Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3325 2011-10-01, 21:13
Powerless1
Ursprungligen postat av EMLN
Hur lång tid har det gått åt för att få de människorna du pratar om att frivilligt kliva på ett litet plan?
Det har givetvis berott på hur nära jag känt dem och hur ofta jag träffat på dem. En tjej som jag blev sittande bredvid i en buss var "övertalad" innan vi skildes åt. Hon hoppades på en internationell karriär men hade bland annat fått en sån panikångestattack en gång före start att de var på väg att vända tillbaka till gaten och lämna av henne. Hon var väldigt tacksam efter 20 minuters flygning över hennes hobbyställen och hennes hus där hon även fick spaka själv. Det verkade ha "omvänt" henne. Andra kan ha tagit upp till nån månad från det att jag första gången ställt en trevande fråga.
Den här har jag postat förr, men ifall du inte sett den. Snacka om motivation!

Ursprungligen postat av wezzzz
Precis tvärtom va. Att flyga är inget som är naturligt för människan. Att folk INTE är flygrädda skulle jag vilja påstå är pga samhället o att det visat sig vara ett så säkert transportmedel.
Om man hårddrar en sån definition är väl få transportmedel naturliga och alla borde vara rädda för alla typer. I princip alla barn bryr sig inte om de placeras på ett tåg, i ett flygplan eller på en motorcykel. Sen vidtar de vuxnas terror mot barnen.
#3326 2011-10-01, 21:28
Morrisson
Ursprungligen postat av Hefaiston
Folk som använder grönlaser är bland det absolut värsta jag vet. Usch vad jag avskyr det.

Har suttit ombord på plan som blev beskjutet med grön laser, lyckligtvis klarade piloterna sig men kaptenen beskrev att han blev tillfälligt bländad vid först träffen.

för att inte detta ska bli en rage-post är det väl säkrast att jag slutar, fy fan för folk som gör sånt. Idioter.


Är det här en vanlig företeelse? Jag åker otroligt sällan flygplan. Senaste 6-7 åren så har jag åkt flygplan två gånger. Båda gångerna har flygplanet blivit "beskjutet" med grön laser, vilket uppmärksammades av alla i planet. Dom två gångerna har jag åkt från olika flygplatser och heller inte till samma destination.

Idioti är vad det är och skulle jag se någon göra sådär så skulle jag slå ut framtänderna på honom direkt, oavsett ålder eller kön!
#3327 2011-10-02, 08:51
sconno
Älskar den här tråden som jag lusläst och blivit medlem för. Ska resa med man och två barn med största planet, A380, till Australien och har visserligen lugnats av denna tråd men kan behöva mer pepp.

Är inte det planet ganska nytt? Tänker att hur vet man att det är så säkert för det kanske bara inte har hunnit hända någon olycka.

Är det inte så att det bara kan landa på vissa flygplatser pga sin storlek och hur gör man då om den måste nödlanda, har den väldigt få alternativ?

Hur brukar rutten vara i luften när man flyger London - Singapore - Adelaide/Sydney (vi har olika ankomst/avreseorter så Singapore -Adelaide är ej A380).

Någon som flygit A380 (vi har såklart ekonomi och med Qantas) som kan komma med lite input om planet, egna TV-skärmar? Komfort etc. Har med en snart 4-åring och en sexåring så vi lär nog inte få vila hela tiden...
#3328 2011-10-02, 10:51
Extrans
Ursprungligen postat av sconno
Älskar den här tråden som jag lusläst och blivit medlem för. Ska resa med man och två barn med största planet, A380, till Australien och har visserligen lugnats av denna tråd men kan behöva mer pepp.

Är inte det planet ganska nytt? Tänker att hur vet man att det är så säkert för det kanske bara inte har hunnit hända någon olycka.

Är det inte så att det bara kan landa på vissa flygplatser pga sin storlek och hur gör man då om den måste nödlanda, har den väldigt få alternativ?

Hur brukar rutten vara i luften när man flyger London - Singapore - Adelaide/Sydney (vi har olika ankomst/avreseorter så Singapore -Adelaide är ej A380).

Någon som flygit A380 (vi har såklart ekonomi och med Qantas) som kan komma med lite input om planet, egna TV-skärmar? Komfort etc. Har med en snart 4-åring och en sexåring så vi lär nog inte få vila hela tiden...


Nu kan jag inte svara på så många av dina frågor, men om jag har förstått det rätt så är problemet med A380 och flygplatser inte själva landningsbanorna. Problemet ligger i att A380 är väldigt bred och väldigt tung, så taxibanorna är ofta för smala, likaså är ofta gaterna för smala, så att den helt enkelt inte får plats där. Likaså kan ett problem vara att bärigheten på taxibanor och plattor är för dålig för bjässens vikt.

Men om det nu skulle vara nöd, visst, då får man väl landa och stanna på banan om det inte finns några bättre lämpade flygplatser i närheten.
#3329 2011-10-02, 11:08
Har hört obekräftade uppgifter att hjultrycket på en A380 är lägre än en B747 dvs att bärigheten inte ska vara ett problem. Är dock som sagt obekräftat.


Taxivägsbredd och wing tip clearance däremot. Den orsakar också massa extra väntan vid start och landning för man har extra separation efter den (väldigt mycket ändspetsvirvlar/Wake turbulence).

Sen att den ser ut som en flygande tegelsteg är en annan sak
#3330 2011-10-02, 11:42
sconno
Ursprungligen postat av Hefaiston


Sen att den ser ut som en flygande tegelsteg är en annan sak


Tack, du kan konsten att lugna en nojig tvåbarnsmor.

Flög nog första gången när jag var 19 och bestämde mig för att eftersom jag inte kan göra något åt situationen så är det lika bra att slappna av men tyvärr har det blivit jobbigare med åren. Kanske är det åldern, kanske föräldraskapet, men jag har blivit fegare med åren. Efter att vi köpt vår australienbiljett hade jag ångest i två veckor. Sätta barnen i en dödsmaskin till ett land fyllt med giftiga djur.

Försöker dock knepet att spana på flygvärdinnorna som aldrig ser oroliga ut och intala mig att piloterna verkligen vill hem.
#3331 2011-10-02, 17:41


Nu har ju lyckligtvis inte utseendet något att göra med hur bra planen flyger, A380 ser ut som en tegelsten men flyger utmärkt. Och typ Gripen som ser bra ut är byggd instabil och kan inte ens hålla sig i luften utan massvis med datorkraft som hjälper piloten.

Om jag hade flugit med barn hade min personliga oro snarare vart i hur fasen man ska sysselsätta dom under en hel långflygning
#3332 2011-10-02, 22:45
sconno
Ursprungligen postat av Hefaiston


Om jag hade flugit med barn hade min personliga oro snarare vart i hur fasen man ska sysselsätta dom under en hel långflygning


OT
Ha, ha, ja det funderar vi också på. Begagnade spel inköpta och en nyhet för våra barn vilket kanske håller igång dem ett tag men att se flygtid 23,50 h Sydney -London gör ju en svettig. 6-åringen lugn hela tiden?

Tillbaka:
Borde alltså det vara osäkrare att flyga med A380 pga den inte kan nödlanda "överallt" eller måste de ha med nödlandningsflygplatser "inom räckhåll" i beräkningen?
#3333 2011-10-03, 01:04
ksv
Ursprungligen postat av sconno

Tillbaka:
Borde alltså det vara osäkrare att flyga med A380 pga den inte kan nödlanda "överallt" eller måste de ha med nödlandningsflygplatser "inom räckhåll" i beräkningen?
En A380 kan använda de flesta flygplatser öppna för tung trafik i ett nödläge.
Om taxibanorna sedan inte håller måttet eller banornas beläggning riskerar skadas av flygplanets vikt, är av mindre betydelse i ett nödläge.
#3334 2011-10-03, 01:34
shr00mzxz
ksv: vad är det roligaste resp. tråkigaste som hänt under ett flygpass?
#3335 2011-10-04, 15:25
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv
En A380 kan använda de flesta flygplatser öppna för tung trafik i ett nödläge.
Om taxibanorna sedan inte håller måttet eller banornas beläggning riskerar skadas av flygplanets vikt, är av mindre betydelse i ett nödläge.


Så vad händer om man är tvungen att landa på en bana som inte är tillräckligt lång? Är väl bättre det än att flyga rakt in i skogen eller att landa på en åker?
För jag antar att man hinner få ner farten ganska mycket ändå på mindre banor innan man kör ut över kanten?
#3336 2011-10-04, 16:57
Ursprungligen postat av svampdamp
Så vad händer om man är tvungen att landa på en bana som inte är tillräckligt lång? Är väl bättre det än att flyga rakt in i skogen eller att landa på en åker?
För jag antar att man hinner få ner farten ganska mycket ändå på mindre banor innan man kör ut över kanten?


Det skulle ju vara mer intressant att veta vad som händer om man får ner kärran på en bana som är tillräckligt lång för att man ska få stopp i tid men för kort för att starta igen. Bara att slänga ut all inredning och tanka så lite att det precis räcker till en större flygplats?