Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2917 2011-05-22, 20:04
506
Ursprungligen postat av Cliffak
Flygplan går rent tekniskt att hålla igång i stort sett hur länge som helst, det är bara en fråga om kostnad. Man fasar ut dem när det inte längre är ekonomiskt att flyga med dem. Äldre flygplan har högre underhållskostnader och drar mer bränsle, och det är främst bränslekostnaderna som gör att man gärna köper nya plan och genomför åtgärder som sänker förbrukningen på den existerande flottan (tex montering av winglets).

Ett gammalt plan som underhålls som det ska är inte farligare att flyga med än ett nytt. Det mesta förutom själva skrovet och vingarna är sannolikt bytt minst en gång på ett 25 år gammalt plan.

I USA flygs det fortfarande med DC-9, där en del exemplar levererades i slutet av 60-talet. Det är inget fel på dem, tvärtom är det en mycket pålitlig och "ruggad" flygplanstyp. De gamla motorerna har dock hög bränsleförbrukning och bullernivå vilket gör att det blir mer lönsamt att köpa nytt, och bullerkraven blir allt strängare vilket gör att förr eller senare måste de bytas ut ändå.


Ok, blev lite klokare iallfall

Men hur säkra är motorerna i "de gamla" Fokker 70 och md-87orna? Jag har hört att det i nyare motorer finns automatiska brandsläckare etc? Sen tycker jag det känns läskigt att att motorerna sitter så tätt ihop, det måste ju öka risken för att båda slås ut vid krock med en ett gäng fåglar... :/
#2918 2011-05-22, 20:14
Ursprungligen postat av 506
Ok, blev lite klokare iallfall

Men hur säkra är motorerna i "de gamla" Fokker 70 och md-87orna? Jag har hört att det i nyare motorer finns automatiska brandsläckare etc? Sen tycker jag det känns läskigt att att motorerna sitter så tätt ihop, det måste ju öka risken för att båda slås ut vid krock med en ett gäng fåglar... :/

Värre med Il-62, nej, tycker inte F70 och DC9/MD87 är så känsliga för fågelkrock, sist var det ju en
A320 som har sina motorer under vingarna.
#2919 2011-05-22, 20:15
Ursprungligen postat av 506
Ok, blev lite klokare iallfall

Men hur säkra är motorerna i "de gamla" Fokker 70 och md-87orna? Jag har hört att det i nyare motorer finns automatiska brandsläckare etc? Sen tycker jag det känns läskigt att att motorerna sitter så tätt ihop, det måste ju öka risken för att båda slås ut vid krock med en ett gäng fåglar... :/


Atomatiska eldsläckare för motorer och APU har funnits åtminstone sedan 50-talet, så där har du inget att oroa dig för. Vad gäller den andra punkten kan du tänka att motorerna i gengäld sitter högre upp vilket minskar risken att suga in föremål som kan ligga på banan.
#2920 2011-05-24, 07:16
sleinad
Väldigt längesen jag var här, men nu fick jag en anledning att återvända.

Rapporter från Air France-kraschen ute i Atlanten 2009 säger nu att kapten inte var på plats i cockpit när problemen började. En massa okunnigt folk blir direkt jätteupprörda och vill stämma Air France till döds nu.
Ni piloter som hänger här, framförallt ni som kör längre flygningar: Det händer väl hela tiden att någon av de som styr sticker iväg en snabbis för att typ gå på toa?
Än så länge är det väl bara dålig media som rapporterar så man vet ju inte hur länge han var borta, men hur brukar det funka?
#2921 2011-05-24, 12:09
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
Rapporter från Air France-kraschen ute i Atlanten 2009 säger nu att kapten inte var på plats i cockpit när problemen började. En massa okunnigt folk blir direkt jätteupprörda och vill stämma Air France till döds nu.
Ni piloter som hänger här, framförallt ni som kör längre flygningar: Det händer väl hela tiden att någon av de som styr sticker iväg en snabbis för att typ gå på toa?
Än så länge är det väl bara dålig media som rapporterar så man vet ju inte hur länge han var borta, men hur brukar det funka?
I det här fallet hade de en extrapilot utöver vad som krävdes, för att de skulle kunna turas om att lägga sig och vila.

Jag har skrivit lite mer utförligt om det i tråden om Air France-olyckan.
#2922 2011-05-24, 13:30
506
Jag skulle gärna vilja veta vad ni piloter/tekniker refererar till som "gamla plan", har sett att ni nämnt det då och då, syftar ni på exempelvis md-80 serien?

Sen undrar jag hur det fungerar med stabiliteten i luften, har alla plan som används idag en datorstyrd stabilisator och isåfall - vad händer om den slås ut under en flygning? Är det relativt lätt eler svårt att hantera planet då? Läste någonting om att md-80 serien kan vara svåra att kontrollera vid landning?

Och en sista fråga för den här gången - hastighetsmätaren, är det det lilla röret som skjuter ut vid nosen på planen? Läste någonstans att hastighetsmätaren slagits ut och slutat fungera vid ett fåtal olyckor?
#2923 2011-05-24, 13:40
Ursprungligen postat av 506
Jag skulle gärna vilja veta vad ni piloter/tekniker refererar till som "gamla plan", har sett att ni nämnt det då och då, syftar ni på exempelvis md-80 serien?

Sen undrar jag hur det fungerar med stabiliteten i luften, har alla plan som används idag en datorstyrd stabilisator och isåfall - vad händer om den slås ut under en flygning? Är det relativt lätt eler svårt att hantera planet då? Läste någonting om att md-80 serien kan vara svåra att kontrollera vid landning?

Och en sista fråga för den här gången - hastighetsmätaren, är det det lilla röret som skjuter ut vid nosen på planen? Läste någonstans att hastighetsmätaren slagits ut och slutat fungera vid ett fåtal olyckor?

Nej, inte alla flyg har datorstyrda FBW system. Vad som händer vid en flygning när alla instrument slås ut är olika, Boeing 787 råkade ut för det i Texas under en nödlandning, dom klarade det.
#2924 2011-05-24, 19:56
Ursprungligen postat av 506
Sen undrar jag hur det fungerar med stabiliteten i luften, har alla plan som används idag en datorstyrd stabilisator och isåfall - vad händer om den slås ut under en flygning? Är det relativt lätt eler svårt att hantera planet då? Läste någonting om att md-80 serien kan vara svåra att kontrollera vid landning?

Och en sista fråga för den här gången - hastighetsmätaren, är det det lilla röret som skjuter ut vid nosen på planen? Läste någonstans att hastighetsmätaren slagits ut och slutat fungera vid ett fåtal olyckor?


MD-80 har inte datorstyrd stabilisator, den har såvitt jag vet något så low-tech som vajerstyrda trimtabbar som i sin tur flyttar styrytan. Fördelen med det systemet är att det är näst intill idiotsäkert. Från de två stora tillverkarna är det bara A320/330/340/380 samt B777/787 som är "fly by wire" fullt ut.

Hastighetsmätaren använder ett pitotrör som alldeles riktigt sticker ut fram, samt en statisk port som sitter på kroppen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pitot-static_system

På gamla plan (och de flesta små privatplan) är hastighetsmätaren mekanisk och direktkopplad till pitot-statiska systemet, medan detta system på moderna trafikflygplan är inkopplat till en sk luftdataenhet som gör om ingångsvärdena till digitala värden som presenteras för piloterna på skärmarna i cockpit.
#2925 2011-05-26, 11:11
Mutte
Bör man vara orolig över att flyga inrikes i Ryssland (St Petersburg - Moskva)? Något bolag man kanske bör undvika?
#2926 2011-05-26, 16:52
Jempaas
Nu känns det inte bra. Ryanair skickade upp ett plan i rökmolnen, känns icke seriöst. Och jag ska ut och flyga med dom snart. De fattar inte vad de gör mot flygrädda :'(
#2927 2011-05-26, 17:00
pilot
Ursprungligen postat av Jempaas
Nu känns det inte bra. Ryanair skickade upp ett plan i rökmolnen, känns icke seriöst. Och jag ska ut och flyga med dom snart. De fattar inte vad de gör mot flygrädda :'(


Förra året flög båda British Airways och KLM. Tydligen var BA ute och flög igår också.

"Willie Walsh, the head of British Airways and Iberia, echoed criticism by Ryanair of the UK's handling of the challenges posed by the volcanic ash, claiming that one of BA's planes said flew through an ash "red zone" (i.e. containing high density ash) for 45 minutes over Scotland and northern England and "found nothing"."

Du behöver inte oroa dig för Ryan, dom skäller mer än dom bits. Inga av deras flygplan kommer flyga in i områden med hög koncentration av vulkanaska med passagerare.
Det här är bara ytterligare ett av deras PR knep.

Dom gillar att stampa i marken och skrika lite då och då
#2928 2011-05-26, 18:15
alex1987
Ryanair TESTflög 2 plan i "molnet" som inte var på riktigt.

Planet var passegerarlöst och således är det inget som dom skulle göra mot dig.