Ursprungligen postat av Muszyca
Har på senare år utvecklat en ganska stark rädsla för att flyga. Luftgropar i all ära, men det jag är mest rädd för är själva takeoffen. Jag sitter alltid och oroar mig för att flyget inte ska hinna lyfta ordentligt (tänk olyckan med det ryska planet för 12-13 år sedan). När planet börjar få upp hastigheten sitter jag som regel och blundar medan jag krampaktigt håller i sätet framför. Det är först när de börjar dra fram matvagnarna jag kan börja slappna av lite. En gång var rädslan så övermäktig att jag medvetet missade ett flygbyte för att istället ta tåget hem, vilket förstås innebar onödiga kostnader.
Sitter nu här en månad innan och nöjar för en flygtur på ynka 1 h och 25 min.
Tips mot takeoffrädsla?
Edit: Brukar också bli orolig när planet är tyst och det känns som att motorerna har stannat eller nåt.
"Hinna lyfta"-grejen kan man se är ganska osannolik i normal luftfart då man ska ha så mycket tillgänglig banlängd att man nästan kan lyfta men ändå hinna bromsa innan banan är slut. Se
https://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds#V1_definitions för lite mer detaljer. Tittar man ut vid start så ser man ofta att det finns gott om bana kvar när man lättar.
Att planet tystnar och motorerna "stannar" handlar ofta om flygningens olika faser. I starten vill man snabbt upp en bit, sedan släpper man lite på gasen (spara bränsle och minska slitage), vilket minskar stighastigheten (den minskningen kan kännas som ett kort fall), sedan stiger man långsammare upp till marschhöjd. När man slutar stiga kan det igen kännas som ett fall. kanske 15-30 minuter innan landning, dras det av mer på gasen och man börjar sjunka (det både känns som och är ett fall, i vissa flygplan märks det tydligt att man vinklat ner nosen och dyker svagt), några minuter senare brukar det pratas om "vi förbereder nu för landning ... 32° och sol ... fäll upp ryggstödet ...".
Ibland kan det kännas som att man bromsar, om man då sitter så att man ser vingarna så kan man ibland se att klaffar av olika slag ändras. Hastigheten sänks och vingen anpassas för den nya hastigheten.