Ursprungligen postat av vitoc11
Väderrapport någon? Åker till bangkok om 2 timmar
Var vänlig och upprepa dig inte. Att någon inte svarat, kanske beror på att tråden inte är avsedd att vara någon väderlekstjänst.
Kolla upp vädret själv på valfri väderlekstjänst.
Är det just flygväderprognosen du vill åt, kan du göra så här:
1. Kolla upp destinationens ICAO-kod här:
http://www.flugzeuginfo.net/table_airportcodes_country-location_en.php?sort=iata
Där ser du att BKK har
VTBS som kod.
2. Gå till den här sidan som tillhandahåller de prognoser piloterna använder, dvs
TAF:
http://www.aviationweather.gov/adds/tafs
Skriv i flygplatsens ICAO-kod, kryssa i "translated" och tryck sedan på "Get TAFs".
Då får du en prognos i klartext för de kommande 24 timmarna.
Nu får du räkna ut vad er ungefärliga landningstid är i UTC-tid. Gå sedan nedåt i listan tills du hittar tidsintervallet som berör er.
Det här är den viktigaste delen av väderplaneringen man gör som pilot. Man kollar även upp TAF för både alternativflygplats och alternativ längs rutten.
Uppfyller inte vädret vissa kriterier enligt TAFarna, får man inte ens starta. I regel innebär det att man får planera om och tanka mer, så att man kan nå en flygplats vars TAF håller.
När det gäller vädret på sträckan, måste man ha den exakta färdplanen framför sig för.
Men inte ens då, är det säkert att det ger så mycket.
Laddar du ner en
SWC-karta, t.ex. "SWC EUR/ASIA FL250-630", kan du se att finns en jetström på FL370 över norra Indien.
Det skulle kunna innebära höjd risk för lätt turbulens, men du vet varken om det är er rutt eller på vilken höjd ni är planerade. Samma sak gäller jetströmmen över Baltikum.
Faktum är att även för piloterna ger det begränsad information när det gäller turbulens. Det talar på sin höjd om att det finns ökad risk för det, men det kan lika gärna vara helt lugnt. Det är hur som helst inget som förändrar arbetet på planeringsstadiet.