Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3817 2012-07-17, 12:34
Hur funkar det med rutiner/checklistor med en pilot borta? Finns det färdiga rutiner för hur saker ska göras med bara en fungerande pilot eller måste den kombinera rutinerna för båda piloterna? Eller tar man in någon från kabinbesättningen som bekräftar/kontrollerar pilotens aktiviteter, tänker inte på just hur flygplanet körs utan mer på att exempelvis se att hjulen är ute?
#3818 2012-07-17, 13:55
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av ksv
Man landar normalt sett direkt.
Flygplan är designade att flygas av två personer och alla rutiner är utformade efter detta, så med en pilot inkapaciterad har man inte bara förlorat en säkerhetsbarriär, utan ökar dessutom belastningen på den kvarvarande piloten.

Du kan jämföra det med ett motorbortfall. Det går visserligen att fortsätta flygningen på en motor, men man landar ändå genast av säkerhetsskäl. Man har normalt alltid 2-3 av alla viktiga system. Är man nere på sista har man inte längre något i backup.

Och över Atlanten är ni fler?
#3819 2012-07-17, 16:01
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Och över Atlanten är ni fler?

Ingen aning, men att man är över Atlanten behöver inte innebära att man är långt från närmsta användbara flygplats.
Gissar att frågan snarare handlar om det där ETOPS (stavning?) som, slarvigt uttryckt, handlar om tvåmotoriga flyg som har långt till närmsta flygplats?
#3820 2012-07-17, 18:49
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Neksnor
Ingen aning, men att man är över Atlanten behöver inte innebära att man är långt från närmsta användbara flygplats.
Gissar att frågan snarare handlar om det där ETOPS (stavning?) som, slarvigt uttryckt, handlar om tvåmotoriga flyg som har långt till närmsta flygplats?

Atlanten är mest vatten vad jag kan se och det var om pilotbortfall
#3821 2012-07-17, 18:53
sooley
Skall flyga till Spanien imorgon med Ryanair, har aldrig varit rädd för att flyga men är jävligt rädd denna gången, så vitt jag vet har Ryanair inte haft några krascher, är det sant? Är de bra? Säkra planer? :'(
#3822 2012-07-17, 19:00
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur funkar det med rutiner/checklistor med en pilot borta? Finns det färdiga rutiner för hur saker ska göras med bara en fungerande pilot eller måste den kombinera rutinerna för båda piloterna? Eller tar man in någon från kabinbesättningen som bekräftar/kontrollerar pilotens aktiviteter, tänker inte på just hur flygplanet körs utan mer på att exempelvis se att hjulen är ute?
Den kvarvarande piloten får göra jobbet ensam.
Däremot avdelar man någon från kabinbesättningen till cockpit för handräckning av inflygningskort och hjälp att läsa checklistor.

Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Och över Atlanten är ni fler?
Nej, inte av den anledningen.
Däremot förekommer det hos en del flygbolag att man har tre piloter på långflygningar för att kunna turas om att vila.
#3823 2012-07-17, 19:06
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av ksv
Den kvarvarande piloten får göra jobbet ensam.
Däremot avdelar man någon från kabinbesättningen till cockpit för handräckning av inflygningskort och hjälp att läsa checklistor.

Nej, inte av den anledningen.
Däremot förekommer det hos en del flygbolag att man har tre piloter på långflygningar för att kunna turas om att vila.


Så det kan vara 2 över Atlanten och blir problem om en blir inkurant.
#3824 2012-07-17, 19:26
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Att köra bil känns säkrare men är osäkrare. Bussar som nu har bälten har karosser som inget tål. Tåg verkar säkert men har inga bälten än, dags för det?


Om man åker med SJ så är chansen stor att man dör av all väntan, så då skulle jag hellre flyga
#3825 2012-07-17, 21:42
Ursprungligen postat av sooley
Skall flyga till Spanien imorgon med Ryanair, har aldrig varit rädd för att flyga men är jävligt rädd denna gången, så vitt jag vet har Ryanair inte haft några krascher, är det sant? Är de bra? Säkra planer? :'(


Ryanair följer samma regler som alla andra flygbolag som flyger inom EU och är därför minst lika säkra som vanliga traditionella flygbolag. De har inte heller varit inblandade i några större olyckor. Flygbolag som inte följer säkerhetsrutiner och liknande blir väldigt snabbt av med sina driftstillstånd och får inte längre flyga över EU-territorium.
#3826 2012-07-19, 11:08
Kein
Ursprungligen postat av Kein
Varför säger inte piloterna till när de påbörjar inflygningen? Definieras inflygning olika eller?

Vissa säger till med 30 min kvar då de börjar gå ner långsamt. Andra har påbörjat inflygningen 40 min (och säger att de börjar inflygningen 10 min innan landning) innan landning, dvs dragit ner varvtalen och börjat "glidflyga" nedåt långsamt istället för att gå ner i "trappa". En annan körde på en rätt tuff sänkning av planet och sedan kom "inflygningen är sedan ett tag påbörjad, vi landar om 5 min".

Anledningen till att jag frågar är för att det ibland kan kännas lite obehagligt när man tror det är långt kvar till landning så drar de plötsligt av motorerna och vinklar planet nedåt, tar ju ett tag innan man vet om det verkar vara en inflygning eller om man ska störta.. I övrigt gillar jag inflygningarna som påbörjas tidigt och lutar planet nedåt så att det blir en "jämn" inflygning snarare än en som sker som i en trappa


Igår när jag flög så meddelades att "vi nu börjar gå nedåt mot arlanda" cirka 25-30 min innan landning, med en uppdatering 10 min landning att man skulle sätta på sig bältet. Det var dock en rätt pratglad kapten då han till och med meddelade att "vi fortfarande stiger och har cirka 3000m kvar till marschhöjd", för att sedan meddela när den var nådd

Så det här med att meddela när man börjar inflygning mm verkar ju enbart bero på hur pratglad piloten är..

Annan fråga:

Hur snabbt skulle passagerarna underättas om något eventuellt fel? Som jag varit inne på tidigare så kan det ibland vara lite läskigt om varvtalen på motorerna dras ned och man börjar sjunka utan någon info om att det är en inflygning de håller på med. Kan det, låt säga, pågå en sänkning i 10 min för att sedan få information om att det är tekniskt fel på motorerna och att man ska nödlanda? Eller kan man andas ut om man inte fått någon info 1-2 min efter att de "dragit ned lite på motorerna"?

Jag förstår att piloterna kanske vill ha lite tid på sig att försöka lösa problemet och inte skapa panik på direkten..

Vi kör en till:
Hur mycket skiljer sig "kaptensidan" från "styrmansidan" i cockpit?
#3827 2012-07-19, 12:04
mickes418
Något som slår mig är att Air France har en del mysko krascher som gör att man undrar hur de utbildar piloterna.

Ett exempel är 447, 358 2005 m.fl. Värst var något flyg i norra Afrika till Paris. Dimma med i princip ingen sikt och piloten kände sig stressad och körde ut kärran och påbörjade en takeoff utan klartecken från tornet. Slutade med en krasch då ett plan som landade blåste rakt in i planet. Air France känns lite osäkert för att vara ett västerländskt bolag.
#3828 2012-07-19, 14:32
Spoiler:
Ursprungligen postat av Kein
Igår när jag flög så meddelades att "vi nu börjar gå nedåt mot arlanda" cirka 25-30 min innan landning, med en uppdatering 10 min landning att man skulle sätta på sig bältet. Det var dock en rätt pratglad kapten då han till och med meddelade att "vi fortfarande stiger och har cirka 3000m kvar till marschhöjd", för att sedan meddela när den var nådd

Så det här med att meddela när man börjar inflygning mm verkar ju enbart bero på hur pratglad piloten är..

Annan fråga:

Hur snabbt skulle passagerarna underättas om något eventuellt fel? Som jag varit inne på tidigare så kan det ibland vara lite läskigt om varvtalen på motorerna dras ned och man börjar sjunka utan någon info om att det är en inflygning de håller på med. Kan det, låt säga, pågå en sänkning i 10 min för att sedan få information om att det är tekniskt fel på motorerna och att man ska nödlanda? Eller kan man andas ut om man inte fått någon info 1-2 min efter att de "dragit ned lite på motorerna"?

Jag förstår att piloterna kanske vill ha lite tid på sig att försöka lösa problemet och inte skapa panik på direkten..

Vi kör en till:
Hur mycket skiljer sig "kaptensidan" från "styrmansidan" i cockpit?


Måste ju bero helt på vad som är fel. Jag läste om en flight från London till Bangkok förra året som upptäckte punktering på ett (av två tror jag) noshjul efter start. Flög till Bangkok och landade, med brandbilar redo, utan att meddela passagerarna.

Då de kan vara bra att landa så lätt som möjligt om ett hjul är skadat så kan man ju lika gärna flyga vidare eftersom hjulet bara behövs vid landningen, att dumpa bränslet över Nordsjön är ju inte så nyttigt. Och passagerarna ska ju till Bankok så det är ju lika bra att flyga dit om man kan. Dessutom kan man ju förvarna att man behöver ett reservhjul om 12 timmar så att markorganisationen kan börja planera för att minska förseningar.