Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#6013 2023-12-01, 13:33
MainF
Ursprungligen postat av Muszyca
Jag sitter alltid och oroar mig för att flyget inte ska hinna lyfta ordentligt (tänk olyckan med det ryska planet för 12-13 år sedan).

Tips mot takeoffrädsla?


Undvik flygbolag från fattiga och/eller dysfunktionella länder (ryssland, afrika etc.). Du får tänka på att i ryssland är det undermåligt underhåll, kass personal (okoncentrerad, inte kan räkna, onyktra o.s.v.) och trots det så dimper det sällan ner flygplan i deras länder. Flyger du med ett europeiskt eller amerikanskt bolag är riskerna ofantligt mycket mindre.

Kan rekommendera denna app för att informera sig om flygningens olika faser o.s.v.:
https://www.fearofflying.com/app/
#6014 2023-12-01, 14:07
Muszyca
Ursprungligen postat av MainF
Undvik flygbolag från fattiga och/eller dysfunktionella länder (ryssland, afrika etc.). Du får tänka på att i ryssland är det undermåligt underhåll, kass personal (okoncentrerad, inte kan räkna, onyktra o.s.v.) och trots det så dimper det sällan ner flygplan i deras länder. Flyger du med ett europeiskt eller amerikanskt bolag är riskerna ofantligt mycket mindre.

Kan rekommendera denna app för att informera sig om flygningens olika faser o.s.v.:
https://www.fearofflying.com/app/


Kollade statistik för flygolyckor i Norden i modern tid och det är nästan bara privatflyg och militärfordon som listas. Nåt enstaka SAS-flyg som fått fönstret spräckt, ungefär. Inga stora händelser där hundratals omkommit.
#6015 2023-12-03, 22:37
johanjohan71
Ursprungligen postat av Muszyca
Kollade statistik för flygolyckor i Norden i modern tid och det är nästan bara privatflyg och militärfordon som listas. Nåt enstaka SAS-flyg som fått fönstret spräckt, ungefär. Inga stora händelser där hundratals omkommit.

Ja, trafikflyg (speciellt i västvärlden) är oerhört säkert!
Det bästa du kan göra är att läsa på så mycket som möjligt om allt som har med luftfart att göra så lovar jag att din oro kommer minska.
#6016 2023-12-04, 18:59
Ursprungligen postat av Muszyca
Har på senare år utvecklat en ganska stark rädsla för att flyga. Luftgropar i all ära, men det jag är mest rädd för är själva takeoffen. Jag sitter alltid och oroar mig för att flyget inte ska hinna lyfta ordentligt (tänk olyckan med det ryska planet för 12-13 år sedan). När planet börjar få upp hastigheten sitter jag som regel och blundar medan jag krampaktigt håller i sätet framför. Det är först när de börjar dra fram matvagnarna jag kan börja slappna av lite. En gång var rädslan så övermäktig att jag medvetet missade ett flygbyte för att istället ta tåget hem, vilket förstås innebar onödiga kostnader.

Sitter nu här en månad innan och nöjar för en flygtur på ynka 1 h och 25 min.

Tips mot takeoffrädsla?

Edit: Brukar också bli orolig när planet är tyst och det känns som att motorerna har stannat eller nåt.

Anteckna vad som händer under nästa flygning, inklusive klockslag.
Leta sedan upp flighten på exempelvis https://www.flightradar24.com/ (de senaste 7 dagarnas historik är gratis) och jämför dina anteckningar med flygplanets ändringar av kurs, höjd och hastighet. Det bör kunna ge viss förståelse för vad som händer.
#6017 2023-12-15, 09:26
Powerless1
Ursprungligen postat av Muszyca
Har på senare år utvecklat en ganska stark rädsla för att flyga. Luftgropar i all ära, men det jag är mest rädd för är själva takeoffen. Jag sitter alltid och oroar mig för att flyget inte ska hinna lyfta ordentligt (tänk olyckan med det ryska planet för 12-13 år sedan). När planet börjar få upp hastigheten sitter jag som regel och blundar medan jag krampaktigt håller i sätet framför. Det är först när de börjar dra fram matvagnarna jag kan börja slappna av lite. En gång var rädslan så övermäktig att jag medvetet missade ett flygbyte för att istället ta tåget hem, vilket förstås innebar onödiga kostnader.

Sitter nu här en månad innan och nöjar för en flygtur på ynka 1 h och 25 min.

Tips mot takeoffrädsla?

Edit: Brukar också bli orolig när planet är tyst och det känns som att motorerna har stannat eller nåt.
Ta en provlektion i ett litet flygplan på en flygklubb eller en flygskola. Du får själv läsa checklistan, få varje moment förklarat och ser framför dig vad som händer. Specifikt i starten ser du vad som händer med fartmätare, rullbana och anfallsvinkel på flygplanet. Min erfarenhet är att det har hjälpt alla som har haft en bristande insikt i vad som händer när man flyger.
#6018 2023-12-29, 20:46
Merwinna
En sak jag har tänkt på på långflygningar, är hur det kan stå till med piloternas pigghetsstatus egentligen. Vet ju själv hur jobbigt det varit när jag jobbat skift, fast det var inom helt andra områden. När dygnsrytmen måste ställas om, så kunde man ibland inte somna alls emellan skiften, utan fick vara vaken i över ett dygn, ibland ännu mer. Man var groggy under det andra skiftet, gick på autopilot (no pun intended) vilket fungerade om det inte hände något oväntat som krävde kvickt tänkande, men gjorde det det så... ja.

Så måste det ju vara för piloter också, fast med ännu större saker på spel om det händer något oväntat. Värst när man flyger österut (och tillbaka) antar jag. Hur tacklar ni detta? Har ni någonsin varit så trötta att det kunna bli verkligt farligt?
#6019 2023-12-29, 22:44
johanjohan71
Ursprungligen postat av Merwinna
En sak jag har tänkt på på långflygningar, är hur det kan stå till med piloternas pigghetsstatus egentligen. Vet ju själv hur jobbigt det varit när jag jobbat skift, fast det var inom helt andra områden. När dygnsrytmen måste ställas om, så kunde man ibland inte somna alls emellan skiften, utan fick vara vaken i över ett dygn, ibland ännu mer. Man var groggy under det andra skiftet, gick på autopilot (no pun intended) vilket fungerade om det inte hände något oväntat som krävde kvickt tänkande, men gjorde det det så... ja.

Så måste det ju vara för piloter också, fast med ännu större saker på spel om det händer något oväntat. Värst när man flyger österut (och tillbaka) antar jag. Hur tacklar ni detta? Har ni någonsin varit så trötta att det kunna bli verkligt farligt?

Alla piloter inom trafikflyget har strikta vilotidsregler att följa.

Det är ett välkänt faktum att trötthet och utmattning hos piloter har bidragit till många incidenter och olyckor.

På långa flygningar har man en extra pilot med som avlösare så att alla kan ta de vilopauser som behövs för att hålla sig pigg och fräsch.
#6020 2023-12-29, 22:52
Merwinna
Ursprungligen postat av johanjohan71
Alla piloter inom trafikflyget har strikta vilotidsregler att följa.

Det är ett välkänt faktum att trötthet och utmattning hos piloter har bidragit till många incidenter och olyckor.

På långa flygningar har man en extra pilot med som avlösare så att alla kan ta de vilopauser som behövs för att hålla sig pigg och fräsch.


Det vet jag, men det hjälper ju inte mycket att man har de där lagstadgade timmarnas vila, om man ligger där och inte kan sova. Och somnar till precis när det är dags att stiga upp... Och någon enstaka timmes sömn (ombord på planet under flygning) blir man bara tröttare av - i min erfarenhet i alla fall.

Man får hoppas att flygtrafiken avtar skarpt i klimatrörelsens spår, så att det inte längre blir nödvändigt att flyga om nätterna.
#6021 2023-12-29, 23:16
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag, men det hjälper ju inte mycket att man har de där lagstadgade timmarnas vila, om man ligger där och inte kan sova. Och somnar till precis när det är dags att stiga upp... Och någon enstaka timmes sömn (ombord på planet under flygning) blir man bara tröttare av - i min erfarenhet i alla fall.

Man får hoppas att flygtrafiken avtar skarpt i klimatrörelsens spår, så att det inte längre blir nödvändigt att flyga om nätterna.

Efter det där självmordet då en pilot var ensam i cockpit skrevs denna insändare i GP: https://www.gp.se/livsstil/resor/insandare-flygregel-ett-slag-i-luften.a...
Ur insändaren, som skrevs av flygkapten i SAS sedan 1985:
Samma myndighet som nu agerat har inga problem med att långa nattflygningar till Asien och USA genomförs med endast två piloter. Myndigheten tillåter nämligen att man sover i skift. Hoppsan!

Jag har tolkat det som att man inte sover åtta timmar var, utan att det handlar om lite kortare sovpauser under vilka den andre piloten har viss höjd beredskap. Sedan finns det tillfällen då man har mer flygande besättning, större flygplan kan ha ett cockpitnära sovutrymme.
#6022 2023-12-31, 00:01
johanjohan71
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag, men det hjälper ju inte mycket att man har de där lagstadgade timmarnas vila, om man ligger där och inte kan sova. Och somnar till precis när det är dags att stiga upp... Och någon enstaka timmes sömn (ombord på planet under flygning) blir man bara tröttare av - i min erfarenhet i alla fall.

Man får hoppas att flygtrafiken avtar skarpt i klimatrörelsens spår, så att det inte längre blir nödvändigt att flyga om nätterna.

Det finns många som har förmågan att utnyttja s.k. powernaps.
Klimatrörelsen?
Du vet kanske inte heller hur mycket gods som fraktas med flyg?
#6023 2023-12-31, 01:15
Godstransport är väldigt off topic i den här tråden.

/Mod
#6024 2023-12-31, 09:02
Powerless1
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vet jag, men det hjälper ju inte mycket att man har de där lagstadgade timmarnas vila, om man ligger där och inte kan sova. Och somnar till precis när det är dags att stiga upp... Och någon enstaka timmes sömn (ombord på planet under flygning) blir man bara tröttare av - i min erfarenhet i alla fall.

Man får hoppas att flygtrafiken avtar skarpt i klimatrörelsens spår, så att det inte längre blir nödvändigt att flyga om nätterna.
Som tidigare nämnts är reglerna rigorösa och grundade på decenniers erfarenheter. Efter en lång flygning är det i princip alltid 3 piloter i cockpit inför landningen så de har ganska god koll på varandra om nån skulle vara oskärpt. Men, sä klart, är det minimiväder och ett eventuellt beslut om att köra iväg 100-tals passagerare till en alternativ flygplats så krävs det tunga överväganden.

Men jag tror att ensamarbete under nattetid är ett betydligt större bekymmer som bör oroa dig mer.
Spoiler:
Lokförare.