Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2509 2010-11-22, 19:39
uterus
Ursprungligen postat av Cliffak
Apropå det, vissa bolag (tex SAS) har ju för vana att släcka större delen av kabinbelysningen vid start och landning medan vissa låter den vara på. Varför släcker man, är det för att minska motorbelastningen vid start i och med mindre generatorlast eller nåt i den stilen? Men varför släcker man då vid landning när man kör näst intill på idle?

Minns att jag har hört att man, om det är på natten, vill att passagerarnas ögon ska vänja sig till mörkret vid landning och start i och med att det kan vara bra om det sker en olycka och man behöver evakuera planet. Just vid dom momenten är ju risken lite större än annars. Kan det stämma tro?
#2510 2010-11-22, 19:48
Ursprungligen postat av uterus
Minns att jag har hört att man, om det är på natten, vill att passagerarnas ögon ska vänja sig till mörkret vid landning och start i och med att det kan vara bra om det sker en olycka och man behöver evakuera planet. Just vid dom momenten är ju risken lite större än annars. Kan det stämma tro?


Det har jag också tänkt, men SAS släcker även mitt på blanka dagen.
#2511 2010-11-23, 10:52
Powerless1
Ursprungligen postat av uterus
Kom på en liten märklig grej som hände en gång när jag skulle flyga. Planet hade rullat fram till startbanan och hade precis börjat varva upp motorerna så det låter som fan medan man fortfarande är stillastående, men helt plötsligt så dog elektriciteten och motorerna stannade, alla lysen släcktes osv. Vad kan det ha berott på?

Men vad hände sen? För ni står väl inte kvar där än?
Åkte ni vidare? Sa de på flightdeck nåt? Hur vet du att motorerna stannade?
#2512 2010-11-23, 11:38
uterus
Ursprungligen postat av Powerless1
Men vad hände sen? För ni står väl inte kvar där än?
Åkte ni vidare? Sa de på flightdeck nåt? Hur vet du att motorerna stannade?

Planet stod stilla i någon kvart och piloten nämnde något om strömförsörjningen, sedan varvade dom motorerna igen och så for vi iväg.

Jag är ingen expert, men det verkade så. Först varvade dom motorerna precis som innan man börjar rulla sen så bara dog dom samtidigt som lysena och luftkonditioneringen la av.
#2513 2010-11-23, 18:29
Ursprungligen postat av uterus
Planet stod stilla i någon kvart och piloten nämnde något om strömförsörjningen, sedan varvade dom motorerna igen och så for vi iväg.

Jag är ingen expert, men det verkade så. Först varvade dom motorerna precis som innan man börjar rulla sen så bara dog dom samtidigt som lysena och luftkonditioneringen la av.


Spontan gissning: Någon huvudbrytare löste ut och efter att ha följt checklistan för hur strömmen ska slås på och vad man ska kontrollera i en sådan situation kom man fram till att det var tillåtet att fullfölja flygningen och man gjorde således det.

Edit: Kom på en förklaring till: Av någon anledning kanske planet strömförsörjdes från APU fram till dess att man skulle starta och när man sen skulle slå över till huvudgeneratorerna blev det något fel. Låter dock inte heller sannolikt för rimligtvis bör man ha haft markström och dessutom redan vid motorstart låtit huvudgeneratorerna stå för strömförsörjningen.
#2514 2010-11-25, 15:15
Mylph
Det verkar variera litet hur lång tid det tar för att få ner hjulen alternativt noshjulet beroende på vind och väder. Vid crosswinds t.ex tycker jag planet ligger någon meter ovanför landningsbanan rätt länge innan den verkar hitta ett bra nedgångsläge (?).

Om planet ligger länge strax över landningsbanan och inte riktigt får ner hjulen förrän sent och börjar bromsa men märker när man kommit några delar in på banan att det inte fungerar av någon orsak, hinner man då gasa på?

Finns det markeringar på banan/vid sidan om så piloten vet att "här måste jag senast börja gasa på för att ha lyftkraft"? Och eftersom jag är nyfiken så undrar jag i sånt fall vad det står på dessa markeringar.
#2515 2010-11-25, 19:51
svampdamp
Ursprungligen postat av Mylph
Det verkar variera litet hur lång tid det tar för att få ner hjulen alternativt noshjulet beroende på vind och väder. Vid crosswinds t.ex tycker jag planet ligger någon meter ovanför landningsbanan rätt länge innan den verkar hitta ett bra nedgångsläge (?).

Man kanske rätar upp planet så mycket som möjligt innan man slår ner hjulen.
Eller så går man ner så mjukt som möjligt, sakta men säkert.

Ursprungligen postat av Mylph

Om planet ligger länge strax över landningsbanan och inte riktigt får ner hjulen förrän sent och börjar bromsa men märker när man kommit några delar in på banan att det inte fungerar av någon orsak, hinner man då gasa på?

Man kan utföra en så kallad Touch and Go som är precis det namnet säger.
Sen vet jag inte om man landar om man inte har landningsbana nog för att stanna, tvivlar på det faktiskt.

Ursprungligen postat av Mylph

Finns det markeringar på banan/vid sidan om så piloten vet att "här måste jag senast börja gasa på för att ha lyftkraft"? Och eftersom jag är nyfiken så undrar jag i sånt fall vad det står på dessa markeringar.


Piloterna går nog igenom vilken sträcka som behövs beroende på vikt och underlag(kanske bara vid landning?). Finns olika V-hastigheter som man anpassar efter flygplanets och dess egenskaper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V1
http://sv.wikipedia.org/wiki/V2_(hastighet)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vr

Vet dock inte om det finns några markeringar eller om man helt enkelt räknar ut med hjälp av accelerationen och banans längd vad som återstår vid t ex v2 eller en viss tidpunkt.


Jag är bara en entusiast, finns nog folk med korrekta och utförliga svar.
#2516 2010-11-25, 20:41
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Man kanske rätar upp planet så mycket som möjligt innan man slår ner hjulen.
Eller så går man ner så mjukt som möjligt, sakta men säkert.


Man kan utföra en så kallad Touch and Go som är precis det namnet säger.
Sen vet jag inte om man landar om man inte har landningsbana nog för att stanna, tvivlar på det faktiskt.



Piloterna går nog igenom vilken sträcka som behövs beroende på vikt och underlag(kanske bara vid landning?). Finns olika V-hastigheter som man anpassar efter flygplanets och dess egenskaper.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V1
http://sv.wikipedia.org/wiki/V2_(hastighet)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vr

Vet dock inte om det finns några markeringar eller om man helt enkelt räknar ut med hjälp av accelerationen och banans längd vad som återstår vid t ex v2 eller en viss tidpunkt.


Jag är bara en entusiast, finns nog folk med korrekta och utförliga svar.

Angående svar om sidvindslandning http://tfhs091.blogspot.com/2009/09/filmtema-crosswind.html

Nej det finns inga särskilda markeringar i banan.
Då skulle det behövs en markering för varje flygplanstyp/vikt/och vilken typ av motor det handlar om.

Detta är något som piloterna själva håller reda på.
#2517 2010-11-27, 13:32
TheMouse
Ursprungligen postat av svampdamp
Man kanske rätar upp planet så mycket som möjligt innan man slår ner hjulen.
Eller så går man ner så mjukt som möjligt, sakta men säkert.


Man strävar alltid efter att räta upp planet strax innan sättning.
Vindhastigheten brukar vara mindre vid marknivå också.

Ursprungligen postat av svampdamp

Man kan utföra en så kallad Touch and Go som är precis det namnet säger.
Sen vet jag inte om man landar om man inte har landningsbana nog för att stanna, tvivlar på det faktiskt.


Man gör en "go around" om man inte anser att man kan göra en säker landning.
"Touch and go" utför man när övar start och landing.

Sen utför man alltid noggranna beräkningar beträffande start och landingsprestanda innan man lyfter.
#2518 2010-11-27, 18:30
svampdamp
Ursprungligen postat av TheMouse
Man strävar alltid efter att räta upp planet strax innan sättning.
Vindhastigheten brukar vara mindre vid marknivå också.



Man gör en "go around" om man inte anser att man kan göra en säker landning.
"Touch and go" utför man när övar start och landing.

Sen utför man alltid noggranna beräkningar beträffande start och landingsprestanda innan man lyfter.


Sätter man verkligen ner hjulen vid en go around?
#2519 2010-11-27, 18:56
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
Det verkar variera litet hur lång tid det tar för att få ner hjulen alternativt noshjulet beroende på vind och väder. Vid crosswinds t.ex tycker jag planet ligger någon meter ovanför landningsbanan rätt länge innan den verkar hitta ett bra nedgångsläge (?).
Är det blåsigt lägger man ofta på lite extra hastighet, men målet är ändå att man ska landa på rätt ställe, dvs ca 300 meter in från tröskeln.

Ursprungligen postat av Mylph
Om planet ligger länge strax över landningsbanan och inte riktigt får ner hjulen förrän sent och börjar bromsa men märker när man kommit några delar in på banan att det inte fungerar av någon orsak, hinner man då gasa på?
Kommer man för långt in utan att ta mark måste man initiera en go-around.
Vänder vinden snabbt så att man inte blir av med farten, händer det att man måste göra det.

Ursprungligen postat av Mylph
Finns det markeringar på banan/vid sidan om så piloten vet att "här måste jag senast börja gasa på för att ha lyftkraft"? Och eftersom jag är nyfiken så undrar jag i sånt fall vad det står på dessa markeringar.
Nej. Däremot finns markering där man ska ta mark.
De feta vita markeringarna 300 meter in, markerar var man ska landa:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Helsinki-Vantaan_kiit...

Ursprungligen postat av svampdamp
Sätter man verkligen ner hjulen vid en go around?
Man initierar inte en go-around efter att man landat.
Med tunga maskiner gör trögheten i massan att man kan slå i banan om man påbörjar en go-around i ett sent skede.
#2520 2010-11-27, 19:06
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv


Kommer man för långt in utan att ta mark måste man initiera en go-around.
Vänder vinden snabbt så att man inte blir av med farten, händer det att man måste göra det.


Och vad gör man om man ändå kommer för långt in och tar mark?
Heter det fortfarande en go-around?