Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3649 2012-05-21, 21:26
madtop
Ursprungligen postat av Justice7
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14858564.ab

Kan detta hända på "riktiga" flygplan?


Flygplanet i fråga var ett "riktigt" flygplan, det var en SAAB 2000.
Ett tvåmotorigt passagerarplan som gick i riktig reguljär trafik mellan Vasa och Arlanda.

Och för att svar på din fråga om det kan hända så är svaret ja.
Det är dessutom inte alls ovanligt att man då och då tvingas stänga av en motor, det händer nästan dagligen att något plan någonstans i världen tvingas stänga av en motor.

Men det är på inget sätt speciellt farligt eller märkvärdigt.
Planen är helt enkelt konstruerade för att kunna flyga med en motor mindre - det är just därför de har fler motorer. Ett tvåmotorigt plan klarar att flyga med en motor, en fyrmotorigt klarar att flyga med 3 (tom 2).

Det jobbiga är väl om ett enmotorigt plan får fel på en motor - då kan det krisa.
#3650 2012-05-22, 08:14
Justice7
Vad är det värsta som kan hända på ett plan? Brand? Terrorister?
Vad är det farligaste dvs.
#3651 2012-05-22, 12:29
xituno
Ursprungligen postat av Justice7
Vad är det värsta som kan hända på ett plan? Brand? Terrorister?
Vad är det farligaste dvs.


Det värsta som kan inträffa är att man kraschar och alla dör.
Spoiler:
...och orsaken till kraschen kan bero på många olika saker, till exempel kollision med annat flygplan/raket/missil/byggnad/berg/etc, eller att en bomb sliter sönder för mycket. Jag vet inte hur lämpligt det är att i en tråd för flygrädda fortsätta räkna upp saker som kan gå fel under flygningen.
#3652 2012-05-22, 14:50
JedanProblem
Ursprungligen postat av bijjer
Ja, flygrädsla kan ta väldigt många olika former och det är viktigt att kabinpersonalen är väl utbildade i att kunna skilja på flygrädsla och t.ex. alkohol- eller drogmissbruk för att kunna hjälpa passageraren på rätt sätt.


Låter som bra service - har man tur så kanske man får lite gräs på nästa tur så att man kan slappna av och bli lite fnissig.

Till er piloter här inne, det skulle vara kul att veta hur många av er som antingen själva har varit med om ett allvarlig tillbud, eller känner någon pilotkollega som har varit med om något motsvarande.

Med allvarligt så menar jag något i stil med en krasch. Det måste väl vara en relativt liten värld ändå som pilot.. Nog är det väl lite så att alla känner alla, om man är baserade i samma region? Och det kraschar ju plan ibland, så nog borde man väl känna någon?
#3653 2012-05-22, 20:23
Powerless1
Ursprungligen postat av JedanProblem

Med allvarligt så menar jag något i stil med en krasch.
Det beror ju lite på vad du menar med krasch. Jag har skrivit en haverirapport en gång och det beror mest på att man rapporterar saker som påverkar flygsäkerheten för att om möjligt undvika upprepningar. Jag taxade på marken och noshjulet åkte ned i en grop så att propellern slog i.

Sen har jag en gång sett ett flygplan landa så hårt så noshjulet med infästning brast. Det räknas också som haveri men ingen kom till skada.
#3654 2012-05-23, 07:27
Flygincidenter händer ju dagligen vilket man bla kan läsa om här: http://avherald.com/ (ingen bra sida för den flygrädde). Men har storleken betydelse när det gäller säkerheten?
Jag gillar inte att åka med små eller väldigt stora plan. B747 samt A380 undviker jag i största mån. Mina favoriter är B777 och A330, A340. Men som sagt hur skiljer sig säkerheten när det kommer till storlek?
#3655 2012-05-23, 08:37
Justice7
Ibland får ju passagerare psykbryt (av rädsla) på plan, t.e.x. : http://www.youtube.com/watch?v=XxtyisoNBaI&feature=related


Hur hanterar man dessa passagerare? Har flygvärdinnorna några piller dom kan ge denna typ av passagerare eller vad gör dom?
#3656 2012-05-23, 09:43
ksv
Ursprungligen postat av JedanProblem
Till er piloter här inne, det skulle vara kul att veta hur många av er som antingen själva har varit med om ett allvarlig tillbud, eller känner någon pilotkollega som har varit med om något motsvarande.

Med allvarligt så menar jag något i stil med en krasch. Det måste väl vara en relativt liten värld ändå som pilot.. Nog är det väl lite så att alla känner alla, om man är baserade i samma region? Och det kraschar ju plan ibland, så nog borde man väl känna någon?
Trafikflygplan kraschar så oerhört sällan, så där känner jag inte någon som upplevt det.
De enda stora haverierna med civilt trafikflyg vi haft i Sverige i modern tid är Gottröra 1991 och Oskarshamn 1989 och där känner/kände jag inte någon av de inblandade.


Privatflyg är förstås en annan sak, men det är kanske inte riktigt vad tråden handlar om.


Ursprungligen postat av Justice7
Ibland får ju passagerare psykbryt (av rädsla) på plan, t.e.x. : http://www.youtube.com/watch?v=XxtyisoNBaI&feature=related


Hur hanterar man dessa passagerare? Har sköterskerna några piller dom kan ge denna typ av passagerare eller vad gör dom?
Blir situationen svår att kontrollera har man handbojor att ta till.
Det ser ju faktiskt ut som att de håller på och ska binda fast killen i stolen med handfängsel av plast (grova buntband) där.
#3657 2012-05-23, 20:51
EMLN
Hur påverkar flygbolagens svåra ekonomiska läge flygsäkerheten? Blir det så att även de bolag man föreställer sig är seriösa kanske försöker spara någon krona på saker även om följden blir minskad säkerhet?

Själv flyger jag alltid med sas, de känns på nåt sätt tryggast (och så har det nästan blivit en tvångstanke att jag inte kan flyga med andra)
Men sas verkar ju värst drabbad av alla bolag nästan. Enorma förluster första kvartalet 2012. Fixar de verkligen att hålla säkerheten numera?? :'(
#3658 2012-05-23, 21:11
Fiiskar
Ursprungligen postat av EMLN
Hur påverkar flygbolagens svåra ekonomiska läge flygsäkerheten? Blir det så att även de bolag man föreställer sig är seriösa kanske försöker spara någon krona på saker även om följden blir minskad säkerhet?

Själv flyger jag alltid med sas, de känns på nåt sätt tryggast (och så har det nästan blivit en tvångstanke att jag inte kan flyga med andra)
Men sas verkar ju värst drabbad av alla bolag nästan. Enorma förluster första kvartalet 2012. Fixar de verkligen att hålla säkerheten numera?? :'(


Så länge man håller sig till de stora seriösa bolagen.

Sas, lufthansa, KLM etc...

Däremot ska man hålla sig borta från tredjevärldens bolag, men bevisligen också vissa ryska.
#3659 2012-05-25, 01:51
Ursprungligen postat av EMLN
Hur påverkar flygbolagens svåra ekonomiska läge flygsäkerheten? Blir det så att även de bolag man föreställer sig är seriösa kanske försöker spara någon krona på saker även om följden blir minskad säkerhet?

Själv flyger jag alltid med sas, de känns på nåt sätt tryggast (och så har det nästan blivit en tvångstanke att jag inte kan flyga med andra)
Men sas verkar ju värst drabbad av alla bolag nästan. Enorma förluster första kvartalet 2012. Fixar de verkligen att hålla säkerheten numera?? :'(

http://www.gp.se/ekonomi/1.953086-fler-flygbolag-i-kris
"Myndigheten har befogenhet att göra långtgående granskningar och kan begära ut kontoutdrag och redovisning av förfallna skulder."
#3660 2012-05-26, 00:00
SilentVictory
Ursprungligen postat av Fiiskar
Så länge man håller sig till de stora seriösa bolagen.

Sas, lufthansa, KLM etc...

Däremot ska man hålla sig borta från tredjevärldens bolag, men bevisligen också vissa ryska.

Jo visst är det så, men Air France verkar inte vara allt för duktiga i sin utbildning.

Dels har vi ju AF447 som gick i backen till viss del av bristande kunskap hos piloterna, och inte för så längesedan var det ju en A340 som fick överfartslarm uppe i luften där inte piloterna visste vad de skulle göra, utan drog spaken rakt bakåt i 6 sekunder, vilket inte är så smart på de höjderna.
De hade inte kunskap om vad de skulle göra för att häva larmet på rätt sätt.

Kan läsas mer här http://www.flightglobal.com/news/articles/a340-zoom-climb-inquiry-backs-...

Man kan ju börja fundera lite på vad som verkligen försiggår hos AF, de verkar ju ha stora problem med att träna sina piloter.
Kan mycket väl orsaka ytterligare en AF447 liknande olycka om det inte blir bättre.