Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5089 2015-03-25, 01:06
dryslian
Ursprungligen postat av Newgausston
Tack för det snabba svaret!

Jo jag är medveten om att det statistiskt sett är mycket osannolikt att något händer, det är mer maktlösheten över att inte kunna påverka situationen som stressar upp mig.

Flygbolaget är Primera Air. Har bara rest med charterbolag några gånger innan så har svårt att bedöma säkerheten hos dessa? Vilka sköter servicen av planen?


flyger på fredan är fett nervös samt haft massa dödsångest är nästan 100 % säker på att det kkommer hända någpt ;( men som sagt dom % är ju i tankarna får hoppas på det bästa !
#5090 2015-03-25, 09:22
Ursprungligen postat av dryslian
flyger på fredan är fett nervös samt haft massa dödsångest är nästan 100 % säker på att det kkommer hända någpt ;( men som sagt dom % är ju i tankarna får hoppas på det bästa !


Fy fan usch känner igen det där. Finns inget i hela världen som jag är mer rädd för än att flyga och då flyger jag några gånger per år. Sist när jag reste till Tokyo så var jag nära på att börja grina i starten och ville verkligen inte resa. Värsta är ju alla hjärnspöken som kommer några dagar innan med konstiga drömmar osv.

Men men mitt råd är väl att ta tag i det och gör det bara och risken att det ska hända något är riktigt liten.
#5091 2015-03-25, 14:09
Angående olyckan med Germanwings. Någon teori om flygrutten? Varför har ATC lett dem på en rutt mot Alperna och inte raka spåret?
#5092 2015-03-25, 14:39
Ursprungligen postat av Timpsiii
Angående olyckan med Germanwings. Någon teori om flygrutten? Varför har ATC lett dem på en rutt mot Alperna och inte raka spåret?


Är det inte lämpligare att ta det i aktuell tråd?

Det är standardrutten, jämför med tidigare flygningar samma sträcka så ser du att dom tagit samma väg. Den streckade linje som dykt upp i många nyhetssändningar är direkta vägen och inte den färdplanerade vägen.
#5093 2015-03-25, 15:37
Halshuggning
Framtidens flyg måste kunna gå att hoppa ur / skjuta sig ur ett flygplan. Dagens konstruktion av flygplan gör att en katapultstol ej är möjligt att skjuta sig ur eftersom att man sugs in i flygplansmotorerna. Däremot undrar jag, hur man kan hoppa fallskärm ifrån vanliga plan men inte jetplan? Man borde på nåt sätt kunna göra det på en låg höjd.
#5094 2015-03-25, 16:15
Ursprungligen postat av Halshuggning
Framtidens flyg måste kunna gå att hoppa ur / skjuta sig ur ett flygplan. Dagens konstruktion av flygplan gör att en katapultstol ej är möjligt att skjuta sig ur eftersom att man sugs in i flygplansmotorerna. Däremot undrar jag, hur man kan hoppa fallskärm ifrån vanliga plan men inte jetplan? Man borde på nåt sätt kunna göra det på en låg höjd.


Varför?
Känns som extremt mycket energi på ett väldigt litet problem. Dessutom är det inte bara att hoppa fallskärm hur som helst, du kan inte ta 200 personer från gatan och bara kasta ut dom med en fallskärm på ryggen.
#5095 2015-03-25, 21:20
Halshuggning
Ursprungligen postat av Hefaiston
Varför?
Känns som extremt mycket energi på ett väldigt litet problem. Dessutom är det inte bara att hoppa fallskärm hur som helst, du kan inte ta 200 personer från gatan och bara kasta ut dom med en fallskärm på ryggen.

Att ta på sig en fallskärm och dra igång den är ingen raketforskning. Klart det är att bara ta på sig en fallskärm och hoppa. Tror nog att 99 av 100 hellre hoppar fallskärm än dör. Oddsen för överlevnad är större. Att dö i en flygplansolycka är inget litet problem, sker hela tiden och borde vara 0 vision på det.
#5096 2015-03-25, 22:25
Beaumont
Ursprungligen postat av Halshuggning
Att ta på sig en fallskärm och dra igång den är ingen raketforskning. Klart det är att bara ta på sig en fallskärm och hoppa. Tror nog att 99 av 100 hellre hoppar fallskärm än dör. Oddsen för överlevnad är större.


Har du hoppat fallskärm själv? Jag vet inte vad du baserar påståendet om att det skulle vara större chans till överlevnad om alla hoppade med fallskärm? Jag skulle nog påstå att det känns snarare som tvärtom, fler skulle skadas och omkomma. Vid flera flygincidenter är det ingen som blir skadad eller omkommer. Vem ska avgöra när det skulle vara bättre att hoppa med fallskärm och alla uppenbara risker med det?

Ursprungligen postat av Halshuggning
Att dö i en flygplansolycka är inget litet problem, sker hela tiden och borde vara 0 vision på det.


Vem har sagt att det inte är noll vision idag redan? Det sätts in enorma resurser vid varje incident för att utreda varför incidenten uppstod och vad som bör åtgärdas för att en liknande situation inte ska uppstå i framtiden. Kan inte spontant komma på något annat område där det görs i samma omfattning för varje incident.
#5097 2015-03-25, 23:48
bijjer
Ursprungligen postat av Newgausston
Tack för det snabba svaret!

Jo jag är medveten om att det statistiskt sett är mycket osannolikt att något händer, det är mer maktlösheten över att inte kunna påverka situationen som stressar upp mig.

Flygbolaget är Primera Air. Har bara rest med charterbolag några gånger innan så har svårt att bedöma säkerheten hos dessa? Vilka sköter servicen av planen?


Primera är just i fasen att flagga ut hela sin verksamhet till Riga i Lettland. Det inleddes förra året med att piloterna i Stockholm blev uppsagda och sedan erbjudna att komma tillbaka som egenföretagare via ett "bemanningsföretag" på Guernsey, men baserade i Riga eller Helsingfors. Företagsledningen driver butiken genom hot och genom att ingjuta så mycket rädsla de bara kan i personalen och gör allt i sin makt för att undvika arbetsgivaransvar, arbetsrättslig lagstiftning och fackföreningar. Vilken direkt påverkan det har på flygsäkerheten omedelbart är svårt att sia om, men på sikt blir flygsäkerhetsarbetet definitivt lidande i en sådan organisation.

Resten av företaget flyttas också till Riga, inklusive hela kontoret som flyttats från Island den senaste tiden.

Vilka som sköter service av flygplanen vet jag dock inte.
#5098 2015-03-25, 23:57
dryslian
För att lugna ner lite nerver undrar jag hur säkerheten är med ex SAS som jag flyger med till DK samt sedan DK till AMS sas där med..
#5099 2015-03-25, 23:58
PilotHockey
Ursprungligen postat av dryslian
För att lugna ner lite nerver undrar jag hur säkerheten är med ex SAS som jag flyger med till DK samt sedan DK till AMS sas där med..


SAS är nog ett av de säkraste på jorden att åka med ärligt talat.
#5100 2015-03-26, 00:01
JevlaTomteVerkstad
Ursprungligen postat av PilotHockey
SAS är nog ett av de säkraste på jorden att åka med ärligt talat.

Rent statistiskt är Ryanair det säkraste flygbolaget.