Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4165 2013-03-13, 20:54
ksv
Ursprungligen postat av Basfrosten
Vilken flygplats är trevligast?
Själv föredrar jag små flygplatser där man kan parkera nära och slipper köer.

Ursprungligen postat av Basfrosten
Vilka flygbolag bör man och bör man inte åka med?
Vilka hålller högst standard?
Undvik bolag från tredje världen, med undantag för ett fåtal stora etablerade.
Europeiska och amerikanska bolag håller i regel hög standard

Ursprungligen postat av Basfrosten
Och den viktigste, var är det säkrast att sitta? :'(
Alla olyckor är olika, så det spelar inte någon större roll. Se bara till att ha säkerhetsbältet fastspänt.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag har aldrig hört talas om att enbart turbulens har orsakat en nödlanding, piloter, har ni?
Nej, det finns ju ingen anledning.
Enda skälet är om folk ombord skadats så allvarligt att det kräver landning.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Spoiler:
Atlanten kontrolleras till ena halvan från skottland och andra från kanada (ish, vi bortser från NY oceanic och Iceland radio för enkelhets skull).

Man baserar separationen på positionsrapporter, dvs piloten rapporterar när man passerar över vissa punkter, när man beräknar nästa punkt, vilken höjd och fart man håller.

Det betyder också att innan man får flyga in i luftrummet över atlanten får man en klarering, man begär då en överflygning på en viss höjd och fart enligt en viss rutt. Flygledaren tittar då på trafiken och räknar ut separation till andra flyg. Ibland får man alltså ändra höjd eller fart för att passa in i trafikflödet (så över irland är det inte helt ovanligt att piloter vill sakta in eller öka farten för att möta sin tid för oceanic).


Vill man byta höjd begär man det från ATC som då tittar på trafiken på den begärda höjden samt trafik på eventuella flygnivåer emellan den nuvarande och begärda. Det är alltså precis som under radarledning, piloten begär en högre höjd, ATC tar ett beslut om huruvida det går eller inte och lämnar klarering därefter.


Det finns etablerade procedurer hur man tar sig ur området utan risk för kollision ifall man får nöd, jag kan dom inte i huvudet men det innefattar bland annat att sitga/sjunka till en ledig höjd och flyga ut med viss vinkel mot kursen. När man deklarerat nöd kan ju också flygledarna flytta annan trafik i viss mån (inte med radarvektorering men man kan byta höjder samt lämna trafikinformation).


Flygledning utan radar kallas för övrigt procedurell flygledning och tillämpas över större hav, över grönland och över stora delar av australien (där man inte har råd att bygga radar)
.
Utmärkt beskrivning!
Den som vill läsa mer om Atlantflygningar, kan titta på en tidigare post i tråden.

Tack även till er andra (madtop, SilentVictory och åtskilliga fler) som bidrar med faktabaserade svar!
#4166 2013-03-13, 21:40
notna157
Hr några frågor till piloter i tråden.
Vad tycker generellt ni om Ryanair? Väldigt många verkar ogilla företaget. Gäller det även er?

Thomas Salme, piloten utan licens, ska enligt en del ha licens. Hn hade ju trots allt aldrig varit m i en olycka. Er professionella åsikt tack!
Tror ni att många flyger utan giltig licens som Salme?

Varför måste "gardinen" vara uppe vid start och landning? Stör det piloterna?

Och en sak jag alltid är rädd för när jag flyger. Flyger till större delen med Ryanair och deras plan 737-800 eller liknande. Varje gång skakar vingarna väldigt mycket, vid start och landning främst, och jag är rädd att de ska lossna. OM det skulle hända, överlever man? :'(

Riktigt intressant tråd btw!
#4167 2013-03-13, 21:55
herr-get
Ursprungligen postat av notna157

Varför måste "gardinen" vara uppe vid start och landning? Stör det piloterna?


Om du menar den lilla rullgardinen på fönstret så får man väl ha den nere om man vill? Jag har aldrig hört något om att man inte skulle få ha det och jag har ändå flugit en del.. Eller har jag bara missat detta helt och hållet?
#4168 2013-03-13, 21:57
notna157
Ursprungligen postat av herr-get
Om du menar den lilla rullgardinen på fönstret så får man väl ha den nere om man vill? Jag har aldrig hört något om att man inte skulle få ha det och jag har ändå flugit en del.. Eller har jag bara missat detta helt och hållet?


Precis den jag menar!
Har blivit tillsagd ett par gånger av kabinpersonalen. Har aldrig fallit mig in att fråga varför...
#4169 2013-03-13, 22:03
Ursprungligen postat av notna157
Precis den jag menar!
Har blivit tillsagd ett par gånger av kabinpersonalen. Har aldrig fallit mig in att fråga varför...

Om jag minns rätt från tråden så handlar det om att räddningspersonal ska kunna se var det finns folk eller brinner ungefär.
#4170 2013-03-13, 22:04
notna157
Ursprungligen postat av Neksnor
Om jag minns rätt från tråden så handlar det om att räddningspersonal ska kunna se var det finns folk eller brinner ungefär.


Makes sense!! Att ajg aldrig tänkt på det tidigare...
#4171 2013-03-13, 22:06
Ursprungligen postat av herr-get
Om du menar den lilla rullgardinen på fönstret så får man väl ha den nere om man vill? Jag har aldrig hört något om att man inte skulle få ha det och jag har ändå flugit en del.. Eller har jag bara missat detta helt och hållet?


Ursprungligen postat av notna157
Precis den jag menar!
Har blivit tillsagd ett par gånger av kabinpersonalen. Har aldrig fallit mig in att fråga varför...

Så vitt jag vet är det för att även passagerare snabbt kan se ifall det sker en olycka eller liknande; t.e.x att ena motorn börjar brinna etc. Eller är jag helt fel ute? Har för mig att det är att snabba på evakuering ifall en olycka uppstår i alla fall.
#4172 2013-03-13, 22:27
Ursprungligen postat av notna157
Hr några frågor till piloter i tråden.
Vad tycker generellt ni om Ryanair? Väldigt många verkar ogilla företaget. Gäller det även er?

Thomas Salme, piloten utan licens, ska enligt en del ha licens. Hn hade ju trots allt aldrig varit m i en olycka. Er professionella åsikt tack!
Tror ni att många flyger utan giltig licens som Salme?

Varför måste "gardinen" vara uppe vid start och landning? Stör det piloterna?

Och en sak jag alltid är rädd för när jag flyger. Flyger till större delen med Ryanair och deras plan 737-800 eller liknande. Varje gång skakar vingarna väldigt mycket, vid start och landning främst, och jag är rädd att de ska lossna. OM det skulle hända, överlever man? :'(

Riktigt intressant tråd btw!


Som redan nämnts ska man kunna se både ut och in om något händer, det är också därför ljuset släcks vid mörkerstart och landing. Det har också att göra med att man ska få sitt mörkerseende uppbyggt (om jag minns rätt tar det 20 minuter att få fullt utvecklat mörkerseende och bara en bråkdel av en sekund att bli av med det), vilket är varför jag aldrig fortsätter läsa under start och landing (och stör mig en del på folk som gör det om jag ska vara ärlig...).


Jag tror det är extremt ovanligt att anställda piloter saknar licens, däremot kan det kanske finnas en och annan gubbe i norrland vars licens gått ut utan att man brytt sig om att förnya den, men det torde vara en väldigt liten grupp människor.


Jag har hört talas om ett enda fall där ett flyg har tappat vingarna, det var under släckningsarbete av skogsbrand och orsakades av extremt kraftiga uppvindar (värme stiger ju, så en fullt utevecklad skogsbrand leder till en enorm uppvind, vilket man inte räknat med...).

Om du någonsin suttit i en bil som åker nästan 300 km/h så vet du att det inte är så bekvämt, det skakar ganska rejält. Ett flygplan är uppe i relativt höga hastigheter under start och landning så det blir lite skakigt. Det är inte så mycket att göra åt utan bara att stå ut med den minuten det varar.

Vingar är extremt stabila konstruktioner, och faktum är att dom är flexibla just för att tåla mer kraft (en styv struktur klarar inte alls lika mycket belastning som en vek, du kan ju t.ex. utan problem bryta en blyertspenna, men att bryta av en levande trädkvist är svårt, just för att pennan är styv och kvisten flexibel och sprider ut kraften).


Jag flyger inte med ryanair om jag kan undvika det, men det är för att jag inte gillar att bli behandlad som boskap, inte för att jag anser bolaget vara osäkert på något sätt.
#4173 2013-03-13, 22:46
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Hefaiston

Jag flyger inte med ryanair om jag kan undvika det, men det är för att jag inte gillar att bli behandlad som boskap, inte för att jag anser bolaget vara osäkert på något sätt.


Vad är skillnaden i så fall mot SJ, SL och Swebus? Där blir man verkligen behandlad som boskap.
#4174 2013-03-13, 22:59
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Vad är skillnaden i så fall mot SJ, SL och Swebus? Där blir man verkligen behandlad som boskap.


SJ tycker jag är helt OK, men jag åker rätt sällan och då försöker jag hålla mig till x2000. Har åkt intercity 5 timmar som var fullt av folk i korridorerna och allt möjligt, det var inte kul...

SL är numera i ett annat land än jag, och även när jag bodde i svedala var det långt bort (lyckligtvis)

Nu tror jag dock vi går lite lätt off topic
#4175 2013-03-14, 00:31
avb
Kollade lite på flightradar och såg denna:
http://s12.postimage.org/4y87v13d9/flighradar.png

Varför ändrade den riktning? Ska ju till Ryssland.
#4176 2013-03-14, 08:42
Extrans
Ursprungligen postat av avb
Kollade lite på flightradar och såg denna:
http://s12.postimage.org/4y87v13d9/flighradar.png

Varför ändrade den riktning? Ska ju till Ryssland.



Svårt att säga såhär på rak arm, men förmodligen har det hänt något som gör att flygningen inte kan fortsättas. Till exempel kan en passagerare ha blivit sjuk och man måste därför landa så fort som möjligt.