Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5965 2023-05-14, 02:15
ksv
Ursprungligen postat av Tratten52
En 777 som startar max T/O Weight som tappar dragkraften på ena motorn på några hundra fot går i backen. Det fixar dom bara i teorin 😎
Den klarar mycket mer än så.
Den klarar att få totalt motorbortfall under acceleration på banan (efter v1) för att sedan fortsätta att accelerera enbart med dragkraften från kvarvarande motor upp till rätt fart (vr) och sedan lyfta.

Ursprungligen postat av Tratten52
Det har aldrig hänt och det är antagligen endast testat i simulator.
Bortsett från att Boeing gjort omfattande tester i alla tänkbara konfigurationer förekommer även testflygningar på en motor i samband med större servicearbeten.
Jag har själv gjort detta på flygplan som varit på service. Man har då ett protokoll man följer där man stänger ned en motor för att sedan mäta stigprestanda på gående motor. Detta protokollförs och man tar hänsyn till faktorer som vikt, lufttryck och temperatur.
#5966 2023-05-14, 13:35
Ursprungligen postat av ksv
Den klarar mycket mer än så.
Den klarar att få totalt motorbortfall under acceleration på banan (efter v1) för att sedan fortsätta att accelerera enbart med dragkraften från kvarvarande motor upp till rätt fart (vr) och sedan lyfta.

Bortsett från att Boeing gjort omfattande tester i alla tänkbara konfigurationer förekommer även testflygningar på en motor i samband med större servicearbeten.
Jag har själv gjort detta på flygplan som varit på service. Man har då ett protokoll man följer där man stänger ned en motor för att sedan mäta stigprestanda på gående motor. Detta protokollförs och man tar hänsyn till faktorer som vikt, lufttryck och temperatur.

Wikipedia beskriver några V-hastigheter följande:
V1: The speed beyond which takeoff should no longer be aborted.
V2: Takeoff safety speed. The speed at which the aircraft may safely climb with one engine inoperative.
VR: Rotation speed. The speed at which the pilot begins to apply control inputs to cause the aircraft nose to pitch up, after which it will leave the ground.
En vanlig ordning verkar vara att man först når V1, men gör man ofta det? Då det bland annat handlar om att kunna stanna påverkar banlängden. Så en liten och lätt flygmaskin på en lång bana bör väl relativt ofta hinna lämna marken innan V1? Exempelvis en ATR på Kastrups 3600 meter långa bana (04L/22R). Just på den banan (22R) bör det vara naturligt att alltid starta så att man har tillgång till i stort sett hela banlängden.

Glömde länken: https://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds
#5967 2023-05-14, 18:34
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Wikipedia beskriver några V-hastigheter följande:
V1: The speed beyond which takeoff should no longer be aborted.
V2: Takeoff safety speed. The speed at which the aircraft may safely climb with one engine inoperative.
VR: Rotation speed. The speed at which the pilot begins to apply control inputs to cause the aircraft nose to pitch up, after which it will leave the ground.
En vanlig ordning verkar vara att man först når V1, men gör man ofta det? Då det bland annat handlar om att kunna stanna påverkar banlängden. Så en liten och lätt flygmaskin på en lång bana bör väl relativt ofta hinna lämna marken innan V1? Exempelvis en ATR på Kastrups 3600 meter långa bana (04L/22R). Just på den banan (22R) bör det vara naturligt att alltid starta så att man har tillgång till i stort sett hela banlängden.

Glömde länken: https://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds
De kommer alltid i ordningen V1, Vr och V2.
De räknas ut inför varje start och beror på sådant som banlängd, bankondition/bromsverkan, vikt, temperatur, lufttryck mm.

Är banan torr och har god bromsverkan ligger V1 bara någon knop under Vr och inträffar i praktiken samtidigt. Som PM säger man det då i en följd: "V1 Rotate".
Är det blött eller isigt på banan kanske V1 hamnar 15 knop eller så under Vr. Är banan hal måste V1 hamna tidigare för att man ska kunna få stopp om man avbryter starten. Det innebär oftast att man även använder mer klaff för att kunna lyfta vid lägre hastighet.

V2 är något som enbart är av intresse vid ett tidigt motorbortfall. Det är den fart man ska stiga med på en motor för att klara den uträknade hinderfriheten under utflygningen.
#5968 2023-05-14, 19:08
Ursprungligen postat av ksv
De kommer alltid i ordningen V1, Vr och V2.
De räknas ut inför varje start och beror på sådant som banlängd, bankondition/bromsverkan, vikt, temperatur, lufttryck mm.

Är banan torr och har god bromsverkan ligger V1 bara någon knop under Vr och inträffar i praktiken samtidigt. Som PM säger man det då i en följd: "V1 Rotate".
Är det blött eller isigt på banan kanske V1 hamnar 15 knop eller så under Vr. Är banan hal måste V1 hamna tidigare för att man ska kunna få stopp om man avbryter starten. Det innebär oftast att man även använder mer klaff för att kunna lyfta vid lägre hastighet.

V2 är något som enbart är av intresse vid ett tidigt motorbortfall. Det är den fart man ska stiga med på en motor för att klara den uträknade hinderfriheten under utflygningen.


Vill man verkligen klia sig i huvudet finns det tydligen exempel på A380 där ett lägre uttag av motorkraft ger bättre startprestanda. Detta beroende på att man behöver en viss fart för att styra med rodret om man får ett motorbortfall, och har man då lägre dragkraft behöver man parera mindre assymetriskt drag om man tappar en motor under rull.

Jag ska inte påstå att jag verkligen förstår, för det gör jag inte, men finns förklarat här för den som är nyfiken (öppna upp fotona så kan man läsa på bild 1-4):

https://twitter.com/DaveWallsworth/status/1075037734958522375
#5969 2023-05-15, 18:47
Merwinna
Ursprungligen postat av ksv
De kommer alltid i ordningen V1, Vr och V2.
De räknas ut inför varje start och beror på sådant som banlängd, bankondition/bromsverkan, vikt, temperatur, lufttryck mm.

Är banan torr och har god bromsverkan ligger V1 bara någon knop under Vr och inträffar i praktiken samtidigt. Som PM säger man det då i en följd: "V1 Rotate".
Är det blött eller isigt på banan kanske V1 hamnar 15 knop eller så under Vr. Är banan hal måste V1 hamna tidigare för att man ska kunna få stopp om man avbryter starten. Det innebär oftast att man även använder mer klaff för att kunna lyfta vid lägre hastighet.

V2 är något som enbart är av intresse vid ett tidigt motorbortfall. Det är den fart man ska stiga med på en motor för att klara den uträknade hinderfriheten under utflygningen.


Räknar ni fortfarande ut detta med papper och penna som man ser på film, eller är det en dator som gör det idag, så att ni bara behöver stoppa in ingångsvärdena? (Kanske en dum fråga.)
#5970 2023-05-15, 21:39
Ursprungligen postat av Merwinna
Räknar ni fortfarande ut detta med papper och penna som man ser på film, eller är det en dator som gör det idag, så att ni bara behöver stoppa in ingångsvärdena? (Kanske en dum fråga.)

Jag hittade för länge sedan en till iPad-app från Airbus, som jag laddade ner. Appen vara gratis och skulle tydligen användas för vissa sådana beräkningar. För riktiga användare behövdes inloggning, för oss vanliga dödliga fanns bara ett demoläge där man kunde välja en enda flygplats/bana och sedan justera några värden.
Jag har också för mig att Jeppesen, nu ägt av Boeing, har släppt lite appar, de bör handla om liknande grejer.
#5971 2023-05-15, 22:39
Merwinna
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag hittade för länge sedan en till iPad-app från Airbus, som jag laddade ner. Appen vara gratis och skulle tydligen användas för vissa sådana beräkningar. För riktiga användare behövdes inloggning, för oss vanliga dödliga fanns bara ett demoläge där man kunde välja en enda flygplats/bana och sedan justera några värden.
Jag har också för mig att Jeppesen, nu ägt av Boeing, har släppt lite appar, de bör handla om liknande grejer.


Så bra! Då kan passagerarna kontrollräkna, så att det blir riktigt gjort!
#5972 2023-05-20, 17:32
hailol
Ska flyga cirka ganska långt inom kommande veckor och som vanligt när jag flyger så kommer ångesten fram och det är ALLTID av samma skäl...

Vad är det för moment vid stigning som känns som att planet tappar höjd?
#5973 2023-05-20, 18:35
DreamTwister
Ursprungligen postat av hailol
Ska flyga cirka ganska långt inom kommande veckor och som vanligt när jag flyger så kommer ångesten fram och det är ALLTID av samma skäl...

Vad är det för moment vid stigning som känns som att planet tappar höjd?

Efter start? Klaffarna som fälls upp/in
#5974 2023-05-20, 18:41
Avaya
Ursprungligen postat av hailol
Ska flyga cirka ganska långt inom kommande veckor och som vanligt när jag flyger så kommer ångesten fram och det är ALLTID av samma skäl...

Vad är det för moment vid stigning som känns som att planet tappar höjd?


Jag tror du syftar på när planet "planar ut", dvs när planet slutar att stiga och börjar flyga rakt fram

Känner till detta då det är min flickväns hatmoment under flygningar 😁
#5975 2023-05-20, 19:33
hailol
Ursprungligen postat av DreamTwister
Efter start? Klaffarna som fälls upp/in


Precis, typ max en minut från det att man börjat lyfta. Vad innebär det att klaffarna fälls upp/in? Avaya nedan menar att det sker när planet slutar stiga, men kan svära att planet fortfarande lyfter...

Ursprungligen postat av Avaya
Jag tror du syftar på när planet "planar ut", dvs när planet slutar att stiga och börjar flyga rakt fram

Känner till detta då det är min flickväns hatmoment under flygningar 😁


Hm, kan det verkligen stämma? Känns som att det sker ganska tidigt? Tidsperspektivet för mig är helt skevt när motorn drar igång, men gissar jag så känns det som att det sker typ 45sekunder efter att däcken lyft från marken. Menar du att lutningen kanske inte är lika grov eller är jag helt ute och cyklar här?

Skönt att det finns fler som hatar det där... Fyfan, grämer mig redan...
#5976 2023-05-20, 20:09
ksv
Ursprungligen postat av Merwinna
Räknar ni fortfarande ut detta med papper och penna som man ser på film, eller är det en dator som gör det idag, så att ni bara behöver stoppa in ingångsvärdena? (Kanske en dum fråga.)
Tidigare använde vi tabeller med färdiguträknad data för respektive bana. Idag är det dator eller iPad som gäller.

Ursprungligen postat av hailol
Precis, typ max en minut från det att man börjat lyfta. Vad innebär det att klaffarna fälls upp/in? Avaya nedan menar att det sker när planet slutar stiga, men kan svära att planet fortfarande lyfter...
Man har vingklaffar ute när man startar för att kunna lyfta med lägre hastighet. Dessa måste fällas in för att man ska kunna flyga snabbare.
Det brukar ske på ca 300 meters höjd. Man drar då även av gasen för att minska buller och spara bränsle. Man stiger förstås fortfarande men inte alls lika snabbt som de första 300 metrarna.