Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3685 2012-06-04, 21:03
SilentVictory
Ursprungligen postat av Pascal
Jag lägger in denna post i en spoiler då extremt flyggrädda kanske inte skall läsa den, men kanske kan den vara av intresse för andra.

Spoiler:
Incidenter med flyg händer dagligen, men väldigt sällan så involverar de dödsoffer. Här är sida som dagligen uppdateras om olika incidenter, små som stora. http://avherald.com/

Fast det där är knappast någonting, cirka 6 incidenter på en dag som rapporteras på sidan, så slår du det mot alla de 100.000 flygningar som sker varje dag.

Där är knappast något att höjs på ögonbrynen för.
Sker nog ännu mer incidenter än vad som rapporteras där, men ingenting som är fara för något liv.
#3686 2012-06-04, 22:23
xituno
Ursprungligen postat av Justice7
Vad ska man vara mest rädd för om man är flygrädd?
Förstår att det låter diffust men är det terrorister? Vinge som knäcks? Full pilot? Dåligt väder?


Vad du ska vara mest rädd för?
Jag kanske tolkar dig fel, men man brukar ju inte välja vad man ska vara rädd för.
Du kanske menar var den största risken är att något ska gå allvarligt fel?
1. Att du skadas i trafiken till eller från flygplatsen.
2-999. (saknas)
1000. Start eller landning.
#3687 2012-06-04, 22:34
Ursprungligen postat av SilentVictory
Fast det där är knappast någonting, cirka 6 incidenter på en dag som rapporteras på sidan, så slår du det mot alla de 100.000 flygningar som sker varje dag.

Där är knappast något att höjs på ögonbrynen för.
Sker nog ännu mer incidenter än vad som rapporteras där, men ingenting som är fara för något liv.

Det har du säkert helt rätt i, men då kanske du kan rekommendera en bättre sida som publicerar dagsfärsk-information då jag är genuint intresserad av vissa incidenter.
#3688 2012-06-05, 09:05
Justice7
Ursprungligen postat av xituno
Vad du ska vara mest rädd för?
Jag kanske tolkar dig fel, men man brukar ju inte välja vad man ska vara rädd för.
Du kanske menar var den största risken är att något ska gå allvarligt fel?
1. Att du skadas i trafiken till eller från flygplatsen.
2-999. (saknas)
1000. Start eller landning.


Exakt,
Kan du precisera det med start/ladning?
#3689 2012-06-05, 16:20
SilentVictory
Ursprungligen postat av Pascal
Det har du säkert helt rätt i, men då kanske du kan rekommendera en bättre sida som publicerar dagsfärsk-information då jag är genuint intresserad av vissa incidenter.

Många incidenter går antagligen inte ut de vägarna, som du ser så är det lite mer "allvarliga" saker som rapporteras där.
#3690 2012-06-05, 16:21
SilentVictory
Ursprungligen postat av Justice7
Exakt,
Kan du precisera det med start/ladning?

Största risken är ju just under start resp. landningen.
Går något fel så är det just där.
#3691 2012-06-06, 00:06
madtop
Ursprungligen postat av Pascal
Det har du säkert helt rätt i, men då kanske du kan rekommendera en bättre sida som publicerar dagsfärsk-information då jag är genuint intresserad av vissa incidenter.



Aviation-Herald är bra.
Två andra bra källor:
#3692 2012-06-06, 02:01
xituno
Ursprungligen postat av Justice7
Exakt,
Kan du precisera det med start/ladning?


De närmsta minuterna precis efter starten, och de sista minuterna innan man landat är de farligaste delarna av en flygning. Till exempel befinner man sig nära marken så att man har mindre eller ingen chans att åtgärda de fel som eventuellt inträffar.

Jag tror det finns en länk i tråden till en bild som visar riskerna vid olika faser av flygningen. Ledsen, men jag orkar inte leta upp den just nu d jag är för trött.
#3693 2012-06-07, 13:05
Justice7
För att vara med om en flygolycka ska man statistiskt åka flyg varje dag i 30.000 år om ni förstår den konstiga formuleringen.
Men har två andra frågor.
Hur många passagerarplan i världen lyfter varje dag? 1000 - 10.000? - 100.000?
Ni vet när ett flygplan tar "sats" och börjar lyfta, hur lång tid tar det (ungefär/ i snitt) innan den är "rak" uppe i luften, dvs lamporna stängs av e.t.c.
#3694 2012-06-07, 15:53
madtop
Ursprungligen postat av Justice7

Hur många passagerarplan i världen lyfter varje dag? 1000 - 10.000? - 100.000?
Ni vet när ett flygplan tar "sats" och börjar lyfta, hur lång tid tar det (ungefär/ i snitt) innan den är "rak" uppe i luften, dvs lamporna stängs av e.t.c.


Jag tror man brukar räkna med 100000 passagerarplan per dygn.
En ganska häftigt exempel:
http://www.flixxy.com/scheduled-airline-flights-worldwide.htm

Häftigt att se de transatlantiska flygen, först åker de från USA till Europa för att sedan åka åt andra hållet. Och Afrika är nästan tomt.
#3695 2012-06-07, 20:42
Ursprungligen postat av madtop
Jag tror man brukar räkna med 100000 passagerarplan per dygn.
En ganska häftigt exempel:
http://www.flixxy.com/scheduled-airline-flights-worldwide.htm

Häftigt att se de transatlantiska flygen, först åker de från USA till Europa för att sedan åka åt andra hållet. Och Afrika är nästan tomt.


Jag tror inte ens det där är alla, det där är om jag minns rätt baserat på FR24 som enbart tar upp ADS-B-transpondrar, vilket inte alla flyg har. Slänger man dessutom på GA-flyg på det där ökar trafiken markant (åtminstone över land, atlanten är nog inte så påverkad).
#3696 2012-06-07, 20:49
Vilken flygplanstyp är det säkrast att åka med?

Givetvis så är det många faktorer som spelar in, men låt oss säga att det håller internationell standard när det gäller service osv.