Ursprungligen postat av Neksnor
Kan man rent praktiskt byta till en intilliggande bana vid en sådan situation? Exempelvis Bangkoks gamla flygplats som har parallella banor med 400 meter mellan. Beror väl delvis på avstånd, men handlar det "bara" om att flytta planet i sidled eller måste man gräva i mer sekundära reglage?
Eller kan man med lite förvarning bromsa lite så att banan kanske hinner tömmas?
Måste ju bli jobbigt med go-around om det är kö med landande flyg.
Ifrån flygledningsperspektiv så är svaret oftast nej.
Att byta bana på så sätt kallas för "visual switch", delvis kräver det (som du nog hör) att man har visuell kontakt med banan och piloten bedömmer att man kan göra en switch på ett säkert sätt. Men det kräver också delvis att den andra banan är fri (vilket är sällsynt) och att man kan göra det med hänsyn till annan trafik. Du kan ha VFRtrafik i kontrollzonen som inte är separerad mot den andra banan, du kan ha trafik bakom som kommer att gå under separationsminima om planet innan oplanerat byter bana (även om jag medger att det nog inte är så vanligt). Det finns helt enkelt många faktorer som spelar in och sannolikt är svaret nej.
Att bromsa lite är sällan något som ger resultat, nu går jag ut på lite tunnare is så godtycklig pilot får gärna rätta mig om jag har fel men normalt flyger man med en approach-speed som är 5 knop över landningsfarten plus vindkorrigering. Man kan alltså minska bort 5 knop och gå till "minimum safe approach speed", du hör faktiskt i klippet att han ber dom minska farten. Vid 45 sekunder in så hör du "finnair 5 heavy reduce to your final approach speed please", då gör han just detta, ber piloten att minska farten till den lägsta möjliga.
Men ok du räknar på vad det ger så är det inte så mycket. Det tar ca 2 minuter och 30 sekunder från han ger instruktionne att minska tills go around. Om vi säger att dom minskade med 5 knop på den tiden så har man flugit ca 0.2 nautiska mil mindre än innan, det är alltså runt 400 meter man vinner, inte jättemycket med andra ord.
Sen är det också så att det här med att minska fart massor är inte heller något flygledare gärna gör, helt enkelt för att det skapar dominoeffekter som kan sprida sig långt långt ut från flygplatsen. Jag har träffat en flygledarstudent som sa att ifall du behöver minska ett plan från 180 till 160 knop "ett läge tidigare" (alltså på bas istället för på finalen, cirka 1-2 minuter innan) tar det dig ungefär en halvtimma innan du har återhämtat dig helt.
Exakt fart är ju ett sätt att hålla separationen noga och hålla bananvändandet högt, det må vara jobbigt för det enskilda planet men ur flygledningsperspektiv är det nog ofta bättre med en go around som skapar 1 minuts fördröjning i sekvensen än vad det är att sakta ner alla som kommer efter.
Om jag minns ska jag fråga om lite mer detaljer om visual switches från en av mina kontakter som jobbar på en större flygplats med två paralella banor, jag vet att dom gör det då och då så han har koll på exakt hur det funkar från flygledningsperspektivet.