Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4765 2014-08-05, 16:08
umadbroski
Ursprungligen postat av libben
Finns forskningsplan som aktivt åker in i stormar för att jaga data.

Planen klarar dåligt väder rätt bra. Inte så kul för passagerarna dock.



Okej, tack!
#4766 2014-08-06, 17:37
umadbroski
Konstig fråga som kanske inte en pilot kan svara på, men är flygvärdinnor/värdar utbildade inom flygrädsla? Alltså är det en del lika mycket som man utbildar sig på nödlandning eller start typ.

Mvh umadbroski
#4767 2014-08-06, 23:27
Jag är väldigt flygrädd av mig!

Om man kollar på flightradar24 så ser man hundratals flygplan väldigt nära varandra, hur säkert är det att dom inte kolliderar med varandra i luften?
#4768 2014-08-06, 23:30
happyjoy
Hade alla flugit på samma höjd hade det blivit lite rörigt. Som tur är gör de ju inte det. Det går "motorvägar" även i luften fast på olika höjder då.
#4769 2014-08-07, 01:48
Ursprungligen postat av Flygraddkille
Jag är väldigt flygrädd av mig!

Om man kollar på flightradar24 så ser man hundratals flygplan väldigt nära varandra, hur säkert är det att dom inte kolliderar med varandra i luften?

Hoppa till ett område med tät trafik, ex Dubai eller London, välj sedan Filter och se hur tätt det verkar om du bara visar flyg mellan ex 9000 meter och 10000 meter.
#4770 2014-08-07, 02:03
SilentVictory
Ursprungligen postat av umadbroski
Gör som alla andra och säger ett stort jävla tack till att ni svarar på frågor, har hjälp mig en del i flygrädslan, iaf med alla de bra bolagen där ni uppenbarligen har extrem koll på allt, förutom min största rädsla, dom ofarliga luftgroparna haha.

Iaf, till min fråga, igår var det åskoväder i Malmö och omnejd, jag och min kompis stod på balkongen 2 timmar och drack vin samt kollade på detta spektakel. Vi såg nog minst 4 plan som var ovanför oss, bara 10 min ifrån Malmö.

Jag vet att ni har radar osv som såklart gör att inget farligt kan hända, jag bara undrar om inte dessa tråkiga moln kan röra sig snabbt, eller på något sätt bli farliga?

Förmodar att svaret är nej, tyckte bara de kändes onödigt nära att flyga så

Mvh umadbroski


Ursprungligen postat av libben
Finns forskningsplan som aktivt åker in i stormar för att jaga data.

Planen klarar dåligt väder rätt bra. Inte så kul för passagerarna dock.

Att flyga igenom åskmoln är farligt - ja.

Även om inte blixten i sig är någon större fara så finns det andra faktorer, dels har du åt helvete mycket turbulens och något som kallas microbursts som kan ge skador på flygplanet och till och med försätta det ur flygbart skick, dessutom har du isbildning och hagel i åskceller.

Åskmoln är farliga för alla typer av flygplan, det gäller att alltid hålla ett visst avstånd ifrån dem.

Blåser det mycket så är det ju klart att molnen rör sig snabbare också.
#4771 2014-08-07, 10:08
libben
Ursprungligen postat av SilentVictory
Att flyga igenom åskmoln är farligt - ja.

Även om inte blixten i sig är någon större fara så finns det andra faktorer, dels har du åt helvete mycket turbulens och något som kallas microbursts som kan ge skador på flygplanet och till och med försätta det ur flygbart skick, dessutom har du isbildning och hagel i åskceller.

Åskmoln är farliga för alla typer av flygplan, det gäller att alltid hålla ett visst avstånd ifrån dem.

Blåser det mycket så är det ju klart att molnen rör sig snabbare också.


Poängen var att flygplan klarar dåligt väder. De undviker alltid att flyga runt det om det går eller i utkanten där det är lugnare.

Inget civilflyg går in i åskmoln i onödan och flyger i princip alltid runt det. Men plan klarar åskväder, det klarar även av att få en blixt i sig. Är det bra? Nej.

En pilot gör inget för att riskera sitt egna liv eller passagerarnas liv. Ni som är flygrädda, tänk på att piloter flyger tills de bli pensionerade och lever långa liv. Det är större risk att ni dör i förtid av annat skit på marken medans piloterna sitter säkert i luften många timmar av sitt liv.
#4772 2014-08-07, 14:45
Ursprungligen postat av Flygraddkille
Jag är väldigt flygrädd av mig!

Om man kollar på flightradar24 så ser man hundratals flygplan väldigt nära varandra, hur säkert är det att dom inte kolliderar med varandra i luften?


Det är det jag och mina kollegor sysslar med, och vi är dessutom bra på det.

Du har tusentals flygningar varje dag i Europa, större flygplatser har hundratals starter och landningar varje dag (viss över tusen). Trots allt detta är det extremt ovanligt att man har det som kallas ett separationsunderskridande (dvs mindre avstånd än vad som behövs).

Dessutom ska man minnas att ett separationsunderskridande är fortfarande en lång väg ifrån en faktiskt kollision, vår separationsstandard är uträknad så att det aldrig ska finnas någon risk alls för en olycka även inräknat osäkerheter såsom navigationsutrustning, radarutrustning, etc.

Dessutom finns det flera säkerhetsnät som både varnar oss om separationen ser ut att bli för låg, och också hjälpmedel som varnar piloterna och dessutom instruerar piloterna vad man ska göra för att inte kollidera. Dessa system är intelligenta och "pratar" med varandra i olika flygplan så dom är extremt effektiva (trots att det också är extremt sällsynt att dom faktiskt reagerar).


Vill du ha mer teknisk bakgrund så kan jag länka lite olika dokument, men jag vet inte hur mycket den läsningen hjälper om man inte är insatt i lite mer teknisk bakgrund kring flyget.
#4773 2014-08-07, 18:02
libben
Hefaiston

Lust att prata lite om dåligt väder och flygplan, eftersom du är väl insatt i det.

Typ hur ofta händer något allvarligt på grund av storm, eller liknande saker.

En del är ju rädda för att flyga på vintern för att de sett att någon inkompetent personal inte utbildats tillräckligt i hur man blandar islösningsmedlet. Btw, det borde blandas på fabrik och inte av de som ska blåsa av vingarna.
#4774 2014-08-07, 19:12
slat
Ursprungligen postat av libben
Hefaiston

Lust att prata lite om dåligt väder och flygplan, eftersom du är väl insatt i det.

Typ hur ofta händer något allvarligt på grund av storm, eller liknande saker.

En del är ju rädda för att flyga på vintern för att de sett att någon inkompetent personal inte utbildats tillräckligt i hur man blandar islösningsmedlet. Btw, det borde blandas på fabrik och inte av de som ska blåsa av vingarna.

Man gör en visuell kontroll inkl en handpåläggning när det krävs för att ha en ren vinge. Utöver detta så har man väldigt mycket marginaler på vintern. Kolla dessa ryska stolpskott till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=5GIU94dg1ek

Det som inträffar då och då runtom i världen i storm är avåkningar pga vatten på banorna, att man slår i baken pga kyttig vind och blixtnedslag i planet.

Det är ingen fara som så att flygplanet faller ur luften pga en blixt men däremot så kan flygplanet bli stående på marken väldigt länge pga skador som en blixt kan ge om man har otur.
#4775 2014-08-07, 20:48
Ursprungligen postat av libben
Hefaiston

Lust att prata lite om dåligt väder och flygplan, eftersom du är väl insatt i det.

Typ hur ofta händer något allvarligt på grund av storm, eller liknande saker.

En del är ju rädda för att flyga på vintern för att de sett att någon inkompetent personal inte utbildats tillräckligt i hur man blandar islösningsmedlet. Btw, det borde blandas på fabrik och inte av de som ska blåsa av vingarna.


Ur flygledarperspektivet så ökar arbetsbelastningen för att flygplan behöver gå ifrån standardrutterna och undvika väder. Det löser vi genom att minska sektorbelastningen, vilket i sin tur orsakar förseningar. Det är ofta jobbiga dagar på jobbet när det är mycket åska och annat i området men det finns olika trick och metoder vi använder för att komma runt det. Som med mycket annat är det ett lagarbete där piloterna meddelar oss vad som behövs och vi sen tar hand om relevant koordinering.


Vad gäller avisning är jag inte jätteinsatt i det men jag vet så mycket att det finns olika varianter av vätska för olika förhållanden. Beroende på vädret så finns det också vissa tider som man behöver hålla sig inom innan man behöver en ny avisning.



Jag flög för inte länge sen cockpit under en dag och vi hade ganska mycket åska på vägen. Däremot är man utrustad med radar som är väldigt effektiv och piloterna har också olika knep för att se var vädret är. På dagstid så kan man faktiskt helt enkelt titta ut genom rutan och se olika molnformationer och väder. På nattetid är det svårare och det enda du ser i princip är blixtar.

Sedan uppfattar man rätt fort vilka andra flygplan som är på samma rutt och hör vad dom gör, så om någon som ligger 10 minuter framför på samma rutt behöver vänster 20 grader pga väder har du en förberedelse på att man antagligen har väder framåt.



På svaret om hur ofta något händer pga storm eller liknande, väldigt väldigt sällan. Det krävs extremt kraftigt väder för att börja orsaka skada på ett flygplan, och det vädret flyger mans om bekant runt. Som påpekats finns det risk för avåkningar och liknande men det inte heller särskilt vanligt.

Jag har vart med om blixtnedslag i flygplan men det är ovanligt, och jag har aldrig vart med oma tt det orsakat några egentliga problem förutom att man behöver ha en tekniker kolla över planet när man väl är på marken, men dom jag vart med om har inte orsakat något direkt för passagerarna utan man har fortsätt till destinationen som planerat.
#4776 2014-08-13, 03:07
allstars
Tjo, nu är det så att jag är utomlands och åker hem nästa vecka. Jag vet inte om jag bör vara orolig men jag kommer att mellanlanda i Ukraina. Kan jag få reda på hur många plan som flyger idag in och ut ur Ukraina, samt bör jag köpa ny biljett?