Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3049 2011-07-22, 01:57
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Tenshii
Har en fråga som ksv eller kanske någon annan kan svara på.

Bor i Göteborg och har således två flygplatser med lite större plan i närheten. Kan på håll se en del plan, vet inte om de kommer från Göteborg City Airport eller från Landvetter. Flyger ganska högt upp, skulle gissa att de är ungefär rakt ovanför Mölnlycke men jag vet inte helt säkert. Så för några månad sedan så började jag märka hur de helt plötsligt flög närmare in mot stan och bra mycket lägre. Tänk er Slottskogen/Linné/Sahlgrenska. Kunde helt utan problem se vad det var för plan, bolag etc. Hade säkert med lite bättre syn kunnat se märkningen på dem med. Detta pågick i runt en vecka (inte helt hundra när de började eller slutade med detta). Alla flög söder ut med om det nu spelar någon roll.

Är det vanligt att man lägger om trafiken på det sättet och vad en sådan omläggning bero på? Tyckte att det var ovanligt låg höjd de låg på nu. Nästan som när man är ute mot Saltholmen och ser plan som ska ner på Göteborg City Airport.



Kan det inte vara så att man håller på med någon form av arbeten på flygplatsen och därför lagt om in o utflygningsvägar?
#3050 2011-07-22, 16:48
ksv
Ursprungligen postat av waicen
Det är så här att jag bara har flugit en gång förut, och det var för 4 år sen samt att jag inte var ensam så kommer inte direkt ihåg hur det går till och vad man ska göra först. Vore evigt tacksam om någon kunde skriva (eller länka) någon typ av step-by-step guide så jag vet vad jag ska göra/fokusera på när jag anländer till Arlanda.
Har du tittat i den klistrade tråden FAQ: Så funkar det på flygplatsen?

Ursprungligen postat av Tenshii
Bor i Göteborg och har således två flygplatser med lite större plan i närheten. Kan på håll se en del plan, vet inte om de kommer från Göteborg City Airport eller från Landvetter. Flyger ganska högt upp, skulle gissa att de är ungefär rakt ovanför Mölnlycke men jag vet inte helt säkert. Så för några månad sedan så började jag märka hur de helt plötsligt flög närmare in mot stan och bra mycket lägre.
Kan det vara så att vindriktningen vänt och därmed bana i användning?
Vid nordlig vind landar man norrut, vid sydlig söder ut.

Ska man åka norröver och vända, kommer man naturligtvis passera på högre höjd, än om man kommer rakt in på final.
#3051 2011-07-23, 20:36
Ursprungligen postat av Tenshii
Var ganska många Norwegian, borde väl ha varit trafik från Landvetter då när jag tänker efter. Kan ha varit någon Tui Fly med, inte helt hundra på den dock. Var någon mer utöver det med. Detta var kanske runt maj. Hade precis flyttat hit då. Tyckte det var trevligt att man kunde se dem så nära så jag la ingen jätteenergi på att memorera vilka det var, gissade att det var standard. Jobbar ju dagtid så det borde ha varit mest på eftermiddagarna jag såg detta. Kom att tänka på det nu igen när jag råkade se ett plan på långt avstånd igen.

Om du har bra koll på stan kanske du vet lite ställen man kan stå och spana på plan i allmänt? Är en del ut mot Saltholmen som sagt. Ser ju en del som ska ner till GCA där. Ofta till kollegornas förtret när man käkar lunch nere vid båtarna och vrider på huvudet och tappar konversationer för att se vad det är som kommer nu =) Känns ju som att alla små berg skulle kunna borga för en del utsikt.


Är det Norweigan så är det Landvetter, flyger inga NAX på Säve.

Jag antar för övrigt att det är GSE du menar? GCA är Guacamaya airport enligt google

Nåväl, generellt sett kan man säga att det går alltid ankommande trafik till landvetter över stan, antingen nord-sydlig eller syd-nordlig.

Man konvergerar mot Backa (BAK VOR) och sedan streamar man därifrån norrut om man landar 21. Landar man 03 tar man trafiken från norrifrån ner emot Backa men vänder av den ungefär i höjd där för att etablera den på ILS.

En titt på TMA-kartan gör det kanske lättare; http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESGG/ES_AD_2_ESGG_4_1_en.pdf

ESR62 som du ser i mitten är ett Restriktionsområde som ligger över Sisjön. Så då får man en liten uppfattning av var själva staden ligger.

Du ser också en mast på 1452fot, det är brudaremasten som ligger i skogen mellan partille och mölnlycke typ (man ser den lång väg).

Normalt leder man nog trafiken ungefär rakt över där, men det kan variera beroende på trafikmängd och trafiksituationen i övrigt.

Vad gäller att se på plan så är Göteborg tyvärr ganska dåligt för spotting, Säve kan nog gå att få en del bilder på om man traskar runt lite. Landvetter ska vara hopplöst sägs det (jag har inte ens försökt, fast inifrån tornet är det helt okej ). Om du är intresserad mer av överflygningar så tror jag att nästan var som helst funkar, jag har aldrig prövat men kan tänka mig att om man sticker upp i utkikstornet i slottsskogen bör man se planen gå ner mot både Säve och Landvetter, aldrig försökt dock.


Svarade det hyfsat på din fråga? Om inte, eller om du har nya, så får du helt enkelt posta igen
#3052 2011-07-31, 11:38
tjenafan
#3053 2011-07-31, 19:43
Ursprungligen postat av tjenafan


Piloten kom åt TOGA i stället för att koppla ur autothrust? Kanske inte ens går att göra så fel..
#3054 2011-08-03, 11:59
Chris Jack
Ursprungligen postat av Cliffak
Piloten kom åt TOGA i stället för att koppla ur autothrust? Kanske inte ens går att göra så fel..


Låter lite långsökt i mina öron. Då tror jag mer på att de har fått för sig att gå runt och sedan ångrat sig igen. Men något som är ytterst intressant och som vi garanterat kommer få läsa om i utredningen sen är det faktum att det på bilderna ser ut som att de varken har flaps eller slats nere. Väldigt underligt och definitivt inte rätt. Även om de skulle dragit på för att gå runt så sätts ju inte flapsen till 0.

Någonting man skulle kunna spekulera i är huruvida tappat hydrauliktryck skulle kunna få flapsen att autoretracta, men jag förutsätter att det finns något mekaniskt stopp som förhindrar att kontrollytorna rör sig pga vind och/eller luftmotstånd. Någon som är bevandrad på 737:an som kan klargöra?

Om det nu stämmer att planet varken hade flaps eller slats, så skulle det väl kunna vara tungan på vågen som gjorde att flygplanet inte hade tillräcklig bromskraft. Detta med tanke på att det regnade vid tiden för olyckan, vilket försämrade banans skick.
#3055 2011-08-03, 20:01
Vikingsdotter
Jag ska ta med mig åksjukepiller som ligger i såna där "metallkapslar" eller vad man ska kalla det. I alla fall såna där piller som man trycker ut ur en "platta". Kommer det ge nåt utslag i nån detektor? Är det bättre att trycka ut några piller och ha i en påse istället eller något?
#3056 2011-08-03, 21:49
Ursprungligen postat av Vikingsdotter
Jag ska ta med mig åksjukepiller som ligger i såna där "metallkapslar" eller vad man ska kalla det. I alla fall såna där piller som man trycker ut ur en "platta". Kommer det ge nåt utslag i nån detektor? Är det bättre att trycka ut några piller och ha i en påse istället eller något?


Har alltid med mig allergitabletter i blisterpack (som de där metall/plastförpackningarna heter) i handbagaget och har aldrig haft några problem med dem.

Säkerhetskontrollens syfte är att leta efter vapen och farliga föremål och tablettförpackningar hör inte dit.
#3057 2011-08-05, 10:00
Peekaboo90
Well.. är inte flygrädd direkt, men kom nyligen hem från en flygresa och tänkte ställa några frågor.

1. Varför hör man ALDRIG vad kaptenen säger när han ropar ut något i högtalarna? Tycker alltid att det bara brusar och att låter som han mumlar något. Varför inte sätta in bra högtalare i flygplanen?

2. När jag flög hem så satt jag vid ett fönster ganska nära ena vingen. Och när vi närmade oss landning så satt jag och kollade ut och såg det gråaktig rök från ena motorn (som sitter längst ut på vingen), vilket man inte såg någon annan gång under flygningen. Vad kan detta ha varit?
#3058 2011-08-05, 12:57
Jag personligen tycker inte det är något problem att höra utropen, men jag kanske är van jag vet inte?

Kan det varit kondensångor? Kan ibland se lite ljus-grå-aktigt ut.
#3059 2011-08-05, 13:13
ksv
Ursprungligen postat av Peekaboo90
1. Varför hör man ALDRIG vad kaptenen säger när han ropar ut något i högtalarna? Tycker alltid att det bara brusar och att låter som han mumlar något. Varför inte sätta in bra högtalare i flygplanen?
Av någon anledning måste man prata närmare micken när man gör PA än när man sänder på radion.
Själv brukar jag då och då fråga någon i kabinbesättningen hur det låter, för att försäkra mig att det hörs bra.

Ursprungligen postat av Peekaboo90
2. När jag flög hem så satt jag vid ett fönster ganska nära ena vingen. Och när vi närmade oss landning så satt jag och kollade ut och såg det gråaktig rök från ena motorn (som sitter längst ut på vingen), vilket man inte såg någon annan gång under flygningen. Vad kan detta ha varit?
Som Hefaiston säger, var det säkert kondensstrimmor.
Är det fuktigt i luften bildas det ofta sådana när man fällt ut klaffarna.

http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/4/0/1257048.jpg
http://consci.s3.amazonaws.com//wp-content/uploads/aerodynamic-contrail-...
#3060 2011-08-05, 13:14
Peekaboo90
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag personligen tycker inte det är något problem att höra utropen, men jag kanske är van jag vet inte?

Kan det varit kondensångor? Kan ibland se lite ljus-grå-aktigt ut.


Jag brukar flyga kanske 2-3 gånger/år, och tycker aldrig att man hör vad dom säger. Kanske bara inte har flugit tillräckligt mycket för att vänja mig.

Kan det säkert ha varit, dock har jag aldrig sett det innan.