Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4753 2014-07-23, 19:39
slat
Ursprungligen postat av Hefaiston

Oavsett, tail strikes är teoretiskt möjligt, men ovanliga, och generellt ofarliga så länge man upptäcker dom och inte flyger vidare med eventuella skador.

Tail strikes på 737-800 och -900 förekommer faktiskt mycket oftare än man tror.

Oftast handlar det om en skrapning och då har man en sk "tailskid" med en skrappatron som går att byta ut och man brukar inte få större skador på planet strukturellt sett. Däremot får man ofta en skriftlig varning

De farligaste tail-strikesen är under landning eller efter det att man har lättat och sedan slår i baken vid ytterligare rotation och på så sätt får mer fart på bakpartiets markislag. Dessa brukar resultera i mer allvarliga skador. Iom att kabinventilationsregulerande ventilen sitter precis bredvid, så måste man återvända. Dels för att man inte ska trycksätta en skadad kabin och dessutom lär ha en defekt ventil.
#4754 2014-07-23, 19:41
slat
Ursprungligen postat av letnidma
https://www.youtube.com/watch?v=u2VRpXh3c4M

Turbulens :'(

Blir ni piloter aldrig nervösa under sånna förhållanden?

Oftast är det bara kul, känner man obehag så gör man en go-around och flyger någon annanstans.
#4755 2014-07-24, 18:28
chokladkakans
Jag är ordentligt flygrädd, får panikattacker och kan inte andas. Tar mig dock igenom dom med hjälp från flygvärdinnor och anhöriga eftersom resa är min stora passion. Har 4 flygresor kvar denna sommar. 2 tur och retur alltså. Har nu efter dessa 4 ganska täta flygolyckor som har hänt den sista tiden blivit så nervös att jag knappt kan sova och äta nu såhär en vecka innan avfart. Har ni kunniga människor något att säga om flygolyckorna? Ska man undvika att flyga eller är det fortfarande säkert? Ska flyga till Alicante och Mallorca från Kastrup och Sturup. Hade behövt lite hjälp med att bolla tankar.
#4756 2014-07-24, 18:55
ksv
Ursprungligen postat av chokladkakans
Jag är ordentligt flygrädd, får panikattacker och kan inte andas. Tar mig dock igenom dom med hjälp från flygvärdinnor och anhöriga eftersom resa är min stora passion. Har 4 flygresor kvar denna sommar. 2 tur och retur alltså. Har nu efter dessa 4 ganska täta flygolyckor som har hänt den sista tiden blivit så nervös att jag knappt kan sova och äta nu såhär en vecka innan avfart. Har ni kunniga människor något att säga om flygolyckorna? Ska man undvika att flyga eller är det fortfarande säkert? Ska flyga till Alicante och Mallorca från Kastrup och Sturup. Hade behövt lite hjälp med att bolla tankar.
Den senaste tidens flygolyckor har inget samband med varandra och har inte på något sätt gjort det mer riskfyllt att flyga än tidigare.
#4757 2014-07-25, 00:04
letnidma
Varför brukar det vibrera och bli så gungit när planet börjar stiga ner för landning?
#4758 2014-07-25, 01:00
libben
Ursprungligen postat av letnidma
Varför brukar det vibrera och bli så gungit när planet börjar stiga ner för landning?


Du länkade ju själv ett klipp om det.

Inga konstigheter med turbulens eller "gungit". Piloterna är vana och det är standard i många av deras flygningar. Ingen pilot vill sätta sig eller passagerarna i en fara. De vill hem och sova precis som du, samt överleva och bli 80-100 år gamla.

Risken är större att du krockar och skadar dig på vägen till flygplatsen än av en olycka i ett plan. Alla ljud och buller/skak med mera du hör i ett plan är helt normalt och är hundratusentals anställdas vardag, piloter och kabinpersonal. Det du blir nervös över gör de varje dag år ut år in och kommer leva ett långt liv. Du måste sätta dina farhågor i perspektiv för att underlätta det hela.

Det är som när folk är rädda för att åka fritt fall eller liknande. Statistikt sett finns det inget som kommer drabba dig när du flyger eller åker fritt fall. Men ändå kan inte folk sätta det i perspektiv och slappna av.

Ta kontroll över dina rädslor, försök förstå att när det vibrera lite eller gungar så är det helt normalt. Ungefär som när du har vibrationer i bilen av att köra på dubbdäck eller när bilen kör på en oplogad vinterväg.

Inget kommer hända och allt runt flyg är väldigt säkert.
#4759 2014-07-29, 10:06
HelgeBuk
Ursprungligen postat av letnidma
Varför brukar det vibrera och bli så gungit när planet börjar stiga ner för landning?



Anledningen är att luften oftast är "gungigare" på låg höjd. Mekanisk turbulens kallas det, när vinden störs av berg, höghus, träd osv. På högre höjd kan luften strömma "rakare". Krångligare än så är det inte! Det kan förstås vara obehagligt om man är lite flygrädd, men det är som sagt väldigt vanligt.
En vindstilla dag kan man ha sån tur att man kommer hela vägen ner utan nåt gungande eller vibrerande, men en viss del av gungandet kommer av att piloten oftast tar över kontrollen från autopiloten när det är en liten bit kvar till landningen, och eftersom människor är sämre än datorer på att hålla rodren stilla blir det lite rörelse p.g.a. det, även om den omgivande luften är väldigt lugn.
#4760 2014-07-29, 22:00
Rawbiz
En snabb fråga, hur påverkas planet av eventuell vind vid take-off? Jag menar alltså inte statistikt, utan allmänt. Är det svårare att lyfta om det blåser kraftigt?

Anledning till att jag frågar är att jag flyger från Nice till Köln fredag morgon och prognosen är thunderstorm och vindar och massa liknande roligt
#4761 2014-07-29, 22:20
libben
Ursprungligen postat av Rawbiz
En snabb fråga, hur påverkas planet av eventuell vind vid take-off? Jag menar alltså inte statistikt, utan allmänt. Är det svårare att lyfta om det blåser kraftigt?

Anledning till att jag frågar är att jag flyger från Nice till Köln fredag morgon och prognosen är thunderstorm och vindar och massa liknande roligt


Så länge planet väl lyfter så är allt enligt sin ordning.

En pilot vill hem i samma skick som dig. Kaptenen på planet skulle aldrig stiga ifall det vore fara för passagerarna eller sitt egna liv.

De kan även efter de gått ut på startbanan och dragit på hinna avbryta take off. Googla lite om V1, V2 och V3 speeds för att få veta mer.

Men ifall planet lyfter så är allt lugnt, även i stormiga förhållanden. Planen klarar sig fint.
#4762 2014-07-30, 00:44
Ursprungligen postat av Rawbiz
En snabb fråga, hur påverkas planet av eventuell vind vid take-off? Jag menar alltså inte statistikt, utan allmänt. Är det svårare att lyfta om det blåser kraftigt?

Anledning till att jag frågar är att jag flyger från Nice till Köln fredag morgon och prognosen är thunderstorm och vindar och massa liknande roligt


Ju starkare motvind desto kortare startsträcka. Jag har sett kortdistansflyg lyfta på under 30 sekunder i stark motvind (tar normalt närmare 40).

Ifall du har sidvind kommer piloterna att kompensera med roder under starten, då kan det kännas som att planet sveps i sidan i rotationen. Det stämmer till viss del men det du känner är att planet tappar markfriktionen och då får mer kraft i sidled, som då måste kompenseras med mer roder.

Det är min (något begränsade) uppfattning av det, men någon av piloterna kan säkert förklara tekniken i detalj om du vill.
#4763 2014-08-04, 22:50
umadbroski
Gör som alla andra och säger ett stort jävla tack till att ni svarar på frågor, har hjälp mig en del i flygrädslan, iaf med alla de bra bolagen där ni uppenbarligen har extrem koll på allt, förutom min största rädsla, dom ofarliga luftgroparna haha.

Iaf, till min fråga, igår var det åskoväder i Malmö och omnejd, jag och min kompis stod på balkongen 2 timmar och drack vin samt kollade på detta spektakel. Vi såg nog minst 4 plan som var ovanför oss, bara 10 min ifrån Malmö.

Jag vet att ni har radar osv som såklart gör att inget farligt kan hända, jag bara undrar om inte dessa tråkiga moln kan röra sig snabbt, eller på något sätt bli farliga?

Förmodar att svaret är nej, tyckte bara de kändes onödigt nära att flyga så

Mvh umadbroski
#4764 2014-08-04, 23:56
libben
Finns forskningsplan som aktivt åker in i stormar för att jaga data.

Planen klarar dåligt väder rätt bra. Inte så kul för passagerarna dock.