Ursprungligen postat av Neida
Jag landade två gånger på Kai Tak Hongkong i 1997 (SAS B767) och har sedan dess varit väldigt fascinerad av den flygplatsen. Utan föregående simulatorträning, hur stor är sannolikheten att du fixat landningen på första försök?
Det krävs att man läser på och förbereder sig ordentligt.
Jag har inte varit där själv men jag har för mig att det fanns visuella märken på bergen intill man skulle sikta mot.
Sedan var det säkert så att man behövde veta exakt på vilken höjd man skulle vara över olika landmärken som hustak och liknande under sista delen av inflygningen.
Så fungerar det på flygplatser med liknande problematik som Samos och Funchal.
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är en bra fråga och det blir spännande att se svaret från ksv!
Jag tror inte simulatorträning var något krav för att få landa på Kai Tak men det hade nog varit en bra idé?
Om det inte var simulatorkrav var det med största sannolikhet krav på att man checkades ut med en instruktör i högerstol.
Ursprungligen postat av johanjohan71
Problemet var att göra en tvär högersväng på låg höjd precis före RW13.
Ja, exakt.
Normalt ska man vara stabiliserad på final långt tidigare.
Även på Samos flyger man in på låg höjd nära kullar och hus och är på låg höjd när man väl svängt färdigt och är på kort final.
https://www.youtube.com/watch?v=rxnA6ZNrlTY
Samma med Funchal, Madeira:
https://www.youtube.com/watch?v=HvwyM3A48fM
Jag har varit på båda dessa och det kan bli intressant då närheten till bergen gör att det dessutom kan bli ganska turbulent mot slutet.