Ursprungligen postat av Henke54
Vill bara tacka dig för dina svar. Även om det såklart inte är så enkelt så det botar min flygrädsla så hjälper det väldigt mycket. Detsamma till er andra. Massa tack.
Ok för att sammanfatta lite gällande starter. Att planet stallar ska bara inte kunna ske i Europa. Finns det ens något exempel i kommersiell flygtrafik där det hänt? Och att att planet inte orkar lyfta pga för låg fart kan nästan inte heller hända för att det är bara att dra på mer fart kort och gott?
Nej, att flygplanet ska haverera p.g.a. att det inte orkar lyfta är inte något du behöver oroa dig för.
Som jag skrev i posten innan så avbryter man starten i så fall.
Ursprungligen postat av Henke54
Men märker man som pilot i god tid fast det är precis innan man ska lyfta om farten är för låg och att man då hinner gasa på? Skulle något vara fel med planet märker man det innan man ens drar iväg eller?
Man gör åtskilliga kontroller och checklistor innan man startar.
När man drar på kontrollerar man att man har den dragkraft man ska ha och om fel uppstår innan V1 avbryter man starten.
Ursprungligen postat av Henke54
Ska åka från Norge med norska Ving. Antar att det är norska piloter då. Är piloterna i norden de absolut bästa och säkraste att åka med? Eller är det kanske precis lika bra och säkra i hela Europa vartfall?
Det spelar ingen roll varifrån i världen piloterna kommer ifrån.
Den löpande utbildningen sker i flygbolaget och det är också där som den viktiga standarden för säkerhetskulturen sätts. Flyger du med ett västerländskt flygbolag (eller något av de större i världen) kan du utgå ifrån att personalen är välutbildad.
Ursprungligen postat av Henke54
Går det liksom på något sätt applicera hur enkel en start är för en pilot på något vardagligt som en vanlig Svensson kan relatera till?
Är det så pass "enkelt" (förstå mig rätt, jag menar inte att förminska era kunskaper här bara brist på bättre ord) som att man gasar på i en påfart på en väldigt lite trafikerad motorväg liksom och kör ut? Alltså något som man gör så sjukt ofta på samma sätt som knappt kan gå fel. Finns kanske bättee jämförelser men hoppas någon förstår min poäng
Nej, jag vill nog inte jämföra det med att man gasar på i en påfart till motorvägen.
Förberedelserna inför varje start i form av prestandaberäkningar och checklistor är ganska stora.
Själva genomförandet är visserligen relativt enkelt men man är samtidigt mycket alert och handlingsförberedd för att agera om det skulle behövas.
Jag skulle föreslå att du tar kontakt med personalen vid gaten och berättar om hur du känner inför flygningen. Fråga om du kan få prata med piloterna innan start.
Det är ganska vanligt och jag och mina kollegor brukar alltid försöka avsätta ett par minuter vid sådana tillfällen.
Som jag uppfattar det brukar det vara uppskattat.