Ursprungligen postat av Mylph
Det verkar variera litet hur lång tid det tar för att få ner hjulen alternativt noshjulet beroende på vind och väder. Vid crosswinds t.ex tycker jag planet ligger någon meter ovanför landningsbanan rätt länge innan den verkar hitta ett bra nedgångsläge (?).
Är det blåsigt lägger man ofta på lite extra hastighet, men målet är ändå att man ska landa på rätt ställe, dvs ca 300 meter in från tröskeln.
Ursprungligen postat av Mylph
Om planet ligger länge strax över landningsbanan och inte riktigt får ner hjulen förrän sent och börjar bromsa men märker när man kommit några delar in på banan att det inte fungerar av någon orsak, hinner man då gasa på?
Kommer man för långt in utan att ta mark måste man initiera en go-around.
Vänder vinden snabbt så att man inte blir av med farten, händer det att man måste göra det.
Ursprungligen postat av Mylph
Finns det markeringar på banan/vid sidan om så piloten vet att "här måste jag senast börja gasa på för att ha lyftkraft"? Och eftersom jag är nyfiken så undrar jag i sånt fall vad det står på dessa markeringar.
Nej. Däremot finns markering där man ska ta mark.
De feta vita markeringarna 300 meter in, markerar var man ska landa:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Helsinki-Vantaan_kiit...
Ursprungligen postat av svampdamp
Sätter man verkligen ner hjulen vid en go around?
Man initierar inte en go-around efter att man landat.
Med tunga maskiner gör trögheten i massan att man kan slå i banan om man påbörjar en go-around i ett sent skede.