Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3037 2011-07-18, 21:38
AlexxHooker
Ursprungligen postat av MikaelaH
Ge mig en enda vettig anledning att tro på dig att du varit och är pilot?

Fram till dess är jag lite skeptisk och därför lindrar du inte direkt min flygrädlsa om jag frågar dig något. Tyvärr.

Dessutom fungerar tråden jag skapade i psykologi utmärkt, eller? Det är väl "psykist" att ha flygfobi, eller fobi överhuvudtaget.


Varför skulle han inte vara pilot?
Finns ju gott om piloter, det är ju inte så att han utger sig för att vara cowboyastronautmiljonär direkt.
PUCKO!
#3038 2011-07-18, 21:40
Fast nu är ju den posten du citerade tre år gammal så om det är relevant vette sjutton...
#3039 2011-07-18, 22:04
AlexxHooker
Jag har också något jag funderar över som jag vet att jag inte är ensam om.
Ca 2 minuter efter lyft så blir jag alldeles yr, "light headed" och känner för några sekunder som om jag skulle svimma när som helst, vad beror det på?
#3040 2011-07-18, 22:09
Lekerol
Det verkar som det är VÄLDIGT mkt fokus på säkerhet när man bygger planen och i säkerhetskontrollerna på flygplatser. Men hur är det egentligen med bevakning av själva flygplatsen?

När man flyger verkar det mest vara lite taggtråd runt flygplatserna. Vilket får mig att tycka det verkar vara mkt lättare att ta sig in på flygplatsen någon annan väg än genom terminalbyggnaderna och smuggla in en bomb på ngt plan eller vad man nu vill göra? Eller är säkerheten runt flygplatser bättre än vad den ser ut att vara?
#3041 2011-07-18, 22:18
libben
Ursprungligen postat av AlexxHooker
Jag har också något jag funderar över som jag vet att jag inte är ensam om.
Ca 2 minuter efter lyft så blir jag alldeles yr, "light headed" och känner för några sekunder som om jag skulle svimma när som helst, vad beror det på?


Svagt sinne?


Menar, enda som sker är ju lite tryckförändringar. Så du kanske är extra känslig för tryckfall.
#3042 2011-07-18, 22:57
Ursprungligen postat av Lekerol
Det verkar som det är VÄLDIGT mkt fokus på säkerhet när man bygger planen och i säkerhetskontrollerna på flygplatser. Men hur är det egentligen med bevakning av själva flygplatsen?

När man flyger verkar det mest vara lite taggtråd runt flygplatserna. Vilket får mig att tycka det verkar vara mkt lättare att ta sig in på flygplatsen någon annan väg än genom terminalbyggnaderna och smuggla in en bomb på ngt plan eller vad man nu vill göra? Eller är säkerheten runt flygplatser bättre än vad den ser ut att vara?


Teknisk övervakning av stängslet, TV-kameror, stora öppna platser som du inte kan gömma dig på, ronderande skyddsvakter med vapen och hundar.. Osv.

In kommer du kanske, men du lär stå öga mot öga med den största schäfern du någonsin sett plus tillhörande vakt innan du hinner särskilt långt..
#3043 2011-07-19, 11:00
Jag har varit bakom kulisserna på bland annat Heathrow, och det är inte lätt att vandra runt där länge.

Alla ingångar bevakas, väl inne måste du ha ett pass synligt alltid (oavsett om du är besökare eller anställd). Ska du ta dig igenom en dörr eller grind så behöver du pass och kod.

Dessutom är det fullt med kameror och säkerligen många system du inte märker. Alla besökare eskoteras hela tiden, man kunde inte gå på dass utan att säga till var man var och någon stod hela tiden så att dom såg dörren


Så säkerheten är nog betydligt tightare än vad det ser ut.
#3044 2011-07-19, 14:22
waicen
Tjena alla! Jag ska flyga till Rumänien imorgon och har lite frågor.

Det är så här att jag bara har flugit en gång förut, och det var för 4 år sen samt att jag inte var ensam så kommer inte direkt ihåg hur det går till och vad man ska göra först. Vore evigt tacksam om någon kunde skriva (eller länka) någon typ av step-by-step guide så jag vet vad jag ska göra/fokusera på när jag anländer till Arlanda.

Min resa ser ut så här: Stockholm-Wien-Bukarest. Med andra ord kommer jag att mellanlanda i Österrike.

Tack på förhand!
#3045 2011-07-20, 20:29
svampdamp
Ursprungligen postat av waicen
Tjena alla! Jag ska flyga till Rumänien imorgon och har lite frågor.

Det är så här att jag bara har flugit en gång förut, och det var för 4 år sen samt att jag inte var ensam så kommer inte direkt ihåg hur det går till och vad man ska göra först. Vore evigt tacksam om någon kunde skriva (eller länka) någon typ av step-by-step guide så jag vet vad jag ska göra/fokusera på när jag anländer till Arlanda.

Min resa ser ut så här: Stockholm-Wien-Bukarest. Med andra ord kommer jag att mellanlanda i Österrike.

Tack på förhand!


Första du gör är att checka in bagaget sen kollar du på någon av tvskärmarna vilket gate du ska till, följ bara skyltarna och gå igenom säkerhetskontrollen sen kan du strosa omkring tills det är dags att boarda. Brukar ha som regel att alltid kolla på en tvskärm om det har blivit några ändringar för min flight när jag går förbi en.
#3046 2011-07-21, 21:15
Tenshii
Har en fråga som ksv eller kanske någon annan kan svara på.

Bor i Göteborg och har således två flygplatser med lite större plan i närheten. Kan på håll se en del plan, vet inte om de kommer från Göteborg City Airport eller från Landvetter. Flyger ganska högt upp, skulle gissa att de är ungefär rakt ovanför Mölnlycke men jag vet inte helt säkert. Så för några månad sedan så började jag märka hur de helt plötsligt flög närmare in mot stan och bra mycket lägre. Tänk er Slottskogen/Linné/Sahlgrenska. Kunde helt utan problem se vad det var för plan, bolag etc. Hade säkert med lite bättre syn kunnat se märkningen på dem med. Detta pågick i runt en vecka (inte helt hundra när de började eller slutade med detta). Alla flög söder ut med om det nu spelar någon roll.

Är det vanligt att man lägger om trafiken på det sättet och vad en sådan omläggning bero på? Tyckte att det var ovanligt låg höjd de låg på nu. Nästan som när man är ute mot Saltholmen och ser plan som ska ner på Göteborg City Airport.
#3047 2011-07-21, 21:50
Jag är ganska hemma i Göteborgs luftrum, men det är väldigt lurigt att svara på frågan ändå tyvärr...

Kan du ge lite mer detaljer, var det ett bolag som dominerade (typ Ryanair) eller en mix?
Vilken tid på dagen och ungefär vilken vecka?

Dock lär detta sluta i ett standardsvar, dvs att det beror på fantastiskt mycket saker och kan vara vad som helst.
#3048 2011-07-22, 00:05
Tenshii
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag är ganska hemma i Göteborgs luftrum, men det är väldigt lurigt att svara på frågan ändå tyvärr...

Kan du ge lite mer detaljer, var det ett bolag som dominerade (typ Ryanair) eller en mix?
Vilken tid på dagen och ungefär vilken vecka?

Dock lär detta sluta i ett standardsvar, dvs att det beror på fantastiskt mycket saker och kan vara vad som helst.


Var ganska många Norwegian, borde väl ha varit trafik från Landvetter då när jag tänker efter. Kan ha varit någon Tui Fly med, inte helt hundra på den dock. Var någon mer utöver det med. Detta var kanske runt maj. Hade precis flyttat hit då. Tyckte det var trevligt att man kunde se dem så nära så jag la ingen jätteenergi på att memorera vilka det var, gissade att det var standard. Jobbar ju dagtid så det borde ha varit mest på eftermiddagarna jag såg detta. Kom att tänka på det nu igen när jag råkade se ett plan på långt avstånd igen.

Om du har bra koll på stan kanske du vet lite ställen man kan stå och spana på plan i allmänt? Är en del ut mot Saltholmen som sagt. Ser ju en del som ska ner till GCA där. Ofta till kollegornas förtret när man käkar lunch nere vid båtarna och vrider på huvudet och tappar konversationer för att se vad det är som kommer nu =) Känns ju som att alla små berg skulle kunna borga för en del utsikt.