Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5497 2016-12-19, 12:27
Rawbiz
Ursprungligen postat av ksv

Ett par frågor till er som är flygrädda och har särskilt ont av turbulens:
Vad är det som oroar er mest?
Vad vill ni höra från kaptenen för att känna er bättre till mods?


Jag har inga problem med turbulens eller liknande, min flygrädsla har lite mer med höjdrädsla att göra kombinerat med att jag inte gillar att tappa kontrollen.

Jag vet, det låter väldigt konstigt, speciellt när all statistik finns där hur mycket farligare en bil är till exempel. Men jag har chansen att kliva ur bilen. Och jag kan simma om båten skulle sjunka. Men om något händer 12 000 meter uppe i luften så finns det inte mycket man kan göra förutom att sitta och hoppas på det bästa.

Så ja, för mig är take-off otroligt svår. Så fort vi når cruising altitude så är det OK, landning har jag inga problem med alls (vi är på marken snart, woohoo!).

För att svara på din fråga, vill höra en pilot som är/låter uttråkad för att han har spillt kaffet under turbulensen istället för att bara sätta på seatbelt sign som dom oftast gör.
#5498 2016-12-19, 15:40
baktakt2015
Ursprungligen postat av Rawbiz
Jag har inga problem med turbulens eller liknande, min flygrädsla har lite mer med höjdrädsla att göra kombinerat med att jag inte gillar att tappa kontrollen.

Jag vet, det låter väldigt konstigt, speciellt när all statistik finns där hur mycket farligare en bil är till exempel. Men jag har chansen att kliva ur bilen. Och jag kan simma om båten skulle sjunka. Men om något händer 12 000 meter uppe i luften så finns det inte mycket man kan göra förutom att sitta och hoppas på det bästa.

Så ja, för mig är take-off otroligt svår. Så fort vi når cruising altitude så är det OK, landning har jag inga problem med alls (vi är på marken snart, woohoo!).

För att svara på din fråga, vill höra en pilot som är/låter uttråkad för att han har spillt kaffet under turbulensen istället för att bara sätta på seatbelt sign som dom oftast gör.


Precis, det skulle vara lugnande. Även fast jag också vet att turbulens är i stort sett helt ofarligt bortsett lösa flygande föremål om man sitter bältad.

Gillar inte heller starten, landningen däremot har jag samma känslor inför som du.
#5499 2016-12-19, 17:03
squeaky
Ursprungligen postat av ksv
Det var ungefär vad vi hade vid landningen på Teneriffa i förrgår. Sista vindrapporten från tornet innan landning var vind på 40 knop.
Men vinden låg nästan rakt framifrån längs banans riktning, så det var inga som helst konstigheter.
Lite turbulent under de sista minuterna men vid själva sättningen var vinden ganska stabil, så det blev en mjuk och behaglig landning.

Så det med vind är inget att oroa sig för.
Det som kan ställa till det, är som sagt om man tvingas landa med vinden rakt i sidan. Är det dessutom halt på banan blir man snabbt begränsad.
Det som händer då är man inte ens får försöka landa.

Vilken bra jämförelse!
Den kanske man borde ta med sig och använda när man gör PA till passagerarna vid tillfällen då man har mycket turbulens.


Ett par frågor till er som är flygrädda och har särskilt ont av turbulens:
Vad är det som oroar er mest?
Vad vill ni höra från kaptenen för att känna er bättre till mods?


Jag tycker att det är obehagligt om det är turbulens vid starten, kan inte riktigt förklara varför men jag tror att det har att göra med att jag har ett känsligt balanssinne och har ett svårt att släppa kontrollen. Landningar brukar sällan vara problem. Jag tycker att det är skillnad på turbulens och turbulens. Är det en sån turbulens så att planet åker upp och ner så tycker jag att det är obehagligt men går det åt sidan så kan det vara ganska behagligt. Jag tycker att amerikanska carriers använder "fasten seatbelts lite" för ofta, det behöver knappt vara någon turbulens för att de ska slå på lampan. Jag har nog bara varit med om en gång där svenska carriers har behövs slå på "fasten seatbelts" lampan på marschhöjd.

@ksv brukar ni bli förvarnade om turbulens och hur ofta händer det att ni måste flyga runt turbulensen?
#5500 2016-12-24, 00:48
returned
Är det någon pilot/ väderintresserad här som har koll på ungefärliga vindar från Sverige till södra Spanien imorgon? Lite nyfiken då det börjar blåsa upp och ska få med mig en otroligt flygrädd donna på flyget.

förstår att det är svårt att säga såhär långt innan, men värt ett försök

/ Ret
#5501 2016-12-24, 01:11
Ursprungligen postat av returned
Är det någon pilot/ väderintresserad här som har koll på ungefärliga vindar från Sverige till södra Spanien imorgon? Lite nyfiken då det börjar blåsa upp och ska få med mig en otroligt flygrädd donna på flyget.

förstår att det är svårt att säga såhär långt innan, men värt ett försök

/ Ret


Jag hoppas den här länken funkar, kan vara att den slutar funka när prognosen uppdateras.
http://www.jetplan.com/jeppesen/weatherServlet?&action=show&grap...

I skrivande stund är det där prognosen för 12z imorgon (så 13 svensk tid).
Finns även samma karta med "sigmet" (significant met) pålagt
http://www.jetplan.com/jeppesen/weatherServlet?&action=show&grap...

Samt turbulensprognos
http://www.jetplan.com/jeppesen/weatherServlet?&action=show&grap...
Du får välja i menyn på sidan och längst upp vilken prognostid och vlka flygnivåer du vill se. Flygnivåer är i 10 000-tals fot. Så du är antagligen intresserad av 340-410 ungefär.


Överlag ser det rätt lungt ut. Möjligtvis lite turbulens över frankrike framåt eftermiddagen men beror på vilka nivåer ni hamnar på.
#5502 2016-12-24, 01:26
returned
Grymt snabbt svar! Tack

Följdfråga: Hur kunde du utläsa turbulens över Frankrike på den kartan? vi flyger vid 20 så blir en kvällsflight





Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag hoppas den här länken funkar, kan vara att den slutar funka när prognosen uppdateras.
http://www.jetplan.com/jeppesen/weatherServlet?&action=show&grap...

I skrivande stund är det där prognosen för 12z imorgon (så 13 svensk tid).
Finns även samma karta med "sigmet" (significant met) pålagt
http://www.jetplan.com/jeppesen/weatherServlet?&action=show&grap...

Samt turbulensprognos
http://www.jetplan.com/jeppesen/weatherServlet?&action=show&grap...
Du får välja i menyn på sidan och längst upp vilken prognostid och vlka flygnivåer du vill se. Flygnivåer är i 10 000-tals fot. Så du är antagligen intresserad av 340-410 ungefär.


Överlag ser det rätt lungt ut. Möjligtvis lite turbulens över frankrike framåt eftermiddagen men beror på vilka nivåer ni hamnar på.
#5503 2016-12-24, 11:45
Ursprungligen postat av returned
Grymt snabbt svar! Tack

Följdfråga: Hur kunde du utläsa turbulens över Frankrike på den kartan? vi flyger vid 20 så blir en kvällsflight


Kartan färgkodar in den, du har en nyckel uppe till höger som visar vilken färg som betyder vad.
#5504 2016-12-24, 12:07
returned
Ursprungligen postat av Hefaiston
Kartan färgkodar in den, du har en nyckel uppe till höger som visar vilken färg som betyder vad.



Ja jag listade ut det, var lite enklare att göra det på datorn istället för telefonen

som du säger så ser det ut som att det hoppar lite över norra Frankrike, men verkar vara mer på högre höjd.
#5505 2016-12-24, 13:21
Ursprungligen postat av returned
Ja jag listade ut det, var lite enklare att göra det på datorn istället för telefonen

som du säger så ser det ut som att det hoppar lite över norra Frankrike, men verkar vara mer på högre höjd.

Det är ju dock på den höjden komersiella flyg ofta ligger. Med det sagt så kan en lätt B737 ofta ligga i över halvan av 30 eller uppe på 400 (410 är max) så kan mycket väl vara så att ni flyger över det. Oavsett så kan du ju förbereda ditt resesällskap på att det kanske kan vara lite turbulent under mittdelen av flygningen men att prognosen i övrigt ser ganska lugn ut.

Sen lite mer standardsvar.
Jag föreslår att ni meddelar besättningen att personen i fråga är flygrädd. Det gör att dom kan hålla lite bättre koll och gör också att man kan förbereda sig för att svara på frågor.

Jag själv tycker alkohol och dylikt är en dum idé, men det är mer en personlig åsikt.

För vissa verkar det ibland hjälpa att vara medveten om att besättningen är människor och att dom är utbildade för att hantera vad som än händer. Vissa verkar tycka det hjälper att sngela in i cockpit när man går ombord (och kanske även när man står i jetway utanför dörren) bara så man påminner sig om att där sitter två människor som självklart också vill hem till sin familj (och dessutom flyger otroligt mycket fler än vad någon vanlig människa gör). Ifall det inte hade varit säkert hade ingen vettig person arbetat som pilot eller kabinbesättning.
#5506 2016-12-24, 17:13
returned
Tack så mycket ja hon är beredd på det men känner att det känns skönt att resten verkar lugnt. Ja hon kör på taktiken med ett åksjukepiller så håller hon sig lugn

Är själv otroligt flygintresserad så det underlättar nog när jag kam förklara de flesta ljuden


Ursprungligen postat av Hefaiston
Det är ju dock på den höjden komersiella flyg ofta ligger. Med det sagt så kan en lätt B737 ofta ligga i över halvan av 30 eller uppe på 400 (410 är max) så kan mycket väl vara så att ni flyger över det. Oavsett så kan du ju förbereda ditt resesällskap på att det kanske kan vara lite turbulent under mittdelen av flygningen men att prognosen i övrigt ser ganska lugn ut.

Sen lite mer standardsvar.
Jag föreslår att ni meddelar besättningen att personen i fråga är flygrädd. Det gör att dom kan hålla lite bättre koll och gör också att man kan förbereda sig för att svara på frågor.

Jag själv tycker alkohol och dylikt är en dum idé, men det är mer en personlig åsikt.

För vissa verkar det ibland hjälpa att vara medveten om att besättningen är människor och att dom är utbildade för att hantera vad som än händer. Vissa verkar tycka det hjälper att sngela in i cockpit när man går ombord (och kanske även när man står i jetway utanför dörren) bara så man påminner sig om att där sitter två människor som självklart också vill hem till sin familj (och dessutom flyger otroligt mycket fler än vad någon vanlig människa gör). Ifall det inte hade varit säkert hade ingen vettig person arbetat som pilot eller kabinbesättning.
#5507 2016-12-24, 22:18
ksv
Ursprungligen postat av squeaky
Jag tycker att amerikanska carriers använder "fasten seatbelts lite" för ofta, det behöver knappt vara någon turbulens för att de ska slå på lampan. Jag har nog bara varit med om en gång där svenska carriers har behövs slå på "fasten seatbelts" lampan på marschhöjd.
Jag tror det har att göra med deras system med stämningar i tid och otid.
Om någon ramlar och slår sig i flygplanet och sedan stämmer dem på skadestånd, klarar sig bolaget om de kan hänvisa till att bälteskylten var tänd.

Ursprungligen postat av squeaky
@ksv brukar ni bli förvarnade om turbulens och hur ofta händer det att ni måste flyga runt turbulensen?
Klarluftsturbulens längs rutten går inte att åka runt.
Man vet från väderkartan ungefär i vilka områden man riskerar råka ut för det och man kan ibland höra andra på frekvensen rapportera om det på radion. Det enda man egentligen kan göra är att prova att byta höjd.
#5508 2016-12-26, 20:42
Hur hamnade de på Bornholm???
SAS-maskin från Island till Köpenhamn träffas av blixten och ska då som säkerhetsåtgärd landa på närmaste flygplats, som tydligen var Rønne. Men för att komma dit från Island flyger man ju nästan över Köpenhamn. Orsaken sägs inte vara dåligt väder i Köpenhamn.
http://www.gp.se/flyg-träffades-av-blixten-nödlandade-på...