Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5581 2017-09-04, 15:50
oldtimedrunk
Ursprungligen postat av Thelittleb
Okej, tack för informationen. Det lugnar lite. För mig är det nog en kombination mellan kontrollbehov och stor dödsångest.

Dock klarar jag av flygningar relativt bra så länge det är lugnt. Men ändå sitter jag här 9 månader innan och oroar mig för EB resa över Atlanten.


Dra några säsonger av Aircrash investigation på youtube och dras med av rädslan. Om du mot förmodan skulle överleva en krash så kan serien ge dig inblickar om hur du kanske kan rädda ditt liv.

Rädslan är för mig klaustrofobin, att sitta hopklämd med massor av folk utan kontroll över något. Brand ombord eller i samband med krashlandning är min värsta mardröm.
#5582 2017-09-04, 16:03
Mackan52
Ursprungligen postat av Thelittleb
Jag är extremt flygrädd och tänkte läsa runt lite kring flygplan för att lugna mig inför resa. Ramlar över denna artikel:

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article12469148.ab

Nu sitter jag helt plötsligt här med mer ångest än innan?

Är det fake news från AB? Eller stämmer detta?


Till att börja med är det här en översatt artikel från Readers Digest som Aftonbladet har snott och har ett enda syfte "generera klick". De tar de värsta exemplen från USAs inrikesflyg de kan hitta och några som bara är piloter som "tramsar".

Det är inte "fake news", mycket stämmer säkert men mycket tas också ur sitt sammanhang för att det ska låta mer absurt än det är.

1. För lite bränsle
- Bränsle väger, att ta med bränsle man inte behöver gör att bränsleförbrukningen ökar (man eldar för kråkorna). Det skiljer sig från bolag till bolag och reglerna är olika från land till land men tumreglen är att flyget bär tillräckligt med bränsle för att ta sig till destinationen plus till nästa närliggande flygplats med samma kapacitet. Skulle flyget få kritiskt lågt med bränsle får det förtur när det är dags att landa pga nödsituation.

2. Därför försenas flyget
- Det är meningen att de ska äta på flyget, det är därför man har två piloter och autopilot. Anledningen till sena flyg är ofta pga försenad markpersonal eller dålig väderlek.

3. Hemliga motorhaverier
- En motor som fått driftstopp är ofta något som låter farligt men är egentligen inte det. Måste planet nödlanda så får du reda på det.

4. Flyger 16 timmar utan rast
- Vad som inte sägs är att 90% av den tiden är på autopilot med piloterna sittandes tittande på instrumentpanelen.

5. Kaffe i 650 kilometer i timmen
Hur är det en hemlis? Skolkade piloten från fysiken? Du rör dig ju lika fort som planet. Tydlig indikation på att artikeln är skräp.

6. Omöjligt att landa smidigt
Svaret är självmotsägande frågan. På "vissa" flygplatser ja. Det blir tvärnitar ibland, so what?

7. Trixar med statistiken
- Det är väl klart att flygbolagen drar på lite extra med tid i marginalerna. Detta ifall det behövs extra kontroller, markpersonalen strular, att någon ev blir försenad etc. Det är inte tåg det rör sig om.

8. Riktigt kraftig turbulens
- Varför tycker "AB" detta en hemlighet?

9. Slätar över allvaret i nödsituationer
"– Det finns inget som heter "landning på vatten". Det kallas för att krascha i havet."
Gammalt pilotskämt som funnits sen vi flög i DC-3or

10. Ditt barn kan bli en projektil
Ingen hemlis, av samma anledning spänner du fast last i bilen och har säkerhetsbälte.

11. Ingen "säker plats" i planet
Klart det inte finns, planet är likvärdigt byggt för jämn vikt. Det är aerodynamik 101.

12. Vad som kan hända om vi inte stänger av mobiltelefonerna
Det är ju därför man informerar folk på säkerhetsgenomgången att ge fan i telefonerna.

13. Piloter som inte fått sova
Vilket jävla bolag piloten jobbar för vet jag inte, men man kan fråga piloten varför han inte påpekar för bolaget att hotellet de sov på har vägglöss. Då kan ju bolaget nämna det för hotellet och begära ersättning.

14. Därför är det kallt på flyget
Har aldrig varit på ett kallt flygplan, men har aldrig flugit i USA heller. Inte alls relevant för Aeroflot, Air China, JAL, Vietnam Airlines eller ens SAS

15. Så blir du smittad på flyget
Hur är det en hemlighet? Klart du blir smittad av något om nån reser när han/hon är förkyld. Igen, vet inte standarden på USA flyg men på de flyg jag har varit så har allting sett rent och fint ut. Sen finns inte 100% renlighet.

16. Sitt i fronten
Igen, hur är det här en hemlighet?

17. Piloter som sover bakom spakarna
Igen, därför finns autopilot och två piloter. De kan sova i skift.

18. Är det för billigt att flyga?
Det är det dels pga att motorer har blivit mer effektiva men också för att piloterna har blivit fler, planen har blivit snabbare, resor har blivit en större industri och många länder subventionerar sina bolag pga att det är en statusgrej hos större länder att ha stora fina flygflottor som tar in turister som kan spendera sina pengar hos dem. Flyg hålls billiga för att länder vill ha turister.

19. Flyger med en trasig motor
Återupprepning av en tidigare fråga vilket igen belyser "artikelns" låga kvalitet.

20. Alltid beredd på det värsta
Klart man "ska vara beredd på det värsta", det ska man alltid vara i alla former av yrken som hanterar tunga maskiner, är man inte det är man dum i huvudet.

Slutsats.
Det här är den sortens artiklar som bara finns för att generera klick från nyfikna i stil med "så många bakterier finns på din gaffel" och "så här många spindlar finns i Australien".
#5583 2017-09-04, 16:08
Mackan52
Ursprungligen postat av AX64
Skitsnack hur då menar du? Tycker inte artikeln innehåller hittepå-uppgifter. Håller med om att inget som finns på listan utgör ett problem, men saker förhåller sig ändå så som de beskrivs, t.ex. att man inte informerar om varenda småfel under flygningen, att man inte tar med sig (mycket) mer bränsle än nödvändigt, och att landningsbanor av förklarliga skäl inte göras tio gånger så långa som de behöver vara.


Det är skitsnack just för att artikeln bara är skit, en stor portion av "hemlisarna" är inte "hemlisar" och resten är vinklat på ett mycket banalt sätt.
#5584 2017-09-04, 16:09
Mackan52
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Som flygutbildad och pilot kan jag meddela att det mesta på den listan kan hänföras till avdelningen veritabelt skitsnack. Praktiskt taget alla problemområden är påhittade. Aftonbladet igen.

Enkelt att kontrollera är det också. Hur ofta ramlar flygmaskiner ner? Nästan aldrig. Överlägset säkraste sättet att resa.

Flygrädsla beror som regel på en av två saker. 1/ Stort kontrollbehov. 2/ Klaustrofoniska reaktioner. Ibland båda.


Det är inte ens Aftonhoran som skrivit skräpet. Det är en översatt artikel från en amerikansk tidskrift.
#5585 2017-09-04, 16:16
AX64
Ursprungligen postat av Mackan52
Det är skitsnack just för att artikeln bara är skit, en stor portion av "hemlisarna" är inte "hemlisar" och resten är vinklat på ett mycket banalt sätt.


Jo, inget att göra mer än att skratta åt i alla fall. Men 90% sanningar i botten skulle jag säga. Sen att vi normala människor inte ser problemet i att dricka kaffe i 650 km/h (egentligen mer runt 940 km/h) och får dödsångest över ett sådant påstående är ju en bisak.
#5586 2017-09-04, 16:21
Mackan52
Ursprungligen postat av AX64
Jo, inget att göra mer än att skratta åt i alla fall. Men 90% sanningar i botten skulle jag säga. Sen att vi normala människor inte ser problemet i att dricka kaffe i 650 km/h (egentligen mer runt 940 km/h) och får dödsångest över ett sådant påstående är ju en bisak.


Sanning på samma sätt som ifall man äter "biff" eller "en avsågad muskel från en död ko"

Mindre bra marknadsföring från flyg:
"Låt dig låsas in i våra missiler tillsammans med okända människor, ät mikromat och se ner på sämre lottade medmänniskor."
#5587 2017-09-04, 16:23
Thelittleb
Ursprungligen postat av Mackan52
Till att börja med är det här en översatt artikel från Readers Digest som Aftonbladet har snott och har ett enda syfte "generera klick". De tar de värsta exemplen från USAs inrikesflyg de kan hitta och några som bara är piloter som "tramsar".

Det är inte "fake news", mycket stämmer säkert men mycket tas också ur sitt sammanhang för att det ska låta mer absurt än det är.

1. För lite bränsle
- Bränsle väger, att ta med bränsle man inte behöver gör att bränsleförbrukningen ökar (man eldar för kråkorna). Det skiljer sig från bolag till bolag och reglerna är olika från land till land men tumreglen är att flyget bär tillräckligt med bränsle för att ta sig till destinationen plus till nästa närliggande flygplats med samma kapacitet. Skulle flyget få kritiskt lågt med bränsle får det förtur när det är dags att landa pga nödsituation.

2. Därför försenas flyget
- Det är meningen att de ska äta på flyget, det är därför man har två piloter och autopilot. Anledningen till sena flyg är ofta pga försenad markpersonal eller dålig väderlek.

3. Hemliga motorhaverier
- En motor som fått driftstopp är ofta något som låter farligt men är egentligen inte det. Måste planet nödlanda så får du reda på det.

4. Flyger 16 timmar utan rast
- Vad som inte sägs är att 90% av den tiden är på autopilot med piloterna sittandes tittande på instrumentpanelen.

5. Kaffe i 650 kilometer i timmen
Hur är det en hemlis? Skolkade piloten från fysiken? Du rör dig ju lika fort som planet. Tydlig indikation på att artikeln är skräp.

6. Omöjligt att landa smidigt
Svaret är självmotsägande frågan. På "vissa" flygplatser ja. Det blir tvärnitar ibland, so what?

7. Trixar med statistiken
- Det är väl klart att flygbolagen drar på lite extra med tid i marginalerna. Detta ifall det behövs extra kontroller, markpersonalen strular, att någon ev blir försenad etc. Det är inte tåg det rör sig om.

8. Riktigt kraftig turbulens
- Varför tycker "AB" detta en hemlighet?

9. Slätar över allvaret i nödsituationer
"– Det finns inget som heter "landning på vatten". Det kallas för att krascha i havet."
Gammalt pilotskämt som funnits sen vi flög i DC-3or

10. Ditt barn kan bli en projektil
Ingen hemlis, av samma anledning spänner du fast last i bilen och har säkerhetsbälte.

11. Ingen "säker plats" i planet
Klart det inte finns, planet är likvärdigt byggt för jämn vikt. Det är aerodynamik 101.

12. Vad som kan hända om vi inte stänger av mobiltelefonerna
Det är ju därför man informerar folk på säkerhetsgenomgången att ge fan i telefonerna.

13. Piloter som inte fått sova
Vilket jävla bolag piloten jobbar för vet jag inte, men man kan fråga piloten varför han inte påpekar för bolaget att hotellet de sov på har vägglöss. Då kan ju bolaget nämna det för hotellet och begära ersättning.

14. Därför är det kallt på flyget
Har aldrig varit på ett kallt flygplan, men har aldrig flugit i USA heller. Inte alls relevant för Aeroflot, Air China, JAL, Vietnam Airlines eller ens SAS

15. Så blir du smittad på flyget
Hur är det en hemlighet? Klart du blir smittad av något om nån reser när han/hon är förkyld. Igen, vet inte standarden på USA flyg men på de flyg jag har varit så har allting sett rent och fint ut. Sen finns inte 100% renlighet.

16. Sitt i fronten
Igen, hur är det här en hemlighet?

17. Piloter som sover bakom spakarna
Igen, därför finns autopilot och två piloter. De kan sova i skift.

18. Är det för billigt att flyga?
Det är det dels pga att motorer har blivit mer effektiva men också för att piloterna har blivit fler, planen har blivit snabbare, resor har blivit en större industri och många länder subventionerar sina bolag pga att det är en statusgrej hos större länder att ha stora fina flygflottor som tar in turister som kan spendera sina pengar hos dem. Flyg hålls billiga för att länder vill ha turister.

19. Flyger med en trasig motor
Återupprepning av en tidigare fråga vilket igen belyser "artikelns" låga kvalitet.

20. Alltid beredd på det värsta
Klart man "ska vara beredd på det värsta", det ska man alltid vara i alla former av yrken som hanterar tunga maskiner, är man inte det är man dum i huvudet.

Slutsats.
Det här är den sortens artiklar som bara finns för att generera klick från nyfikna i stil med "så många bakterier finns på din gaffel" och "så här många spindlar finns i Australien".


Tack så mycket för att du tog dig tiden att svara. Kan tyvärr inte tänka logiskt när kastastroftankarna blir får jobbiga!
#5588 2017-09-04, 16:32
AX64
Ursprungligen postat av Mackan52
Mindre bra marknadsföring från flyg:
"Låt dig låsas in i våra missiler tillsammans med okända människor, ät mikromat och se ner på sämre lottade medmänniskor."


Haha, det är ju superskönt. Var kommer detta ifrån?
#5589 2017-09-04, 16:32
Mackan52
Ursprungligen postat av Thelittleb
Tack så mycket för att du tog dig tiden att svara. Kan tyvärr inte tänka logiskt när kastastroftankarna blir får jobbiga!


Det bästa du kan göra för att avhjälpa flygrädsla är att läsa på om flygbolaget du skall flyga med, vilka som jobbar där, hur arbetssituationen ser ut i landet flygbolaget flaggar, vilka vinstmarginaler de har och framförallt vilka flygplan de flyger och hur ofta.

Välj inte det billigaste utan välj det bästa som du personligen har förtroende för och som du anser har en sund flygtradition

Att flyga är ett nöje och mycket säkrare än att köra bil.
#5590 2017-09-04, 16:34
Mackan52
Ursprungligen postat av AX64
Haha, det är ju superskönt. Var kommer detta ifrån?


Kom på det nu i åtanke vad du sa (pluggade grafisk kommunikation i skolan som hade "marknadsföring som en hörnsten). Påståendet är ju sant, precis som artikeln, men knappast något SAS vill säga
#5591 2017-09-04, 16:47
AX64
Passar på att dela lite länkar här om man känner att man behöver läsa på för att slippa vara orolig.

Safety rating med kort analys för alla flygbolag: http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2017/
Rapporterade flygincidenter med sök: http://aviation.globalincidentmap.com/
#5592 2017-09-04, 17:01
Jof
Dom glömde.

För att jag är så jävla bakis.
För att jag funderar på kollektivt självmord.
För att jag är sjuk, outbildad, flygrädd och hatar mitt jobb.