Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5173 2015-06-15, 03:27
Upptäckte en lite oväntad sak när jag flög senast (GOT - TXL). Maskinen är, som jag tolkar det baserad i Stockholm. När vi skulle iväg mitt på dagen var den parkerad vid en gate som funkar för både Schengen och icke-Schengen, något som verkade onödigt om den kom från Stockholm. Kollade senare maskinens historik på Flightradar, den verkar ha övernattat på Landvetter.
Kollade samma sak på hemresan (SE-RET), den verkar ha lämnat Stockholm dagen innan klockan 14.45 och sedan ha flugit ARN-GOT-LHR-GOT och varit klar i Göteborg strax före 22 (runt 8 timmars jobb totalt). Dagen efter ska den startat 06.45 och ha kört GOT-LHR-GOT-TXT-GOT-LHR-GOT med hemkomst 22 (totalt kanske 16 timmars jobb).
Om det stämmer att maskinen är baserad i Stockholm så antar jag att även besättningen är det. Då kommer besättningen nu, förutsett att de inte skickas hem med annat flyg, att sova sin andra natt på annan ort, för att dagen efter starta klockan 6 (mindre än 9 timmar efter en avslutad 16 timmarsdag) och köra två vändor till Medelhavet fram till 19 på kvällen (14 timmars jobb). Efter det har det en 12 timmar lång natt innan de kör hem till Stockholm (ca 2 timmar).

Sammanfattning: På ca 70 timmar, lite mindre än 3 dygn, verkar en besättning jobba minst 40 timmar. Som mest jobbas 16+14 timmar med mindre än 9 timmars ledighet.
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/se-ret/ De aktuella datumen är 11-14/6, informationen kommer väl finns kvar några dygn.

Frågor:
Hur ser vilotidsreglerna ut för flygbesättningar?
Bör mitt antagande, att det handlar om en och samma besättning, stämma?
#5174 2015-06-15, 07:54
bijjer
Ursprungligen postat av Neksnor


Frågor:
Hur ser vilotidsreglerna ut för flygbesättningar?
Bör mitt antagande, att det handlar om en och samma besättning, stämma?


Korta svaret blir nej. Det är inte samma besättning som flugit allt det där. Det har skett ett antal byten för att hålla sig inom vilo och arbetstidsregler.

Jag kan skriva spaltmeter om reglerna men i korta drag:

Max 13 timmar på ett arbetspass. (+/- EU par timmar beroende på omständigheter)
Max 60 timmars arbete på 7 dagar.

Minsta vila är antingen 12 timmar på hemmabas, 10 timmar på hotell eller längden av föregående arbetspass, vilket som är längst.
#5175 2015-06-16, 00:16
Ursprungligen postat av bijjer
Korta svaret blir nej. Det är inte samma besättning som flugit allt det där. Det har skett ett antal byten för att hålla sig inom vilo och arbetstidsregler.

Jag kan skriva spaltmeter om reglerna men i korta drag:

Max 13 timmar på ett arbetspass. (+/- EU par timmar beroende på omständigheter)
Max 60 timmars arbete på 7 dagar.

Minsta vila är antingen 12 timmar på hemmabas, 10 timmar på hotell eller längden av föregående arbetspass, vilket som är längst.

Tack, bra att någon tänker lite. Givetvis kan två besättningar byta maskin med varandra om den ena ska hem.
#5176 2015-06-16, 12:57
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Tack, bra att någon tänker lite. Givetvis kan två besättningar byta maskin med varandra om den ena ska hem.
Ofta följer en besättning inte en maskin mer än över ett arbetspass, om ens det.
Besättningens sammansättning är ofta helt olika från dag till dag dessutom.
#5177 2015-06-16, 13:10
Ursprungligen postat av ksv
Ofta följer en besättning inte en maskin mer än över ett arbetspass, om ens det.
Besättningens sammansättning är ofta helt olika från dag till dag dessutom.

Jo, det där om att man "byter laguppställning" mellan olika pass känner jag igen. En anledning verkar vara att man inte ska fastna i bekväma men felaktiga kompisrutiner.
Ex: Förra gången gick det bra när jag glömde X eftersom Y fixade det istället.
#5178 2015-06-19, 16:47
U-166
Jag läser lite om hur flygplansmotorer fungerar och tänker då främst på turbofan/turbojet.

I korta drag fungerar det såhär fattar jag det som: motorn suger med hjälp av en turbin in luft som komprimeras, blandas med bränsle och antänds. Detta genererar i energi som används för att driva flygplanet framåt.


Saxat från internet wikipedia:
"In a turbofan, the turbine primarily drives a fan at the front of the engine. Most engines drive the fan directly from the turbine"

Vad är det som driver turbinen?
#5179 2015-06-19, 17:16
Alboz
Flyger ner till Balkan imorgon med familjen. Tydligen ska vi flyga från Malmö till Slovenien sen från Slovenien till Prishtina (Kosovo). Vet inte vilket bolag men litar inte på dessa slovener om de är dom som sköter flygningen...
#5180 2015-06-19, 17:40
Ursprungligen postat av U-166
Jag läser lite om hur flygplansmotorer fungerar och tänker då främst på turbofan/turbojet.

I korta drag fungerar det såhär fattar jag det som: motorn suger med hjälp av en turbin in luft som komprimeras, blandas med bränsle och antänds. Detta genererar i energi som används för att driva flygplanet framåt.


Saxat från internet wikipedia:
"In a turbofan, the turbine primarily drives a fan at the front of the engine. Most engines drive the fan directly from the turbine"

Vad är det som driver turbinen?


Förbränningen av bränslet? Är inte helt säker på att jag förstår din fråga dock.
#5181 2015-06-19, 18:49
U-166
Ursprungligen postat av Hefaiston
Förbränningen av bränslet? Är inte helt säker på att jag förstår din fråga dock.


Ack ja. Min tekniska begåvning är som du säkert misstänker inte den bästa, således saknar jag förmåga att uttrycka mig i korrekta termer.

Min fråga är egentligen denna:
Om min uppfattning om hur jetmotorn fungerar stämmer, utgör turbinen den komponent som driver på hela motorns gång genom att turbinen driver det som benämns som "fan" (benämner denna härmed som fläkt i brist på bättre) i denna bild:

http://aviation.stackexchange.com/questions/4966/what-is-the-difference-...

Bild nummer två är det som åsyftas.

Denna flökt suger in den luft som sedan komprimeras i motorn för att sedan beblandas med flygbränsle. Luften och flygbränslet antänds sedan och detta alstrar energi som driver flygplanet framåt.

Min fråga är helt enkelt: vad driver turbinen, hur får turbinen kraft nog att rotera runt denna stora fläkt?

Detta tordes vara genom elektricitet?
#5182 2015-06-19, 21:14
Ursprungligen postat av U-166
Ack ja. Min tekniska begåvning är som du säkert misstänker inte den bästa, således saknar jag förmåga att uttrycka mig i korrekta termer.

Min fråga är egentligen denna:
Om min uppfattning om hur jetmotorn fungerar stämmer, utgör turbinen den komponent som driver på hela motorns gång genom att turbinen driver det som benämns som "fan" (benämner denna härmed som fläkt i brist på bättre) i denna bild:

http://aviation.stackexchange.com/questions/4966/what-is-the-difference-...

Bild nummer två är det som åsyftas.

Denna flökt suger in den luft som sedan komprimeras i motorn för att sedan beblandas med flygbränsle. Luften och flygbränslet antänds sedan och detta alstrar energi som driver flygplanet framåt.

Min fråga är helt enkelt: vad driver turbinen, hur får turbinen kraft nog att rotera runt denna stora fläkt?

Detta tordes vara genom elektricitet?

Ingen expert på det där, men enkelt uttryckt så är ju motorn som en långt rör. Inne i röret finns en axel, längst bak på axeln sitter turbinen och längst fram sitter fläkten. Mellan fläkt och turbin sprutas det in bränsle som antänds, det sätter fart på turbinen som puttar motorn framåt och driver fläkten.
#5183 2015-06-20, 01:33
xituno
Ursprungligen postat av U-166

Min fråga är helt enkelt: vad driver turbinen, hur får turbinen kraft nog att rotera runt denna stora fläkt?

Detta tordes vara genom elektricitet?



Förenklat uttryckt:
På större kommersiella flygplan brukar man starta motorn med hjälp av komprimerad luft. Vanligast kommer den från APU:n som finns i flygplanet eller en maskin på marken.

När man fått upp motorn i rätt varvtal tillför man bränsle i förbränningskammaren, där luft och bränsle blandas och antänds, vilket gör att luften expanderar på grund av att den blir mycket varmare. Denna uppvärmda luft passerar turbinen med sådan kraft att turbinen roterar, vilket driver resten av motorn.
#5184 2015-06-20, 12:38
U-166
Ursprungligen postat av xituno
Förenklat uttryckt:
På större kommersiella flygplan brukar man starta motorn med hjälp av komprimerad luft. Vanligast kommer den från APU:n som finns i flygplanet eller en maskin på marken.

När man fått upp motorn i rätt varvtal tillför man bränsle i förbränningskammaren, där luft och bränsle blandas och antänds, vilket gör att luften expanderar på grund av att den blir mycket varmare. Denna uppvärmda luft passerar turbinen med sådan kraft att turbinen roterar, vilket driver resten av motorn.



Jaha! Tack