Ursprungligen postat av anbo1987
Det enda jag vet är att man prioriterar flyg som har lågt med bränsle när det blir kö vid flygplatsen. Så det flygplan som har minst bränsle får landa först sen så tror jag resten serveras enligt ett first come first serve-system. Reservflygplatser får piloterna svara på, där har jag ingen aning
Njae du har typ rätt.
Det som gäller är first come first serve, men, man prioriterar flygningar i "urgency" och i nöd.
Ifall en pilot misstänker att man riskerar att landa utan allt reservbränsle kvar deklarerar man pan-pan, (urgency).
Ifall en pilot är säker på att man vid landing kommer ha börjat på sin final reserv deklarerar man mayday (nöd).
Flygledare kan inte veta hur mycket eller lite bränsle varje plan har, och det finns heller inte tid att fråga runt efter det. Ifall en pilot tror att man kan gå in på reserven ska man därför deklarera pan-pan, ifall man kommer att gå in på reserven deklarerar man mayday.
Det är pan-pan och mayday som ger dig prioritet, oavsett hur mycket eller lite bränsle det kan tänkas vara (planen kan ju ha olika alternates och bränna olika mycket av olika anledningar, vilket påverlar hur långt du kommer på samma bränsle). Det är med andra ord uthålligheten i tid och inte mängden bränsle i liter eller kilo som är intressant för flygledningen.