Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5569 2017-07-20, 16:31
callas300
Ursprungligen postat av Hefaiston
Ja. Roder, Ailerons, elevator, flaps, slats och noshjulet är exempel på saker som drivs med hydralik.

http://www.aviation-history.com/theory/flt_ctl.jpg

Mindre flygplan på den bilden men principen är den samma på större saker.


Tack, alltid gött att lära sig lite nya saker
#5570 2017-07-26, 18:08
Hej

Ska flyga Oslo - Kreta imorgon kl 07.00. Någon som kan säga vad det blir för väder på den resan? Är rätt flygrädd så hade gärna velat veta

Mvh
#5571 2017-07-26, 18:14
Sen undrar jag hur stor risken är för stall? Det är jag livrädd för
#5572 2017-07-26, 18:18
Ursprungligen postat av Henke54
Sen undrar jag hur stor risken är för stall? Det är jag livrädd för

Risken är nog påtaglig om du flyger luftakrobatik med loopar och sånt eller är stridsflygare. I ett passagerarplan är jag övertygad om att risken är i stort sett obefintlig då man alltid flyger med stora marginaler. Tror inte man får flyga långsammare än 30% över stallfarten där.
#5573 2017-08-11, 21:56
SilentVictory
Någon som förstår varför sådana här artiklarna överhuvudtaget publiceras?
Jag kan inte annat än tänka mig att journalister överlag är riktigt j*vla värdelösa idag.
Så förbannat onödigt gjort, speciellt med tanke på att det faktiskt finns väldigt många där ute som lider av rejäl flygrädsla, då lär inte sådan här skit göra saken bättre..

Johans skräckflygning: "Vet inte hur nära kraschen var"

Planet gick in för landing på Gatwick utanför London då piloten plötsligt ändrade sig och gasade upp i luften igen.

– 300 fot från marken upptäckte han plötsligt att det stod två plan framför på landningsbanan, säger passageraren Johan von Rosen, 49, som pratade med piloten efter att planet till slut landat.

– Det här är något som inträffar med jämna mellanrum och är helt ofarligt och odramatiskt, säger flygbolagets informationschef.

/.../

"Nära döden-upplevelse"

Johan von Rosen berättar att passagerarna på planet, som inkluderade ett flertal mor- och farföräldrar som flög med sina barnbarn som en del av en arrangerad resa, blev chockade.

– Det var en riktig nära döden-upplevelse. Det var riktigt jävla läskigt.

Hans första reaktion var att skriva ett kort meddelande till hustrun hemma i Stockolm: "Piloten avbryter landning. Jag älskar dig".

– Det var ungefär det jag hann skriva. Jag ville ju trycka på "send" också så det skickas.

http://www.expressen.se/allt-om-resor/johans-skrackflygning-vet-inte-hur...

Visst, den där Johan kanske är väldigt flygrädd och tyckte det var skrämmande, men artikeln är skriven på ett sådant sätt att det verkar som att piloterna flyger helt utan radiokontakt, radar och får endast förlita sig på sina egna ögon och hålla tummarna för att man aldrig krockar.

Inte nog med att piloten själv fick "upptäcka" flygplanet på landningsbanan, det stod dessutom hela två stycken där..
#5574 2017-08-11, 23:10
Ursprungligen postat av SilentVictory
Någon som förstår varför sådana här artiklarna överhuvudtaget publiceras?
Jag kan inte annat än tänka mig att journalister överlag är riktigt j*vla värdelösa idag.
Så förbannat onödigt gjort, speciellt med tanke på att det faktiskt finns väldigt många där ute som lider av rejäl flygrädsla, då lär inte sådan här skit göra saken bättre..


http://www.expressen.se/allt-om-resor/johans-skrackflygning-vet-inte-hur...

Visst, den där Johan kanske är väldigt flygrädd och tyckte det var skrämmande, men artikeln är skriven på ett sådant sätt att det verkar som att piloterna flyger helt utan radiokontakt, radar och får endast förlita sig på sina egna ögon och hålla tummarna för att man aldrig krockar.

Inte nog med att piloten själv fick "upptäcka" flygplanet på landningsbanan, det stod dessutom hela två stycken där..


Expressen sjunker i kvalitet för varje dag. Den här Johan har också en hel del att skämmas över. Hur kan han veta att det var 300 fot när piloten avbröt landningen? Varför hade han sin mobiltelefon påslagen?

Vidare kan jag inte se att något av de två plan från Norwegian gjorde en go-around på Gatwick idag (flygdata från flightradar24). Fake news som vanligt från Expressen.

Med det sagt så har jag själv upplevt kanske fem "go arounds". Det är precis som flygbolaget säger inget konstigt om än inte speciellt vanligt. Flygplan radar upp sig som ett pärlband mot flygplatsen och skulle det bli någon som sölar så får planet bakom flyga runt och göra ett nytt försök. Det kan kännas lite dramatiskt när flygplanet drar på full gas och stiger brant men proceduren är inte oplanerad, piloten vet exakt hur en "go around" ska genomföras på en specifik flygplats.

Nu blev det den "perfekta stormen" med en flygrädd mediakåt Johan och slaskpressens ohotade flaggskepp Expressen som mynnade ut i den här artikeln.
#5575 2017-09-04, 15:12
Thelittleb
Jag är extremt flygrädd och tänkte läsa runt lite kring flygplan för att lugna mig inför resa. Ramlar över denna artikel:

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article12469148.ab

Nu sitter jag helt plötsligt här med mer ångest än innan?

Är det fake news från AB? Eller stämmer detta?
#5576 2017-09-04, 15:36
AX64
Fejk är det knappast. Det som beskrivs är inte för att mörka eller för att de skiter i att informera dig, utan görs för att det faktiskt skyddar. Om en pilot skriker i panik över högtalaren att alla kommer att dö så fort man flyger i en luftgrop så lär det knappast göra situationen bättre.

Alla flygincidenter, ned till en kaffevärmare som inte fungerar rätt, anmäls och utreds väldigt noggrannt. Flygtrafiken är en mycket välkontrollerad verksamhet, framförallt i denna del av världen. Då ska du oroa dig mer för att åka bil där varannan jeppe kan vara underårig, sakna körkort, köra påverkad, eller vara en allmän idiot utan att något stoppar honom den närmaste tiden - förutom din kropp i framrutan kanske då.
#5577 2017-09-04, 15:37
Mr.Sweden
Som flygutbildad och pilot kan jag meddela att det mesta på den listan kan hänföras till avdelningen veritabelt skitsnack. Praktiskt taget alla problemområden är påhittade. Aftonbladet igen.

Enkelt att kontrollera är det också. Hur ofta ramlar flygmaskiner ner? Nästan aldrig. Överlägset säkraste sättet att resa.

Flygrädsla beror som regel på en av två saker. 1/ Stort kontrollbehov. 2/ Klaustrofoniska reaktioner. Ibland båda.
#5578 2017-09-04, 15:45
Thelittleb
Okej, tack för informationen. Det lugnar lite. För mig är det nog en kombination mellan kontrollbehov och stor dödsångest.

Dock klarar jag av flygningar relativt bra så länge det är lugnt. Men ändå sitter jag här 9 månader innan och oroar mig för EB resa över Atlanten.
#5579 2017-09-04, 15:47
MataRengi
Ursprungligen postat av Thelittleb
Jag är extremt flygrädd och tänkte läsa runt lite kring flygplan för att lugna mig inför resa. Ramlar över denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article12469148.ab
Nu sitter jag helt plötsligt här med mer ångest än innan?
Är det fake news från AB? Eller stämmer detta?


Aldrig i helsike skulle jag vilja jobba på ett flygplan, oavsett som vad, om det vore farligt att flyga. Men ändå finns det kö av folk som söker sej till flygvärdinneyrket. För att inte tala om dom i cockpitten som älskar att flyga trots långa dagar och dålig arbetsmiljö. Ingen söker sej till yrken med hög dödlighet när det finns andra yrken att välja mellan.

Och om det nu vore så farligt att flyga, varför i helsike slutar inte de flyganställda? Så fort jag fick veta att man riskerar att dö för varje ny flygdag skulle jag säga upp mej för att rädda livhanken.

Men så är det dessbättre inte. Flyget är säkert. Det är farligare att åka taxi till flygplatsen än att åka från flygplatsen med ett plan, men det är ingen rädd för. Det är farligare att gå på stadens gator än att flyga 10 tusen meter över samma gator.

Ingen tvingar folk att söka anställning på flyget men folk söker sej dit ändå. Frivilligt!
Tänk på det och du kommer inte att vara rädd för att flyga längre.
#5580 2017-09-04, 15:47
AX64
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Som flygutbildad och pilot kan jag meddela att det mesta på den listan kan hänföras till avdelningen veritabelt skitsnack.


Skitsnack hur då menar du? Tycker inte artikeln innehåller hittepå-uppgifter. Håller med om att inget som finns på listan utgör ett problem, men saker förhåller sig ändå så som de beskrivs, t.ex. att man inte informerar om varenda småfel under flygningen, att man inte tar med sig (mycket) mer bränsle än nödvändigt, och att landningsbanor av förklarliga skäl inte göras tio gånger så långa som de behöver vara.