Ursprungligen postat av Snitz3n
Jag har lite frågor som gärna flera olika piloter får svara på.
När känner ni piloter obehag i ett flygplan? Vad ska till för att ni ska bli oroliga? Händer det t.ex vid riktigt hård turbulens att ni faktiskt blir lite ängsliga? Vad gjorde er nervösa sist?
När ni kollar på dokumentärer om flygkrasher, hur går era tankar då? Tänker ni inte i de banor att "Det där skulle lika gärna kunna hänt mig"?
Har det någon gång hänt att ni har missat en punkt i någon checklista t.ex innan start? Om ni någon gång har varigt lite trötta och ofokuserade tex.? som ni i efterhand kommit på så att säga
Och sedan, har ni någon gång varigt med om ett skarpt läge? Att det har blivit något allvarligare problem med planet, eller varigt extremt oväder så att det nästan gått över styr eller att en motor har gått sönder vid start eller liknande?
Jag är väldigt imponerad av piloter, det är imponerande att man kan ha det där lugna sinnet.
Tack på förhand, som sagt vore det kul om flera piloter svarade på frågorna
Otroligt bra initiativ av dig KSV att starta en sån fantastisk tråd! (Jag hoppas att frågorna inte har varit uppe förut, va ett tag sedan jag gick igenom tråden)
Nu är jag inte pilot själv, men det kanske kan vara intresse att höra från andra sidan radion ändå.
När ni kollar på dokumentärer om flygkrasher, hur går era tankar då? Tänker ni inte i de banor att "Det där skulle lika gärna kunna hänt mig"?
Lustigt nog är "aircrash investigation" ganska ofta på i fikarummet på jobbet, varför vet jag inte, kanske för att tv dagtid är en rätt kass uppställning av gamla serier man redan sett hundra gånger.
Sen ser vi även årligen inspelningar med olika saker som man kan lära av. Vi diskuterar då även kring hur man hanterar scenariot och liknande, vilket är väldigt lärorikt.
Visst har jag tittat på incidentinspelningar och tänkt att det kunnat hända mig. Faktum är att den dag man tänker "det där händer aldrig mig" då är något fel, för
alla gör misstag någon gång. Det viktiga är hur man hanterar sina misstag och lär sig av dom (plus andras misstag).
Har det någon gång hänt att ni har missat en punkt i någon checklista t.ex innan start? Om ni någon gång har varigt lite trötta och ofokuserade tex.? som ni i efterhand kommit på så att säga
Visst missar man saker, som sagt, alla gör misstag. Återigen handlar det om att man behöver lära sig hur man hanterar sina misstag. Sen ska man också tänka på att dom flesta misstag har ingen eller väldigt låg risk kopplat. Det kan t.ex. handla om att man säger fel frekvens, eller glömmer bort något (typ att ställa om ljusinställningen eller något liknande).
Sen måste man vara medveten om sina begränsningar. Jag är betydligt effektivare när jag är utvilad och är igång vid 9 på morgonen än jag är i slutfasen på ett nattskift t.ex.
Och sedan, har ni någon gång varigt med om ett skarpt läge? Att det har blivit något allvarligare problem med planet, eller varigt extremt oväder så att det nästan gått över styr eller att en motor har gått sönder vid start eller liknande?
Som flygledare har man lite annan relation till ovanliga situationer mot piloter. Jag jobbar i flygplatsmiljö och vi har mer "rutinmässiga" situationer regelbundet. Med det menar jag t.ex. bird strikes (som för övrigt i 99% av fallen inte leder till några skador på flygplanet), pax med medicinska problem etc. Bland dom mer ovanliga sakerna kommer t.ex. hydralikproblem eller el-fel.
Jag skulle gissa att jag ser brandkåren ute åtminstone någon gång i månaden i snitt, vilket fortfarande är betydligt under 1 per 1000 flygplan jag hanterar, men det är ändå såpass ofta att det är en inarbetad rutin.
Samtidigt är det också värt att veta att flyget idag är så säkert att många flygledare idag inte har någon egen erfarenhet av allvarliga olyckor. Statistiskt sett kommer jag själv sannolikt arbeta hela min karriär utan att se en dödlig olycka. Jag har heller aldrig sett något som faktiskt skitit sig på riktigt. Aldrig sett en rejäl olycka, aldrig sett allvarlig brand, etc. Så även om det kan låta mycket att man kallar ut brandkåren regelbundet så är det fortfarande så att man rutinmässigt kallar ut brandkåren vid första misstanke till eventuella problem. Bara för det kommer fram lite blåljus behöver det inte vara något särskilt allvarligt på gång.