Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3529 2012-01-22, 07:24
xituno
Ursprungligen postat av Alessandro
Förmodligen därför, nya B737 har bra tryckkabin, äldre som inte Ryanair använder har haft problem ibland, Helios är främsta exemplet.


Om du syftar på Helios Airways Flight 522 så var det inte något som var fel på trycksättningssystemet. Felet var att automatiken var avstängd.
#3530 2012-01-22, 12:56
Ursprungligen postat av Alessandro
Jag som flygledare har aldrig upplevt så dåligt väder att det inte gått att starta. Och om det nu vore för dålig sikt för att enligt reglerna starta tror jag besättningen skulle ha problem att manövrera sitt plan ut till banan i första läget.

"nollsikt" existerar knappt, då ska det vara extremt ovanliga omständigheter. På en flygplats som Arlanda kan det även skilja på hur sikten är på de olika banorna som ligger nästan 2 km ifrån varandra.

Gardemoen drabbas väl av det mer än Arlanda? Tät dimma uppstår nära större vatten.[/QUOTE]
Det var väl gamla flygplatsen, Fornebu, som var känd för dimma? Den låg ju nästan mitt i fjorden, Den nya ligger ju norr om stan.

(Har aldrig varit där, bara något jag hörde som liten.)
#3531 2012-01-23, 00:58
kakraaw
Hej!

Väldigt intressant tråd, bra initiativ! Det kan hända att någon redan frågat detta men jag orkade inte läsa igenom alla 300 (typ) sidor. Jag upplevde en luftgrop för några månader sen när jag flög och just då trodde jag att planet skulle falla rakt ner och att jag skulle dö ungefär, men det slutade ju efter 2 sekunder. Men jag tänkte just på det här med att falla rakt ner, säg att något skulle hända, typ att motorerna skulle dö plötsligt (är detta vanligt i olyckor? vad annars skulle kunna utlösa stopp?), skulle planet kunna glida hela vägen ner och fortfarande kunna hanteras eller skulle det kunna falla rakt ner bara som det är? Kan man styra ett plan vars motorer dött?

En sak jag har tänkt på som skulle underlätta otroligt mycket när man flyger och är lite ängslig är om piloten skulle ropa ut typ "hej vi närmar oss det här och det här så det kan hända att vi skakar i 20 minuter, det är ingen fara", bara så man vet. Nu har jag iofs nästan bara flugit med Ryanair så det kanske redan görs på "riktiga" airlines, men jag tror det skulle göra mycket.

Tack och hej
#3532 2012-01-23, 01:30
xituno
Ursprungligen postat av kakraaw
Men jag tänkte just på det här med att falla rakt ner, säg att något skulle hända, typ att motorerna skulle dö plötsligt (är detta vanligt i olyckor? vad annars skulle kunna utlösa stopp?), skulle planet kunna glida hela vägen ner och fortfarande kunna hanteras eller skulle det kunna falla rakt ner bara som det är? Kan man styra ett plan vars motorer dött?


Nej, ett flygplan trillar inte ner från himlen om motorerna skulle stanna. Det går fortfarande att manövrera och det går att landa (exempel Gimili glider, US Airways Flight 1549, Thomson 263). Visst förekommer det att motorer stannar, men det är ovanligt.
#3533 2012-01-23, 01:53
Att en motor stannar är ytterst ovanligt. Risken att fler än en motor stannar av sig själv under samma flygning är nog närmast obefintlig. Flygplan ska klara motorbortfall på en motor (Skulle tippa att B747 kan klara sig på två motorer?).

Ursprungligen postat av kakraaw

En sak jag har tänkt på som skulle underlätta otroligt mycket när man flyger och är lite ängslig är om piloten skulle ropa ut typ "hej vi närmar oss det här och det här så det kan hända att vi skakar i 20 minuter, det är ingen fara", bara så man vet. Nu har jag iofs nästan bara flugit med Ryanair så det kanske redan görs på "riktiga" airlines, men jag tror det skulle göra mycket.

När jag flugit i lite mera turbulenta områden så har piloterna tänt säkerhetsbältsskylten och ropat ut i god tid att det kan bli lite hoppigt. Senast var det med Ryanair.
#3534 2012-01-23, 08:59
m99
Ursprungligen postat av Blorkum

Skulle tippa att B747 kan klara sig på två motorer?


Jo klarar sig på 2 motorer. Lite beroende på flygfas etc. Fullastad efter start är tex ett dåligt tillfälle..
#3535 2012-01-23, 23:07
kakraaw
Ursprungligen postat av xituno
Nej, ett flygplan trillar inte ner från himlen om motorerna skulle stanna. Det går fortfarande att manövrera och det går att landa (exempel Gimili glider, US Airways Flight 1549, Thomson 263). Visst förekommer det att motorer stannar, men det är ovanligt.


Åh okej det är lugnande! Jag vet att det låter löjligt men man vet ju aldrig, det är trots allt en enorm maskin som flyger omkring, det är svårt att fatta när man inte sitter med de tekniska kunskaperna om hur det faktiskt går till.
#3536 2012-01-25, 18:00
Full.Throttle
Kanske lite Off Topic men vad färdas ni piloter i på marken? Dvs bil, motorcykel osv.
Eller kanske på vattnet?
#3537 2012-01-25, 19:02
SilentVictory
Ursprungligen postat av kakraaw
Åh okej det är lugnande! Jag vet att det låter löjligt men man vet ju aldrig, det är trots allt en enorm maskin som flyger omkring, det är svårt att fatta när man inte sitter med de tekniska kunskaperna om hur det faktiskt går till.

Och det mest fantastiska är att hela vikten bärs upp av de små vingarna som sticker ut på sidorna
#3538 2012-01-29, 20:03
vilketnamneledigt
Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
Varför kan man bli röd i ansiktet/om kinderna när man flyger? När jag flög till London i somras så blev jag det och kände mig även varm.

En annan sak var att när jag kollade ut genom fönstret och sedan vände tillbaka huvudet mot stolen framför så blev jag jätteyr. Vet inte om det hade med min rädsla att göra eller om det var av någon annan orsak? Är lite paranoid, hehe.


Nu kanske jag vet vad det kan vara. Förra veckan satt vi i en liten gymnastiksal och det var dåligt med luft (kändes så iaf). Då fick jag ont i huvudet och kände mig yr sådär när jag vände mig om precis som när jag flög. Är ju inte helt säker på att det är därför men det känns ganska ofta så att de där sakerna i näsan svullnar upp och jag blir yr och får ont i huvudet. Tror det kan vara det som hände när jag flög men jag vet inte riktigt vad det orsakas av egentligen.. Man vill ju inte riskera att svimma eller så uppe i luften?

Tror ni jag skulle klara att flyga långflygningar med detta probelm i så fall? Vill jättegärna åka till Los Angeles.
#3539 2012-02-04, 15:09
svampdamp
Detta hör väl inte riktigt till ämnet men vill inte starta en ny tråd.
Finns det bra spottingplatser på Arlanda där man kan åskåda dessa gigantiska konservburkar komma och flyga över en?

Vet ju att det finns ett ställe vid informationsskylten vid Arlanda men tycker det är så långt bort från själva banan.
#3540 2012-02-04, 16:17
Extrans
Ursprungligen postat av svampdamp
Detta hör väl inte riktigt till ämnet men vill inte starta en ny tråd.
Finns det bra spottingplatser på Arlanda där man kan åskåda dessa gigantiska konservburkar komma och flyga över en?

Vet ju att det finns ett ställe vid informationsskylten vid Arlanda men tycker det är så långt bort från själva banan.



Svensk Flyghistorisk Förening har tillsammans med LFV uppfört en spotterpaviljong strax före tröskeln till 19L. Det finns även lite andra platser runtom flygplatsen. Kolla denna länken och se om det är något av intresse. http://www.flyghistoria.org/spotterpaviljong.htm