Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3637 2012-05-11, 20:41
ksv
Ursprungligen postat av Nilli
Är ffa livrädd vid starten, som så många andra skrivit känns det som man inte ska orka upp eller dimpa ner igen...
Vid start använder man normalt aldrig full motoreffekt. Man väljer istället att accelerera långsammare och utnyttja banans längd för att på så sätt minska motorslitaget.
Så om du tycker att det känns oroväckande segt i starten, ska du veta att piloterna har rätt mycket kraft kvar att ta ut om de skulle känna att de behöver gasa på.

Ursprungligen postat av Nilli
Tips på hur jag kan tänka istället, ljud att veta om osv?
Jag tror du kommer få svar på det mesta om du plöjer igenom tråden.

Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Den värsta upplevelsen hittills var när jag flög från México till London, precis efter vi lämnat USAs östkust så ser jag stora blixtar en 2-300 meter bort..
Blixtarna var förmodligen snarare några mil bort - om det nu var åskblixtar du såg.

Åskoväder upplevs alltid som mycket närmre än de egentligen är i mörker, men med hjälp av flygplanets väderradar har man bra koll på avstånden.
#3638 2012-05-11, 20:51
Nilli
Hörni tack
Imorgon är det dags och det är väl bara ta tjuren vid hornen... Känns skönt att höra en verksam pilot berätta om saker och ting och ska verkligen försöka tänka på det när jag sitter där

Puhh...
#3639 2012-05-16, 20:50
slaffe
Underbar tråd! Läste den för ett bra tag sedan! Men nu till min fråga!
Flög till New York förra veckan och kom hem igår! Hela flygningen gick jättebra, allt var tyst och lugnt. Men mitt utanför Grönland så började piloten rusa motorerna något fruktansvärt, hastigheten ökade inte, ej heller höjden (kan ju läsa av det i panelerna i sätet framför) Varför gör man såhär? Och vad gör man?

Det vrålade så som det kan göra vid start, när dem gasar på något fruktansvärt. Hela inredningen skorrade och levde fan, jag tänkte jaha, är det dessa människor jag ska dö med här och nu. Men så var det ju givetvis inte.

Edit: Glömde även tillägga att det står i Airbus A330 att max farten är runt 870~ När vi åkte hem låg vi mellan 920-990km/h, Varför? Piloten sa även: Vi kommer anlända ca 40minuter tidigare för idag har vi bra fart! Tyckte det lät roligt.

Vore guld med ett svar på denna frågan!
#3640 2012-05-16, 21:56
DieTrolle
"Glömde även tillägga att det står i Airbus A330 att max farten är runt 870~ När vi åkte hem låg vi mellan 920-990km/h, Varför? Piloten sa även: Vi kommer anlända ca 40minuter tidigare för idag har vi bra fart! Tyckte det lät roligt."

Ni hade förmodligen en bra medvind på vägen hem
Det går jetströmmar på norra och södra halvklotet som går från väster mot öster och som flygbolagen gärna använder för att spara både tid och pengar.

Hänger på och ställer två följdfrågor.
- Blir det mer turbulens då man har hittat en bra jetström?
- Låt oss säga att man har en medvind på 100km/h. På ett ungefär hur mycket påverkar det flyghastigheten?
#3641 2012-05-16, 23:15
pilot
Ursprungligen postat av DieTrolle

Hänger på och ställer två följdfrågor.
- Blir det mer turbulens då man har hittat en bra jetström?
- Låt oss säga att man har en medvind på 100km/h. På ett ungefär hur mycket påverkar det flyghastigheten?


I regel så brukar det alltid vara lite turbulens i samband med en jetström. Gäller att hitta en bra höjd där man har bra med medvind men samtidigt bekvämt för passagerarna.

Om du har 100km/h medvind så flyger du 100km/h fortare än i ingen vind. Svårare än så är det inte
Tyvärr så funkar det åt andra hållet också. Om du har 100km/h motvind flyger du lika mycket långsammare över marken.
#3642 2012-05-17, 22:45
slaffe
Ursprungligen postat av slaffe
Underbar tråd! Läste den för ett bra tag sedan! Men nu till min fråga!
Flög till New York förra veckan och kom hem igår! Hela flygningen gick jättebra, allt var tyst och lugnt. Men mitt utanför Grönland så började piloten rusa motorerna något fruktansvärt, hastigheten ökade inte, ej heller höjden (kan ju läsa av det i panelerna i sätet framför) Varför gör man såhär? Och vad gör man?

Det vrålade så som det kan göra vid start, när dem gasar på något fruktansvärt. Hela inredningen skorrade och levde fan, jag tänkte jaha, är det dessa människor jag ska dö med här och nu. Men så var det ju givetvis inte.

Vore guld med ett svar på denna frågan!


Ingen?
#3643 2012-05-18, 15:15
madtop
Ursprungligen postat av slaffe
Underbar tråd! Läste den för ett bra tag sedan! Men nu till min fråga!
Flög till New York förra veckan och kom hem igår! Hela flygningen gick jättebra, allt var tyst och lugnt. Men mitt utanför Grönland så började piloten rusa motorerna något fruktansvärt, hastigheten ökade inte, ej heller höjden (kan ju läsa av det i panelerna i sätet framför) Varför gör man såhär? Och vad gör man?

Det vrålade så som det kan göra vid start, när dem gasar på något fruktansvärt. Hela inredningen skorrade och levde fan, jag tänkte jaha, är det dessa människor jag ska dö med här och nu. Men så var det ju givetvis inte.

Edit: Glömde även tillägga att det står i Airbus A330 att max farten är runt 870~ När vi åkte hem låg vi mellan 920-990km/h, Varför? Piloten sa även: Vi kommer anlända ca 40minuter tidigare för idag har vi bra fart! Tyckte det lät roligt.

Vore guld med ett svar på denna frågan!


Man försöker att hålla en jämn fart genom luften. Förändringar i vind gör att de måste ha mer eller mindre motoreffekt. Så en förändring av gaspådrag betyder bara att vinden har förändrats.

Maxfarten som anges är "fart genom luften" medan det du såg på infoskärmarna troligtvis är "fart över marken" (mätt med GPS). Förenklat kan man säga att skillnaden är medvinden.

En rent teoretisk ytterlighet är om du har en motvind på 870km/h. Din fart genom luften är då 870 km/h men din fart över marken är noll. Dvs du flyger så snabbt som planet klarar av men du rör dig inte relativt marken.
#3644 2012-05-21, 09:06
Justice7
Ett par snabba frågor :

Finns det piloter/flygvärdinnor som är flygrädda? Jag vet att frågan är helt efterbliven men det kan ju rent teoretiskt vara så att man tog jobbet för att man "måste".

Har det i historien funnits någon pilot som har fått psykiskt sammanbrott och medvetet kraschat ett plan? I trafiken har det hänt massor med gånger att en förare får en psykos och medvetet kraschar.

Händer det att folk svimmar av rädsla på plan?
#3645 2012-05-21, 11:31
bijjer
Ursprungligen postat av Justice7
Ett par snabba frågor :

Finns det piloter/flygvärdinnor som är flygrädda? Jag vet att frågan är helt efterbliven men det kan ju rent teoretiskt vara så att man tog jobbet för att man "måste".


Jadå. Jag har själv inte behövts uppleva det på jobbet, men kollegor har berättat att de haft flygrädda personer med i besättningen, framförallt i kabinen. Dessa personer överkommer alltsomoftast all sin rädsla relativt snabbt men de som inte gör det brukar ganska snart sluta jobba med flyg.

Ursprungligen postat av Justice7
Har det i historien funnits någon pilot som har fått psykiskt sammanbrott och medvetet kraschat ett plan? I trafiken har det hänt massor med gånger att en förare får en psykos och medvetet kraschar.


Ja, det finns exempel på detta. Egyptair 990
1999 är ett exempel, även om det råder delade meningar om vad som faktiskt hände. Ett annat exempel är en Fedex-flight 1994 där en pilot som fått sparken fick ett psykiskt sammanbrott och försökte "kapa" planet.

Ursprungligen postat av Justice7
Händer det att folk svimmar av rädsla på plan?

Ja, flygrädsla kan ta väldigt många olika former och det är viktigt att kabinpersonalen är väl utbildade i att kunna skilja på flygrädsla och t.ex. alkohol- eller drogmissbruk för att kunna hjälpa passageraren på rätt sätt.
#3646 2012-05-21, 19:53
Justice7
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14858564.ab

Kan detta hända på "riktiga" flygplan?
#3647 2012-05-21, 20:02
gudadottir
Ursprungligen postat av Justice7
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14858564.ab

Kan detta hända på "riktiga" flygplan?


Riktiga flygplan? Det där är ju ett riktigt flygplan, byggd i Sverige.
#3648 2012-05-21, 21:07
Aftonbladet... suck.


Vad föredrar man? Att man stänger av motorn och landar eller kör på med felindikering och riskerar att förstöra motorn och i värsta fall t.ex. utlösa en motorbrand.