Ursprungligen postat av Neksnor
Har du faktiskt rätt i... Tror jag blev lite skadad av min tidigare observation, en flagga antydde tidigare start/landning i motvind på bana 15. Vinden var ca 150 två timmar tidigare. Senare upptäckte jag, utan flagga som referens, att de landade åt andra hållet och letade efter aktuell rapport.
Ja, jag tittade väderrapporterna från dagen och såg det. Vinden vred ganska snabbt från sydostlig till nordvästlig och när man tittar på vad det var för väder så är det inte så konstigt. Skurar och åskmoln (SHRA=showers of rain, SCT025CB= scattered clouds (tre till fyra åttondelar av himlen täckta med moln) på 2500 fots höjd över flygplatsen inkluderande cumulu nimbus (kraftigt konvektiva moln/åskmoln/skurar). Dessutom då TS, Thunderstorms. När den typen av väder passerar är det vanligt att vindriktning och hastighet snabbt förändras. En cell som passerar en flygplats i mature stage kan innebära kraftiga förändringar i framförallt vindriktning (i kombination med hög vindstyrka) och orsaka problem. När luften "följer med" regnet ur molnet får den en hög hastighet och närmare backen blåser den sedan från centrum på molnet. Alltså, att flyga in under ett åskmoln innebär oftast initialt kraftig motvind som sedan snabbt förändras till medvind. Inte sällan är molnbasen i den här situationen relativt låg (2-5000 fot) vilket innebär att de gånger man riskerar att hamna här är när man är på väg in för landning eller strax efter start.
En motvind som snabbt förändras medvind kan innebära att flygplanet tappar alltför mycket rörelseenergi (relativt omliggande luften, vilket är det intressanta) på kort tid och risken för stall och kraftig förlust av lyftkraft är stor. Det har genom åren skett ett antal olyckor på grund av detta fenomen och därför undviker man att flyga under den här typen av moln och väntar ut det istället. Oftast rör det sig om en kortare intensiv period och väderprognoserna brukar inkludera riskerna för den här typen av väder vilket ger oss en chans att ta med mer bränsle och vänta tills ovädret passerat flygplatsen (och står man på marken för start är det naturligtvis inga problem att vänta). Problemet som uppstår är naturligtvis att stora flygplatser har mycket ankommande trafik och en period på 30 minuter utan landningar innebär snabbt än större förseningar än så, vilket kan leda till att en del flyg måste skickas till alternativa flygplatser istället.
De flesta erfarna piloter kan direkt se om det är en bra idé att ta med lite extra bränsle för att ge sig själva någon halvtimme/timme extra flygtid. Skulle man dock råka ha en kultur i flygbolaget att piloter får reprimander eller liknande för att man tar med för mycket soppa riskerar det att leda till att man till sist hamnar i en situation där många flygplan samtidigt börjar få väldigt ont om bränsle och samtidigt måste landa på flygplatsen eller någon i närheten. Att bära med sig 1 ton extra bränsle på en B737 innebär omkring 2,5% högre förbrukning av bränsle i timmen.
Nu har du säkert koll på det här redan men det kanske är intressant för andra läsare i tråden. Det har säkert redan skrivits tidigare också