Ursprungligen postat av 1claes
När man ser youtube filmer o liknande vid start så verkar den ena plopten ha handerna på gasreglagen för att strax senare verkar kapten ta över gasreglagen..nån som vet varför?
Innan varje start måste man säkerställa att man i varje givet ögonblick kan klara att förlora dragkraften från en av motorerna.
Man gör prestandaberäkningar inför starten där man räknar ut att om man får motorbortfall innan en viss hastighet, V1, ska man kunna ha tillräcklig stoppsträcka för att stanna flygplanet. Har man passerat V1 måste man ha prestanda att klara av att lyfta med kraften från fungerande motor(er) och även passera hinder i utflygningszonen med tillräcklig marginal.
Kortfattat:
1. Stannar en motor innan man uppnått farten V1 så drar man av, tvärbromsar och får stopp i tid.
2. Har man passerat V1 lyfter man, flyger en kort tur och gör nödvändiga checklistor samt återvänder och landar.
V1 är alltså den enskilt mest kritiska fasen under hela flygningen.
Procedurer kan variera mellan flygplan och bolag men generellt är det så att det är kaptenen som fattar beslut om
rejected takeoff innan V1 och således har händerna på trottlarna.
Om ett motorbortfall sker efter V1 och flygningen kommer fortsätta är det
pilot flying som sköter gasreglagen. D.v.s. den pilot som på förhand har bestämts ska vara den som startar och landar. Man brukar normalt sett turas om så att kapten och styrman är
pilot flying varannan flygning.
Lyssnar du på filmklippen så kommer du höra att "V1" sägs av den som är
pilot monitoring i samband med att händerna byter plats.
Strax efteråt kommer du höra "rotate", som betyder att det är dags att höja nosen och lyfta.
https://en.wikipedia.org/wiki/V_speeds