Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3697 2012-06-08, 17:50
madtop
Ursprungligen postat av Pascal
Vilken flygplanstyp är det säkrast att åka med?

Givetvis så är det många faktorer som spelar in, men låt oss säga att det håller internationell standard när det gäller service osv.



Menar du modell (boeing 737, Airbus A330 osv) eller typ (jet, turboprop, privatflyg osv) ?


När det gäller modeller så skulle jag vilja säga att om planet är välskött och flygs av ett erkänt bra bolag så det ingen skillnad.
Det finns helt enkelt inga bra eller mindre bra modeller ur säkerhetssynpunkt.


Alla incidenter utreds väldigt noggrant och jämförs även med andra olyckor.
Om en flygplansmodell har ett typfel så upptäcks det snabbt och man ser man till att fixa det.
Även på plan som redan levererats.
Det vore självmord av en flygplanstillverkare att låta plan flyga vidare med kända säkerhetsbrister.
På samma sätt vore det självmord av ett flygbolag att fortsätta flyga med dåliga plan.
Det är helt enkelt ett självreglerande system, dåliga plan försvinner från marknaden.



Om du pratar om typer så är ett stort passagerarplan säkrare än ett litet privatplan.
På ett stort passagerarplan är säkerhetsnivån mycket högre.
All viktig utrustning är minst dubblerad, dubbla piloter, bättre rutiner, bättre underhåll.
#3698 2012-06-08, 22:11
vilketnamneledigt
Är Norwegian lika säkert att flyga med som SAS inom Europa? Vad rekommenderar ni om man är flygrädd?
#3699 2012-06-08, 23:04
Holmquist
Jag var själv flygrädd förut. Efter många om och men bestämde jag mig till slut för att övervinna min rädsla och flyga för första gången, sedan dess har rädslan försvunnit i princip helt!
#3700 2012-06-10, 00:49
Pengar_
Man kan ju förstå att vissa människor är flygrädda det torde vara helt naturligt med tanke på att ett flygplan är en metall tub som man fyller med folk. Dessutom så har denna tuben jävligt få utgångar och så fyller man den med bränsle. Som grädde på moset så skickar man sen iväg tuben i så där 300km/h på en bana. Tja folk som är flygrädda kanske har en poäng
#3701 2012-06-14, 17:28
Hur hanterar piloter en 'Microburst' samt hur vanligt är det att detta inträffar i flygsammanhang?
#3702 2012-06-14, 18:11
unleashit
Jag satt och läste lite i tråden och såg lite längre bak att det diskuterades och länkades till en video om när en man ombord på ett plan fick panik.

Jag själv lider av allvarlig klaustrofobi och flyger inte längre, men när jag gjorde det en gång för kanske 5 år sen då jag inte led av det lika mycket fick jag panik precis vid starten. Jag lyckades dock lugna ner mig och genomföra flygresan och det var inte allvarligare att endast min mamma och pappa märkte av det och hjälpte mig, jag ställde alltså inte till med någon scen då.

Min fråga är hur personalen är utbildad att hantera dessa situationer? Denna fråga ställdes även på samma sida i tråden men det kom inte något rejält svar. Det borde väl finnas tillgång till lugnande då allvarliga paniksituationer ju kan leda till fara för övriga passagerare?
#3703 2012-06-14, 19:18
Ursprungligen postat av unleashit
Jag satt och läste lite i tråden och såg lite längre bak att det diskuterades och länkades till en video om när en man ombord på ett plan fick panik.

Jag själv lider av allvarlig klaustrofobi och flyger inte längre, men när jag gjorde det en gång för kanske 5 år sen då jag inte led av det lika mycket fick jag panik precis vid starten. Jag lyckades dock lugna ner mig och genomföra flygresan och det var inte allvarligare att endast min mamma och pappa märkte av det och hjälpte mig, jag ställde alltså inte till med någon scen då.

Min fråga är hur personalen är utbildad att hantera dessa situationer? Denna fråga ställdes även på samma sida i tråden men det kom inte något rejält svar. Det borde väl finnas tillgång till lugnande då allvarliga paniksituationer ju kan leda till fara för övriga passagerare?

Nu kan jag inte svara på hur det fungerar i Sverige, men förra året fick jag en riktig panikattack. Detta uppmärksammandes redan av personalen vid incheckning då jag var helt likblek i ansiktet. Det tillkallades genast på hjälp och jag fick föras till flygplatsens sjukstuga. Där fick jag träffa en läkare omgående samt fick lugnande medicin på plats och ett intyg att jag kunde fortsätta min resa.

Jag blev sedan körd i rullstol tillbaka till incheckningen där mitt bagage fanns och blev tilldelad min biljett, och blev sedan körd till loungen (åkte business class) där jag sedan efter lite mat och dryck hade kommit över det hela. Jag blev tillfrågad om jag ville ha skjuts till gaten osv men jag avböjde då jag kände mig bra. Hur det fungerar på själva planet vet jag inte, men jag antar att personalen är väldigt professionell då många är väldigt flygrädda.
#3704 2012-06-23, 08:38
EMLN
Jag har för mig att det för några år sedan var väldigt nära en stor olycka pga att flygbolaget som något charterbolag använt sig av slarvade. Kanske i Östersund? Minns inte riktigt.:|

Är det vanligt att bolagen som används till charter är mindre säkra än exv Norweigan och SAS?

Vet någon hur det exv ligger till med SkyAirlines som Detur använder sig av?
Sky Airlines är ett turkiskt ägt flygbolag och etablerades år 2000. Med sin sakkunniga personal och erfarenhet erbjuder bolaget hög kvalité och en pålitlig service. Sky Airlines flyger till mer än 100 olika destinationer runtom i världen.
#3705 2012-06-23, 12:05
ksv
Ursprungligen postat av EMLN
Jag har för mig att det för några år sedan var väldigt nära en stor olycka pga att flygbolaget som något charterbolag använt sig av slarvade. Kanske i Östersund? Minns inte riktigt.:|

Är det vanligt att bolagen som används till charter är mindre säkra än exv Norweigan och SAS?
Du tänker på AtlasJet som startade med övervikt och rev med sig inflygningsljusen?
Jag har kommenterat den tidigare i tråden.

Västerländska charterbolag är precis lika säkra som övriga bolag.
Flygbolag från tredje världen bör man däremot se upp med.
#3706 2012-06-23, 20:44
EMLN
Ursprungligen postat av ksv
Du tänker på AtlasJet som startade med övervikt och rev med sig inflygningsljusen?
Jag har kommenterat den tidigare i tråden.

Västerländska charterbolag är precis lika säkra som övriga bolag.
Flygbolag från tredje världen bör man däremot se upp med.


Ja det var precis det där som jag tänkte på. Tack för länken

Men jag förstår inte, bolaget i den olyckan känns ju jämförbart med bolaget som Detur använder?
#3707 2012-06-24, 00:07
ksv
Ursprungligen postat av EMLN
Ja det var precis det där som jag tänkte på. Tack för länken

Men jag förstår inte, bolaget i den olyckan känns ju jämförbart med bolaget som Detur använder?
Detur är en turkisk resebyrå och jag känner inte till så mycket om flygbolaget ifråga. Det är inte alla bolag från icke-västerländska regioner som har låg säkerhetsstandard, men risken att så är fallet är förstås större.

Åker du med Vings flygbolag "Tomas Cook", Fritidsresors "TUIfly" eller Apollos "Novair" kan du däremot känna dig förvissad om att du flyger med bolag som håller västerländsk säkerhetsstandard.
#3708 2012-06-24, 08:07
EMLN
Ursprungligen postat av ksv
Detur är en turkisk resebyrå och jag känner inte till så mycket om flygbolaget ifråga. Det är inte alla bolag från icke-västerländska regioner som har låg säkerhetsstandard, men risken att så är fallet är förstås större.

Åker du med Vings flygbolag "Tomas Cook", Fritidsresors "TUIfly" eller Apollos "Novair" kan du däremot känna dig förvissad om att du flyger med bolag som håller västerländsk säkerhetsstandard.


Ja helst skulle jag flyga med Sas, Norweigan eller något av de bolagen du räknar upp. Men tid, ekonomi och logistik gör att det vore bra att flyga med Deturs SkyAirlines. Men jag känner mig ganska tveksam. Även med bolag som jag litar på så är flygresan en plåga och antagligen känns det än värre med ett för mig okänt turkiskt bolag. :'(

Flygplan som leasas från Irak låter ju halvdåligt tycker jag, eller?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sky_Airlines

och detta låter ju inte så bra:
http://www.airlinequality.com/Forum/sky.htm

Jag bryr mig iofs inte om ifall personalen är otrevlig och planet smutsigt så länge det är säkert, men det ena kanske indikerar det andra?