Ursprungligen postat av libben
Hefaiston
Lust att prata lite om dåligt väder och flygplan, eftersom du är väl insatt i det.
Typ hur ofta händer något allvarligt på grund av storm, eller liknande saker.
En del är ju rädda för att flyga på vintern för att de sett att någon inkompetent personal inte utbildats tillräckligt i hur man blandar islösningsmedlet. Btw, det borde blandas på fabrik och inte av de som ska blåsa av vingarna.
Ur flygledarperspektivet så ökar arbetsbelastningen för att flygplan behöver gå ifrån standardrutterna och undvika väder. Det löser vi genom att minska sektorbelastningen, vilket i sin tur orsakar förseningar. Det är ofta jobbiga dagar på jobbet när det är mycket åska och annat i området men det finns olika trick och metoder vi använder för att komma runt det. Som med mycket annat är det ett lagarbete där piloterna meddelar oss vad som behövs och vi sen tar hand om relevant koordinering.
Vad gäller avisning är jag inte jätteinsatt i det men jag vet så mycket att det finns olika varianter av vätska för olika förhållanden. Beroende på vädret så finns det också vissa tider som man behöver hålla sig inom innan man behöver en ny avisning.
Jag flög för inte länge sen cockpit under en dag och vi hade ganska mycket åska på vägen. Däremot är man utrustad med radar som är väldigt effektiv och piloterna har också olika knep för att se var vädret är. På dagstid så kan man faktiskt helt enkelt titta ut genom rutan och se olika molnformationer och väder. På nattetid är det svårare och det enda du ser i princip är blixtar.
Sedan uppfattar man rätt fort vilka andra flygplan som är på samma rutt och hör vad dom gör, så om någon som ligger 10 minuter framför på samma rutt behöver vänster 20 grader pga väder har du en förberedelse på att man antagligen har väder framåt.
På svaret om hur ofta något händer pga storm eller liknande, väldigt väldigt sällan. Det krävs extremt kraftigt väder för att börja orsaka skada på ett flygplan, och det vädret flyger mans om bekant runt. Som påpekats finns det risk för avåkningar och liknande men det inte heller särskilt vanligt.
Jag har vart med om blixtnedslag i flygplan men det är ovanligt, och jag har aldrig vart med oma tt det orsakat några egentliga problem förutom att man behöver ha en tekniker kolla över planet när man väl är på marken, men dom jag vart med om har inte orsakat något direkt för passagerarna utan man har fortsätt till destinationen som planerat.