Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5161 2015-05-23, 06:15
Zaedrews
Är extremt höjdrädd. Klarar inte av höjder. Vad händer om man får panik mitt under flygningen?

Edit: Klart man vet om det man får en smäll så man knockas ut eller några lugnade tabletter... Inget större mysterium där inte.
#5162 2015-05-23, 06:30
Zaedrews
Man har flugit och till en del övervunnit den där rädslan. Men det var minst sagt megasvårt. Kom in i planet ok men sedan direkt började jag kolla på exitvägar = hur snabbast komma ur detta helvete! Kom på flera stycken men sedan hade vi startat så det var för sent. Väl uppe i luften var man faktiskt rätt lugn. "Man vill ju inte ställa till en scen" även om man typ dör inombords.... För landning också. Men det var säkert bara för att lura mig att det var ok denna gången! (fastän hjärtat nog aldrig buntat hårdare) Nästa gång man flyger kommer det bli en massa helveten! Eller nja
#5163 2015-05-23, 11:49
Ursprungligen postat av Darkcheese
Hur många piloter är det i planet vid flyg över Atlanten?


Beror på startplats och destination. Vanligast är nog tre men du kan ha flygningar med två och du kan ha flygningar med fyra beroende på.
#5164 2015-05-24, 04:31
Darkcheese
Ursprungligen postat av Hefaiston
Beror på startplats och destination. Vanligast är nog tre men du kan ha flygningar med två och du kan ha flygningar med fyra beroende på.

Ska åka direktflyg från San Francisco till Stockholm, ju fler desto bättre!
#5165 2015-05-24, 04:45
elgecy
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är extremt höjdrädd. Klarar inte av höjder. Vad händer om man får panik mitt under flygningen?

Edit: Klart man vet om det man får en smäll så man knockas ut eller några lugnade tabletter... Inget större mysterium där inte.


Utöver det har vi ljudböcker man kan få låna och i de värsta fallen en hundvalp man kan få klappa. Möjligheten till att få klappa hundvalpen är dock inget gemene man får information om, men det finns alltså att tillhandagå vid de mest traumatiska fallen.

Mvh flygvärdinna på Norweigan
#5166 2015-05-24, 21:50
slat
Ursprungligen postat av elgecy
Utöver det har vi ljudböcker man kan få låna och i de värsta fallen en hundvalp man kan få klappa. Möjligheten till att få klappa hundvalpen är dock inget gemene man får information om, men det finns alltså att tillhandagå vid de mest traumatiska fallen.

Mvh flygvärdinna på Norweigan

hahaha!

Ja vi har alltid minst en FAD ombord (first aid dog)
#5167 2015-05-26, 18:27
DieTrolle
Ursprungligen postat av Hefaiston
Beror på startplats och destination. Vanligast är nog tre men du kan ha flygningar med två och du kan ha flygningar med fyra beroende på.

Är det inte vanligast att det endast är två i besättningen för långflygningar när det gäller europeiska bolag?
#5168 2015-05-26, 18:41
Ursprungligen postat av DieTrolle
Är det inte vanligast att det endast är två i besättningen för långflygningar när det gäller europeiska bolag?


Beror på, definera långflygning.

Som sagt, det är komplext för olika bolag har olika procedurer och olika länder har olika regler. EASAs regler kring bemanning kan skilja sig ifrån FAA som kan skilja sig ifrån CASA etc etc. Bolag kan sen om dom önskar ha striktare regler.

Hur många piloter som behövs beror alltså inte bara på hur lång sträckan är utan även vem som flyger den.

Sen är regelverken i sig komplexa. Ifall du har ett crew rest kan du klara dig med färre i besättningen än om inte. Men sen finns det i vissa regelverk möjlighet att t.ex. använda ett säte i kabinen som crew rest, men då påverkas timmarna du får jobba eftersom det inte ger lika goda möjligheter till vila som ett dedikerat område för besättning.


Någon av piloterna här som flyger längre sträckor kan säkert fylla i mer detaljer om du vill. Men som så mycket annat inom flyget finns här flera olika regelverk, plus lokala regler, plus undantag till reglerna, så det blir fort väldigt kompelxt.
#5169 2015-06-11, 02:30
agggorius
om man bokar en flygbiljett sen vid gaten ändrar man sig och vill inte flyga kan man bara gå ut därifrån då?, är det okej eller kommer det bli några påföljder då?
#5170 2015-06-12, 00:41
slat
I många länder måste man sitta kvar och vänta på att flygplanet har landat i sin destination av säkerhetsskäl.
#5171 2015-06-12, 00:51
Osse82
Ursprungligen postat av elgecy
Utöver det har vi ljudböcker man kan få låna och i de värsta fallen en hundvalp man kan få klappa. Möjligheten till att få klappa hundvalpen är dock inget gemene man får information om, men det finns alltså att tillhandagå vid de mest traumatiska fallen.

Mvh flygvärdinna på Norweigan




Vadå har ni med er en hundvalp?...
#5172 2015-06-12, 08:43
Ursprungligen postat av Osse82
Vadå har ni med er en hundvalp?...

Svårt med ironi i skriven text