Ursprungligen postat av Jonas1968
Även om du är "bara" 150 mil från en flygplats så är det mycket längre än något passagerarflygplan kan glidflyga. Jag har för mig att ett vanligt passagerarflygplan kan glidflyga 17 gånger den höjd det befinner sig på. Ett plan som får totalt motorstopp på 17 mils höjd kan alltså glidflyga 17 mil. Att det sällan sker haverier mitt ute i Atlanten beror nog väldigt mycket på att det är vid start och landning som dom flesta tillbuden sker + att sannolikheten att ett flygplans samtliga motorer får motorstopp samtidigt är extremt låg. Ett passagerarflygplan har vanligtvis flera bränsletankar så sannolikheten att det skulle uppstå bränsleläckage i samtliga tankar samtidigt är nog nästan obefintlig.
Man brukar benämna ett flygplans förmåga att glidflyga som glidtal, dvs hur lång sträcka det glider per tappad höjd. Detta glidtal är olika för olika flygplan, men torde vara någotsånär lika för de vanligaste flygplanstyperna.
Här kan de som är intresserade läsa mer om de två vanligaste "glidflygs-incidenterna" med passagerarflygplan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_143
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236
Den sistnämnda behandlar just ett motorbortfall mitt ute på atlanten, pga av slut på bränsle dessutom. Ett läckage på höger sida ledde till att besättningen, ovetandes om läckan, pumpade över bränsle från den friska sidan till den läckande sidan. Planet glidflög ca 12 mil (landmil that is) och landade på Azorerna.