Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2809 2011-03-23, 15:23
svampdamp
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Sitter oftast med bältet på under flygning. Ja, jag vet att planet inte störtar eller blir skadat om det blir extrem turbulens. Det är känslan jag avskyr. Åker därför inte karuseller.


Det är obehagligt att gunga högt ovanför marken.
#2810 2011-03-24, 18:03
Heinkel
Jag har efter att ha flugit mycket senaste åren byggt upp en del nervositet inför flygning, säkerligen obefogad, men ändå. Har några frågor jag gärna vill ha svar på.

1. När planet rullar långsamt på startbanan hör man ofta ett ljud i stil med PSSCHT-KLACK! (kan det vara från bromsarna?) upprepade gånger. Vad är det?

2. Under en flygning med Air China mellan Shanghai och Peking i vad jag tror var en Airbus A320 hördes i hela planet ett konstant och intensivt popp-ljud, det lät ungefär som när man poppar popcorn fast oroande högt och återkom i jämna intervaller under hela flygningen. Ljudet tycktes komma från olika platser (antagligen från själva flygplanskroppen och inte motorerna eller vingarna) och flera passagerare verkade oroade. Vad kan det ha handlat om?

3. Jag har ett par gånger hamnat i plan som sett ut att vara tejpade med silvertejp i stora partier. Förklaring?

4. Enligt Wikipedia har SAS tagit alla sina MD-87-plan ur trafik. Ändå hamnade jag på ett sådant häromdagen, mellan Köpenhamn och Göteborg. Händer det att man tar in gamla plan som egentligen fasats ut? Det sägs ju att MD-80-serien ska vara hyfsat tyst och särskilt om man sitter långt fram, vilket jag också har erfarit, men motorerna skrek verkligen - först ett högt FLAPFLAPFLAPFLAP-ljud som blev snabbare och högre i takt med att motorerna arbetade hårdare och till sist ett konstant jobbigt RRRRR-ljud. Under den korta flygningen stängde piloten av och satte på motorerna säkert tio gånger, och även innan starten testade han motorerna flera gånger. Kan det ha varit så att planet var skrotfärdigt och med kassa motorer?
#2811 2011-03-24, 18:30
Ursprungligen postat av Heinkel
Jag har efter att ha flugit mycket senaste åren byggt upp en del nervositet inför flygning, säkerligen obefogad, men ändå. Har några frågor jag gärna vill ha svar på.

1. När planet rullar långsamt på startbanan hör man ofta ett ljud i stil med PSSCHT-KLACK! (kan det vara från bromsarna?) upprepade gånger. Vad är det?


Kan det vara en Airbus du åkte med? I så fall är det en hydraulkraftfördelningsenhet som låter, i princip två hydraulpumpar på en gemensam axel som förbinder två skilda kretsar för att överföra och fördela kraft från den ena till den andra och vice versa. Detta har varit uppe på tal förut vill jag minnas..

Ursprungligen postat av Heinkel
3. Jag har ett par gånger hamnat i plan som sett ut att vara tejpade med silvertejp i stora partier. Förklaring?


Kanske för att silvertejp är bra till temporära reparationer av saker som inte är kritiska?

Ursprungligen postat av Heinkel
4. Enligt Wikipedia har SAS tagit alla sina MD-87-plan ur trafik. Ändå hamnade jag på ett sådant häromdagen, mellan Köpenhamn och Göteborg. Händer det att man tar in gamla plan som egentligen fasats ut? Det sägs ju att MD-80-serien ska vara hyfsat tyst och särskilt om man sitter långt fram, vilket jag också har erfarit, men motorerna skrek verkligen - först ett högt FLAPFLAPFLAPFLAP-ljud som blev snabbare och högre i takt med att motorerna arbetade hårdare och till sist ett konstant jobbigt RRRRR-ljud. Under den korta flygningen stängde piloten av och satte på motorerna säkert tio gånger, och även innan starten testade han motorerna flera gånger. Kan det ha varit så att planet var skrotfärdigt och med kassa motorer?


Det var inte ett MD-82 då? Typerna kan vara förvillande lika..

Man lär knappast ha stängt av motorerna, men ett lågt varvtal kommer naturligtvis att låta så i kabinen.. Sitter man långt bak kan man verkligen höra hur motorerna jobbar och går upp och ner i varv i samband med landning. Piloten hade nog inget direkt med gaspådraget att göra, MD-80 har väl autothrottle som alla andra modernare kärror (är dock inte säker på detta).

Med tanke på att NWA/Delta(?) så sent som till i januari i år flög med DC-9-30 tillverkade 1967 var planet och dess motorer knappast skrotfärdigt. Och hade det inte varit för bränsleförbrukningen hade nog DC-9 flugit vidare några år till..
#2812 2011-03-24, 19:00
Heinkel
Cliffak: Tack för svaren. Ljudet innan start har jag hört både från Airbus och Boeing, om jag inte minns helt fel. Jag är helt säker på att det var en SAS MD-87 jag flög med så sent som igår. Jag har flugit med MD-80-serien många gånger förr och jag tror ganska bestämt att det aldrig låtit så innan - är det vanligt med knepiga motorljud och är det i regel inget ni piloter och kunniga oroar er för?
#2813 2011-03-25, 01:55
ksv
Ursprungligen postat av Krankenkoff
Jag måste fråga ksv, har du någonsin flugit som passagerare och en flygvärdinna har kommit ut och frågat "finns det någon som kan styra det här planet" och du har gått fram som en hjälte och landat säkert?
Finns det någon som inte fantiserat om det? Det är väl den ultimata pojkdrömmen.

Ursprungligen postat av tjenafan
Hemskt! Har det hänt då finns risken att det kan hända med fler piloter?
Risken är åtminstone mindre nu än tidigare.
Efter den olyckan har de flesta bolag ändrat sina rutiner så att ytterligare kontrollpunkter för att undvika detta, har lagts till.

Ursprungligen postat av svampdamp
Kanske i framtiden så om något liknande skulle ske så kan man styra planet från marken. Dvs skicka instruktioner till autopiloten för många moderna plan kan idag landa med autopilot.
Som det är idag, är det ganska mycket som behöver ställas in innan en autoland. Dessutom måste klaffar och landningsställ fällas ut manuellt.

Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Hur ofta händer följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5598171.ab

Hur ofta blir turbulensen så svår att man slår skallen i taket om man inte sitter fast?
Oerhört sällan.

Ursprungligen postat av Heinkel
1. När planet rullar långsamt på startbanan hör man ofta ett ljud i stil med PSSCHT-KLACK! (kan det vara från bromsarna?) upprepade gånger. Vad är det?
Det är när noshjulet kör över taxilamporna som ligger nedsänkta i banan utmed linjen man ska taxa på.
Själv brukar jag försöka hålla mig några decimeter vid sidan om linjen, för att slippa oljudet.

Ursprungligen postat av Heinkel
2. Under en flygning med Air China mellan Shanghai och Peking i vad jag tror var en Airbus A320 hördes i hela planet ett konstant och intensivt popp-ljud, det lät ungefär som när man poppar popcorn fast oroande högt och återkom i jämna intervaller under hela flygningen. Ljudet tycktes komma från olika platser (antagligen från själva flygplanskroppen och inte motorerna eller vingarna) och flera passagerare verkade oroade. Vad kan det ha handlat om?
Ljudet från när folk spolar vakumtoaletterna?

Ursprungligen postat av Heinkel
3. Jag har ett par gånger hamnat i plan som sett ut att vara tejpade med silvertejp i stora partier. Förklaring?
Det kallas för speed-tape och är en überstark tejp som får vanlig silvertejp att framstå som maskeringsband.

Den kan användas i vissa sammanhang, t.ex. för att skydda en temporär lagning av något.

Ursprungligen postat av Heinkel
4. Enligt Wikipedia har SAS tagit alla sina MD-87-plan ur trafik. Ändå hamnade jag på ett sådant häromdagen, mellan Köpenhamn och Göteborg. Händer det att man tar in gamla plan som egentligen fasats ut? Det sägs ju att MD-80-serien ska vara hyfsat tyst och särskilt om man sitter långt fram, vilket jag också har erfarit, men motorerna skrek verkligen - först ett högt FLAPFLAPFLAPFLAP-ljud som blev snabbare och högre i takt med att motorerna arbetade hårdare och till sist ett konstant jobbigt RRRRR-ljud. Under den korta flygningen stängde piloten av och satte på motorerna säkert tio gånger, och även innan starten testade han motorerna flera gånger. Kan det ha varit så att planet var skrotfärdigt och med kassa motorer?
Enligt SAS hemsida verkar de finnas i flottan.
Ett gammalt flygplan har minst lika hårda servicekrav som ett nytt, så skrotfärdigt lär det inte vara.
#2814 2011-03-26, 20:15
Peekaboo90
nvm..
#2815 2011-03-28, 00:08
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv


Som det är idag, är det ganska mycket som behöver ställas in innan en autoland. Dessutom måste klaffar och landningsställ fällas ut manuellt.



Du underskattar teknikens möjligheter. Varför skulle det vara omöjligt att montera en liten robotarm som fälls ut och justerar spakar. Eller en elektrisk puls som sätter igång ett litet hjul som drar ner spaken till landningsstället?
#2816 2011-03-29, 18:38
proudslacker
Piloter: Vad är det mest kritiska momentet som har hänt er under era flygkarriärer? (Om det hänt något alltså)
#2817 2011-03-30, 11:09
Coolcitte
Var ute och flög igår och tänkte på en grej:
Piloter, vänjer ni er någonsin vid locket i öronen, eller "försvinner" det när man flyger väldigt ofta?
Själv blir man ju halvdöv och det måste vara ganska svårt att koncentrera sig i en sådan miljö?
#2818 2011-03-30, 13:37
xituno
Ursprungligen postat av svampdamp
Kanske i framtiden så om något liknande skulle ske så kan man styra planet från marken. Dvs skicka instruktioner till autopiloten för många moderna plan kan idag landa med autopilot.


Ursprungligen postat av svampdamp
Du underskattar teknikens möjligheter. Varför skulle det vara omöjligt att montera en liten robotarm som fälls ut och justerar spakar. Eller en elektrisk puls som sätter igång ett litet hjul som drar ner spaken till landningsstället?


Visst är det tekniskt möjligt att lägga till denna funktionalitet (det behövs inte ens några robotarmar) i nya flygplan. Men om man lägger till så att flygplanet blir radiostyrt så öppnar man också upp för en helt ny typ av flygplanskapning, där kaparna inte längre behöver befinna sig i flygplanet...

Hur många av de olyckor som hittills inträffat skulle ha kunnat undvikas om det fanns möjlighet att fjärrstyra flygplanet? Jag kan för tillfället bara komma på Helios 522, som berodde på att kabinens trycksättningssystem var i manuellt läge istället för automatiskt. En betydligt snabbare, billigare och lättare lösning på det problemet, som dessutom direkt fungerar i alla berörda befintliga och framtida flygplan, är att före start kontrollera att trycksättningssystemet är rätt konfigurerat.
#2819 2011-03-30, 17:45
Ursprungligen postat av Coolcitte
Var ute och flög igår och tänkte på en grej:
Piloter, vänjer ni er någonsin vid locket i öronen, eller "försvinner" det när man flyger väldigt ofta?
Själv blir man ju halvdöv och det måste vara ganska svårt att koncentrera sig i en sådan miljö?


Jag är inte pilot men flyger relativt ofta och upplever inga problem med öronen så länge man inte har igensatta bihålor eller liknande. Tror det är väldigt individuellt det där med förmågan att tryckutjämna.
#2820 2011-03-31, 08:28
Coolcitte
Ursprungligen postat av Cliffak
Jag är inte pilot men flyger relativt ofta och upplever inga problem med öronen så länge man inte har igensatta bihålor eller liknande. Tror det är väldigt individuellt det där med förmågan att tryckutjämna.


Ja, för mig varierar det från gång till gång. Ibland känner jag inte av något och ibland blir jag stendöv.