Har nu tagit mod till mig och bokat en biljett.
Tog ett tidigt morgonflyg för jag hoppas att det är färre personer ombord på ett sånt. När det är trångt blir jag ännu mer orolig. (Mm, är inte bara höjdrädd utan även rädd för små utrymmenÂ…)
Tog därför också en plats vid nödutgången för jag tänkte att det skulle vara mer plats där men nu när jag tittar på bilder på flygplanet (Airbus 320 Neo) verkar det vara som i en övrig rad. Oroar mig därför över att jag valde fönsterplatsen = instängd om det inte är utrymme framför.
Är ju totalt ologiskt att vara rädd för att sitta innerst med folk som spärrar vägen när det riktiga oron naturligtvis är att planet störtar, och man dessutom sitter vid nödutgången (= behöver inte ta sig ut över de som sitter bredvid en ändå
.
Platsen är ju också precis över vingen, vet inte om det är så smart att som flygrädd sitta vid den. Eller så är det smart, om det blockerar utsikten.
Ursprungligen postat av Jonas1968
De gånger jag flugit till London så har det inte varit mycket turbulens men hur det är genomsnittligt vet jag inte men misstänker att det kan vara mer om man flyger över bergskedjor typ alperna då hårda vindar kastas uppåt av bergen. Den värsta turbulens jag upplevt var vid start från Kiruna vintertid i december och där förklarade piloten att detta orsakades av vindar som blåst över fjällkedjan.
Tack! Ja, några bergskedjor lär vi väl inte passara om inte kaptenen kör felÂ…
Ursprungligen postat av zBr9
Flyger ofta till London från södra Europa och det allra värsta är när man flyger över alperna, då är det alltid mer eller mindre "bumpy", senaste gången var det i ca 20 minuter, inte så mycket men det var verkligen konstant skakande.
När jag flygit från Sverige är det sällan det är mer än enstaka bumps, som det är varje flygning.
Handlar dock inte så mycket om flygbolagen utan flygrutten, det är lätt att förstå att berg skapar mer rörelse överlag i luften än vad platta ytor som hav eller öppna landskap gör. Träffar vinden ett berg så absorberas den inte av själva berget utan den fortsätter ju blåsa åt det håll det går, alltså uppåt
Haha, inte lätt att förstå för mig, men sen lyssnade jag aldrig på fysiklektionerna heller. Men tack för info! Hoppas på en lugn och trivsam flygtur! Peppar, peppar, ta i trä.