Jag har en fundering gällande så kallade slots. Jag flög nyligen hem från Europa med Norwegian och redan på väg till flygplatsen fick jag ett SMS där det stod att flygningen var försenad med 30 minuter. Väl på plats på flygplatsen stod det ingenting om det på skyltarna. Alla passagerarna samlades vid gaten, men något flygplan syntes inte till. Bara några minuter innan utsatt avgångstid meddelades det i högtalarna att vår flight var 40 minuter sen. I princip samtidigt kom planet taxande till gaten. Jag drog iväg och tog en bit att äta, så jag såg inte om planet kom från landningsbanan eller om det stått parkerat någonstans. Jag såg inte om det var passagerare som klev av eller ej.
Hur som helst, vi startade och flög iväg hemåt. När vi nått FL370 hälsade kapten oss välkomna och beklagade förseningen. Han sade att det berodde på att en missad slot-tid.
Vad jag förstår tilldelas man en slot för varje flygning. Hur går detta till i praktiken? Jag vet inte hur många gånger jag flugit och vi kommit iväg 10-30 minuter sent. Det har berott på allt möjligt, från att dom var sena in, till att lastningen drog ut på tiden till något tekniskt strul. Men aldrig har vi tvingats vänta extra länge på grund av någon slot (inte vad jag vet i alla fall). Jag har försökt googla på ämnet och vad jag förstått är slots jätteviktiga och missar man sin slot kan man tvingas vänta i över en timme på nästa.
Hur fungerar alltså detta i praktiken? Är det olika på olika flygplatser? Varierar det med intensiteten i luftrummet? Är det någon form av bötessystem? Är det någon som bestämmer hur en slot ser ut eller är det ett "standardfönster" som alltid finns där, men som ibland inte betyder så mycket om allt annat är lugnt?
Vore roligt att veta. Inte för att det kanske har så mycket med flygsäkerhet att göra, men ändock intressant!