Upptäckte en lite oväntad sak när jag flög senast (GOT - TXL). Maskinen är, som jag tolkar det baserad i Stockholm. När vi skulle iväg mitt på dagen var den parkerad vid en gate som funkar för både Schengen och icke-Schengen, något som verkade onödigt om den kom från Stockholm. Kollade senare maskinens historik på Flightradar, den verkar ha övernattat på Landvetter.
Kollade samma sak på hemresan (SE-RET), den verkar ha lämnat Stockholm dagen innan klockan 14.45 och sedan ha flugit ARN-GOT-LHR-GOT och varit klar i Göteborg strax före 22 (runt 8 timmars jobb totalt). Dagen efter ska den startat 06.45 och ha kört GOT-LHR-GOT-TXT-GOT-LHR-GOT med hemkomst 22 (totalt kanske 16 timmars jobb).
Om det stämmer att maskinen är baserad i Stockholm så antar jag att även besättningen är det. Då kommer besättningen nu, förutsett att de inte skickas hem med annat flyg, att sova sin andra natt på annan ort, för att dagen efter starta klockan 6 (mindre än 9 timmar efter en avslutad 16 timmarsdag) och köra två vändor till Medelhavet fram till 19 på kvällen (14 timmars jobb). Efter det har det en 12 timmar lång natt innan de kör hem till Stockholm (ca 2 timmar).
Sammanfattning: På ca 70 timmar, lite mindre än 3 dygn, verkar en besättning jobba minst 40 timmar. Som mest jobbas 16+14 timmar med mindre än 9 timmars ledighet.
http://www.flightradar24.com/data/airplanes/se-ret/ De aktuella datumen är 11-14/6, informationen kommer väl finns kvar några dygn.
Frågor:
Hur ser vilotidsreglerna ut för flygbesättningar?
Bör mitt antagande, att det handlar om en och samma besättning, stämma?