Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5365 2016-07-18, 14:07
Chugi
Ursprungligen postat av swedinator
Tack skall flyga till Malaysia av alla ställen och det tar typ 18 timmar

Vad roligt! Jag antar att du mellanlandar någonstans också?
#5366 2016-07-18, 14:24
swedinator
Ursprungligen postat av Chugi
Vad roligt! Jag antar att du mellanlandar någonstans också?

Jadå förmodligen istanbul
#5367 2016-07-18, 15:03
Chugi
Ursprungligen postat av swedinator
Jadå förmodligen istanbul


Okej! Väl där är det bara att kolla vilken gate du ska till och sen traska dit, brukar ofta vara gott om tid så länge planet dit är i tid.
#5368 2016-07-23, 22:27
Rawbiz
Jaha, dags för en till väldigt dum fråga. Sen Germanwings planet störtade så har alla Europeiska flygbolag (inklusive WizzAir) infört regeln att 2 personer måste vara i cockpit hela tiden.

Flög min vanliga Malta-Budapest-Malta sträcka en vecka sen och en av piloterna, en tjej, kom ut halvvägs genom flygningen för att ta en kaffe och snacka med flygvärdinnorna. Måste säga att jag blev väldigt nervös. Hon va ute kanske 10 minuter bakom skynket och gick sen tillbaka. 100% att det bara var 1 person som befann sig i cockpit under tiden.

Vad tycker ni, har det lagt sig så pass mycket att dom börjar strunta i reglerna?
#5369 2016-07-24, 01:11
Ursprungligen postat av Rawbiz
Jaha, dags för en till väldigt dum fråga. Sen Germanwings planet störtade så har alla Europeiska flygbolag (inklusive WizzAir) infört regeln att 2 personer måste vara i cockpit hela tiden.

Flög min vanliga Malta-Budapest-Malta sträcka en vecka sen och en av piloterna, en tjej, kom ut halvvägs genom flygningen för att ta en kaffe och snacka med flygvärdinnorna. Måste säga att jag blev väldigt nervös. Hon va ute kanske 10 minuter bakom skynket och gick sen tillbaka. 100% att det bara var 1 person som befann sig i cockpit under tiden.

Vad tycker ni, har det lagt sig så pass mycket att dom börjar strunta i reglerna?

Den där regeln har ju ifrågasatts en del, så om det nu är en regel så är det kanske inte så farligt att bryta mot den.
#5370 2016-07-24, 06:20
Ursprungligen postat av Neksnor
Den där regeln har ju ifrågasatts en del, så om det nu är en regel så är det kanske inte så farligt att bryta mot den.


Tror aldrig det tog sig in i regelverket utan det var vissa flygbolag som införde det efteråt (en hel del hade det dock redan innan).

Regelns effektivitet har diskuterats innan och min personliga åsikt är detta det enbart är spel för gallerierna. Jag hade inte oroat mig för det ett dugg.
#5371 2016-07-24, 15:44
Extrans
Ursprungligen postat av Hefaiston
Tror aldrig det tog sig in i regelverket utan det var vissa flygbolag som införde det efteråt (en hel del hade det dock redan innan).

Regelns effektivitet har diskuterats innan och min personliga åsikt är detta det enbart är spel för gallerierna. Jag hade inte oroat mig för det ett dugg.


Det var aldrig en regel utan bara en Safety Information Bulletin från EASA. Den är dessutom som sagt redan återkallad igen.
#5372 2016-07-24, 16:25
Rawbiz
Ursprungligen postat av Extrans
Det var aldrig en regel utan bara en Safety Information Bulletin från EASA. Den är dessutom som sagt redan återkallad igen.


Vet du varför? Jag menar det har hänt en gång vilket betyder att det kan hända när som helst. Det va ju en ganska bra safety feature, eller?
#5373 2016-07-24, 17:04
Ursprungligen postat av Rawbiz
Vet du varför? Jag menar det har hänt en gång vilket betyder att det kan hända när som helst. Det va ju en ganska bra safety feature, eller?


Att sätta en outbildad person utan säkerhetsklassning i ett litet utrymme där dom enkelt kan övermanna kvarvarande (och betydligt hårdare granskad) pilot. Spel för gallerierna skriven av en skrivbordapa utan kontakt med verkligheten.

Jag hade tänkt illustrera extra tydligt vad jag tycker om liknande regler med en smiley som spyr men jag hittar ingen. Men nej den iden gjorde knappast ett dugg för att öka flygsäkerheten.
#5374 2016-07-24, 21:06
merki
Hur många g-krafter upplever man när ett vanligt passagerarflygplan lyfter? Det brukar kännas en del i skallen...
#5375 2016-07-24, 21:13
squeaky
Ursprungligen postat av merki
Hur många g-krafter upplever man när ett vanligt passagerarflygplan lyfter? Det brukar kännas en del i skallen...


Jag skulle säga max 1.2 G sekunderna efter planet lyfter.
#5376 2016-07-28, 09:08
Jag är flygrädd men det gäller inte min fråga direkt.

När jag flög här om veckan med SAS inrikes så satt det en grabb framför mig, han var väl en 8-10 år gammal. Han satt med en iPad och hade en sån här som han satt och tittade på https://www.instagram.com/p/BG0ix-Bxu7s/ för våran rutt. Han hade också en liveupdate om vart vi var och hur vi skulle flyga. Sån information som en pilot har. Jag pratar inte flightradar nu.

Är det nån här inne som vet vad för sorts app eller hemsida som grabben använde?