Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5677 2018-09-13, 07:43
Bryggmaestarn
Hej sätt o tänkte på dessa tyfoner som härjar nu. Hur påverkas flygplan av dessa? Flyger man över tyfoner eller hur ser säkerhetsrisken ut?
#5678 2018-09-13, 09:01
Beaumont
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Hej sätt o tänkte på dessa tyfoner som härjar nu. Hur påverkas flygplan av dessa? Flyger man över tyfoner eller hur ser säkerhetsrisken ut?


Vissa åskväder kan ha en väldigt hög vertikal utbredning, så dessa får man flyga runt. Andra kan man flyga över. Skulle säga att de inte påverkar flygsäkerheten, man har generellt bra nog koll på ovädret.
#5679 2018-09-13, 22:24
libben
Vet att det finns många som är flygrädda och oroar sig för minsta oljud i flygplan med mera.

Det finns plan som inte är något mer speciella än vanliga flygplan utöver diverse utrustning som de bär med sig. De flyger in i stormar för att få data.

En video där de flyger i nuvarande storm i usa. https://youtu.be/D6Ew3MUVLKI

Här är några videos där de flyger in i diverse saker.

https://youtu.be/u7UWWjkpd7o

https://youtu.be/a-SnxC-BkPo

https://youtu.be/6lZWBT0lDaQ
#5680 2018-09-14, 15:05
Bryggmaestarn
Ursprungligen postat av Beaumont
Vissa åskväder kan ha en väldigt hög vertikal utbredning, så dessa får man flyga runt. Andra kan man flyga över. Skulle säga att de inte påverkar flygsäkerheten, man har generellt bra nog koll på ovädret.


Tackar för svar

Senast jag flög tog jag en propavan vilken jag somnade fint på, så större delen av resan sov jag bort. Ska flyga långt snart igen, hoppas på liknande effekt och att tyfonen som e på väg mot hong kong inte påverkar syd ost asien nämnvärt på måndag
#5681 2018-10-28, 17:55
volym123
Tänkte bara dela med mig lite tips för de som är flygrädda, för jag har precis genomfört min första flygning på 6 år med mitt kompisgäng till Amsterdam nu över helgen. Kan ju börja med att berätta att jag är/var svin rädd. Har bokat resor under åren med polarna men har hoppat av 1-2 dagar innan pga att jag får sådan panik attack utan dess like. Jag vågar inte räkna hur mycket pengar jag har bränt på outnyttjade flygbiljetter om man säger så.

Vet inte riktigt vad som fick mig att gå hela vägen denna gång. Kanske var det att jag känner att jag går miste om så pass mycket roliga upplevelser med mina kompisar eller så var jag helt enkelt trött att en flygning på ca 1,5 tim skulle sätta stop för en otrolig helg i Amsterdam.
Det som hjälpe mig att klara av denna flygning är egentligen bara en grej. FAKTA. Jag har läst otroligt mycket om plan.

Tex nu på tillbaka vägen var det väldigt turbulent. Gå tillbaka 6 år hade jag fått panik men nu efter har läst att turbulens är absolut ingen fara så länge du har på ditt säkerhetsbälte, upplevde jag turbulensen som "kul". Ja, kul. Helt sjukt. Det guppade som fan. Pirrade till i magen som om man satt i berg o dal bana. Svin kul ju.

Istället för att sitta och darra sönder vid starten så uppskattar jag starten. Asså det axet man känner när planet drar iväg. Helvete vilket tryck!.

Nu har jag inte så bra koll med flapsen på vingarna. Men innan vi lyfte i fredags såg jag ut genom fönstret att en flap var nere(jag tror att det är flap). Istället för att få panik så vet jag att piloterna går igenom en checklista innan start. Nästa gång jag tittade ut genom fönstret var när vi började rulla ut mot start banan och självklart var flapen positionerad likt resten av vingen.

Så mitt tips(hoppas det kan hjälpa någon) är egentligen läs på så mycket du kan och istället för att sitta livrädd. Uppskatta det istället. Detta hjälpte mig.
#5682 2018-10-28, 19:17
Ursprungligen postat av volym123

Asså det axet man känner när planet drar iväg. Helvete vilket tryck!.

Rekommenderar propellerflyg, de har bättre startacc än jetflyg. Jetflyg är ungefär som en bil med stark motor där man gasar utan att växla ner, man börjar rulla och det händer ingenting, men plötsligt rör det på sig. Propellerflyg känns mer som gasen i botten vid trafikljus.
#5683 2018-10-28, 20:05
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Rekommenderar propellerflyg, de har bättre startacc än jetflyg. Jetflyg är ungefär som en bil med stark motor där man gasar utan att växla ner, man börjar rulla och det händer ingenting, men plötsligt rör det på sig. Propellerflyg känns mer som gasen i botten vid trafikljus.
Ett större jetflygplan som är lättlastat och inte har mycket bränsle kan accelerera ganska brutalt.
För att spara motorerna används ofta inte mer än 75 % av möjligt effektuttag vid start.

Är man tomma och trycker på för fullt kan man göra t.ex. så här: https://www.youtube.com/watch?v=pRP_zKsDI_o
Kan lova att det var rätt hyggligt acc där.
#5684 2018-10-28, 20:17
Ursprungligen postat av ksv
Ett större jetflygplan som är lättlastat och inte har mycket bränsle kan accelerera ganska brutalt.
För att spara motorerna används ofta inte mer än 75 % av möjligt effektuttag vid start.

Är man tomma och trycker på för fullt kan man göra t.ex. så här: https://www.youtube.com/watch?v=pRP_zKsDI_o
Kan lova att det var rätt hyggligt acc där.

Ser så ut. Räknade markeringarna på banan, de ser ut att lyfta efter 500-600 meter. Kan det stämma?
#5685 2018-10-31, 11:47
PilotHockey
Ursprungligen postat av ksv
Ett större jetflygplan som är lättlastat och inte har mycket bränsle kan accelerera ganska brutalt.
För att spara motorerna används ofta inte mer än 75 % av möjligt effektuttag vid start.

Är man tomma och trycker på för fullt kan man göra t.ex. så här: https://www.youtube.com/watch?v=pRP_zKsDI_o
Kan lova att det var rätt hyggligt acc där.


Det är ju just det som är grejen dock. Ytterst sällan bolag startar lättlastade utan att köra någon derate/flex för att spara på motorernas livslängd.

Propellerflyg känner man momentet de första sekunderna och att kärran accar iväg även när det är vid MTOM.

Så visst går det att känna en sjuhelvetes acceleration även med ett jetflyg men det är oekonomiskt och görs därav ej vanligtvis.
#5686 2018-11-17, 19:57
Tystnad
Läste precis den helt otroliga berättelsen där en passagerare stämmer BA för att han tvingades sitt i onormal ställning under 12 timmar pga en "stor passagerare"....

Utdrag ur en media : "he suffered personal injury and loss of earnings after being made to sit next to the large passenger during a 12-hour flight from Bangkok to Heathrow.
......... claim cabin crew ignored his complaints that he would be injured if forced to sit next to the “extremely large” passenger, who he described as being 6ft 4in (1.93 metres) and weighing approximately 22 stone (140kg).
“He was that large that he had to force his buttocks between the arm rests of the seats.
“He sat with his knees wedged against the seat in front and the rest of his body was overspilling into my seat by some inches."


Hur är det ens möjligt att en sådan passagerare få lov att åka med?
Vid nöd utrymning kan ju en sådan person "blockera och fördröja utrymningen"
Är det en möjligt för en sådan person komma ut genom nödutgången vid vingarna?
Om han evakuera via dom uppblåsta ramparna , kommer dessa spricka och kollapsa pga denna person?
Finns det inga regler?
Kan Piloten "slänga av" en sådan?

Någon pilot här med kunskap....?
#5687 2018-11-18, 02:28
Ursprungligen postat av Tystnad
Läste precis den helt otroliga berättelsen där en passagerare stämmer BA för att han tvingades sitt i onormal ställning under 12 timmar pga en "stor passagerare"....

Utdrag ur en media : "he suffered personal injury and loss of earnings after being made to sit next to the large passenger during a 12-hour flight from Bangkok to Heathrow.
......... claim cabin crew ignored his complaints that he would be injured if forced to sit next to the “extremely large” passenger, who he described as being 6ft 4in (1.93 metres) and weighing approximately 22 stone (140kg).
“He was that large that he had to force his buttocks between the arm rests of the seats.
“He sat with his knees wedged against the seat in front and the rest of his body was overspilling into my seat by some inches."


Hur är det ens möjligt att en sådan passagerare få lov att åka med?
Vid nöd utrymning kan ju en sådan person "blockera och fördröja utrymningen"
Är det en möjligt för en sådan person komma ut genom nödutgången vid vingarna?
Om han evakuera via dom uppblåsta ramparna , kommer dessa spricka och kollapsa pga denna person?
Finns det inga regler?
Kan Piloten "slänga av" en sådan?

Någon pilot här med kunskap....?

En godtyckligt vald resa London - Bangkok med BA i december visade sig trafikeras med Boeing 777.
Samtliga dörrar i aktuell flygplansmodell har måtten 1,88 m * 1,07 m, så samtliga fetton ombord bör komma ut. https://aviation-safety.net/airlinesafety/exits/exit.php?type=107
Liknande dörrmått förefaller gälla för Airbus större modeller.
Kan också vara lämpligt att tänka på att flygplan ska kunna tömmas på, om jag minns rätt, 90 sekunder med några dörrar blockerade.
#5688 2018-11-18, 03:18
Ursprungligen postat av Tystnad
Läste precis den helt otroliga berättelsen där en passagerare stämmer BA för att han tvingades sitt i onormal ställning under 12 timmar pga en "stor passagerare"....

Utdrag ur en media : "he suffered personal injury and loss of earnings after being made to sit next to the large passenger during a 12-hour flight from Bangkok to Heathrow.
......... claim cabin crew ignored his complaints that he would be injured if forced to sit next to the Âextremely large passenger, who he described as being 6ft 4in (1.93 metres) and weighing approximately 22 stone (140kg).
ÂHe was that large that he had to force his buttocks between the arm rests of the seats.
ÂHe sat with his knees wedged against the seat in front and the rest of his body was overspilling into my seat by some inches."

Hur är det ens möjligt att en sådan passagerare få lov att åka med?
Vid nöd utrymning kan ju en sådan person "blockera och fördröja utrymningen"
Är det en möjligt för en sådan person komma ut genom nödutgången vid vingarna?
Om han evakuera via dom uppblåsta ramparna , kommer dessa spricka och kollapsa pga denna person?
Finns det inga regler?
Kan Piloten "slänga av" en sådan?

Någon pilot här med kunskap....?

Inte pilot, men common sense säger mej att 1,93 m och 140 Kg är stort men helt jävla normalt? / är nog värre med ungar på 23 kg som panikar ahaha