Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#5929 2022-11-03, 17:58
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur gör judarna, alltså El Al?
De verkar inte säga mer än nödvändigt, men enligt rykten jag läst så är den flygande besättningen inlåst innan passagerarna släpps ombord och sedan är de inlåsta till passagerarna har lämnat flygplanet. Har de helt enkelt flyttat cockpitdörren så att främre toalett finns inne i cockpit? Vore en sådan lösning rimlig för övriga bolag?
Det vore extremt dyrt och svårt att bygga om ett flygplan på det sättet.
Israelerna har väl beväpnade vakter ombord?
Skulle gissa att ingen får vistas i främre galleyt annat än vakterna när någon av piloterna behöver lämna cockpit.

Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan knytas till en kod. Har inte terroristen koden så är nyckeln oanvändbar.
Det finns redan en kod som alla i besättningen känner till.
Från det att man knappar in den tar det 30 sekunder tills dörren låses upp automatiskt. En varningssignal ljuder i cockpit under tiden och om piloten som vistas där är vid medvetande kan denne avbryta den automatiska upplåsningen.
Då detta inte är det normala sättet att ta sig in i cockpit ska man stoppa upplåsningen, eftersom man då måste förutsätta att den som knappat in koden är tvingad till det.
#5930 2022-11-03, 18:23
oresundsbroen
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kan knytas till en kod. Har inte terroristen koden så är nyckeln oanvändbar.

Problemet blir ju om terroristen tidigare sett den koden när den slagits tidigare.
#5931 2022-11-03, 18:25
oresundsbroen
Ursprungligen postat av ksv
Det vore extremt dyrt och svårt att bygga om ett flygplan på det sättet.
Israelerna har väl beväpnade vakter ombord?
Skulle gissa att ingen får vistas i främre galleyt annat än vakterna när någon av piloterna behöver lämna cockpit.

Det finns redan en kod som alla i besättningen känner till.
Från det att man knappar in den tar det 30 sekunder tills dörren låses upp automatiskt. En varningssignal ljuder i cockpit under tiden och om piloten som vistas där är vid medvetande kan denne avbryta den automatiska upplåsningen.
Då detta inte är det normala sättet att ta sig in i cockpit ska man stoppa upplåsningen, eftersom man då måste förutsätta att den som knappat in koden är tvingad till det.

Men flygvärdinnorna knappar väl in koden titt som tätt?
#5932 2022-11-03, 18:53
ksv
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Problemet blir ju om terroristen tidigare sett den koden när den slagits tidigare.
Eller tvingar fram den genom hot.

Ursprungligen postat av oresundsbroen
Men flygvärdinnorna knappar väl in koden titt som tätt?
Inte den koden.
Den triggar varningar i cockpit och låser upp dörren automatiskt efter en stund. Den ska enbart användas om man inte kan få kontakt med cockpit och misstänker piloterna är medvetslösa.
#5933 2023-01-03, 23:44
moscato
Nyss hemkommen efter en flight med Lufthansa. Blev något försening p.g.a. "a tiny dent in the fuselage" vilket resulterade i flygplansbyte. Av ren nyfikenhet undrar jag om någon kan förklara:

- Hur liten kan denna buckla vara för att orsaka problem? Antar att "tiny" kan ha varit en vit lögn. Talar vi om en femkrona eller fotboll i storlek? Ska det till en nitisk tysk för att upptäcka det eller hade en arrogant fransman också gjort det?
- Det gjordes en del mätningarna innan beslutet togs om att byta plan, vad exakt är det man mäter?
#5934 2023-01-03, 23:55
ksv
Ursprungligen postat av moscato
Nyss hemkommen efter en flight med Lufthansa. Blev något försening p.g.a. "a tiny dent in the fuselage" vilket resulterade i flygplansbyte. Av ren nyfikenhet undrar jag om någon kan förklara:

- Hur liten kan denna buckla vara för att orsaka problem? Antar att "tiny" kan ha varit en vit lögn. Talar vi om en femkrona eller fotboll i storlek? Ska det till en nitisk tysk för att upptäcka det eller hade en arrogant fransman också gjort det?
- Det gjordes en del mätningarna innan beslutet togs om att byta plan, vad exakt är det man mäter?
En femkrona räcker gott beroende på var det är.

Det händer tyvärr alltför ofta att servicefordon kör på flygplan och orsakar skador.
Flygtekniker måste då undersöka skadan och om den bedöms påverka tryckkabinens integritet riskerar flygplanet bli kvar på marken i månader.

Tänk på att flygplanet trycksätts som en ballong under flygning för vi ska kunna leva i kabinen på 12 000 meters höjd. Detta ställer höga krav på hållfasthet.
#5935 2023-01-09, 21:18
Neida
Jag landade två gånger på Kai Tak Hongkong i 1997 (SAS B767) och har sedan dess varit väldigt fascinerad av den flygplatsen. Utan föregående simulatorträning, hur stor är sannolikheten att du fixat landningen på första försök? Exempel på "go around" på Kai Tak:

https://www.youtube.com/watch?v=dB77gTepaYs&ab_channel=ChristerLunds...
#5936 2023-01-10, 16:27
johanjohan71
Ursprungligen postat av Neida
Jag landade två gånger på Kai Tak Hongkong i 1997 (SAS B767) och har sedan dess varit väldigt fascinerad av den flygplatsen. Utan föregående simulatorträning, hur stor är sannolikheten att du fixat landningen på första försök? Exempel på "go around" på Kai Tak:

https://www.youtube.com/watch?v=dB77gTepaYs&ab_channel=ChristerLunds...

Det är en bra fråga och det blir spännande att se svaret från ksv!
Jag tror inte simulatorträning var något krav för att få landa på Kai Tak men det hade nog varit en bra idé?
Problemet var att göra en tvär högersväng på låg höjd precis före RW13.
Dessutom omgavs flygplatsen av höga bostadshus vilket inte gjorde saken lättare.
#5937 2023-01-13, 01:32
ksv
Ursprungligen postat av Neida
Jag landade två gånger på Kai Tak Hongkong i 1997 (SAS B767) och har sedan dess varit väldigt fascinerad av den flygplatsen. Utan föregående simulatorträning, hur stor är sannolikheten att du fixat landningen på första försök?
Det krävs att man läser på och förbereder sig ordentligt.
Jag har inte varit där själv men jag har för mig att det fanns visuella märken på bergen intill man skulle sikta mot.
Sedan var det säkert så att man behövde veta exakt på vilken höjd man skulle vara över olika landmärken som hustak och liknande under sista delen av inflygningen.

Så fungerar det på flygplatser med liknande problematik som Samos och Funchal.

Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är en bra fråga och det blir spännande att se svaret från ksv!
Jag tror inte simulatorträning var något krav för att få landa på Kai Tak men det hade nog varit en bra idé?
Om det inte var simulatorkrav var det med största sannolikhet krav på att man checkades ut med en instruktör i högerstol.
Ursprungligen postat av johanjohan71
Problemet var att göra en tvär högersväng på låg höjd precis före RW13.
Ja, exakt.
Normalt ska man vara stabiliserad på final långt tidigare.

Även på Samos flyger man in på låg höjd nära kullar och hus och är på låg höjd när man väl svängt färdigt och är på kort final.
https://www.youtube.com/watch?v=rxnA6ZNrlTY

Samma med Funchal, Madeira:
https://www.youtube.com/watch?v=HvwyM3A48fM

Jag har varit på båda dessa och det kan bli intressant då närheten till bergen gör att det dessutom kan bli ganska turbulent mot slutet.
#5938 2023-01-13, 10:08
johanjohan71
Ursprungligen postat av ksv
Det krävs att man läser på och förbereder sig ordentligt.
Jag har inte varit där själv men jag har för mig att det fanns visuella märken på bergen intill man skulle sikta mot.
Sedan var det säkert så att man behövde veta exakt på vilken höjd man skulle vara över olika landmärken som hustak och liknande under sista delen av inflygningen.

Så fungerar det på flygplatser med liknande problematik som Samos och Funchal.

Om det inte var simulatorkrav var det med största sannolikhet krav på att man checkades ut med en instruktör i högerstol.
Ja, exakt.
Normalt ska man vara stabiliserad på final långt tidigare.

Även på Samos flyger man in på låg höjd nära kullar och hus och är på låg höjd när man väl svängt färdigt och är på kort final.
https://www.youtube.com/watch?v=rxnA6ZNrlTY

Samma med Funchal, Madeira:
https://www.youtube.com/watch?v=HvwyM3A48fM

Jag har varit på båda dessa och det kan bli intressant då närheten till bergen gör att det dessutom kan bli ganska turbulent mot slutet.

Det stämmer och man brukade kalla det för ”a checkerboard approach”.
Med hjälp av målningen på bergssidan fick man göra en tvär fyrtiosjugraders högersväng.
https://www.google.se/search?q=kai+tak+airport+checkerboard+approach&...
#5939 2023-03-03, 00:43
peter_pung
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det stämmer och man brukade kalla det för ”a checkerboard approach”.
Med hjälp av målningen på bergssidan fick man göra en tvär fyrtiosjugraders högersväng.
https://www.google.se/search?q=kai+tak+airport+checkerboard+approach&...


Har du landat på Samos? Rätt spännande flygplats där med.
#5940 2023-03-03, 13:03
När man ser youtube filmer o liknande vid start så verkar den ena plopten ha handerna på gasreglagen för att strax senare verkar kapten ta över gasreglagen..nån som vet varför?