Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5881 2022-06-13, 15:29
Ursprungligen postat av bijjer
Schablonvikterna kan man nog fundera lite på, inte minst när det är en charterflygning och schablonen är mindre än reguljärflyg. Jag tycker mig ha noterat högre bränsleförbrukning vid charter än vad som beräknats utifrån vikten. På Airbus finns också en indikativ vikt som flygplan räknar ut utifrån acceleration (dvs siffran dyker upp först efter start och får aldrig användas för att beräkna prestanda) som har större avvikelse när det är charter jämfört med reguljärt.

Om frågan är om piloterna har en exakt mätning som presenteras genom flygplanets system så är svaret nej. Man måste lita till att passagerarna och väskorna väger så mycket som det är tänkt. Samt att de som lastat flygplanet har rapporterat korrekt var lasten har placerats.

Balansen kan bli problem på passagerarflyg också, men beror då mest sannolikt på att någon gjort fel eller att säkerhetskulturen är bristfällig. För ett antal år sedan var det en MD80 som tog med sig inflygningsljusen när det startade från Östersund. Det betyder alltså att flygplanet knappt hade hunnit lyfta innan startbanan tog slut. Den mest sannolika orsaken var att man hade lastat för mycket bagage och i det främre lastrummet, något som gjorde att flygplanet inte kunde lyfta förrän långt efter där det borde. Haverikomissionen gjorde en utredning av det turkiska bolaget (registrerat i Österrike visserligen). Berört bolag hade ett totalhaveri i Turkiet något år senare och försvann.

I rapporten gjordes intervjuer med anställda vid Östersunds flygplats som vittnade om att bolaget i fråga haft flera avgångar under den period de flög från Östersund som tycktes vara för tunga och lyfte alldeles för sent. Personalen torde ha haft ganska god uppfattning om det efter att ha jobbat med SAS MD-80 i många, många år.

Mest sannolikt hade flygbolaget i fråga sålt sig väldigt billigt till den svenska researrangören som anlitat det för en serie charterflygningar från Östersund till Turkiet. Med den last som det var tal om behövdes egentligen en mellanlandning för att tanka, då det bränsle som behövdes för att flyga hela vägen gjorde det för tungt. En mellanlandning lär dock ha inneburit att marginalerna försvann och att det skulle bli olönsamt att flyga och med den bristfälliga säkerhetskulturen som fanns, fick ekonomin styra och säkerheten komma långt ner i prioritet. Hade en av dessa avgångar drabbats av något fel, tex ett motorhaveri vid start, är det sannolikt att det hade lett till en allvarlig olycka och potentiellt många döda.

Ovan är relativt ovanligt inom EU, men händer. När ekonomin blir dålig i ett flygbolag, framförallt ett mindre sådant, och ökade kostnader på i stort sett enstaka flygningar kan vara det som knäcker bolaget, är risken att det tummas på säkerheten och är de anställda, framförallt piloterna, anlitade genom märkliga upplägg och utan skydd av en fackförening, ökar risken att de fattar felaktiga beslut.

Häromveckan gick tex Wizzairs VD ut med ett internt budskap att piloter ska sluta sjukskriva sig när de är utmattade, då det kostar för mycket. Helt obegripligt och oacceptabelt förstås, men inte förvånande i ett bolag som sparkar anställda som går med i en fackförening.

https://www.eurocockpit.be/news/our-concerns-about-wizz-airs-deficient-c...

När det gäller incheckat bagage använder man väl de riktiga värdena, väskorna vägs väl automatiskt när de läggs på bandet?

Wizz-bossens uttalande blev inte bättre av ett förtydligande:
En talesperson för Wizzair som CNN Travel har haft kontakt med förtydligar att Váradis kommentarer inte var specifikt riktade mot piloter. Även kabinpersonal och kontorsanställda ska ha deltagit i mötet, enligt bolaget.

https://www.gp.se/ekonomi/flygbolag-uppmanar-piloter-att-jobba-trots-utm...
Att kabinpersonal existerar handlar till väldigt stor del om att deras jobb, liksom piloternas handlar om säkerhet.
Utan säkerhetskrav hade vi kunnat ha endast passagerare ombord, vid behov kan en operatör på marken ge datorerna lite hjälp.
#5882 2022-06-13, 15:49
johanjohan71
Ursprungligen postat av Merwinna
Mentour Pilot är väldigt bra, jag har följt honom länge. Han tar sig tid och förklarar alla de tekniska detaljerna, så att man förstår även om man inte har en teknisk utbildning i bagaget. Men jag blev förvånad när jag hörde att han jobbar för Ryan Air! Jag hade liksom fått för mig att han skulle jobba för något bolag med mer klass (och då menar jag inte SAS, det har inte längre klass det heller).



...men tänk om båda piloterna på flighten är kvinnor, och så måste dom gå till toaletten tillsammans..!

RyanAir är förvisso lågpris och lågservice men inte sämre säkerhetsmässigt för det.
Om Petter är linetraining-captain hos dem har jag definitivt inga problem att flyga med dem. Har dock aldrig gjort det än.

Ja alla vet ju hur det är med kvinnor och toalettbesökÂ…😂

Bortsett från detta har kvinnliga piloter exakt samma utbildning som manliga dito.
Ingen kvotering eller lägre kravnivåer (som i vissa andra yrken) förekommer såvitt jag vet.
#5883 2022-06-13, 16:00
Psykoslen
Är det inte bättre att förlora medvetandet om man skall krascha och neka syrgasen
#5884 2022-06-13, 23:29
bijjer
Ursprungligen postat av Neksnor
När det gäller incheckat bagage använder man väl de riktiga värdena, väskorna vägs väl automatiskt när de läggs på bandet?


Inte alltid. En del flygplatser använder standardvikter även för bagage.

Ursprungligen postat av Neksnor
Wizz-bossens uttalande blev inte bättre av ett förtydligande:

https://www.gp.se/ekonomi/flygbolag-uppmanar-piloter-att-jobba-trots-utm...
Att kabinpersonal existerar handlar till väldigt stor del om att deras jobb, liksom piloternas handlar om säkerhet.
Utan säkerhetskrav hade vi kunnat ha endast passagerare ombord, vid behov kan en operatör på marken ge datorerna lite hjälp.


Nej, verkligen inte. Men man ska nog inte ha några större förhoppningar om att myndigheter i berörda länder vidtar några direkta åtgärder dessvärre. EASA har inte mycket till mandat att gripa in.
#5885 2022-06-14, 22:31
Ursprungligen postat av Psykoslen
Är det inte bättre att förlora medvetandet om man skall krascha och neka syrgasen

Det är nog inte fel, men normalt sett kraschar man inte om det blir tryckfall.
#5886 2022-06-14, 23:23
Ursprungligen postat av Neksnor
Det är nog inte fel, men normalt sett kraschar man inte om det blir tryckfall.

Och även om planer skulle krascha så lär man väl normalt hinna vakna igen innan planet slår i backen så planet kommer ner i tätare atmosfär?
#5887 2022-06-15, 03:53
Merwinna
Ursprungligen postat av johanjohan71
RyanAir är förvisso lågpris och lågservice men inte sämre säkerhetsmässigt för det.
Om Petter är linetraining-captain hos dem har jag definitivt inga problem att flyga med dem. Har dock aldrig gjort det än.



Nej, bättre reklam kan de ju inte få. Även om han aldrig berättar vilka han jobbar för, så lär ju tittarna bli nyfikna och googla på hans namn. Och då hittar de ju uppgiften.
#5888 2022-06-15, 07:18
johanjohan71
Ursprungligen postat av Psykoslen
Är det inte bättre att förlora medvetandet om man skall krascha och neka syrgasen

Det är naturligtvis upp till var och en att ta ansvar och själv välja hur man vill agera.
Om du drabbas av hypoxi (syrebrist) så förlorar du snabbt medvetandet och avlider sedan.
Även om incidenten är väldigt obehaglig och skrämmande betyder det inte att du nödvändigtvis kommer dö.
Faktum är att cirka 97% överlever en flygolycka eller krasch som du väljer att kalla det.
#5889 2022-06-15, 07:25
johanjohan71
Ursprungligen postat av Redrum.187
En flaska whisky innan start?

Verkar kanske lockade men är ingen lysande idé.
Om något händer kommer du vara oförmögen att hjälpa dig själv.
Troligen får du också problem vid ankomsten (som Berra i Sällskapsresan) och kommer nog inte heller att må så bra.
#5890 2022-06-20, 09:06
Fanns det någon enkel och bra sida man kan kolla vädret för rutten man ska ta dagen innan?

Nu har jag suttit på yr och kollat vädret över några av städerna jag vet vi flyger över men det är ett väldans styr. Tänkte om det finns ett smidigare sett?

Över de städerna vi ska flyga som jag minns, Jönköping, Lodz, Kosice, nån rumänsk stad och en turkisk stad är det stor sol och 25-32 grader just nu på resdsgen. Är det positivt med tanke på eventuell turbulens? Att det ser ut som det ska vara strålande väder hela rutten. Eller har det ingen betydelse?
#5891 2022-06-20, 09:32
Sen undrar jag:

Det är massor av flygtekniker som nu går ut i strejk i Oslo. Det är inget som påverkar säkerheten på planen? Jag menar, om de tänker att "hmm detta hade behövts se över men finns ingen flygtekniker ledig nu så vi får köra ändå"?
#5892 2022-06-22, 11:41
Fråga till en pilot:

Sett på landningar på Larnacas Airport i Cypern några dagar. Då har man åkt förbi flygplatsen för att sen göra en u-sväng i viken och sen lands från det hållet.

När jag tittar idag så landar man från andra hållet och åker alltså rätt och landar, åker inte förbi flygplatsen för att svänga alltså.

Vad beror detta på? Vinden?