Ursprungligen postat av 04052537
Vid start med flygplan, lysen släcks, det är halvmörkt i planet- piloterna drar full gas och håller stumt 15-20 min till marshhöjden är nådd- detta moment gillar inte jag.
Planet gungar och har sig- känns som de flesta sitter och väntar på att planet ska störta. Förjävlig stämning!
En fråga till er piloter-
Om jag tex åker med en flight som alltid åker från samma punkt A till B- men ibland använder flygbolaget olika plan- ibland embraer 190 och ibland B737. Varför?
Att man startar/landar med mörk kabin handlar ungefär om att man ska kunna se något även vid krasch med strömbortfall. Att bländande läslampor funkar och diverse lysande surfplattor används spelar tydligen ingen roll.
Sedan brukar väl många minska gasen/stighastigheten ganska kort tid efter start, känns som ett litet fritt fall, ungefär som ett backkrön i en bergochdalbana.
Ej pilot...
SAS har tydligen delat upp sin flotta så att Stockholm har Boeing och Köpenhamn har Airbus. Vilket innebär att flyg från Göteborg till Frankfurt kan trafikeras av en Boeing som kör Stockholm - Göteborg - Frankfurt - Göteborg - Stockholm på en tur och av en Airbus som kör Köpenhamn - Göteborg - Frankfurt -Köpenhamn på nästa tur. Påhittat exempel.
Men även rutter som Köpenhamn - London trafikeras med olika flyg, vissa turer kör SAS med mindre Bombardier, men de flesta använder Airbus. De tycker antagligen att det är värt att ha hög turtäthet även när inte så många flyger.
Nu har SAS för övrigt sålt en morgon-slot (rätt att landa/starta) på Heathrow för $60 miljoner, så i framtiden kanske de bara kör större maskiner dit