Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#6073 2024-06-13, 19:48
Ursprungligen postat av cleolina
Märks det någon skillnad, med tanke på luftgropar et c, att flyga över land eller över hav?

Om man bokar en biljett med t ex SAS eller Finnair, ser man direkt vid bokningstillfället om något annat bolag flyger flygningen? T ex att SAS ”delar” flygningen med andra bolag så man kan hamna i flyg från portugisiskt bolag (för att bara ta ett exempel) fastän det står SAS på biljetten?

Är verkligen alla europeiska bolag lika säkra? Både med tanke på personal, service och underhåll och allmänt säkerhetstänkande?

Har bara flugit en gång på de senaste 15ish åren (jepp, tog tåget dit så inte ens tur och retur), officiellt med anledning av miljön men även med tanke på min stora flygrädsla.
Tittar på videor på youtube från helt vanliga flygningar och mitt hjärta slår snabbare och jag börjar andas snabbare och ytligare bara av detÂ…
Kanske är ”tvungen” att flyga till London i sommar fastän jag egentligen tänkt ta tåg tur och retur.
Är inte glad över detta.

Det brukar stå vilka som kör. Jag sökte lite på en SAS-resa med byte och i ett fall kunde jag läsa Trafikeras av Cityjet och SAS. Ska man åka med en allianskollega så kan flightnumret hamna i en "egen" nummerserie. Om det flygande bolaget kallar flighten 123 så kanske din flight, som säljs av annat bolag, heter 9123. Ett exempel från Landvetter - Paris med Air France:

AF1553Air France
AZ3707
DL8511
G35215
KQ3111
MK9641
#6074 2024-06-13, 20:31
Ursprungligen postat av cleolina

Är verkligen alla europeiska bolag lika säkra? Både med tanke på personal, service och underhåll och allmänt säkerhetstänkande?

Europeiska flygbolag som inte uppfyller säkerhetskraven lär bli av med tillståndet väldigt snabbt. Farliga bolag från t ex Asien och Afrika som inte uppfyller säkerhetskraven brukar inte ens få komma in i europeisk luftrum.
#6075 2024-06-13, 20:49
Kilowattjagaren
Jag älskade att flyga tills jag flög en gammal rysk militärhelikopter där i princip allt var trasigt, flög ut till en ö mitt i indiska oceanen.

Ett annat år flög vi samma sträcka med ett sjöflygplan och landade i kraftiga vågor, då hade vi barnen med oss och jag var övertygad om att det skulle gå åt helvete och det var nog inte långt borta från att det skulle gå åt helvete heller. Man märkte av hela stämningen i planet men jag höll mig lugn för barnens skull.

Sen flög jag med i ett superlitet sportplan med ett av våra barn och skulle landa i kraftig sidvind, det var inte skojigt då nosen pekade åt ett annat håll än mot landningsbanan då vi sjönk ner inför landning.

Sen var landningen för kort när vi skulle mellanlanda i Turkiet, man såg rädslan hos flygvärdinnorna då piloten gav full gas en stund innan vi skulle landa.

Sen var jag flygrädd eller i alla fall tyckte det var olustigt att flyga, sen växte barnen upp och behöver inte mig längre och då släppte också flygrädslan, fast några farkoster jag redan har testat tidigare kommer jag undvika.

Mina tips för att inte bli flygrädd, flyg inte ryska militärhelikoptrar, sportplan eller sjöflyg i dåligt väder.


Ni piloter i tråden måste ha varit med om otäcka händelser men mörkar dom för att inte skrämma upp oss, det gillar iofs jag.
#6076 2024-06-18, 18:12
cleolina
Ursprungligen postat av Neksnor
Det brukar stå vilka som kör. Jag sökte lite på en SAS-resa med byte och i ett fall kunde jag läsa Trafikeras av Cityjet och SAS. Ska man åka med en allianskollega så kan flightnumret hamna i en "egen" nummerserie. Om det flygande bolaget kallar flighten 123 så kanske din flight, som säljs av annat bolag, heter 9123. Ett exempel från Landvetter - Paris med Air France:


Ursprungligen postat av Jonas1968
Europeiska flygbolag som inte uppfyller säkerhetskraven lär bli av med tillståndet väldigt snabbt. Farliga bolag från t ex Asien och Afrika som inte uppfyller säkerhetskraven brukar inte ens få komma in i europeisk luftrum.


Tack för era svar! ☺️

Det är kanske fördomar från min sida - men litar ändå mer på t ex SAS och Finnair än italienska eller spanska bolagÂ… Och nej, har absolut ingen statistik att underbygga mina fördomar med.

Tror ni det brukar vara mer ”bumpy” att flyga Stockholm - London är om man skulle flyga över europeiskt fastland?
#6077 2024-06-18, 19:07
Ursprungligen postat av cleolina
Tack för era svar! ☺️

Det är kanske fördomar från min sida - men litar ändå mer på t ex SAS och Finnair än italienska eller spanska bolagÂ… Och nej, har absolut ingen statistik att underbygga mina fördomar med.

Tror ni det brukar vara mer ”bumpy” att flyga Stockholm - London är om man skulle flyga över europeiskt fastland?

De gånger jag flugit till London så har det inte varit mycket turbulens men hur det är genomsnittligt vet jag inte men misstänker att det kan vara mer om man flyger över bergskedjor typ alperna då hårda vindar kastas uppåt av bergen. Den värsta turbulens jag upplevt var vid start från Kiruna vintertid i december och där förklarade piloten att detta orsakades av vindar som blåst över fjällkedjan.
#6078 2024-06-18, 22:38
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
...
Sen flög jag med i ett superlitet sportplan med ett av våra barn och skulle landa i kraftig sidvind, det var inte skojigt då nosen pekade åt ett annat håll än mot landningsbanan då vi sjönk ner inför landning.
...

Vet inte om det är tröstande, men jag har, från en ATR eller Dash, sett bana 22 L på Kastrup genom fönster på både högra och vänstra (dock inte samtidigt) sidan alldeles innan landning. Det var lite spännande.
Även större flygplan vrider sig ibland: https://www.youtube.com/watch?v=roS6oFjCDhc
Ursprungligen postat av Jonas1968
De gånger jag flugit till London så har det inte varit mycket turbulens men hur det är genomsnittligt vet jag inte men misstänker att det kan vara mer om man flyger över bergskedjor typ alperna då hårda vindar kastas uppåt av bergen. Den värsta turbulens jag upplevt var vid start från Kiruna vintertid i december och där förklarade piloten att detta orsakades av vindar som blåst över fjällkedjan.

Jag vet inte hur mycket det påverkar, men banan i Kiruna har riktningen 03/21 så västliga vindar, som går över bergskedjan ca 100 km västerut, hamnar nästan tvärs starten/landningen.
#6079 2024-06-19, 13:51
zBr9
Ursprungligen postat av cleolina
Tack för era svar! ☺️

Det är kanske fördomar från min sida - men litar ändå mer på t ex SAS och Finnair än italienska eller spanska bolagÂ… Och nej, har absolut ingen statistik att underbygga mina fördomar med.

Tror ni det brukar vara mer ”bumpy” att flyga Stockholm - London är om man skulle flyga över europeiskt fastland?


Flyger ofta till London från södra Europa och det allra värsta är när man flyger över alperna, då är det alltid mer eller mindre "bumpy", senaste gången var det i ca 20 minuter, inte så mycket men det var verkligen konstant skakande.

När jag flygit från Sverige är det sällan det är mer än enstaka bumps, som det är varje flygning.

Handlar dock inte så mycket om flygbolagen utan flygrutten, det är lätt att förstå att berg skapar mer rörelse överlag i luften än vad platta ytor som hav eller öppna landskap gör. Träffar vinden ett berg så absorberas den inte av själva berget utan den fortsätter ju blåsa åt det håll det går, alltså uppåt
#6080 2024-06-19, 20:45
cleolina
Har nu tagit mod till mig och bokat en biljett.
Tog ett tidigt morgonflyg för jag hoppas att det är färre personer ombord på ett sånt. När det är trångt blir jag ännu mer orolig. (Mm, är inte bara höjdrädd utan även rädd för små utrymmenÂ…)
Tog därför också en plats vid nödutgången för jag tänkte att det skulle vara mer plats där men nu när jag tittar på bilder på flygplanet (Airbus 320 Neo) verkar det vara som i en övrig rad. Oroar mig därför över att jag valde fönsterplatsen = instängd om det inte är utrymme framför.
Är ju totalt ologiskt att vara rädd för att sitta innerst med folk som spärrar vägen när det riktiga oron naturligtvis är att planet störtar, och man dessutom sitter vid nödutgången (= behöver inte ta sig ut över de som sitter bredvid en ändå.
Platsen är ju också precis över vingen, vet inte om det är så smart att som flygrädd sitta vid den. Eller så är det smart, om det blockerar utsikten.

Ursprungligen postat av Jonas1968
De gånger jag flugit till London så har det inte varit mycket turbulens men hur det är genomsnittligt vet jag inte men misstänker att det kan vara mer om man flyger över bergskedjor typ alperna då hårda vindar kastas uppåt av bergen. Den värsta turbulens jag upplevt var vid start från Kiruna vintertid i december och där förklarade piloten att detta orsakades av vindar som blåst över fjällkedjan.


Tack! Ja, några bergskedjor lär vi väl inte passara om inte kaptenen kör felÂ…

Ursprungligen postat av zBr9
Flyger ofta till London från södra Europa och det allra värsta är när man flyger över alperna, då är det alltid mer eller mindre "bumpy", senaste gången var det i ca 20 minuter, inte så mycket men det var verkligen konstant skakande.

När jag flygit från Sverige är det sällan det är mer än enstaka bumps, som det är varje flygning.

Handlar dock inte så mycket om flygbolagen utan flygrutten, det är lätt att förstå att berg skapar mer rörelse överlag i luften än vad platta ytor som hav eller öppna landskap gör. Träffar vinden ett berg så absorberas den inte av själva berget utan den fortsätter ju blåsa åt det håll det går, alltså uppåt

Haha, inte lätt att förstå för mig, men sen lyssnade jag aldrig på fysiklektionerna heller. Men tack för info! Hoppas på en lugn och trivsam flygtur! Peppar, peppar, ta i trä.
#6081 2024-06-19, 23:10
Två timmar efter att vi landade på PMI stängde de flygplatsen pga störtregn. Fy fan vilken tur då starter är det värsta jag vet och en landning på en annan flygplats hade varit en mardröm. Kom att tänka på, om PMI varit stängd när vi skulle landat, vilken flygplats hade vi då hamnat på? BCN? Är det.generellt någon mer risk att landa i ösregn? (Nu var det ju säkert inte därför de stängde den, utan för att det regnade in på flygplatsen)
#6082 2024-06-19, 23:42
Ursprungligen postat av Henke54
Två timmar efter att vi landade på PMI stängde de flygplatsen pga störtregn. Fy fan vilken tur då starter är det värsta jag vet och en landning på en annan flygplats hade varit en mardröm. Kom att tänka på, om PMI varit stängd när vi skulle landat, vilken flygplats hade vi då hamnat på? BCN? Är det.generellt någon mer risk att landa i ösregn? (Nu var det ju säkert inte därför de stängde den, utan för att det regnade in på flygplatsen)

Barcelona ligger längre bort än Menorca och Ibiza, alla de platserna hanterar vanliga charterflyg. Och det finns ett litet flygfält några kilometer från Mallorcas flygplats. Dock verkar banlängden vara på gränsen till för kort för vanliga charterflyg, så man kanske får räkna med att rulla ut på en gräsmatta i värsta fall.
#6083 2024-06-20, 21:05
Merwinna
https://youtu.be/VjE5vzntYcA?t=143

Vad händer här? Först för styrmannen fram spakarna när de ska lyfta, och sedan sätter även kaptenen dit sin hand? Är det tungt?
#6084 2024-06-21, 11:57
johanjohan71
Ursprungligen postat av Henke54
Två timmar efter att vi landade på PMI stängde de flygplatsen pga störtregn. Fy fan vilken tur då starter är det värsta jag vet och en landning på en annan flygplats hade varit en mardröm. Kom att tänka på, om PMI varit stängd när vi skulle landat, vilken flygplats hade vi då hamnat på? BCN? Är det.generellt någon mer risk att landa i ösregn? (Nu var det ju säkert inte därför de stängde den, utan för att det regnade in på flygplatsen)

Bromssträckan blir längre på en våt bana.
Precis som på en vanlig väg finns det också risk för vattenplaning men i de allra flesta fall är det inga problem.
Om det ligger mycket vatten på banan vet piloten om det i förväg och väljer då att sätta ner planet lite hårdare än normalt för att få bättre grepp.