Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5137 2015-04-02, 12:41
bosnian_muslima
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vi har bra anställningsvillkor på Wizz. Bättre än vad flera av piloterna på Norwegian har t.ex. Alla kaptener jag flugit med på Wizz är nöjda med sina jobb.

Wizz har samma säkerhet ombord som SAS, Norwegian, Lufthansa etc. Vi är ett "bra" lågprisbolag som sparar in på enhetlig flotta, korta turnaroundtider samt att flyga till småflygplatser. Vi snålar inte in på löner som de andra i mina ögon "sämre" lågprisbolagen.

tack
#5138 2015-04-06, 19:33
crazyman
Ursprungligen postat av BleAivano
Militären hoppar ifrån icke trycksatta lastutrymmen på t.ex. Hercules plan och dessutom
så hoppar de ifrån mycket lägre höjd eftersom det inte finns tillräckligt med syre
på den höjd som trafikflygplan flyger på. Så även om du lyckas med det omöjliga
med att få upp en dörr under flygning så kommer du sannolikt dö eller alla fall
bli medvetslös om du hoppar ut ur ett flygplan på 10'000m höjd.

Visst går det att designa om flygplan men det är vare sig aktuellt eller billigt.

Dessutom är poängen med dörrarnas konstruktion att de inte ska gå att
öppna när kabinen är trycksatt eftersom man vill hindra galningar från att
öppna dörren under flygningen men också (antar jag) som en extra säkerhetsfunktion
om t.ex. låsmekanismen går sönder.


Nja, vissa specialförband hoppar från 8000 m och då använder man ju syrgasmasker. Hur det funkar med trycksättningen då kan jag dock inte svara på.
#5139 2015-04-06, 19:37
crazyman
Ursprungligen postat av BleAivano
Flygplansdörrar är konstrerade så att så länge som kabinen är trycksatt så
kommer inte dörren att gå att öppna p.g.a. tryckskillnaderna.
Dvs. det högre trycket i kabinen trycker fast dörren (som öppnas inåt) i "dörrkarmen" ,
det finns inte en chans att en människa har den styrka som krävs för att trotsalufttrycket.



http://news.nationalgeographic.com/news/2013/05/130528-airplane-door-ope...



Fast på dom flesta stora flygplan så öppnas ju dörren faktiskt utåt tex B737 och Airbus 330/340. På MD-80 veks den liksom in först i dörrhålet för att sedan vinklas upp och sedan trycka mot dörrkarmen.
#5140 2015-04-07, 02:16
Ursprungligen postat av crazyman
Nja, vissa specialförband hoppar från 8000 m och då använder man ju syrgasmasker. Hur det funkar med trycksättningen då kan jag dock inte svara på.

Har dom syrgasmasker så får dom ju dock tillräckligt med syre för att andas trotts det låga trycket. Dock så kan man inte sitta i en tryckkabin och plötsligt öppna dörrarna för då skulle man få skador på trumhinnorna utan antingen sitter dom utan kabintryck och får syre genom masker eller så sänker dom kabintrycket långsamt innan dom öppnar dörren.
#5141 2015-04-07, 12:46
tomtoddler
Ursprungligen postat av crazyman
Fast på dom flesta stora flygplan så öppnas ju dörren faktiskt utåt tex B737 och Airbus 330/340. På MD-80 veks den liksom in först i dörrhålet för att sedan vinklas upp och sedan trycka mot dörrkarmen.


dörr 737 om någon är intresserad https://www.youtube.com/watch?v=C9_BUR8rGtE
#5142 2015-04-07, 13:29
Ursprungligen postat av crazyman
Fast på dom flesta stora flygplan så öppnas ju dörren faktiskt utåt
tex B737 och Airbus 330/340.


Alla moderna passagerarplan har "plug type doors"
Dessa dörrar går inte att öppna när kabinen är trycksatt eftersom själva dörren
är större än dörrhålet.

Du kan läsa mer om det här:

http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/348373/
http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/282769/
http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/146193/
http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/96230/
http://www.pprune.org/tech-log/403244-plug-doors.html
http://abcnews.go.com/Travel/myths-flying-open-jet-door/story?id=13695338
#5143 2015-04-07, 13:35
AnnaKindbergBatra
Om jag blir så pass nervös och rädd när alla har kommit in i flygplanet och satt sig, kan jag då avbryta min resa och få lämna planet?
#5144 2015-04-07, 14:23
Ursprungligen postat av AnnaKindbergBatra
Om jag blir så pass nervös och rädd när alla har kommit in i flygplanet och satt sig, kan jag då avbryta min resa och få lämna planet?

Så länge ni inte börjat rulla är det inga problem. Har du incheckat bagage så kommer det att lastas av innan flyget avgår.
#5145 2015-04-08, 14:23
Strode
Min rädsla kommer ifrån mina öronproblem. Går regelbundet hos en öronspecialist som konstaterat att jag har så skadade öron att jag saknar förmåga att tryckutjämna. Ser framför mig hur mitt huvud imploderar av trycket, haha.
Verkar inte finnas någon med liknande problem, då alla säger "tugga tuggummi" som att det skulle hjälpa när man inte ens har förmågan att tryckutjämna.

Jag har införskaffat Earplanes, kortisonnässpray och har rör i öronen (som dock varit i över 1 år så mycket möjligt att dom redan ramlat ut vilket de gör efter ca 1 år).

Vad mer kan jag göra för att inte avlida av smärtan i öronen? Vad finns för mediciner som kan underlätta? Min öronspecialist är nonchalant i den frågan och säger bara att jag kanske borde låta bli att flyga (men efter 26 år fast i Sverige så tänker jag fan dra utomlands nu även om det innebär att jag blir döv).
#5146 2015-04-08, 18:00
Discolampan
Ursprungligen postat av AnnaKindbergBatra
Om jag blir så pass nervös och rädd när alla har kommit in i flygplanet och satt sig, kan jag då avbryta min resa och få lämna planet?


Ja. Givetvis.
#5147 2015-04-09, 16:27
PilotHockey
Ursprungligen postat av Strode
Min rädsla kommer ifrån mina öronproblem. Går regelbundet hos en öronspecialist som konstaterat att jag har så skadade öron att jag saknar förmåga att tryckutjämna. Ser framför mig hur mitt huvud imploderar av trycket, haha.
Verkar inte finnas någon med liknande problem, då alla säger "tugga tuggummi" som att det skulle hjälpa när man inte ens har förmågan att tryckutjämna.

Jag har införskaffat Earplanes, kortisonnässpray och har rör i öronen (som dock varit i över 1 år så mycket möjligt att dom redan ramlat ut vilket de gör efter ca 1 år).

Vad mer kan jag göra för att inte avlida av smärtan i öronen? Vad finns för mediciner som kan underlätta? Min öronspecialist är nonchalant i den frågan och säger bara att jag kanske borde låta bli att flyga (men efter 26 år fast i Sverige så tänker jag fan dra utomlands nu även om det innebär att jag blir döv).


Lustigt faktiskt men trots att jag är pilot så hade jag samma problem som du när jag var yngre. Jag hade mycket öroninflammation på 80-talet när jag var liten grabb och var ofta hos öronläkaren. Hade rör i ena örat i ett par år också.

Jag har inte alls samma problem idag men kan ibland känna av det fortfarande på ena örat (att det inte går att tryckutjämna hur jävla mycket jag än försöker) Jag dricker då mycket vatten då det hjälper till att öppna upp kort mellan trumhinnan och mellanörat och därför också jämna ut trycket.

Se till att varje gång du duschar köra med tops så du har rena öron och gärna skjölj ljummet vatten in i örat också med rättså lågt sprutt på duschen.


Det skall göra det bättre i alla fall.
#5148 2015-04-10, 07:28
Carliiee
Det jobbigaste för mig under en flygning är turbulens. Jag klarar av turbulensen vid start och landning, men det är under cruise som jag tycker att det är jobbigast. På något vis kanske jag ser på turbulensen vid start och landning som turbulens som endast kommer hålla i sig under start och landning, medan den som dyker upp väntat/oväntat (klarlufts) under cruise kan hålla i sig mycket längre. Vid start och landning ändrar man ju i höjd också. Hoppas ni förstår mitt tänk

Finns det något sätt att "vänja sig" vid turbulens? Eller några andra knep för att göra den mindre skrämmande? I denna stund har min rädsla för turbulens bara blivit värre och värre över åren, trots att jag flyger regelbundet, så att "utsätta sig för det" verkar inte hjälpa...