Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2497 2010-11-19, 00:14
pilot
Ursprungligen postat av portnoy
@ksv: (eller annan B737NG pilot)

Håller på att fine-tuna min PMDG/POSKY B737NG merge för FS2004...


Undrar hur lång tid flap extension tar när motorerna är igång?

Vi kan ta flaps 0-->5 som tidsintervall.. Vad snackar vi? som jag har det nu tar det ca 8-9 sek.


tacksam för svar.


17 sekunder fick jag det till Flap 1 till Flap 5 på backen.
#2498 2010-11-20, 17:05
UrbanLegend
Vilket plan är svårast resp. enklast att flyga?
Tänkte om det är stor skillnad på när man lyfter samt landar, om man "vant" sig vid mindre plan och plötsligt flyger ett större?
#2499 2010-11-20, 17:51
SilentVictory
Ursprungligen postat av UrbanLegend
Vilket plan är svårast resp. enklast att flyga?
Tänkte om det är stor skillnad på när man lyfter samt landar, om man "vant" sig vid mindre plan och plötsligt flyger ett större?

Inte för att jag är någon pilot som flyger stora plan enbart segelflygare, men kan svara lite i alla fall.

MD11 har jag hört är väldigt jobbig att flyga, detta för att det är väldigt små marginaler från att göra en hård landning eller att glida över banan om du har för stor eller liten anfallsvinkel.
Om man gör en hård landning så var det tydligen lätt att den drog i sidled på något märkligt vis.

Pratades väldigt mycket om det på Airliners när Lufthansa Cargo kärran började brinna i något arabland.

Quoting Md88Captain (Reply 42) on LH Cargo MD-11 Hard Landing In Mexico City Thread:

"I've flown the MD11 at DAL. It is by far the most demanding aircraft I've flown in the landing phase and I've flown everything DAL has had in the last 20 yrs. The MD11 had a pretty small sweet spot for flare. Flare late and expect a bounce. Flare early and float forever. Better not start the flare before 50' and better be well into it by 30'. You'd better be on speed too. Throw in gusty winds and/or high elevation and it actually got tough. Cobbing on some power could save you in the 727 but in the MD11 those massive underslung engines pitched the nose up and down with every power correction. The autospoilers had a tendency to pitch the nose up on deployment which didn't matter much unless you skipped/bounced on landing. It was a beast, but it paid like a slot machine. I bid it again for the same money.

The ugliest landing I every personally witnessed was while I was holding for ground traffic downfield in CVG and I got to watch the last 500' approach of a DAL MD11. We were right beside the landing runway and got to watch its wrrival from almost head on. And it was a pretty sight untill they start the flare and nothing happened. It just kept coming hard at the runway. I watch an extremely hard landing with the struts bottoming out and a big bounce back into the air. The second arrival seemed just as hard. I would normally laugh at them over the radio but I just felt sympathy. It looked textbook perfect, but it slammed on just the same."
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4878648/#menu152


Sen flyger man plötsligt inte ett större flygplan utan att vara väl influgen på den typen, så du behöver nog inte känna någon oro att piloten inte skulle vara van vid just det flygplanet.

Om vi går ner på min nivå, så är det skillnad på flygegenskaper på flygplanen och även vad gäller start resp. landning.
Alla flygplan beter sig olika, stora som små.
#2500 2010-11-21, 12:31
Slabby
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
För att vara pilot för ett passagerarplan ger ju tvärtom en väldig massa tid hemma med familjen.
Lämna på dagis, flyga lite passagerare, komma hem och hämta ungen?


Okej så du tycker det är helt jämnställt att enbart jobba nätter med att jobba mest dagtid?
#2501 2010-11-21, 14:09
Ursprungligen postat av UrbanLegend
Vilket plan är svårast resp. enklast att flyga?
Tänkte om det är stor skillnad på när man lyfter samt landar, om man "vant" sig vid mindre plan och plötsligt flyger ett större?

Tu-144 hade rykte om att vara svarhanterad.
Lattast vet jag inte, kanske nan biplan, t.ex An-2?
#2502 2010-11-21, 14:11
Ursprungligen postat av Slabby
Nja, skulle jag säga. Det beror väll helt på. fraktflyg går ju mest om natten vilket kanske inte är så roligt om man har familj och dagliga intressen. iofs har jag ingen aning om hur mycket man jobbar då. Men det är klart, det är ju svårare för frakten att klaga än passagerare

Fast dom som skall ha frakten kan ju klaga.
#2503 2010-11-21, 16:24
poof ball hat
"Jag kan flyga, jag är inte rädd. Jag kan flyga, jag är inte rädd"
#2504 2010-11-22, 00:55
ksv
Ursprungligen postat av Slabby
fraktflyg går ju mest om natten vilket kanske inte är så roligt om man har familj och dagliga intressen.
Ja, det anses väl vara den främsta nackdelen med att flyga frakt.
Fraktflyg innebär oftast att man enbart arbetar nattskift.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Inte för att jag är någon pilot som flyger stora plan enbart segelflygare, men kan svara lite i alla fall.
Det är inte så bara.
Du har långt mer relevant förståelse och erfarenhet än vem som helst som enbart är flygintresserad och har spenderat massor av tid med Flight Simulator.
Utan verklig flygerfarenhet blir eventuell datorsimulerad dito inte särskilt betydelsefull.


Ursprungligen postat av SilentVictory
MD11 har jag hört är väldigt jobbig att flyga
Den är ju en vidareutveckling av DC-10:an.
I en strävan att göra den mer ekonomisk, gjorde man stabben mindre, vilket ledde till en del olyckliga följdproblem.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Sen flyger man plötsligt inte ett större flygplan utan att vara väl influgen på den typen
Vilket är ett bra svar på UrbanLegend:s fråga.
Man får normalt bara flyga en typ åt gången (det finns undantag där typer är så lika varandra att de anses som likvärdiga), vilket gör att man alltid är van vid att flyga och landa planet man är aktuell på.
#2505 2010-11-22, 12:41
SilentVictory
Ursprungligen postat av ksv
Det är inte så bara.
Du har långt mer relevant förståelse och erfarenhet än vem som helst som enbart är flygintresserad och har spenderat massor av tid med Flight Simulator.
Utan verklig flygerfarenhet blir eventuell datorsimulerad dito inte särskilt betydelsefull.

Sant sant (Det är väl inte för intet man säger att en segelflygare är en riktig flygare :evilgrin39 har ju faktiskt TMG behörighet också.
Men självklart är det mer respektabelt och häftigt att flyga stora flygplan.
Det är ju alla piloters dröm, så även min

Är ju bara 21 år än så länge, så visst finns fortfarande hoppet kvar.
All respekt till er som lyckats, med tanke på tiden som lagts ner, pengar och skräpflygningar någonstans i ett litet land härifrån för att få ihop timmar.
#2506 2010-11-22, 13:22
uterus
Kom på en liten märklig grej som hände en gång när jag skulle flyga. Planet hade rullat fram till startbanan och hade precis börjat varva upp motorerna så det låter som fan medan man fortfarande är stillastående, men helt plötsligt så dog elektriciteten och motorerna stannade, alla lysen släcktes osv. Vad kan det ha berott på?
#2507 2010-11-22, 15:23
alex1987
Kärringstopp ?
#2508 2010-11-22, 19:29
Apropå det, vissa bolag (tex SAS) har ju för vana att släcka större delen av kabinbelysningen vid start och landning medan vissa låter den vara på. Varför släcker man, är det för att minska motorbelastningen vid start i och med mindre generatorlast eller nåt i den stilen? Men varför släcker man då vid landning när man kör näst intill på idle?