Ursprungligen postat av Kein
Varför säger inte piloterna till när de påbörjar inflygningen? Definieras inflygning olika eller?
Vissa säger till med 30 min kvar då de börjar gå ner långsamt. Andra har påbörjat inflygningen 40 min (och säger att de börjar inflygningen 10 min innan landning) innan landning, dvs dragit ner varvtalen och börjat "glidflyga" nedåt långsamt istället för att gå ner i "trappa". En annan körde på en rätt tuff sänkning av planet och sedan kom "inflygningen är sedan ett tag påbörjad, vi landar om 5 min".
Anledningen till att jag frågar är för att det ibland kan kännas lite obehagligt när man tror det är långt kvar till landning så drar de plötsligt av motorerna och vinklar planet nedåt, tar ju ett tag innan man vet om det verkar vara en inflygning eller om man ska störta.. I övrigt gillar jag inflygningarna som påbörjas tidigt och lutar planet nedåt så att det blir en "jämn" inflygning snarare än en som sker som i en trappa
Igår när jag flög så meddelades att "vi nu börjar gå nedåt mot arlanda" cirka 25-30 min innan landning, med en uppdatering 10 min landning att man skulle sätta på sig bältet. Det var dock en rätt pratglad kapten då han till och med meddelade att "vi fortfarande stiger och har cirka 3000m kvar till marschhöjd", för att sedan meddela när den var nådd
Så det här med att meddela när man börjar inflygning mm verkar ju enbart bero på hur pratglad piloten är..
Annan fråga:
Hur snabbt skulle passagerarna underättas om något eventuellt fel? Som jag varit inne på tidigare så kan det ibland vara lite läskigt om varvtalen på motorerna dras ned och man börjar sjunka utan någon info om att det är en inflygning de håller på med. Kan det, låt säga, pågå en sänkning i 10 min för att sedan få information om att det är tekniskt fel på motorerna och att man ska nödlanda? Eller kan man andas ut om man inte fått någon info 1-2 min efter att de "dragit ned lite på motorerna"?
Jag förstår att piloterna kanske vill ha lite tid på sig att försöka lösa problemet och inte skapa panik på direkten..
Vi kör en till:
Hur mycket skiljer sig "kaptensidan" från "styrmansidan" i cockpit?