Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4033 2013-01-09, 18:20
timvim
Ursprungligen postat av Timpsiii
Spoiler:
Bara jag som är näst intill livrädd när det är en kvinnlig kapten? Flög senast i söndags med en kvinnlig kapten... VARJE GÅNG det sitter en kvinna till vänster där framme så beter sig alltid flygplanet annorlunda än de andra 99 gångerna när det inte är en tjej som är kapten, varför i hela friden är det så?
Det mesta känns annorlunda, stigningarna är annorlunda, sättet planet svänger och beter sig på (vilket hon förmodligen sköter), landingen, ja ALLT!

Skulle till NY med SAS, när jag fick höra att kaptenen var kvinnlig fick jag nästan panik, men jag lever trots allt så det lär ju inte vara något fel på dem. Det är något konstigt jag har fått för mig


Haha herregud... :| Planet beter sig annorlunda i ditt huvud...
#4034 2013-01-11, 04:41
Chris Jack
Ursprungligen postat av Jonas1968
Även om du är "bara" 150 mil från en flygplats så är det mycket längre än något passagerarflygplan kan glidflyga. Jag har för mig att ett vanligt passagerarflygplan kan glidflyga 17 gånger den höjd det befinner sig på. Ett plan som får totalt motorstopp på 17 mils höjd kan alltså glidflyga 17 mil. Att det sällan sker haverier mitt ute i Atlanten beror nog väldigt mycket på att det är vid start och landning som dom flesta tillbuden sker + att sannolikheten att ett flygplans samtliga motorer får motorstopp samtidigt är extremt låg. Ett passagerarflygplan har vanligtvis flera bränsletankar så sannolikheten att det skulle uppstå bränsleläckage i samtliga tankar samtidigt är nog nästan obefintlig.


Man brukar benämna ett flygplans förmåga att glidflyga som glidtal, dvs hur lång sträcka det glider per tappad höjd. Detta glidtal är olika för olika flygplan, men torde vara någotsånär lika för de vanligaste flygplanstyperna.

Här kan de som är intresserade läsa mer om de två vanligaste "glidflygs-incidenterna" med passagerarflygplan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_143
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Transat_Flight_236

Den sistnämnda behandlar just ett motorbortfall mitt ute på atlanten, pga av slut på bränsle dessutom. Ett läckage på höger sida ledde till att besättningen, ovetandes om läckan, pumpade över bränsle från den friska sidan till den läckande sidan. Planet glidflög ca 12 mil (landmil that is) och landade på Azorerna.
#4035 2013-01-11, 09:38
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det där kan vara det omognaste jag läst på Flashback. Alla piloter har samma utbildning vare sig de är unga, gamla, tjocka, smala, långa, korta, man eller kvinna.

Du kan sluta spela wiseguy redan nu... Ja det förstår jag väl att de har, men när man hör diverse händelser bakvägen om hur det egentligen går till på flygbolagen och vilka som får sätta sig bakom spakarna fast de egentligen inte ska få göra det så blir man lite skeptisk ibland. Inte bara riktat mot kvinnor då självklart..
#4036 2013-01-11, 13:07
PilotHockey
Ursprungligen postat av Timpsiii
Du kan sluta spela wiseguy redan nu... Ja det förstår jag väl att de har, men när man hör diverse händelser bakvägen om hur det egentligen går till på flygbolagen och vilka som får sätta sig bakom spakarna fast de egentligen inte ska få göra det så blir man lite skeptisk ibland. Inte bara riktat mot kvinnor då självklart..


Jag har aldrig hört något av de du beskriver. Jag arbetar inom branschen som just pilot.
#4037 2013-01-11, 15:09
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag har aldrig hört något av de du beskriver. Jag arbetar inom branschen som just pilot.

Då får du inte veta det eller så pågår det helt enkelt inget sånt där du jobbar. Är mycket nära bekanta med 10-tal piloter (A380 kaptener och flight training officers, 777 kaptener etc) på några av världens största flygbolag som brukar berätta hur det egentligen ligger till när vi äter middag tillsammans, rätt skrämmande att höra.
#4038 2013-01-11, 15:38
SilentVictory
Ursprungligen postat av Timpsiii
Du kan sluta spela wiseguy redan nu... Ja det förstår jag väl att de har, men när man hör diverse händelser bakvägen om hur det egentligen går till på flygbolagen och vilka som får sätta sig bakom spakarna fast de egentligen inte ska få göra det så blir man lite skeptisk ibland. Inte bara riktat mot kvinnor då självklart..

Är nog inte förvånad om det finns fler fall som den där svensken som flög utan giltig licens där ute.
Men att kvinnor skulle flyga annorlunda är ju bara hittepå, beter sig autopiloten annorlunda beroende på vem som flyger?
#4039 2013-01-11, 16:52
Extrans
Ursprungligen postat av Timpsiii
Då får du inte veta det eller så pågår det helt enkelt inget sånt där du jobbar. Är mycket nära bekanta med 10-tal piloter (A380 kaptener och flight training officers, 777 kaptener etc) på några av världens största flygbolag som brukar berätta hur det egentligen ligger till när vi äter middag tillsammans, rätt skrämmande att höra.


Måste nog tyvärr meddela att dina bekanta antagningen är kvinnohatare eller mytomaner, mest troligt båda. Kvinnor är definitivt inga sämre piloter än männen, snarare tvärt om.
#4040 2013-01-11, 17:07
Ursprungligen postat av Extrans
Måste nog tyvärr meddela att dina bekanta antagningen är kvinnohatare eller mytomaner, mest troligt båda. Kvinnor är definitivt inga sämre piloter än männen, snarare tvärt om.

Eftersom jag undrade om någon hade fått för sig samma tanke som mig, där folk inte svarade på frågan utan bara kommenterade det (varför ni gör det har jag ingen aning om), så kan vi släppa det nu.
Är ganska säker på att jag inte skrev någonstans att de personerna har sagt något om att kvinnor är sämre piloter. Men ja, folk med familjer (fruar, döttrar etc) som var bland de första i världen som blev kaptener på A380 är helt värdelösa och vet inte vad de pratar om.

Diskussion avslutad
#4041 2013-01-11, 17:25
PilotHockey
Ursprungligen postat av Timpsiii
Eftersom jag undrade om någon hade fått för sig samma tanke som mig, där folk inte svarade på frågan utan bara kommenterade det (varför ni gör det har jag ingen aning om), så kan vi släppa det nu.
Är ganska säker på att jag inte skrev någonstans att de personerna har sagt något om att kvinnor är sämre piloter. Men ja, folk med familjer (fruar, döttrar etc) som var bland de första i världen som blev kaptener på A380 är helt värdelösa och vet inte vad de pratar om.

Diskussion avslutad


Mig veterligen finns det i nuläget endast två svenskfödda piloter med typerating på A380. De blev intervjuade i höstas på nyhetsmorgon. Självklart kan någon blivit det sen dess men jag är tveksam. Givetvis kanske din bekante inte är svenskfödd.
#4042 2013-01-11, 17:46
Ursprungligen postat av PilotHockey
Mig veterligen finns det i nuläget endast två svenskfödda piloter med typerating på A380. De blev intervjuade i höstas på nyhetsmorgon. Självklart kan någon blivit det sen dess men jag är tveksam. Givetvis kanske din bekante inte är svenskfödd.

Tror knappast de ljuger om att de flyger A380, de är svenskfödda men har bott utomlands (där de även flyger) i över 20-25 år. Har försökt söka på nyhetsmorgon om intervjun men hittar den inte, du råkar inte ha den någonstans?
#4043 2013-01-11, 23:53
PilotHockey
Ursprungligen postat av Timpsiii
Tror knappast de ljuger om att de flyger A380, de är svenskfödda men har bott utomlands (där de även flyger) i över 20-25 år. Har försökt söka på nyhetsmorgon om intervjun men hittar den inte, du råkar inte ha den någonstans?


Tyvärr inte. Såg den live på tv4 så vet inte ens om den ligger på tv4play. Just nu skall jag sova, kom hem precis ifrån middag ute. Imon blir det Göteborg Warzawa och Budapest som skall programmeras i flygdatorn.
#4044 2013-01-12, 19:46
Jag har en fråga om flygsträckor.

Varför flyger man så här:
London-Tokyo

1. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=4c2201374211Peccd

& och inte så här:

2. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0f2201374317P912b

Samma här, varför flyger man så här:
Stockholm-New York

3. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c22201374509P4d59

& inte så här:

5. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0b2201374445Pb683

Om jag så använder min jordglob och lägger ett snöre på sträckan London-Tokyo så blir sträckan ändå inte över Ryssland och siberien till Tokyo. Samma gäller Stockholm-New York, lägger jag ett snöre på jordgloben så går inte sträckan över Island och Grönland.