Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4813 2014-08-27, 00:17
Beaumont
Ursprungligen postat av letnidma
Hur mycket erfarenhet/flygtimmar måste man ha för att bli kapten? Och vem är det som oftast har kontrollen i start och landning?


Du behöver ett antal år som styrman, men stora flaskhalsen är nog bolagens behov av en ytterligare kapten. Så du måste ha erfarenheten, bolaget ett behov av en ytterligare kapten och vara den mest lämpliga för positionen. Du blir inte kapten med automatik bara för att du flugit x antal timmar.

I moderna miljöer växlar man PF och PNF funktionerna, så jag kan inte se att man skulle kunna svara på vem som oftast har kontrollen.
#4814 2014-08-29, 00:22
Någon som kan se hur flygvädret ser ut om 7 timmar och framåt tills vi landar på Larnaca? Något område där det brukar vara turbulen?
#4815 2014-08-29, 01:47
Ursprungligen postat av rulletulle
Någon som kan se hur flygvädret ser ut om 7 timmar och framåt tills vi landar på Larnaca? Något område där det brukar vara turbulen?

Kan det här vara till lite hjälp?
http://www.yr.no/kart/#lat=46.2226&lon=22.11246&zoom=4&laga=...

Alternativt
http://sv.wikipedia.org/wiki/METAR
http://www.lfv.se/MetInfo.asp?TextFile=metar.sweden.list.txt&SubTitl...
#4816 2014-08-29, 14:00
umadbroski
Någon som vill kommentera?

Lufthansa har jag alltid hört bra om faktiskt.

http://www.dn.se/resor/nyheter/ny-rapport-listar-tio-sakraste-flygbolagen/
#4817 2014-08-29, 15:42
Ursprungligen postat av umadbroski
Någon som vill kommentera?

Lufthansa har jag alltid hört bra om faktiskt.

http://www.dn.se/resor/nyheter/ny-rapport-listar-tio-sakraste-flygbolagen/


Liknande har redan disktuerats i en annan tråd: (FB) Är flygbolaget du reser med säkert?

Själv rapporten är inte tillgänglig utan att man ska betala för den (hela rapporten kostar 6000CHF) så jag har inte läst mer än det som står i artikeln, men jag noterar följande:

De tittar bland annat på flygbolagens ekonomi, medelåldern på flottan och hur pass homogen den är.


Det där har inte nödvändigtvis någon koppling till säkerhet. Air France listas t.ex. som ett av dom 10 säkraste, men Air france har sedan 2000 haft 3 olyckor, varav en hade dödlig utgång för samtliga ombord.

Ryanair listat inte alls (trots god ekonomi och helt homogen flotta) och har med sina 300 flygplan en olycka listad på wikipedia, där inga omkom.


Det här med att tolka statistik är inte lätt, och jag vill nog mana till försiktighet när det gäller den här typen av rapporter. Det heter ju ändå att statistik är en av dom 3 lögnerna av en anledning.
#4818 2014-08-29, 16:15
Cykelpump61
Ursprungligen postat av Hefaiston

Det där har inte nödvändigtvis någon koppling till säkerhet. Air France listas t.ex. som ett av dom 10 säkraste, men Air france har sedan 2000 haft 3 olyckor, varav en hade dödlig utgång för samtliga ombord.

Ryanair listat inte alls (trots god ekonomi och helt homogen flotta) och har med sina 300 flygplan en olycka listad på wikipedia, där inga omkom.



Air France har väl haft två totalhaverier med alla ombord döda sedan 2000, eller räknar du inte Concorden som inträffade år 2000?

På den här listan:
http://www.jacdec.de/safety-ranking-2014/
hittar man Ryanair på plats 33 och Air France på plats 40.
#4819 2014-08-29, 17:38
Ursprungligen postat av Cykelpump61
Air France har väl haft två totalhaverier med alla ombord döda sedan 2000, eller räknar du inte Concorden som inträffade år 2000?

På den här listan:
http://www.jacdec.de/safety-ranking-2014/
hittar man Ryanair på plats 33 och Air France på plats 40.


Det har du faktiskt rätt i, Concorde var 2000, så det borde också räknas in. Sen hur "skyldiga" air france själva var till den olyckan går att debattera, men så är det ju med alla olyckor och incidenter.
#4820 2014-08-29, 17:54
Kenny Kuk
Ursprungligen postat av umadbroski
Någon som vill kommentera?

Lufthansa har jag alltid hört bra om faktiskt.

http://www.dn.se/resor/nyheter/ny-rapport-listar-tio-sakraste-flygbolagen/


Ja, Lufthansa har ett galet bra safety-record. Senast olyckan för 20 år sedan. Värsta olyckan för 40 år sedan, då dog 59 av 157 människor ombord. De har alltså aldrig haft en olycka där alla ombord omkommit.
#4821 2014-09-02, 22:17


Nu först såg jag ditt svar, tack! Det gick mycket bättre den här gången och jag vågade mig in i cockpit denna gången och piloten var jättesnäll och svarade på mina puckade frågor och det hjälpte faktiskt, så jag hoppas att hemresan blir bra.
#4822 2014-09-17, 13:24
libben
#4823 2014-09-17, 14:14
Ursprungligen postat av libben


Jaha? En del av det stämmer för övrigt inte, finns tex ingen procedur att indikera kapning med flaps.
#4824 2014-09-17, 17:07
SilentVictory
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jaha? En del av det stämmer för övrigt inte, finns tex ingen procedur att indikera kapning med flaps.

Var såg du att det togs upp i den länken? Jag måste ha missat det.

Men i vilket fall, att taxa med full klaff var förr en indikation på kapning.

Mycket möjligt att en del del bolag fortfarande har kvar proceduren men överlag vågar jag inte svära på hur det ser ut idag.
I och för sig skulle det ju orsaka ramaskri överallt om det låg till så idag, man ser ju taxande flygplan med klaffar nere lite här och var.

Men det är inget ni har hört något om? Vore kul om du kanske frågade en äldre kollega och kunde komma tillbaka till tråden med ett svar ?

Här har du t.ex en nyhetsartikel från förr om att det låg till så http://articles.latimes.com/1986-03-13/news/mn-19547_1_pilot-error