Ursprungligen postat av notna157
Hr några frågor till piloter i tråden.
Vad tycker generellt ni om Ryanair? Väldigt många verkar ogilla företaget. Gäller det även er?
Thomas Salme, piloten utan licens, ska enligt en del ha licens. Hn hade ju trots allt aldrig varit m i en olycka. Er professionella åsikt tack!
Tror ni att många flyger utan giltig licens som Salme?
Varför måste "gardinen" vara uppe vid start och landning? Stör det piloterna?
Och en sak jag alltid är rädd för när jag flyger. Flyger till större delen med Ryanair och deras plan 737-800 eller liknande. Varje gång skakar vingarna väldigt mycket, vid start och landning främst, och jag är rädd att de ska lossna. OM det skulle hända, överlever man? :'(
Riktigt intressant tråd btw!
Som redan nämnts ska man kunna se både ut och in om något händer, det är också därför ljuset släcks vid mörkerstart och landing. Det har också att göra med att man ska få sitt mörkerseende uppbyggt (om jag minns rätt tar det 20 minuter att få fullt utvecklat mörkerseende och bara en bråkdel av en sekund att bli av med det), vilket är varför jag aldrig fortsätter läsa under start och landing (och stör mig en del på folk som gör det om jag ska vara ärlig...).
Jag tror det är extremt ovanligt att anställda piloter saknar licens, däremot kan det kanske finnas en och annan gubbe i norrland vars licens gått ut utan att man brytt sig om att förnya den, men det torde vara en väldigt liten grupp människor.
Jag har hört talas om ett enda fall där ett flyg har tappat vingarna, det var under släckningsarbete av skogsbrand och orsakades av extremt kraftiga uppvindar (värme stiger ju, så en fullt utevecklad skogsbrand leder till en enorm uppvind, vilket man inte räknat med...).
Om du någonsin suttit i en bil som åker nästan 300 km/h så vet du att det inte är så bekvämt, det skakar ganska rejält. Ett flygplan är uppe i relativt höga hastigheter under start och landning så det blir lite skakigt. Det är inte så mycket att göra åt utan bara att stå ut med den minuten det varar.
Vingar är extremt stabila konstruktioner, och faktum är att dom är flexibla just för att tåla mer kraft (en styv struktur klarar inte alls lika mycket belastning som en vek, du kan ju t.ex. utan problem bryta en blyertspenna, men att bryta av en levande trädkvist är svårt, just för att pennan är styv och kvisten flexibel och sprider ut kraften).
Jag flyger inte med ryanair om jag kan undvika det, men det är för att jag inte gillar att bli behandlad som boskap, inte för att jag anser bolaget vara osäkert på något sätt.