 rest facilities", vilket innebär i princip en säng.
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det måste alltid vara kaptenen som startar som sedan också landar, styrman kan man byta hur man vill.
Jag vet inte om du menar att man alltid måste ha en befälhavare i tjänst på flight deck? Men att det skulle vara ett krav att det alltid är kaptenen som startar och landar stämmer förstås inte.
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vi piloter håller endast koll på ett fåtal. Det är planeringsavdelningen på varje bolag som håller koll på resten och idag behöver inte alltid ens dem hålla koll på det för det är inlagt i deras planeringssystem så systemet varnar om man överträder någon begränsning så det kan justeras i schemat.
Verkligen inte. Som pilot har du en
skyldighet enligt lag att alltid se till att du inte överskrider gällande regelverk. Företaget skall också utbilda både piloter, kabinpersonal, planeringspersonal och all annan personal som kan antas behöva sådan utbildning i det fulla regelverket.