Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4969 2015-01-04, 17:13
Ursprungligen postat av Hefaiston
För tidigt, flygvädret publiceras normalt som mest med prognoser på 48 timmar, ofta kortare än så (där jag jobbar brukar vi få 24 timmars prognoser). På söndag kväll kanske det börjar bli lönt att titta. Sen ska man också minnas att ju längre if örväg du tittar desto större osäkerhet är det i prognoserna.


Nu då?
Skulle vara väldigt tacksam =)
#4970 2015-01-05, 13:00
ksv
Ursprungligen postat av vitoc11
Väderrapport någon? Åker till bangkok om 2 timmar
Var vänlig och upprepa dig inte. Att någon inte svarat, kanske beror på att tråden inte är avsedd att vara någon väderlekstjänst.

Kolla upp vädret själv på valfri väderlekstjänst.

Är det just flygväderprognosen du vill åt, kan du göra så här:
1. Kolla upp destinationens ICAO-kod här:
http://www.flugzeuginfo.net/table_airportcodes_country-location_en.php?sort=iata

Där ser du att BKK har VTBS som kod.

2. Gå till den här sidan som tillhandahåller de prognoser piloterna använder, dvs TAF:
http://www.aviationweather.gov/adds/tafs

Skriv i flygplatsens ICAO-kod, kryssa i "translated" och tryck sedan på "Get TAFs".

Då får du en prognos i klartext för de kommande 24 timmarna.

Nu får du räkna ut vad er ungefärliga landningstid är i UTC-tid. Gå sedan nedåt i listan tills du hittar tidsintervallet som berör er.


Det här är den viktigaste delen av väderplaneringen man gör som pilot. Man kollar även upp TAF för både alternativflygplats och alternativ längs rutten.
Uppfyller inte vädret vissa kriterier enligt TAFarna, får man inte ens starta. I regel innebär det att man får planera om och tanka mer, så att man kan nå en flygplats vars TAF håller.


När det gäller vädret på sträckan, måste man ha den exakta färdplanen framför sig för.
Men inte ens då, är det säkert att det ger så mycket.

Laddar du ner en SWC-karta, t.ex. "SWC EUR/ASIA FL250-630", kan du se att finns en jetström på FL370 över norra Indien.
Det skulle kunna innebära höjd risk för lätt turbulens, men du vet varken om det är er rutt eller på vilken höjd ni är planerade. Samma sak gäller jetströmmen över Baltikum.

Faktum är att även för piloterna ger det begränsad information när det gäller turbulens. Det talar på sin höjd om att det finns ökad risk för det, men det kan lika gärna vara helt lugnt. Det är hur som helst inget som förändrar arbetet på planeringsstadiet.
#4971 2015-01-12, 20:59
YTL
Möjligen felplacerad fråga, men denna tråd verkar vara mest aktiv iallafall.

När man tittar på klipp när man har filmat från cockpit, så händer det att båda piloter sitter med hörlurarna (ibland av större variant) som täcker för båda öronen så säga. Hur funkar det när ena piloten ger den andre kommandon? Måste ni skrika till varann (med tanke på AC och annat buller som hörs) eller hörs era röster i varandras hörlurar?

Lite udda fråga, men jag har alltid undrat.

/YTL
#4972 2015-01-12, 21:23
Ursprungligen postat av YTL
Möjligen felplacerad fråga, men denna tråd verkar vara mest aktiv iallafall.

När man tittar på klipp när man har filmat från cockpit, så händer det att båda piloter sitter med hörlurarna (ibland av större variant) som täcker för båda öronen så säga. Hur funkar det när ena piloten ger den andre kommandon? Måste ni skrika till varann (med tanke på AC och annat buller som hörs) eller hörs era röster i varandras hörlurar?

Lite udda fråga, men jag har alltid undrat.

/YTL


Man har intercom, det du säger i lurarna hörs alltså för dom andra i cockpit. Vissa typer kan man sätta atc på högtalare och ta av lurarna på cruise (A320 t.ex.) på vissa gör man inte så (B757 t.ex.).
#4973 2015-01-12, 22:16
YTL
Ursprungligen postat av Hefaiston
Man har intercom, det du säger i lurarna hörs alltså för dom andra i cockpit. Vissa typer kan man sätta atc på högtalare och ta av lurarna på cruise (A320 t.ex.) på vissa gör man inte så (B757 t.ex.).


Tack för svar!

/YTL
#4974 2015-01-14, 11:31
Powerless1
Ursprungligen postat av Hefaiston
Man har intercom, det du säger i lurarna hörs alltså för dom andra i cockpit. Vissa typer kan man sätta atc på högtalare och ta av lurarna på cruise (A320 t.ex.) på vissa gör man inte så (B757 t.ex.).
Och givetvis hänger det lite på hur tyst det är i cockpit. Här sitter kapten Beer (till höger) utan lurar vid start och landning vid troligen världens svåraste flygplats för 50-sitsiga flygplan. Banan är 500 meter lång och det finns ingen möjlighet att avbryta den slutliga inflygningen. Och det är ett tyst flygplan (och med extrema prestanda).
https://www.youtube.com/watch?v=55SswKIn18A
#4975 2015-01-18, 12:15
umadbroski
Jaha, då ska man flyga igen ser det ut som.
Flög inte på många år men har sedan dess flugit till Teneriffa, London och Liverpool ett par ggr.

Hatar det fortfarande.

Så till frågan, CPH - Marbella, vad säger ni?
Turbulens? Motvind? Haha, vet inte ens vad jag vill komma fram till mer än att någon pilot ska säga att det är världens säkraste flygsträcka och en underbar färd utan CAT.

Bokas biljett imorgon tror jag
#4976 2015-01-18, 13:08
ksv
Ursprungligen postat av umadbroski
Jaha, då ska man flyga igen ser det ut som.
Flög inte på många år men har sedan dess flugit till Teneriffa, London och Liverpool ett par ggr.

Hatar det fortfarande.

Så till frågan, CPH - Marbella, vad säger ni?
Turbulens? Motvind? Haha, vet inte ens vad jag vill komma fram till mer än att någon pilot ska säga att det är världens säkraste flygsträcka och en underbar färd utan CAT.

Bokas biljett imorgon tror jag
Vad tror du, kommer det snöa den 23:e februari i år?
Kommer det vara mulet den 5:e maj? Eller kommer det vara blåsigt?

Det är ungefär så omöjligt att säga något om turbulens eller väder för en viss flygsträcka, såvida du inte frågar inom 24 timmar innan avgång samt har en färdplan framför dig.

Det du kan påverka som passagerare är valet av flygbolag. Ser du till att undvika obskyra bolag från tredje världen, reser du med största sannolikhet mycket säkert.
#4977 2015-01-18, 13:11
Flygbolaget Wideröe flyger med Dash-plan och jag har suttit och tittat på de flesta såna klipp på Youtube och lagt märke till det att Dash-planen, främst Dash-8 100 har ingen väderradar som boeing eller airbus har.

Hur klarar detta Dash-8 100 flyga om man inte har någon väderradar i cockpit? Eller är det som att köra bil? Man tittar ut genom fönstret och ser att idag kan jag inte köra pga vädret.

Denna modell syftar jag på:
http://s895.photobucket.com/user/FlyingFinn_photo/media/Finnmark_08_2012...
#4978 2015-01-18, 13:27
ksv
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Flygbolaget Wideröe flyger med Dash-plan och jag har suttit och tittat på de flesta såna klipp på Youtube och lagt märke till det att Dash-planen, främst Dash-8 100 har ingen väderradar som boeing eller airbus har.

Hur klarar detta Dash-8 100 flyga om man inte har någon väderradar i cockpit? Eller är det som att köra bil? Man tittar ut genom fönstret och ser att idag kan jag inte köra pga vädret.

Denna modell syftar jag på:
http://s895.photobucket.com/user/FlyingFinn_photo/media/Finnmark_08_2012/Hammerfest_9.jpg.html
Det måste dom ha.
Annars kommer det inte gå att flyga i moln under en stor del av året.
#4979 2015-01-18, 14:54
umadbroski
Ursprungligen postat av ksv
Vad tror du, kommer det snöa den 23:e februari i år?
Kommer det vara mulet den 5:e maj? Eller kommer det vara blåsigt?

Det är ungefär så omöjligt att säga något om turbulens eller väder för en viss flygsträcka, såvida du inte frågar inom 24 timmar innan avgång samt har en färdplan framför dig.

Det du kan påverka som passagerare är valet av flygbolag. Ser du till att undvika obskyra bolag från tredje världen, reser du med största sannolikhet mycket säkert.


Ksv, jag vet min vän , jag visste när jag frågade, men jag hoppades du skulle säga att det är den sträckan du upplevt som minst turbulent genom alla dina flygtimmar samt har den bästa landningsbnan i vår galax haha.

/ umadbroski
#4980 2015-01-18, 15:26
Ursprungligen postat av umadbroski
Ksv, jag vet min vän , jag visste när jag frågade, men jag hoppades du skulle säga att det är den sträckan du upplevt som minst turbulent genom alla dina flygtimmar samt har den bästa landningsbnan i vår galax haha.

/ umadbroski


Undvik och flyg till USA, en sträcka som jag har hört många bekanta uppleva turbulens i pga jetströmmarna som går där. Vill till USA men flyger gärna inte den "bågen" som flygbolagen tar till USA.

99% av flygplanen tar den svarta sträckan och jag skulle vilja flyga den röda sträckan till New York.
http://www.ladda-upp.se/bilder/otnyzqnnpxtlom/