Ursprungligen postat av DieTrolle
Är det inte vanligast att det endast är två i besättningen för långflygningar när det gäller europeiska bolag?
Beror på, definera långflygning.
Som sagt, det är komplext för olika bolag har olika procedurer och olika länder har olika regler. EASAs regler kring bemanning kan skilja sig ifrån FAA som kan skilja sig ifrån CASA etc etc. Bolag kan sen om dom önskar ha striktare regler.
Hur många piloter som behövs beror alltså inte bara på hur lång sträckan är utan även vem som flyger den.
Sen är regelverken i sig komplexa. Ifall du har ett crew rest kan du klara dig med färre i besättningen än om inte. Men sen finns det i vissa regelverk möjlighet att t.ex. använda ett säte i kabinen som crew rest, men då påverkas timmarna du får jobba eftersom det inte ger lika goda möjligheter till vila som ett dedikerat område för besättning.
Någon av piloterna här som flyger längre sträckor kan säkert fylla i mer detaljer om du vill. Men som så mycket annat inom flyget finns här flera olika regelverk, plus lokala regler, plus undantag till reglerna, så det blir fort väldigt kompelxt.