Ursprungligen postat av SilentVictory
Bara såhär rätt upp och ner nu blev jag lite nyfiken på en del frågor.
Nu minns jag inte exakt om du jobbar som flygledare nu, eller fortsatt utbildning?
Har något minne har du skrivit det, kanske till och med vart du jobba i så fall?
Men men, om man får en go-around under de mest hektiska timmarna, hur stor blir följden av just den go-arounden då? Låter ni då en kärra vänta vid stop bar så ni kan släppa ner en extra för landning för att få igång tempot igen?
T.ex att den som går runt går in på kort final och landar eller något liknande.
Andra fråga, om det nu vore så illa att en kärra gör en go-around samtidigt som någon lyfter, har ni då blivit instruerade om att t.ex den lyftande går höger ut medan den som går runt gå vänster ut?
Eller hur ser det ut på den delen?
Jag är ratad tornflygledare (ADI och ADV) och håller på med Approach (APS), jag jobbar alltså inte operationellt ännu utan är ännu under utbildning.
Knock-on på en go around är inte så jättestor. Ifall du packar arrivals (dvs har en med min spacing bakom den som går runt) så kan nästa landa och du tappar kanske 90 sekunder bantid. Ifall du räknade med en start efteråt så kan det bli lurigare och du kan tappa några minuters bananvändning. Men det är inga enorma förluster vi talar om ifall du inte är extremt pressad.
Approachsekvensen sätts upp några minuter innan landning så går någon runt kan du inte göra snabba justeringar på det sättet, ifall du har spacing på 6NM (normalt för en start mellan landningar) så kan du, lite beroende på, minska på 3an i sekvensen eller möjligtvis 4an. Då får det effekt cirka 4-5 minuter framåt i tiden. Men normalt gör man inte det utan inkommande får helt enkelt hålla en minut extra medan man sekvenserar in sin go around i flödet igen.
Allt beror på lokala procedurer, vad som är viktigt att minnas är att som tornflygledare får du (där jag jobbar) inte radarvektorera. Vi är visuella flygledare som arbetar baserat på vad vi ser ut genom fönstret och även om vi har radar som hjälp så kan vi inte använda den för att etablera separation så som en radarflygledare kan.
Med det sagt så är det också vår främsta uppgift över allt annat att se till att undvika kollisioner i luften. Det normala som hände i vår simulator sånt här:
BAW5 (speedbird five) på kort final, DLH15M (Lufthansa one five Mike) startar på en rutt som går norrut (banan är öst-västlig).
"BAW5 going around"
"BAW5 roger, essential traffic, An A321 has just departed ahead climbing Fligt Level six zero, he will turn north at 2 DME"
"Roger BAW5"
"DLH15M essential traffic, a boeing 747 is going around behind you climbing straight ahead to altitude 3000 feet"
"Roger DLH15M"
*ring radar 1*
"Radar"
"Tower, BAW5 going around, passed traffic against DLH [...]"
Här beror mitt drag lite på vad som händer. Ifall det är fint väder och jag ser trafiken, och den bakom ser den framför, så kan jag vara nöjd med läget som det är. Vi har möjlighet att separera visuellt och då behöver du inte ha ett specifikt avstånd utan det räcker att vi bedömmer att situationen är säker. I det här fallet säger vi dock att det är för tight eller att jag inte är nöjd med läget.
"[...] Request a heading for separation"
"Roger BAW5 left heading 180 degrees climb to altitude 4000 feet, check north check south and transfer to me, 119.7"
*på frekvens*
"BAW5 turn left heading 180 degrees climb to altitude 4000 feet"
"Left heading 180 climb to 4000 feet BAW5"
*tele*
"BAW5 turning left heading 180 climbing to 4000 feet, check north check south and to 119.7"
"Correct"
Checkarna läggs på och innebär att jag inte får starta några IFR-starter utan att få release från radar. Det är för att radar måste säkerställa separationen mot go arounden.
Det finns många fler varianter, i scenariot ovan är jag inte nöjd med situationen men har tid nog att koordinera en heading, ifall det inte finns så mycket tid kommer jag bara att ge en heading och sedan meddela radar vad jag gjort. Det är viktigt att minnas att radar har full rätt att ha trafik i området som inte är koordinerad med mig så det gäller att vara försiktig med att ge kurser utan koordinering, men finns det risk för kollision gör vi som sagt det ändå.
Det finns också varianten att man separerar vertikalt, i såna fall kan jag t.ex. se att starten indikerar 2400 fot stigande på radarn, då kan jag be BAW5 "Climb straight ahead, stop climb at altitude 2000 feet, traffic above". Detta kan jag göra då 2000 fot är terrängsäkert i området åt det hållet och starten har lämnat höjden 2000 fot. I nödfall får vi också enligt reglerna gå ner till 500 fot separation, det har jag dock aldrig behövt använda.
Den här länken funkar ev. inte i sverige men i såna fall använd en brittisk proxy, jag tror inte den finns på youtube tyvärr.
http://www.bbc.co.uk/programmes/p01bjfrn
I klippet så är det kraftiga vindar och DLH6NH får cleared to land vid 35 sekunder med vind 210/18G35, det vill säge vind 60 grader från vänster med genomsnittsstyrka på 18 knop och byar upp till 35 knop.
Vid 50 sekunder inser dom att han drar på och vid 52 hör du hur arrivals controllern ropar ut "going around", strax efter går go around larmet på. Det larmet ljuder även i Swanwick vid TC Heathrow som sköter inflygningen till Heathrow.
Som du ser får ett flyg väldigt hög rate of climb vid en go around, detta både för att man är lätt vid landningen (man har gjort av med bränsle) men också för att man använder full motorkraft, vilket man normalt inte gör vid start.
Vid 1.11 hör du hur departures controllern säger
"Jordanian is a Dover, verified"
och arrivals svarar
"Check, verified".
Det innebär att Departures har kollat radarns höjdinformation på Jordanian efter starten. Då får man använda 1000 fot separation trots att Jordanian är på en annan frekvens (vid det laget är han antagligen överförd till en areakontroller som sitter i Swanwick). Air arrivals kan då stiga DLH med vertikal separation under Jordanian och skicka honom till approach som kommer vektorera bort honom och sekvensera tillbaka DLH.
Sammanfattat, Go arounds är ett ganska uppblåst ämne. Det händer såpass sällan att passagerare sällan upplever det, men det är något vi övar i simulator regelbundet och det är normalt en ganska enkel procedur. Det som är speciellt är att man behöver reagera fort och effektivt och koordinera fort och effektivt, men normalt är det över på under en halvminut och sedan går man tillbaka till det man gjorde innan.