Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5857 2022-05-31, 03:10
damnyou
Kanske har frågats tidigare, men vad tror du hände med Malaysia Airlines Flight 370, ts?
#5858 2022-06-01, 21:12
Vad jag förstod det på ksv så är Sunclass Airlines ett tryggt bolag. Deras flotta är Airbus 321-211 (8 st), A330-200 (2 st) och A330-300 (3 st). Flyger från Oslo till Cypern. Antar att dessa gäller i Norge med och antar att det blir A321-211 som flyger till Cypern? Är detta säkra plan? Inga som "brukar" crasha?

Förövrigt. Att se på flightradar hjälper lite. Helvete vad plan det är uppe i luften samtidigt i Europa. Å detta bara under en tid under dagen å har inte läst om nån crash idag så alla lär ju ha landat bra haha.
#5859 2022-06-01, 21:21
Kanske lite märkliga frågor till en pilot här men provar:

1. Flyget går kl 7 på morgonen. Är det till en nackdel eller fördel för piloter med tanke på att det är så tidigt på morgonen gällande trötthet?

2. Kanske inte har nån som helst betydelse men är det i regel mindre dåligt väder/turbulens när man åker på morgonen och förmiddagen, en flight mellan kl 7-11.30? Eller har det noll betydelse med väder?
#5860 2022-06-01, 21:36
Ursprungligen postat av Henke54
Vad jag förstod det på ksv så är Sunclass Airlines ett tryggt bolag. Deras flotta är Airbus 321-211 (8 st), A330-200 (2 st) och A330-300 (3 st). Flyger från Oslo till Cypern. Antar att dessa gäller i Norge med och antar att det blir A321-211 som flyger till Cypern? Är detta säkra plan? Inga som "brukar" crasha?

Förövrigt. Att se på flightradar hjälper lite. Helvete vad plan det är uppe i luften samtidigt i Europa. Å detta bara under en tid under dagen å har inte läst om nån crash idag så alla lär ju ha landat bra haha.

A318/319/320/321 (mer eller mindre samma flygplan i olika längd) har tillverkats i en massa exemplar och får anses beprövat. Kommunikationen mellan piloter och roderytor sker, till skillnad från Boeing 737, utan mekanisk inblandning. Datorer/elektronik sköter sådant och det finns reservsystem.
Bruce Dickinson pratar lite om skillnaden mellan 737 och A320 och provkör den senare: https://www.youtube.com/watch?v=ei_IY8VymbU
Både 737 och A320 har vidareutvecklats sedan de första modellerna hade premiär.

Tillägg: Huvudsakliga skillnaden mellan A330-200 och -300 är längden. De flygs på ungefär samma sätt som A320, jag utgår från att styrsystemen har samma grund, men är anpassade för respektive modell. Airbus gillar att framhäva likheten mellan modellerna (helst ska alla piloter kunna och få flyga allt) i sortimentet i sin marknadsföring.
Nej, jag kan inte flyga.
#5861 2022-06-03, 15:48
VarmaDrycker
Ursprungligen postat av Henke54
Förövrigt. Att se på flightradar hjälper lite. Helvete vad plan det är uppe i luften samtidigt i Europa. Å detta bara under en tid under dagen å har inte läst om nån crash idag så alla lär ju ha landat bra haha.
Totalt i världen ca 100.000 flygningar per dag. Vid varje given tidpunkt är ca 10.000 plan i luften och i dessa sitter ca en halv miljon passagerare. Totalt ca 6 miljoner människor flyger någonstans i världen per dygn. Av dessa 6 miljoner överlever i genomsnitt 5.999.999,5 personer, medan i snitt ca en halv person dör (baserat på att 176 personer dog i flygolyckor 2021). Risken att just du skall dö under din flygning är därmed i storleksordningen 1 på 12 miljoner.

Så ingen anledning till oro - du kommer att dö av cancer, demens eller hjärtinfarkt, precis som nästan alla andra
#5862 2022-06-03, 19:57
johanjohan71
Ursprungligen postat av Henke54
Vill bara tacka dig för dina svar. Även om det såklart inte är så enkelt så det botar min flygrädsla så hjälper det väldigt mycket. Detsamma till er andra. Massa tack.

Ok för att sammanfatta lite gällande starter. Att planet stallar ska bara inte kunna ske i Europa. Finns det ens något exempel i kommersiell flygtrafik där det hänt? Och att att planet inte orkar lyfta pga för låg fart kan nästan inte heller hända för att det är bara att dra på mer fart kort och gott?

Men märker man som pilot i god tid fast det är precis innan man ska lyfta om farten är för låg och att man då hinner gasa på? Skulle något vara fel med planet märker man det innan man ens drar iväg eller?

Jag tycker starten är så otroligt jobbig att jag knappt kan beskriva det. Det är det absolut värsta även om jag tycker själva resan uppe i luften och landningen är jobbiga med.

Ska åka från Norge med norska Ving. Antar att det är norska piloter då. Är piloterna i norden de absolut bästa och säkraste att åka med? Eller är det kanske precis lika bra och säkra i hela Europa vartfall?

Att råka ut för stall är extremt ovanligt och därför inget du ska oroa dig för.
Om planet av någon anledning inte ”orkar lyfta” märker piloterna det och avbryter take-off i god tid.
Västeuropeiska flygbolag hör till världens säkraste oavsett om piloterna är norrmän eller av annan nationalitet.
Ett bra tips för att lindra flygrädsla är att läsa på så mycket som möjligt om vad som händer under en flygning.
Kolla t.ex. på Mentour Pilot på YouTube.
Han har många informativa och pedagogiska klipp på sin kanal.
#5863 2022-06-03, 21:12
Ursprungligen postat av Henke54
Kanske lite märkliga frågor till en pilot här men provar:

1. Flyget går kl 7 på morgonen. Är det till en nackdel eller fördel för piloter med tanke på att det är så tidigt på morgonen gällande trötthet?

2. Kanske inte har nån som helst betydelse men är det i regel mindre dåligt väder/turbulens när man åker på morgonen och förmiddagen, en flight mellan kl 7-11.30? Eller har det noll betydelse med väder?

Turbulensen nära marken kan nog öka senare på dagen luften värms upp. Varm- och kallfronter kan dock dyka upp alla tider.
#5864 2022-06-03, 23:52
Tack för alla bra svar igen. Ni hjälper ett litet steg i taget allihop. Verkligen uppskattat speciellt med tanke på att jag vet om själv hur dumma mina frågor är. Har ett par till jag kom på:

1. CAT är väl när planet faller i luften en bit? Som man inte kan förutspå? Kan det vara farligt? Tänker inte på farligt att slå i huvudet om man inte är fastspänd utan farligt för att det kan hända nått med planet?

2. Hur är detta med vikt och balans med tanke på allt bagage som slängs in i planen? Har det ingen betydelse alls hur det ligger och vikt osv? Har de 100% stenkoll på det om det skulle vara av yttersta viktighet? Där känns det ju annars som det kan ske slarv lätt av personal som inte är så noga?

3. Jag hatar ju starten mest och känner med att planet inte ska orka upp. Men läste tidigare i tråden att ksv gav svar att det knappt kan ske pga att det finns så mkt motorkraft att ge. Känns liksom som planet stannar i luften och knappt orkar. Skitläskigt. Han skrev att det är noga uträknat gällande speed osv. Men även här, kan inte piloterna råka räkna fel? Känns ju rätt lätt hänt tänker en flygrädd som jag? Är det omöjligt?
#5865 2022-06-04, 00:44
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Tack för alla bra svar igen. Ni hjälper ett litet steg i taget allihop. Verkligen uppskattat speciellt med tanke på att jag vet om själv hur dumma mina frågor är. Har ett par till jag kom på:

1. CAT är väl när planet faller i luften en bit? Som man inte kan förutspå? Kan det vara farligt? Tänker inte på farligt att slå i huvudet om man inte är fastspänd utan farligt för att det kan hända nått med planet?
CAT står för Clear Air Turbulence, alltså turbulens i klarluft. Detta till skillnad från "vanlig" turbulens som uppstår i närhet till moln.
Ingetdera är farligt för flygplanet utan faran ligger i att den som inte är fastspänd kan göra sig illa.
För egen del har jag alltid säkerhetsbältet på som passagerare oavsett vad skylten visar, även om jag släpper på det lite när skylten är släckt.

Ursprungligen postat av Henke54
2. Hur är detta med vikt och balans med tanke på allt bagage som slängs in i planen? Har det ingen betydelse alls hur det ligger och vikt osv? Har de 100% stenkoll på det om det skulle vara av yttersta viktighet? Där känns det ju annars som det kan ske slarv lätt av personal som inte är så noga?
Man har 100% stenkoll.
Toleranserna är för det mesta stora, så även om balansen är fel går det bra ändå.

Ursprungligen postat av Henke54
3. Jag hatar ju starten mest och känner med att planet inte ska orka upp. Men läste tidigare i tråden att ksv gav svar att det knappt kan ske pga att det finns så mkt motorkraft att ge. Känns liksom som planet stannar i luften och knappt orkar. Skitläskigt. Han skrev att det är noga uträknat gällande speed osv. Men även här, kan inte piloterna råka räkna fel? Känns ju rätt lätt hänt tänker en flygrädd som jag? Är det omöjligt?
När det gäller trafikflyg är regeln att man alltid måste klara ett motorbortfall (motorstopp) i varje givet läge.
Det innebär att man i förväg räknar ut en hastighet vid starten (benämnd V1) som utgör en beslutspunkt.

Får man motorbortfall före den hastigheten tvärbromsar man och ska då få stopp innan banans slut. Man ställer in autobrakes på att automatiskt bromsa maximalt med låsningsfria bromsar redan om man drar av gasreglagen efter att starten påbörjats.

Har man passerat V1 fortsätter man starten och lyfter med dragkraften från den fungerande motorn, för att sedan återvända direkt för landning. Innan start genomförs en prestandaberäkning som säkerställer att detta ska fungera med hänsyn till väder, vikt, banlängd och hinder i utflygningszonen. Det här görs inför varje enskild start och ska fungera med marginal även vid starter med reducerad motoreffekt (man ska alltså klara det utan att ge mer gas på den fungerande motorn).

Trots tiotals miljoner starter per år i västvärlden år ut och år in förekommer det knappt några olyckor relaterade till detta.
Det beror på de noggranna prestandaberäkningarna och i simulator väl inövade rutinerna kring detta.
#5866 2022-06-04, 01:19
ksv
Ursprungligen postat av Henke54
Vill bara tacka dig för dina svar. Även om det såklart inte är så enkelt så det botar min flygrädsla så hjälper det väldigt mycket. Detsamma till er andra. Massa tack.

Ok för att sammanfatta lite gällande starter. Att planet stallar ska bara inte kunna ske i Europa. Finns det ens något exempel i kommersiell flygtrafik där det hänt? Och att att planet inte orkar lyfta pga för låg fart kan nästan inte heller hända för att det är bara att dra på mer fart kort och gott?
Nej, att flygplanet ska haverera p.g.a. att det inte orkar lyfta är inte något du behöver oroa dig för.
Som jag skrev i posten innan så avbryter man starten i så fall.

Ursprungligen postat av Henke54
Men märker man som pilot i god tid fast det är precis innan man ska lyfta om farten är för låg och att man då hinner gasa på? Skulle något vara fel med planet märker man det innan man ens drar iväg eller?
Man gör åtskilliga kontroller och checklistor innan man startar.
När man drar på kontrollerar man att man har den dragkraft man ska ha och om fel uppstår innan V1 avbryter man starten.

Ursprungligen postat av Henke54
Ska åka från Norge med norska Ving. Antar att det är norska piloter då. Är piloterna i norden de absolut bästa och säkraste att åka med? Eller är det kanske precis lika bra och säkra i hela Europa vartfall?
Det spelar ingen roll varifrån i världen piloterna kommer ifrån.
Den löpande utbildningen sker i flygbolaget och det är också där som den viktiga standarden för säkerhetskulturen sätts. Flyger du med ett västerländskt flygbolag (eller något av de större i världen) kan du utgå ifrån att personalen är välutbildad.

Ursprungligen postat av Henke54
Går det liksom på något sätt applicera hur enkel en start är för en pilot på något vardagligt som en vanlig Svensson kan relatera till?

Är det så pass "enkelt" (förstå mig rätt, jag menar inte att förminska era kunskaper här bara brist på bättre ord) som att man gasar på i en påfart på en väldigt lite trafikerad motorväg liksom och kör ut? Alltså något som man gör så sjukt ofta på samma sätt som knappt kan gå fel. Finns kanske bättee jämförelser men hoppas någon förstår min poäng
Nej, jag vill nog inte jämföra det med att man gasar på i en påfart till motorvägen.
Förberedelserna inför varje start i form av prestandaberäkningar och checklistor är ganska stora.
Själva genomförandet är visserligen relativt enkelt men man är samtidigt mycket alert och handlingsförberedd för att agera om det skulle behövas.


Jag skulle föreslå att du tar kontakt med personalen vid gaten och berättar om hur du känner inför flygningen. Fråga om du kan få prata med piloterna innan start.
Det är ganska vanligt och jag och mina kollegor brukar alltid försöka avsätta ett par minuter vid sådana tillfällen.
Som jag uppfattar det brukar det vara uppskattat.
#5867 2022-06-04, 01:53
Ursprungligen postat av Henke54
Tack för alla bra svar igen. Ni hjälper ett litet steg i taget allihop. Verkligen uppskattat speciellt med tanke på att jag vet om själv hur dumma mina frågor är. Har ett par till jag kom på:

1. CAT är väl när planet faller i luften en bit? Som man inte kan förutspå? Kan det vara farligt? Tänker inte på farligt att slå i huvudet om man inte är fastspänd utan farligt för att det kan hända nått med planet?

2. Hur är detta med vikt och balans med tanke på allt bagage som slängs in i planen? Har det ingen betydelse alls hur det ligger och vikt osv? Har de 100% stenkoll på det om det skulle vara av yttersta viktighet? Där känns det ju annars som det kan ske slarv lätt av personal som inte är så noga?

3. Jag hatar ju starten mest och känner med att planet inte ska orka upp. Men läste tidigare i tråden att ksv gav svar att det knappt kan ske pga att det finns så mkt motorkraft att ge. Känns liksom som planet stannar i luften och knappt orkar. Skitläskigt. Han skrev att det är noga uträknat gällande speed osv. Men även här, kan inte piloterna råka räkna fel? Känns ju rätt lätt hänt tänker en flygrädd som jag? Är det omöjligt?

Att flygplan "stannar i luften" efter start har jag för mig beror på att man minskar gaspådraget lite, antagligen en kombination av bränslebesparing och minskat motorslitage, när man lyft och kommit bort från marken. "Stannandet" handlar om ändrad (minskad) acceleration och är samma sak som händer när man bromsar en rullande bil fast på ett annat sätt. I den rullande bilen är accelerationen 0 och den minskar, blir negativ, när du bromsar. I flygplanet accelererar du uppåt/framåt alldeles efter start, men när den minskar blir den inte negativ, den minskar bara och blir slutligen 0, då är ni på marschhöjd och har nått marschhastighet. Inför landning kan liknande upplevas när klaffar och hjul fälls ut.
#5868 2022-06-04, 07:54
Tusen tack igen för svar.

Att klaffarna skulle glömma fälls in som Spanair ska inte kunna ske igen heller antar jag?

Jag har funderat på att be att få prata med piloterna men det känns helt ärligt pinsamt. Ska man, med massa folk bakom sig börja snacka med flygvärdinnan på planet att man är flygrädd osv? Eller till hon/han i gaten. Kommer de ihåg det när man kommer in sen liksom. Hade vart fantastiskt att få byta några ord med de och ställa samma dumma frågor som här om startfasen till exempel haha