Ursprungligen postat av Thelittleb
Jag är extremt flygrädd och tänkte läsa runt lite kring flygplan för att lugna mig inför resa. Ramlar över denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article12469148.ab
Nu sitter jag helt plötsligt här med mer ångest än innan?
Är det fake news från AB? Eller stämmer detta?
Till att börja med är det här en översatt artikel från Readers Digest som Aftonbladet har snott och har ett enda syfte "generera klick". De tar de värsta exemplen från USAs inrikesflyg de kan hitta och några som bara är piloter som "tramsar".
Det är inte "fake news", mycket stämmer säkert men mycket tas också ur sitt sammanhang för att det ska låta mer absurt än det är.
1. För lite bränsle
- Bränsle väger, att ta med bränsle man inte behöver gör att bränsleförbrukningen ökar (man eldar för kråkorna). Det skiljer sig från bolag till bolag och reglerna är olika från land till land men tumreglen är att flyget bär tillräckligt med bränsle för att ta sig till destinationen plus till nästa närliggande flygplats med samma kapacitet. Skulle flyget få kritiskt lågt med bränsle får det förtur när det är dags att landa pga nödsituation.
2. Därför försenas flyget
- Det är meningen att de ska äta på flyget, det är därför man har två piloter och autopilot. Anledningen till sena flyg är ofta pga försenad markpersonal eller dålig väderlek.
3. Hemliga motorhaverier
- En motor som fått driftstopp är ofta något som låter farligt men är egentligen inte det. Måste planet nödlanda så får du reda på det.
4. Flyger 16 timmar utan rast
- Vad som inte sägs är att 90% av den tiden är på autopilot med piloterna sittandes tittande på instrumentpanelen.
5. Kaffe i 650 kilometer i timmen
Hur är det en hemlis? Skolkade piloten från fysiken? Du rör dig ju lika fort som planet. Tydlig indikation på att artikeln är skräp.
6. Omöjligt att landa smidigt
Svaret är självmotsägande frågan. På "vissa" flygplatser ja. Det blir tvärnitar ibland, so what?
7. Trixar med statistiken
- Det är väl klart att flygbolagen drar på lite extra med tid i marginalerna. Detta ifall det behövs extra kontroller, markpersonalen strular, att någon ev blir försenad etc. Det är inte tåg det rör sig om.
8. Riktigt kraftig turbulens
- Varför tycker "AB" detta en hemlighet?
9. Slätar över allvaret i nödsituationer
"– Det finns inget som heter "landning på vatten". Det kallas för att krascha i havet."
Gammalt pilotskämt som funnits sen vi flög i DC-3or
10. Ditt barn kan bli en projektil
Ingen hemlis, av samma anledning spänner du fast last i bilen och har säkerhetsbälte.
11. Ingen "säker plats" i planet
Klart det inte finns, planet är likvärdigt byggt för jämn vikt. Det är aerodynamik 101.
12. Vad som kan hända om vi inte stänger av mobiltelefonerna
Det är ju därför man informerar folk på säkerhetsgenomgången att ge fan i telefonerna.
13. Piloter som inte fått sova
Vilket jävla bolag piloten jobbar för vet jag inte, men man kan fråga piloten varför han inte påpekar för bolaget att hotellet de sov på har vägglöss. Då kan ju bolaget nämna det för hotellet och begära ersättning.
14. Därför är det kallt på flyget
Har aldrig varit på ett kallt flygplan, men har aldrig flugit i USA heller. Inte alls relevant för Aeroflot, Air China, JAL, Vietnam Airlines eller ens SAS
15. Så blir du smittad på flyget
Hur är det en hemlighet? Klart du blir smittad av något om nån reser när han/hon är förkyld. Igen, vet inte standarden på USA flyg men på de flyg jag har varit så har allting sett rent och fint ut. Sen finns inte 100% renlighet.
16. Sitt i fronten
Igen, hur är det här en hemlighet?
17. Piloter som sover bakom spakarna
Igen, därför finns autopilot och två piloter. De kan sova i skift.
18. Är det för billigt att flyga?
Det är det dels pga att motorer har blivit mer effektiva men också för att piloterna har blivit fler, planen har blivit snabbare, resor har blivit en större industri och många länder subventionerar sina bolag pga att det är en statusgrej hos större länder att ha stora fina flygflottor som tar in turister som kan spendera sina pengar hos dem. Flyg hålls billiga för att länder vill ha turister.
19. Flyger med en trasig motor
Återupprepning av en tidigare fråga vilket igen belyser "artikelns" låga kvalitet.
20. Alltid beredd på det värsta
Klart man "ska vara beredd på det värsta", det ska man alltid vara i alla former av yrken som hanterar tunga maskiner, är man inte det är man dum i huvudet.
Slutsats.
Det här är den sortens artiklar som bara finns för att generera klick från nyfikna i stil med "så många bakterier finns på din gaffel" och "så här många spindlar finns i Australien".