Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5485 2016-11-17, 14:30
baktakt2015
Ursprungligen postat av Torpedulla
Nej, det verkar inte alls som att han överdrev sin egen insats. Däremot gjorde dansken det till en början, innan hjälteglorian hamnade på sned vid utredningen. Holmbergs agerande stred egentligen mot reglementet men haverikommissionen klandrade honom inte eftersom det var tack vare hans insatser som det ändå gick så bra.


Som jag trodde då. För Holm*ergs del blev ju tyvärr de ekonomiska effekterna av det hela inte så bra. I efterhand önskar han i nån intervju (möjligen lite sarkastiskt) att han skulle låtit bli att hjälpa till.
#5486 2016-12-18, 18:25
Rawbiz
Hej FB! Jag flyger hem tisdag tidigt på morgonen via Frankfurt och läste precis något som gjorde mig väldigt rädd.

Det är en jättestor storm på Malta och värsta delen kommer tisdag morgon med vindar på 80km/h. Har jag rätt i att flygbolag inte lyfter om vinden är så pass stor? Står att gusts på 90-100km/h kan förekomma.

Annars lär det bli jääääävligt skakigt med landningen, fyfan ser verkligen inte fram emot hemresan...
#5487 2016-12-18, 18:35
Ursprungligen postat av Rawbiz
Hej FB! Jag flyger hem tisdag tidigt på morgonen via Frankfurt och läste precis något som gjorde mig väldigt rädd.

Det är en jättestor storm på Malta och värsta delen kommer tisdag morgon med vindar på 80km/h. Har jag rätt i att flygbolag inte lyfter om vinden är så pass stor? Står att gusts på 90-100km/h kan förekomma.

Annars lär det bli jääääävligt skakigt med landningen, fyfan ser verkligen inte fram emot hemresan...


Det beror mycket på hur vinden ligger mot banan.

Flygplan har gränsvärden som man inte får överskrida, t.ex. verkar många ha att för sidvind får vinden inte överstiga 35 knop. Det innebär att sidvindskomposanten, dvs den del av vinden som kommer rakt ifrån sidan, inte får vara över 35 knop. Vissa flygbolag inkluderar byar i det, vissa gör det inte.

80 km/h är 43 knop, så har du det rakt i sidan kommer flyget sannolikt inte få flyga. Ifall det ligger rakt på nosen däremot kan det gå.

Vind överlag är dock inte farligt, flygplan är byggda för att tåla vind och testas långt över tillåtna gränsvärden. Precis som en båt är byggd för havet är flygplan byggda för luften och dom tål bra mycket mer än vad dom utsätts för. Sen är det klart att skakandet och turbulensen kan vara obehalig, men det kan vara obehagligt med sjögång också.
#5488 2016-12-18, 19:49
Rawbiz
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det beror mycket på hur vinden ligger mot banan.

Flygplan har gränsvärden som man inte får överskrida, t.ex. verkar många ha att för sidvind får vinden inte överstiga 35 knop. Det innebär att sidvindskomposanten, dvs den del av vinden som kommer rakt ifrån sidan, inte får vara över 35 knop. Vissa flygbolag inkluderar byar i det, vissa gör det inte.

80 km/h är 43 knop, så har du det rakt i sidan kommer flyget sannolikt inte få flyga. Ifall det ligger rakt på nosen däremot kan det gå.

Vind överlag är dock inte farligt, flygplan är byggda för att tåla vind och testas långt över tillåtna gränsvärden. Precis som en båt är byggd för havet är flygplan byggda för luften och dom tål bra mycket mer än vad dom utsätts för. Sen är det klart att skakandet och turbulensen kan vara obehalig, men det kan vara obehagligt med sjögång också.


Okej så det betyder att antingen så kommer dom att ställa in flyget eller så blir det sjukt skakigt
#5489 2016-12-18, 21:17
Ursprungligen postat av Rawbiz
Okej så det betyder att antingen så kommer dom att ställa in flyget eller så blir det sjukt skakigt


Sannolikt ja.
#5490 2016-12-18, 21:17
Powerless1
Ursprungligen postat av Rawbiz
Okej så det betyder att antingen så kommer dom att ställa in flyget eller så blir det sjukt skakigt
Just nu tyder väl prognoserna på att vinden avtar snabbt under tisdag fm. Kanske risk för lite försening?
#5491 2016-12-19, 00:35
Ursprungligen postat av Rawbiz
Hej FB! Jag flyger hem tisdag tidigt på morgonen via Frankfurt och läste precis något som gjorde mig väldigt rädd.

Det är en jättestor storm på Malta och värsta delen kommer tisdag morgon med vindar på 80km/h. Har jag rätt i att flygbolag inte lyfter om vinden är så pass stor? Står att gusts på 90-100km/h kan förekomma.

Annars lär det bli jääääävligt skakigt med landningen, fyfan ser verkligen inte fram emot hemresan...

Antar att du flyger från Malta...

Öns enda flygplats är lämpligt nog utrustad med två nästan (100° plus 80° vinkelrätt placerade banor. Om vi bortser från valda delar av verkligheten, exempelvis som att alla banor kanske inte är lika lämpade för start som för landning, så innebär det att man aldrig får mer är 50° sidvind, vilket innebär att sidvindskomposanten aldrig blir större än sinus 50° (=0,77). Matar vi in Hefaistons värde 35 knop som största tillåtna sidvindskomposant så ser vi att det krävs 35/0,77 = 45 knops (84 km/h eller 23 m/s) vindhastighet från just den vinkel som är mest fel.
#5492 2016-12-19, 01:16
Rawbiz
Ursprungligen postat av Neksnor
Antar att du flyger från Malta...

Öns enda flygplats är lämpligt nog utrustad med två nästan (100° plus 80° vinkelrätt placerade banor. Om vi bortser från valda delar av verkligheten, exempelvis som att alla banor kanske inte är lika lämpade för start som för landning, så innebär det att man aldrig får mer är 50° sidvind, vilket innebär att sidvindskomposanten aldrig blir större än sinus 50° (=0,77). Matar vi in Hefaistons värde 35 knop som största tillåtna sidvindskomposant så ser vi att det krävs 35/0,77 = 45 knops (84 km/h eller 23 m/s) vindhastighet från just den vinkel som är mest fel.


Jag flyger från Prague via Frankfurt till Malta.

Okej, vad betyder det exakt? Att det inte borde vara någon fara med landningen? Tack!
#5493 2016-12-19, 01:29
Ursprungligen postat av Rawbiz
Jag flyger från Prague via Frankfurt till Malta.

Okej, vad betyder det exakt? Att det inte borde vara någon fara med landningen? Tack!

Det betyder att flygplan har större möjlighet att starta/landa i motvind istället för sidvind.

Tänk dig att de två banorna ser ut som ett kors från luften. Om det då att rak sidvind på ena banan så är det ingen sidvind alls på andra banan. Om det istället blåser snett så kan båda banorna få lite sidvind, men i Maltas fall aldrig mer är 77% av den sidvind som en ensam bana kan få. Det måste blåsa kraftigare och från mer begränsade riktningar för att få en viss sidvind.

Enkelt uttryckt: Fler banrikningar att välja mellan = svagare sidvind vid start/landning. Eventuell motvind är, jämförelsevis, ointressant.
#5494 2016-12-19, 09:18
ksv
Ursprungligen postat av Rawbiz
Hej FB! Jag flyger hem tisdag tidigt på morgonen via Frankfurt och läste precis något som gjorde mig väldigt rädd.

Det är en jättestor storm på Malta och värsta delen kommer tisdag morgon med vindar på 80km/h. Har jag rätt i att flygbolag inte lyfter om vinden är så pass stor? Står att gusts på 90-100km/h kan förekomma.

Annars lär det bli jääääävligt skakigt med landningen, fyfan ser verkligen inte fram emot hemresan...
Det var ungefär vad vi hade vid landningen på Teneriffa i förrgår. Sista vindrapporten från tornet innan landning var vind på 40 knop.
Men vinden låg nästan rakt framifrån längs banans riktning, så det var inga som helst konstigheter.
Lite turbulent under de sista minuterna men vid själva sättningen var vinden ganska stabil, så det blev en mjuk och behaglig landning.

Så det med vind är inget att oroa sig för.
Det som kan ställa till det, är som sagt om man tvingas landa med vinden rakt i sidan. Är det dessutom halt på banan blir man snabbt begränsad.
Det som händer då är man inte ens får försöka landa.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Vind överlag är dock inte farligt, flygplan är byggda för att tåla vind och testas långt över tillåtna gränsvärden. Precis som en båt är byggd för havet är flygplan byggda för luften och dom tål bra mycket mer än vad dom utsätts för. Sen är det klart att skakandet och turbulensen kan vara obehalig, men det kan vara obehagligt med sjögång också.
Vilken bra jämförelse!
Den kanske man borde ta med sig och använda när man gör PA till passagerarna vid tillfällen då man har mycket turbulens.


Ett par frågor till er som är flygrädda och har särskilt ont av turbulens:
Vad är det som oroar er mest?
Vad vill ni höra från kaptenen för att känna er bättre till mods?
#5495 2016-12-19, 11:13
Ursprungligen postat av ksv
Det var ungefär vad vi hade vid landningen på Teneriffa i förrgår. Sista vindrapporten från tornet innan landning var vind på 40 knop.
Men vinden låg nästan rakt framifrån längs banans riktning, så det var inga som helst konstigheter.
Lite turbulent under de sista minuterna men vid själva sättningen var vinden ganska stabil, så det blev en mjuk och behaglig landning.

Så det med vind är inget att oroa sig för.
Det som kan ställa till det, är som sagt om man tvingas landa med vinden rakt i sidan. Är det dessutom halt på banan blir man snabbt begränsad.
Det som händer då är man inte ens får försöka landa.

Vilken bra jämförelse!
Den kanske man borde ta med sig och använda när man gör PA till passagerarna vid tillfällen då man har mycket turbulens.


Ett par frågor till er som är flygrädda och har särskilt ont av turbulens:
Vad är det som oroar er mest?
Vad vill ni höra från kaptenen för att känna er bättre till mods?

Jag är inte flygrädd, men säg att det kommer att skaka om och förvarna gärna om ni planerar att göra en hård landning. Om inte annat så kan det minska antalet tappade surfplattor.

Förresten, byig motvind måste väl påverka en del vid landning eftersom hastigheten genom luften påverkar lyftkraften? Men kan det, likt sidvind, hindra en landning?
#5496 2016-12-19, 11:51
Ursprungligen postat av ksv
Det var ungefär vad vi hade vid landningen på Teneriffa i förrgår. Sista vindrapporten från tornet innan landning var vind på 40 knop.
Men vinden låg nästan rakt framifrån längs banans riktning, så det var inga som helst konstigheter.
Lite turbulent under de sista minuterna men vid själva sättningen var vinden ganska stabil, så det blev en mjuk och behaglig landning.

Så det med vind är inget att oroa sig för.
Det som kan ställa till det, är som sagt om man tvingas landa med vinden rakt i sidan. Är det dessutom halt på banan blir man snabbt begränsad.
Det som händer då är man inte ens får försöka landa.

Vilken bra jämförelse!
Den kanske man borde ta med sig och använda när man gör PA till passagerarna vid tillfällen då man har mycket turbulens.


Ett par frågor till er som är flygrädda och har särskilt ont av turbulens:
Vad är det som oroar er mest?
Vad vill ni höra från kaptenen för att känna er bättre till mods?


Tja jag stal jämförelsen ifrån en kapten på SAS så du kan säkert använda den du med